4 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Proprietarii membri ai asociaţiei au următoarele drepturi şi obligaţii

Proprietarii membri ai asociaţiei, pe lângă drepturile şi îndatoririle prevăzute în statutul asociaţiei de proprietari, au şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
a) să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari;
b) să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, dacă au capacitatea deplină de exerciţiu;
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia;
d) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile;
e) să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite;
f) să îşi închirieze proprietatea, fără a fi afectate exercitarea drepturilor şi îndeplinirea responsabilităţilor legate de asociaţia de proprietari.
B. Obligaţii:

a) să menţină în bune condiţii proprietatea individuală, apartamentul sau spaţiul cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, pe propria cheltuială. Niciun proprietar nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală al celorlalţi proprietari din condominiu;
b) să accepte accesul în apartamentul sau în spaţiul propriu, cu un preaviz de 5 zile, al unui delegat al asociaţiei, atunci când este necesar şi justificat să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectivul apartament sau spaţiu. Fac excepţie cazurile de urgenţă, când accesul se poate face fără preaviz, conform prevederilor din statutul asociaţiei de proprietari;
c) să contribuie la constituirea mijloacelor băneşti şi materiale ale asociaţiei de proprietari şi să achite în termenul stabilit cota de contribuţie care le revine în cadrul cheltuielilor asociaţiei de proprietari;
d) să ia măsuri, în cadrul asociaţiei, pentru modernizarea, consolidarea, reabilitarea termică, precum şi pentru creşterea performanţei energetice a clădirii, după caz, potrivit prevederilor legale, şi să achite cota-parte din costurile aferente. Indiferent de natura intervenţiilor, se va avea în vedere menţinerea aspectului armonios şi unitar al întregii clădiri. În clădirile afectate de seisme, proprietarii au obligaţia de a lua de urgenţă măsuri
5
pentru consolidare, conform prevederilor legale în vigoare; lucrările de reparaţii, intervenţii etc. se vor executa cu personal autorizat, potrivit legii;
e) să repare stricăciunile ori să plătească cheltuielile pentru lucrările de reparaţii, dacă ei sau alte persoane care acţionează în numele lor au provocat daune oricărei părţi din proprietatea comună sau unui alt apartament ori spaţiu;
f) la înstrăinarea proprietăţii, să transmită toate obligaţiile către dobânditor, inclusiv cele cu privire la sumele de plată către asociaţia de proprietari existente la data tranzacţiei, precum şi orice alte informaţii relevante sau având consecinţe asupra drepturilor şi obligaţiilor privitoare la proprietatea care este înstrăinată;
g) la dobândirea proprietăţii, să depună în copie, la asociaţie, actul de proprietate;
h) să modifice instalaţiile de distribuţie a utilităţilor în interiorul unui condominiu sau al unui apartament din cadrul unui condominiu numai în condiţiile legii, pe baza referatului tehnic de specialitate emis de furnizorul utilităţii, în care se arată efectele modificării instalaţiei respective. Pe baza acestui referat, comitetul executiv va hotărî asupra efectuării modificării. În cazul producerii locale, la nivel de condominiu, a energiei termice şi a apei calde de consum, nu este necesar referatul tehnic menţionat;
i) nu pot ocupa funcţii în comitetul executiv şi în comisia de cenzori membri având grade de rudenie, până la gradul al 4-lea inclusiv.

8 comentarii:

