26 august 2008

Termoizolatia casei

Termoizolatia casei asigura confort
Termoizolatia este o parte esentiala a sistemului de incalzire si racire al casei. Creste nivelul de confort si reduce cheltuielile. In cazul unei case cu o termoizolatie bine pusa la punct, acestea
pot fi reduse cu pana la 50%.
Determinarea cantitatii necesare pentru termoizolatia unei case este cu siguranta o decizie economica. Izolarea termica trebuie realizata pe toate partile importante ale casei si, in functie de gradul “scurgerilor” de caldura, pentru fiecare in parte este recomandat un anumit nivel de termoizolatie. In cazul acoperisului, trebuie sa fie cat mai buna, la pereti putin mai mica, iar pentru pardoseli - cea mai mica.
Grosimea si R-ul
Pierderile de caldura sunt definite de valoarea R (rezistenta la transfer termic). De exemplu, cu cat R-ul este mai mare, cu atat calitatile termoizolante ale materialului sunt mai bune. De cele mai multe ori, unul de 4 cm gosime va avea R-ul de doua ori mai mare decat un altul de 2 cm. Asadar, grosimea este importanta.
Acum cativa ani, aceste materiale erau de doua feluri: fibra din sticla si vata minerala. Ele au proprietati termoizolante similare si a devenit o practica obisnuita ca atunci cand se vorbeste despre capacitatile izolante sa se faca referire la grosime.
In prezent, producatorii ofera o gama variata de optiuni, fiecare cu caracteristicile ei. Una din caracteristicile care trebuie studiate cu mare atentie este R-ul. Totusi, sunt multi producatori care ofera valoarea R a produsului deja montat, fapt ce duce la o inducere in eroare a cumparatorului.
Reducerea ”migratiei”
Caldura “migreaza” de la zonele calde catre cele reci. Termoizolatia ar trebui montata in locurile unde incercati sa reduceti “migrarea”. Desigur ca aceste locuri sunt reprezentate de peretii exteriori si tavan. Insa nu trebuie omisi peretii care despart camerele incalzite de cele neincalzite, cum ar fi garajul, demisolul sau camarile.
Daca doriti sa mentineti un nivel de confort termic acceptabil la demisol, este suficient sa nu izolati podeaua. In cazul in care il folositi ocazional, este mai economic sa izolati podeaua si sa incalziti demisolul separat, doar atunci cand este nevoie.
Probleme frecvente
Cele doua mari probleme asociate cu termoizolatia unei case sunt: calitatea slaba a lucrarii si condensul. Incapacitatea de a taia si potrivi materialul termoizolant in toate spatiile unde vreti sa reduceti transferul de caldura va reduce eficienta intregii lucrari.
Condensul poate fi prevenit! Atunci cand isi face aparitia in interiorul unui zid izolat termic (si nu numai), termoizolatia devine uda, materialele folosite la constructia casei incep sa cedeze si vopseaua de la exterior se exfoliaza. Ca sa evitati aceste “catastrofe” trebuie sa folositi un material care actioneaza ca o bariera de vapori, pentru a impiedica apa sa produca condens, intrand astfel in ziduri sau acoperis.

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari

In blocul unde locuiesc și sunt administrator s-a ales un nou președinte al asociației de proprietari. Problema e ca acesta nu este proprietar pe apartamentul unde locuiește, ci părintii lui. In aceasta situație, poate sa dețină funcția de președinte?
C. M., București

Răspuns: Nu poate fi ales un președinte care nu este titular al unei proprietăți în cadrul blocului și care nu este membru al asociației de proprietari.

Vreau sa știu și eu dacă se plătește liftul de către cei care stau la etajul 1?
C. C., București

Răspuns: Liftul are doua cheltuieli: întreținerea, care este obligatorie prin lege și se plătește lunar indiferent dacă liftul este utilizat sau nu, și energia electrica aferenta funcționarii, care se consuma ca urmare a utilizării liftului de către persoanele din bloc. Persoanele care locuiesc la etajul 1 pot fi scutite doar de la plata energiei electrice în condițiile în care nu utilizează liftul.

