15 iunie 2010

Facturarea individuală ar putea duce la dispariţia Asociaţiilor de Proprietari

Încheierea unor contracte directe cu furnizorii de energie termică ar putea duce încet la dispariţia Asociaţiilor de Proprietari care funcţionează ca intermediari între cele două entităţi. Chiar dacă rolul de bază al asociaţiei este cel de administrator al imobilului, tot mai mulţi proprietari cad de acord în privinţa externalizării acestor servicii către firme de specialitate.
Rămase fără obiect de activitate, unele asociaţii au fost dizolvate. Primele cazuri au apărut în câteva oraşe din ţară, însă numărul lor s-ar putea extinde odată cu popularizarea ideii de facturare individuală şi de administrare specializată a imobilelor.
„Într-adevăr sunt anumite localităţi în care Asociaţiile de Proprietari au fost desfiinţate, pentru că s-a indus greşit ideea oamenilor că asociaţia te jecmăneşte de bani. Acum primarii vin la noi plângând să îi ajutăm să înfiinţeze noi entităţi. Sunt probleme în Slatina, Videle, Turnu Măgurele“, a declarat pentru capital.ro Mihai Mereuţă, preşedintele Ligi Asociaţiilor de Proprietari Habitat.
Potrivit acestuia, dispariţia Asociaţiilor de Proprietari te face victimă sigură în faţa furnizorilor, pentru că nu mai există un reprezentant al locatarilor care să ţină legătura cu furnizorul.
„Înainte de a încheia un contract individual cu furnizorul de energie termică ar trebui să te gândeşti de două ori. Acum primăriile vor să scape de oamenii informaţi din cadrul asociaţiilor, însă când vor apărea punctual probleme şi vor trebui să discute cu toţi, îşi vor da seama de greşeală“, a menţionat Mereuţă.  El a mai spus că au apărut şi în Bucureşti contractele individuale cu furnizorii de energie termică, dar nu au dispărut asociaţiile, pentru că sunt ţinute sub control de primării.
Odată cu apariţia primelor ansambluri rezidenţiale s-a extins şi ideea de administrare specializată pentru imobile.
„E mai bine să faci o administrare pe cartier, pentru că poţi să fii un bun administrator şi blocul tău să arate bine, dacă cele din jur sunt un dezastru. Noi încercăm să intrăm pe zona de administrare, însă avem nevoie de o masă critică, de circa 4.000 – 5.000 de apartamente pentru a se justifica costurile“, a explicat Mereuţă.
Agenţiile imobiliare de cartier au găsit o nouă breşă în piaţă pentru a-şi menţine activitatea pe timp de criză, după ce blocajul imobiliar i-a dus pe majoritatea la faliment. În acest moment, administrarea de imobile pentru Asociaţiile de Proprietari începe să devină o nouă practică printre agenţii.
„Oameni trebuie atenţionaţi că este foarte periculos să apeleze la serviciile unor agenţi imobiliari transformaţi în administratori şi trebuie să evite externalizarea banilor. Piaţa de administrare specializată nu este una reglementată, deci nu văd un fenomen de dispariţie a agenţiilor în viitorul apropiat“, a spus Radu Opania, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România.
Tot el spune că asociaţiile nu vor dispărea decât odată cu imobilul. Chiar dacă externalizează serviciile de administrare unei firme specializate, ele rămân în continuare ca entităţi juridice.
„Intermedierea dintre furnizori şi clienţi este un serviciu moştenit de Asociaţiile de Proprietari, dar nu intră în obiectul lor de activitate. Deocamdată nu se doreşte facturarea individuală. Cazurile în care asociaţiile au fost desfiinţate sunt extreme şi se întâmplă în provincie, unde furnizorii au de recuperat datorii mari. În Bucureşti nu sunt cazuri de genul acesta“, a conchis Radu Opaina. Sursa: Capital.ro