  1. Este incarcat de umor ce va prezint acum dar este f.adevarat: Sunt din Tulcvea si am fost cenzor la o asociatie de proprietari timp de 4 ani...Incepan cvu anul 2010 d-na casier-contabil,administrator a inceput sa nu mai platesca sumele incasate pentru prestari servicii furnizori decat atunci "cand vrea muschii ei". Exemplu:trimIV 2011 suma de 125oo lei blocata in casa(sold casa )timp de 93 de zile.in timpul acestya face incasari ,si plati dar suma cu pricina ramane complet virgina(!!!!!).Verificand ,si facand in ianuarie 2011 o verificare inopinata la casa o gasesc cu vre-o 5000 lipsa. Trec in proces verbal control,ii aduc la cunostinta presedintelui si Comitetului Executiv si se concluzioneaza ca: "are baiatul bolnav si a avut nevoie de bai sal duca la doctor pe la Bucuresti,Ha!Ha!ha!). Eu prezentand Raportul cenzorului vin cu explicatii amnuntite referitoare la alte bazaconii...Doamna cu pricina ,contabila se ridica si spune:"eu cu d-na nu vreau sa mai lucrez...cere ce nu trebuie,se baga acolo unde n-o interseaza!!!! si sa stiti c-o actionez in instanta opentru ca a venit duminica la sediu asociatie si mi-a cerut niste documente. este ziua mea libera !!!!"Ei ce mai spuneti d-voastra domnilor propietari??? Totul ramane la fel...o verific si in terim I 2011 si gasesc sume blocate in case pana la 20700lei Hi!hi!Hi!.Imi cere o onorata doamna din Comitet sa =mi depun demisia,pentru ca domna lenuta ma poate actiona in judecata si in acelas timp poate sa vina la mine la muna(institutiwe publica un amarat de contabil sunt eu!!!) si-mi poate face zile negre!!! Ajutati-ma d-voastra ,cui sa ma plang? La primarie ? Dar cocoanele de la Biroul Asociatii de proprietari ,cand li se prezinta lunar situatia platilor si a incasarilor nu au vazut marsavia coconei de la asociatia in cauza?? dar de unde? sunt chestiuni minore...la asociatii nu trebuiesc cenzori spune uhj onorat presedinte...Dar ce trebuie ?presedinti care mana in mana cu casierul sa marsaluiasca banii nostrii? Spuneti-mi d-voastra stimati proprietari si proprietare care cititi acest tex real eu ce sa fac? sa convoc o adunare generala extraordinara in care sa prezint oamneilor ce face mandra casiera,sa ma duc la politie sau saa retrag continund supusa sa platesc acestei CAR,ca altceva nu este..astept sfaturi pe meil anghel_lucia09@yahoo.com. Va multumesc! si va mai spun ceva...iubesc mult profesia mea de contabil iar in privinta evidentei contabile la asociatiile de proprietari am invatat multe si marunte incat acum nu le mai place nici furnizorilor de apa rece,calda si caldura cand le tastez cuvinte si iar cuviinte legate de serviciile lor facturate in cntitati de"pacalici".Va rog frumos ,astept un sfat, suntem prea amarati de tot ce se intampla in jurul nostru asa incat sa ne lasam praduiti si de Conducatorii proprietatilor noastre mai exact amaratele de blocuri. astept! Multumesc !~!!Tulcea

    RăspundețiȘtergere
  2. da,cred ca proprietari trebuie sa fie educati ca in momentul in care fac plati sa li se explice pe chitanta pentru ce platesc:furnizori,Frep,F rulment,chelt,ad-ministrative, penalizari etc. Se lucreza acum pe calculator si se pot plimba sume de la unul la altul :de la unul se ia si se opereazaa altul..asta este realitatea Cenzorul poate depista numai in momentul in care poate intra pe calculator altfel nu,verifica lista cu lista bineintels baza fiind facturile de la furnizori...Cocoana care am descris-o mai sus mai are doua contracte de munca (deci la o asociatie prestator servicii unde are vre-o 7oo lei,iar la doua cu contract colectiv de munca -8 ore !!!!!- si aduna una peste alta un CAS de cel putin contabil sef!!! si un rest de plat de vre-o 3000 lei Ei ce mai spuneti stimati domni? Daca nu curge pica..dar chiar si la Asociatiile de proprietari? vreau si eu un raspuns: s-o bat sau nu,mai exact sa-i dam un sut sau s-o iertam ca are probleme de familie si multe multe imprumuturi in banca!!hi!hi!Hi!Asa se vaita ea,eu o cred dar nu acceptsa-i plang de mila eu si nici vecinii din asociatie.Astept un raspuns pe anghel_luci09@yahoo.com... multumesc frumos!!