Daca se sparge țeava de apa rece ori calda din peretele de la bucătărie sau baie știu ca eventualele costuri pentru înlocuirea acesteia revine administrației de proprietari. Dar as vrea sa știu cine achita daunele din apartamentele locatarilor.
A. T., București

Răspuns: Pentru orice lucrare făcută la instalațiile comune care a necesitat intervenții din apartamente stricând pereții acestora, obligația plătii refacerii pereților si a zugrăvelii revine asociației de proprietari

Avem apa la subsolul blocului de o jumătate de metru. Administratorul nu se implica deloc în problemele blocului. Ce putem face?
G. B., București

Răspuns: Președintele și membrii comitetului executiv sunt persoane alese de proprietari sa se ocupe de aceste aspecte, inclusiv de activitatea administratorului. Ceea ce decide comitetul, inclusiv cu privire la starea tehnica a subsolului, e obligatoriu de pus în practica de administrator sub coordonarea și supravegherea președintelui.

Pot sa închid caloriferele pe o perioada de 6 luni de iarna, timp în care sunt plecata din tara? Care ar fi modalitatea, fără a afecta circuitul celorlalți, neexistând repartitoare?
B. F., București

Răspuns: Într-un bloc de locuințe cu mai multi proprietari nici un proprietar nu poate închide la maximum caloriferele întrucât neasigurarea unei temperaturi interioare in apartament de minimum 16-18 gr. Celsius pe o perioada de 6 luni de iarna poate produce deteriorarea proprietății comune, ceea ce înseamnă prejudicii materiale create de dv. celorlalți proprietari. Iar costurile pentru dv. pot fi mult mai mari decât încălzirea apartamentului în condiții minime normale pentru o astfel de situație.

Sursa: www.libertatea.ro

Mai multe răspunsuri aici.

20 august 2008

Animalele de companie, trecute la intretinere

Animalele de companie, trecute la intretinere

Foarte multe persoane ne-au sunat in ultima vreme la redactie sa se planga de faptul ca administratorul de bloc le-a trecut cainele sau pisica la intretinere. Astfel, darile catre asociatia de proprietari cresc lunar cu 10, 20 sau 30 de lei, dupa caz, pentru fiecare patruped in parte.

Animalele de companie sunt trecute la intretinere pe motiv ca produc diverse neplaceri vecinilor (zgomot, mizerie, par de caine sau de pisica pe scara, teama unora cand trec pe langa ele) si in baza cheltuielilor nejustificate pentru asociatia de proprietari (curatenia suplimentara dupa cei care fac mizerie pe spatiul comun, consum de energie electrica pentru ca plimba cainele cu liftul de 2-3 ori pe zi, incalcarea programului de liniste si somn etc.).

Potrivit specialistului nostru, Radu Opaina, 'Legea nu spune nimic in mod expres si nu interzice luarea unor masuri impotriva proprietarilor iresponsabili de caini'.

Taxa se stabileste in adunarea generala

Masurile impotriva locatarilor stapani de animale sunt luate numai in interiorul fiecarei asociatii de proprietari, in cadru organizat si in anumite conditii: sa fie prevazut in statutul asociatiei ca se pot sanctiona astfel, iar valoarea taxei sa fie adoptata de adunarea generala a proprietarilor la stabilirea bugetului anual. 'Masura care se refera strict la plata unei sume fixe lunare cu titlu de "cheltuieli pe beneficiari" - in conditiile prevazute la art. 47 lit. d) din Legea nr. 230/2007 si art. 50 alin. (2) din H.G. nr. 1.588/2007-, se va aplica pentru numarul de animale de casa pe care il are fiecare proprietar', ne-a mai spus specialistul.

Atentie insa: 'Daca animalul unui proprietar nu face galagie, mizerie, nu e plimbat cu liftul si nu e agresiv, nu provoaca teama vecinilor etc., atunci acesta poate fi scutit de la aceasta taxa, pe baza unei cereri-angajament, intocmita de proprietar si adresata presedintelui asociatiei', a mai adaugat Radu Opaina. Daca se constata ulterior incalcarea angajamentului, atunci proprietarului respectiv i se va anula cererea si va fi introdus la plata printr-o decizie a comitetului executiv.