21 mai 2010

MDRT: Guvernul nu mai dispune de fonduri pentru reabilitarea termica

In cursul zilei de luni, 10 mai a.c., oficialii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) au declarat, in cadrul simpozionului intitulat "Dezvoltarea infrastructurii municipale in Romania" (ce a avut loc la Hotel Crowne Plaza – Bucuresti), ca intentioneaza sa modifice actualul program de reabilitare termica. In acest sens, ministrul de resort a sustinut ca, la data de 12 mai 2010 va prezenta Guvernului Romaniei un proiect de hotarare prin care statul va garanta creditele pe care asociatiile de proprietari le vor accesa pentru reabilitarea termica a locuintelor. "Anul trecut MDRT a avut buget pentru participarea cu 50% la reabilitarea termica a circa 30.000 de locuinte, insa, pentru acest an, nu mai avem fonduri nici macar pentru atat. Prin forma actuala a ordonantei, vom reusi sa reabilitam termic toate locuintele din Romania in 100 de ani. Am gandit garantarea imprumuturilor proprietarilor tocmai pentru ca acestia sa poata face reabilitarile termice pe banii lor, intrucat statul nu mai poate sustine forma de finantare din prezent. De foarte multe ori, dintr-o lejeritate a cheltuielilor banilor publici, pretul reabilitarii facute de stat este mult mai mare decat daca reabilitarea ar fi fost suportata doar de asociatia de proprietari, care ar fi negociat direct cu antreprenorul", a declarat Elena Udrea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
In lipsa unui studiu de impact, sustenabilitatea noului program este incerta
Dupa cum se cunoaste, pana in prezent, costurile reabilitarii termice erau suportate in proportie de 50% de catre ministerul de resort, 30% reprezentand cota alocata de autoritatile locale, iar 20% contributia proprietarilor. In anumite cazuri, in functie de bugetul disponibil la primarii, autoritatile locale aveau posibilitatea majorarii cotei proprii de finantare de la 30% la 50%, astfel incat beneficiarii nu mai erau nevoiti sa suporte nici macar partial costul lucrarii. In opinia conducerii Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta, aceasta metoda de finantare s-a dovedit a fi o premisa negativa in ceea ce priveste vanzarile de ferestre pe plan national, deoarece multe persoane fizice (potentiali clienti) au decis sa astepte ca reabilitarea sa fie facuta pe banii statului, amanand luarea deciziei de achizitie a unor ansambluri noi. Totusi, in lipsa unui studiu de impact asupra comportamentului populatiei – in momentul in care se previzioneaza o scadere dramatica a consumului pe plan intern in 2010 (ca urmare a implementarii masurilor de austeritate anuntate de seful statului) – este dificil de estimat cate asociatii de proprietari vor putea accesa credite (chiar si in cazul garantiilor executivului), intrucat numeroase persoane care ar fi dorit sa realizeze lucrari de reabilitare nu mai sunt solvabile in fata bancilor si isi vor manifesta reticenta de a recurge la imprumuturi. Posibilul impact benefic al acestui program ar putea fi dat tocmai de garantiile guvernamentale, care ar stimula bancile sa acorde credite atractive, cu dobanzi preferentiale (care sa poata fi achitate inclusiv pe termen lung, dupa depasirea perioadei de recesiune), masura ce contribuie direct la stimularea pietei de tamplarie termoizolanta. De asemenea, asa-numita "autoritate contractanta" va deveni chiar asociatia de proprietari, astfel incat tot mai multe firme din bransa de ferestre ar putea participa la licitatii organizate pe baza unor principii corecte. Informatii suplimentare, la www.mdrt.ro

12 mai 2010

Cine plăteşte restanţele apartamentelor nelocuite?

Libertatea vă învaţă cum să procedaţi ca să recuperaţi banii adunaţi la întreţinere pentru o locuinţă în care nu mai stă nimeni.
Aveţi în bloc apartamente în care nu mai stă nimeni de ani întregi? Nu ştiţi cine trebuie să plătească banii la întreţinere pentru aceste locuinţe? Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce se poate face în astfel de situaţii.
√ Dacă se cunoaşte proprietarul şi adresa lui, atunci, după 90 de zile de neplată, trebuie somat prin executor judecătoresc să îşi achite obligaţiile;

√ Dacă primăria nu ştie că apartamentul este nelocuit, administratorul va informa instituţia despre această situaţie, la direcţia fond locativ, inclusiv cu privire la plata sumelor restante la întreţinere;

√ Dacă nu se cunoaşte adresa proprietarului, dar se ştie numele acestuia, se va apela la secţia de poliţie din zona asociaţiei pentru aflarea domiciliului acestuia;

√ Dacă nu se cunoaşte proprietarul sau sunt mai mulţi moştenitori care nu îşi recunosc rolul şi obligaţiile de moştenitori ai apartamentului pentru a nu plăti întreţinerea, atunci se va acţiona împotriva acelei persoane care este văzută mai des la adresa locuinţei în cauză.

Atenţie!
Pentru a vă proteja împotriva tentativei de înstrăinare pe ascuns a apartamentului cu restanţe la plata întreţinerii, asociaţia are dreptul, prin lege, să blocheze vânzarea- cumpărarea acestuia până la stingerea datoriilor. Această acţiune se face prin instituirea unui privilegiu imobiliar la Biroul de Carte Funciară de la judecătoria locală.
 Libertatea.ro

8 mai 2010

Cheltuielile legate de zugrăvirea scării se plătesc după cota-parte indiviză

S-a zugrăvit casa scărilor. S-au reparat toboganele şi uşa de la intrare. Pentru suma cheltuită împărţeala s-a făcut în funcţie de numărul de camere locuibile. Nu era normal să se facă pe numărul de persoane din apartament? S. P., Bucureşti
Răspuns: Cheltuielile menţionate de dv. se repartizează după cota-parte indiviză, adică după suprafaţa utilă a fiecărui apartament, nu după numărul de persoane.