    RăspundețiȘtergere
  3. casierul contabil si administrator trebuie inlocuit conf. LEG 230/2007 la patru ani, asta daca nu face prostii mai devreme...Le ajunge cat s-au distrat pe banii nostrii. Fiti intelegatori si credeti ceia cer va spun se fura ca-n..Cazul de mai sus ,in comenteriul precedent prezinta situatii in care sunt inregistrati in casa toti bani dar platiti acolo unde ttrebuie atunci cand vor distinsi numiti in funcii. Hoooo!!

    RăspundețiȘtergere
  4. anghel_luci09
    Va sfătuiesc sa faceţi următorii paşi in ceea ce o priveşte pe dna Administrator:

    - raport scris in atenţia dlui preşedinte si-i solicitaţi răspuns în scris in termenul legal, conform noii legi 230/2007 raspunde patrimonial daca a fost sesizat cu privire la gestiunea frauduloasa si nu au luat masuri;
    - reclamaţie la primarie cu privire la gestionarea defectuoasa/frauduloasa a asociaţiei de proprietari
    - convocaţi o adunare generala in care sa prezentaţi cele constatate şi sa se ia o decizie. (in acest caz, trebuie sa mergeţi din apartament in apartament sa strângeţi semnături pt convocarea AG)
    - daca ceilalţi vecini se complac in aceasta situaţie şi închid ochii la aceste nereguli, atunci poate îşi merita soarta de păcălici.

    Administratorul nu este numit pe viata, puteţi sa-l acţionaţi şi în instanta pentru neregulile semnalate si acolo sa fiţi sigura ca nu o sa o mai apere nimeni.

    Succes!

    RăspundețiȘtergere
  5. Interesant blog si discutii
    Cum pot sa determin presedintele asociatiei de prop. sa imi prezinte in scris cheltuielile apt. de intretinere (cota comuna: ce se plateste la cota comuna si cum este repartizat)? Nu reusesc, cu toate ca am facut 2 cereri scrise si i-am dat telefon sa il intreb de ce refuza.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua,
    Daca Președintele și Administratorul refuza sa va pună la dispoziție datele solicitate puteți sa faceți o reclamație împotriva conducerii asociației la Primăria Locala.
    Mai departe ar fi acționarea în judecata, dar nu cred ca se va ajunge pana acolo.

    De asemenea, dacă nu sunteți mulțumit de conducerea asociației, în prima Adunare Generala sa aduceți la cunoștința membrilor asociației încălcarea atribuțiilor de către cei menționați.

    RăspundețiȘtergere
  7. am avut de plata 25 mil . lei cu tot cu penalitati
    am achita si urmatoarea luna in loc sa-mi ia banii exact pe o luna curata m-am trezit ca aveam de plata de 3 ori suna acelie luni
    am intrebat dece pt. ca am achitat luna trecuta erap pe zero si am si chitanta doveditoare a platii mele
    si STITI CE MI S-A RASPUNS ????
    nu am ce sa fac cu chitanta ta ,nu ma intereseaza acea chitanta
    am spus bine atunci vreau sa-mi recalculati suma de 25 de mil. adunata pe parcursul timpului
    si... SURPRIZA mi-au incasat cu 5 mil. mai mult
    si am spus ok dar cu suma care m-ati incarcat in luna asta de 450 lei in loc de 60 lei ce se intampla cine o plateste ??/ raspunsul a fost lasa ca vad eu cum fac
    dar daca nu ii puneam sa recalculeze si nu ceream socoteala dece am asa de mult de plata pe o luna ,ramaneam pacalita cum probabil este f. multa lume

    RăspundețiȘtergere
  8. in mesajul mai sus mentionat este vb. de asociatia de proprietari nr. 42 tulcea

    RăspundețiȘtergere

Vă rugam să specificați "Numele" pentru o identificarea mai ușoară a răspunsului.... Mulțumim!

Dacă vă place acest Blog, va rugăm să-l susțineți printr-un click pe anunțul de mai jos. Mulțumim!