Si nou-nascutii sunt luati in calcul

Locatarii au probleme si cu nou-nascutii abia veniti de la spital, care sunt trecuti la intretinere. 'Legea spune "plata pe persoane", fara sa se faca precizari cu privire la categorii de varsta, facilitati etc. De multe ori pentru un nou-nascut se consuma mai mult decat pentru o persoana in varsta. Numai asociatia poate stabili anumite facilitati sau scutiri, dar asta inseamna ca majoritatea proprietarilor sa fie de acord sa suporte o cheltuiala suplimentara', ne-a mai spus Radu Opaina.

Sursa: http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=212007

7 iulie 2008

Asociatii de proprietari

Asociatii de proprietari

Nu am contoare de apa calda si apa rece si mi s-au adaugat lunar cate 30-40 de litri de apa calda si rece. Suntem trei persoane fara contoare in bloc si ni s-au trecut noua toate pierderile. Este corect sau nu?Virginia Negulici, Bucuresti

Modul de repartizare a pierderilor dupa consumul fiecaruia, indiferent ca acesta este in functie de contoarele individuale sau de numarul de persoane, este incorect si nelegal si produce mari prejudicii unora dintre proprietari, mai ales celor care consuma in mod civilizat apa. Exista solutii pentru toate situatiile, fara a afecta nici un proprietar, important este sa aveti un administrator bun, care sa le aplice. Raspunderea fata de administrator apartine presedintelui, caruia trebuie sa va adresati.

Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare: Salariul femeii de serviciu se imparte la numarul de locatari sau la numarul de apartamente? Eugenia Dumitrescu, Bucuresti

Cheltuielile pentru evacuarea gunoiului menajer de la ghena se impart dupa numarul de persoane care locuiesc in mod curent in imobil, iar cheltuielile pentru curatenie dupa cota-parte indiviza. Femeia de serviciu sau ingrijitorul cladirii efectueaza ambele activitati.
Radu OpainaPresedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www. fapr.ro

3 iulie 2008

Lista de plata trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare

Întrebări și răspunsuri:

1. Locuiesc la bloc impreuna cu fiica mea. As dori sa stiu de ce asociatia de proprietari nu poate elibera factura cu sumele in detaliu pe care le platesc lunar. Mentionez ca pentru incalzire am centrala proprie si pentru luna ianuarie am platit 101 lei care nu stiu ce inseamna. As dori o factura detaliata cu ce reprezinta suma. In prezent, la asociatie e un carnet unde se scrie suma in litere si se pune o stampila pe care nu se vede nimic. As dori sa stiu unde sa ma adresez pentru a primi o factura amanuntita la ceea ce platesc. Daca pana acum a mers si asa, nu mai pot accepta acest lucru. In virtutea drepturilor omului, va multumesc. M. G., Bucuresti

Răspuns: Lista de plata afisata la avizierul asociatiei trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare proprietarilor pentru a afla ceea ce platesc, conform O.M.E.F. nr. 1.969/2007, anexa nr. 2. Optional se pot emite de catre asociația de proprietari fise sau facturi individuale pentru fiecare proprietar. ...

2. La noi s-a decis de curând curatarea hornului blocului. Administratia a pus la calcul cota indiviza. Nu e normal sa platim toti la fel? G. P., Bucuresti

Răspuns: Cota-parte indiviza nu inseamna ca toti proprietarii platesc la fel. Plata se face in functie de suprafata utila a fiecărui apartament, deoarece calculul cotei-parti indivize se face dupa suprafata utila a apartamentului, raportata la totalul suprafetelor utile din bloc.