Merg zilnic acasă la fiica mea să am grijă de copiii ei. Nu dorm seara acolo. Administratorul i-a pus fetei mele încă o persoană la întreţinere. E corect? G. D., Bucureşti
Răspuns: Legal şi firesc este corect cum procedează administraţia blocului. Oriunde vă petreceţi timpul pe parcursul zilei, acasă, la serviciu, la copii, trebuie plătit consumul pe care îl faceţi, deoarece pentru fiecare asociaţie furnizorul emite factură în funcţie de consumul lunar al blocului.

Locuiesc într-un bloc cu 3 scări. Vrem să ne separăm, să avem o administraţie pentru fiecare scară. Avem mulţi restanţieri la două scări şi administratorul le tolerează şi le plăteşte din fondul nostru de rulment. Spuneţi-ne cum să procedăm pentru a ne separa legal în câte o asociaţie? A., Bucureşti
Răspuns: În primul rând, trebuie ca 50% +1 din proprietarii de pe scara pentru care se doreşte separarea să fie de acord cu această acţiune. În al doilea rând, pentru divizarea actualei asociaţii este necesar acordul a 80% din membrii acesteia. După care se urmează aceeaşi procedură ca la orice înfiinţare de asociaţie de proprietari.

De ce acte am nevoie şi unde trebuie să le depun ca să montez o antenă gsm pe bloc? T. E., Bucureşti
Răspuns: Aveţi nevoie de acordul asociaţiei de proprietari şi al proprietarilor de la ultimul nivel, apoi de autorizaţie de la autoritatea pentru comunicaţii şi de la primărie.

Preşedintele de bloc a decedat. Vicepreşedintele nu mai vrea să convoace adunare generală. Ce e de făcut? T. G., Bucureşti
Răspuns: Comitetul executiv sau cel puţin 20% din membrii asociaţiei de proprietari pot convoca o adunare generală extraordinară având ca ordine de zi alegerea unui nou preşedinte.
Libertatea.ro

7 mai 2010

Bucurestenii, obligati sa renunte la centralele de apartament

Bucurestenii ar putea fi obligati sa renunte la centralele de apartament si sa se racordeze la sistemul centralizat de incalzire.

Potrivit unui proiect de hotarare, mai marii primariei Capitalei vor discuta aceasta posibilitate in vederea privatizarii RADET, programata pentru anul viitor.

Pentru a putea oferi garantii unui eventual investitor care ar dori sa cumpere Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice (RADET), primaria Capitalei vrea sa-i oblige pe cei care s-au debransat de la sistemul centralizat sa se reconecteze, dandu-le un termen intre trei si cinci ani, anunta Evenimentul Zilei.

Daca vor refuza sa faca asta, vor fi obligati sa foloseasca pentru incalzire doar sisteme care folosesc energie verde.

In fine, Capitala ar urma sa fie divizata in cel mult 15 zone de distributie a energiei termice, centralele urmand a fi si ele vandute sau concesionate "unuia sau mai multor operatori".

Desi nu au inscris in documentatie nicio posibilitate de despagubire a celor catorva sute de mii de bucuresteni, incurajati pana de curand sa-si monteze centrale de apartament, autorii proiectului au avut grija sa prevada si o taxa pe care acestia ar trebui sa o achite pentru reconectare: minimum 1.200 si maximum 3.500 de euro. 
 
Ce parere aveti dragi cititori despre aceasta decizie?

5 aprilie 2010

Te-ai lasa de mancat carne ca sa salvezi planeta?

La inceputul lumii, conform Bibliei, Adam si Eva erau vegetarieni, iar lucrul asta s-a schimbat la scurt timp dupa ce acestia au incalcat porunca lui Dumnezeu si au fost alungati din gradina Edenului.

Si odata cu trecerea timpului si a degradarii mediului inconjurator, a cresteri emisiilor de gaze, multi au inceput sa se intrebe daca nu cumva un stil de viata vegetarian nu este o solutie pentru salvarea lumii. Am putea spune sau crede in acest moment ca vegetarianismul ar fi calea spre o a doua "gradina a Edenului"?

Persoanele care au adoptat deja acest stil de viata se lupta din rasputeri sa le dovedeasca celorlalti ca se fac vinovati de crima, crima la adresa planetei in care traiesc, mancand carne.

Mai mult chiar acestia ii acuza ca daca mananca animale nu se pot numi ecologisti, indiferent de ce fac in rest pentru asta, asa cum scriu si cei de la The Guardian.

Se pare ca resursele consumate de un omnivor pentru a cauta "hrana" ar putea hrani cel putin 10 vegetarieni. Probabil daca majoritatea ar deveni vegetarieni toata energia si poluarea care se degaja in atmosfera odata cu producerea alimentelor din carne nu ar mai afecta mediul inconjurator, iar resursele ar fi pastrate mult mai bine.

Deci este mai bine pentru planeta daca esti vegetarian? Se pare totusi ca extremismul nu este bun nici in acest caz, ci calea de mijloc.

Intr-adevar putem renunta la consumul excesiv de carne in favoarea legumelor si fructelor produse la nivel local si asa sa promovam un stil de viata sanatos. Pana la urma urmei noi traim aici si ar trebui sa fim direct interesati sa pastram lucrurile in cea mai buna stare. Sursa: Ziare.com