3. Am oprit caldura de la repartitoare, iar administratorul m-a pus totusi la plata. Unde sa ma adresez sa fac o plangere? Nu mi se pare corect deloc sa platesc ceva ce nu consum.D. D., Bucuresti

Raspuns: Repartitoarele nu inregistreaza consum. Este posibil ca ceea ce ați plătit sa se refere la căldura folosita pentru spatiile comune și atunci sa fie corect. Daca in bloc a fost caldura, daca ceea ce vi s-a impus se referă la caldura din apartamente prin modul gresit de calcul al firmei prestatoare, ati fost taxat in mod nejustificat. Trebuie sa va adresați, in ordine, firmei care trebuie sa va justifice suma, autoritatii de stat in domeniu A.N.R.S.C., Protectiei Consumatorilor.

4. Cine calculeaza statele pentru ajutorul de incalzire? Primaria sau vin din alta parte? G. I., Ilfov

Raspuns: Procentul si valoarea maxima de care poate beneficia persoana care solicita acest ajutor social se stabilesc de către primarie, iar calculul efectiv al costului caldurii si valoarea finala a ajutorului se calculeaza de administratorul asociatiei de proprietari, care transmite aceste date furnizorului de caldura.

5. Daca nu se plateste chiria in luna curenta, se aplica majorari? M. C., Bucuresti

Raspuns: Pentru neplata chiriei in termenul stabilit de comun acord cu proprietarul se aplica penalizarile sau sanctiunile prevazute in contractul de inchiriere.

Radu Opaina, Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

1 iulie 2008

Ce servicii medicale puteti primi gratuit

Daca sunteti salariati ori pensionari sau aveti contract de asigurare individual incheiat cu casele de asigurari de sanatate, trebuie sa stiti ca, potrivit Legii 95/2006, nu trebuie sa platiti pentru anumite servicii medicale. Libertatea va spune care sunt aceste drepturi pe care le aveti ca asigurat.
Potrivit legii, persoanele care fac dovada platii contributiei la fond se bucura de anumite facilitati fara nici un fel de discriminare. Acestea sunt:
Servicii de medicina primara- pachetul de baza care cuprinde servicii medicale profilactice si curative;- servicii medicale pentru situatii de urgenta si eliberare de acte medicale;- retete prescrise de medicul de familie;- trimiteri pentru consultatii la specialisti, pentru internare sau pentru efectuarea de investigatii si interpretarea acestora;- supraveghere in cazul graviditatii si imunizari (dupa caz).
Asistenta medicala de specialitate - ca asigurati beneficiati de pachetul de baza de servicii de specialitate in ambulatoriu, pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau de alt medic specialist; - in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al afectiunilor in care au fost epuizate celelalte posibilitati de explorare, va pot fi recomandate servicii medicale de inalta performanta pentru stabilirea diagnosticului;- realizarea de investigatii medicale de specialitate si prescrierea de medicamente, la recomandarea medicului de specialitate.

Servicii medicale spitalicesti- internare in spital pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau specialistul din ambulatoriu;- decontarea serviciilor medicale acordate in cadrul unitatilor medico-sociale.
Medicamente compensate si gratuite- medicamente, in ambulatoriu;- medicamente compensate in proportie de 50%, 90% si 100%, dupa caz.
Tratamentele stomatologice pot fi decontate 100%
Servicii stomatologice- serviciile medicale preventive si tratamentele stomatologice incluse in pachetul de baza acordate copiilor sub 18 ani sunt decontate 100%;- asiguratii cu var-ste peste 18 ani beneficiaza de servicii medicale preventive si tratamente de medicina dentara incluse in pachetul de baza, decontate de casele teritoriale in cote de 40%, 60% si 100%, in functie de specificul acestora.
Daca doriti sa primiti mai multe informatii despre aceste facilitati acordate asiguratilor, va puteti adresa medicului de familie sau Casei de Asigurari de Sanatate de care apartineti.
Orteze si proteze
In cazul in care aveti nevoie de orteze sau proteze si sunteti asigurati puteti primi:- dispozitive medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice;- dispozitive medicale acordate la recomandarea medicului de specialitate si cu aprobarea caselor teritoriale de asigurari de sanatate.
Diferenta dintre pretul de vanzare si pretul de referinta suportat de casele teritoriale va fi achitata de catre asigurat direct furnizorului de dispozitive medicale.

Sursa: http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=208121