15 decembrie 2010

Pentru cei care au deja o poliţă, nu e nevoie de a doua asigurare a locuinţei

Dacă aveţi asigurare facultativă pentru locuinţă, nu mai e necesară şi cea obligatorie. Aşa se arată în legea promulgată, luni, de preşedintele Traian Băsescu privind locuinţele.
Circa 10.000 de români îşi cumpără zilnic o poliţă obligatorie pentru locuinţă, pentru care plătesc 20 de euro pe an, pentru case cu structura din beton, şi 10 euro pentru cele din chirpici. Proprietarii care nu-şi asigură locuinţele până la 15 ianuarie riscă amenzi de până la 500 de lei. Dacă până acum se ştia că şi persoanele care au o asigurare facultativă trebuie să încheie o poliţă obligatorie, legea a eliminat această condiţie.
Cei care au deja o asigurare care acoperă daunele produse de inundaţii, cutremure şi alunecări de teren nu mai trebuie să încheie alta.
Acestea sunt firmele autorizate
  • Astra;
  • Uniqa;
  • Platinum România;
  • Groupama ;
  • ABC Asigurări;
  • Ardaf;
  • Carpatica Asig;
  • Certasig;
  • City Insurance;
  • Credit Europe Asigurări;
  • Euroins;
  • Generali;
  • Grawe România.

8 decembrie 2010

Ce obligaţii au administratorii la sfârşit de an

  • Să întocmească un raport asupra activităţilor desfăşurate pe parcursul întregului an, în special referitor la unele aspecte foarte importante ale asociaţiei. De exemplu: ce s-a făcut/reparat în bloc, situaţia financiară către furnizorii de servicii, situaţia restanţierilor.
  • Să aibă un plan de reparaţii obligatorii pentru anul 2011 ce privesc problemele tehnice majore ale blocului (terasă, instalaţii, subsol), inclusiv costuri estimative.
  • Să-i raporteze, în mod preventiv, preşedintelui asociaţiei neregulile care ar putea apărea în orice moment în funcţionarea conductelor de apă şi de căldură, a ascensorului, a interfonului sau la faţada imobilului.
  • Să prezinte conducerii asociaţiei de proprietari, în scopul eficientizării activităţii de administrare a blocului, problemele de natură juridică, financiară sau administrativă legate de fondul de salarii, formele de angajare, metodele de reducere a costurilor cu întreţinerea, persoanele care locuiesc în bloc şi regulile de ordine interioară.

26 septembrie 2010

Credite de la CEC, fara garantii, pentru reabilitarea termica a blocurilor

Senatorul PD-L Petru Filip a precizat, sambata, la Oradea, ca asociatiile de proprietari au posibilitatea de a solicita un credit de la CEC, cu garantii guvernamentale 100%, pentru reabilitarea termica a blocurilor de locuit.

"Pentru reabilitarea blocurilor de locuit, asociatia de proprietari poate sa ia credit de la CEC, cu garantii guvernamentale 100%, dobanda fiind subventionata integral de stat. Fiind garantie guvernamentala fata de CEC, asociatia de locatari este degrevata practic de apasarea garantiilor. Oamenii nu mai sunt obligati astfel sa-si ipotecheze apartamentele", a declarat senatorul Petru Filip, intr-o conferinta de presa.

Potrivit acestuia, creditul poate avea ca destinatii izolarea termica a peretilor exteriori, inlocuirea tamplariei exterioare cu tamplarie performanta energetic, termohidroizolarea, termoizolarea planseului peste subsol, repararea, inlocuirea instalatiei de distributie a agentului termic, repararea/achizitionarea unui montaj centrala termica de bloc, scara, respectiv a centralei termice aferente locuintei unifamiliale, precum si instalatiile aferente, introducerea unor sisteme alternative pentru asigurarea partiala/totala a energiei pentru apa calda, consum, iluminare sau incalzire.

Perioada maxima a creditarii este de 60 de luni, valoarea fiind maximum 90% din devizul de executare a lucrarilor, dar nu mai mult decat urmatoarele plafoane: 1.850 de euro pe camera de locuit, echivalent in lei inclusiv TVA, 7.400 de euro, echivalent in lei inclusiv TVA, pentru finantarile solicitate de persoanele fizice.

In ceea ce priveste contributia proprie, aceasta este de minimum 10% din valoarea de executie din devizul general. Potrivit senatorului, perioada de tragere este de maximum 6 luni calendaristice, rambursarea, in rate lunare egale si consecutive.

18 septembrie 2010

Speculantii de parcari: Cat se castiga din lipsa parcarilor in Bucuresti: 10 milioane de euro

In Capitala exista doar 450.000 locuri de parcare la 1,3 milioane de masini. Lipsa parcarilor a devenit astfel pentru cateva firme de ridicare a masinilor parcate ilegal o afacere.

Cele cinci firme care se ocupa de ridicatul si depozitatul masinilor au incasat, de la inceputul anului 2009 pana la inceputul acestei luni, cel putin 10 milioane de euro.

Din cele 10 milioane de euro, nici un ban nu intra la bugetele locale, cu exceptia sectorului 1, unde societatea cedeaza 20% din incasari primariei, arata calculele realizate de Romania Libera, bazate doar pe taxele minime de ridicare si transport, fara taxa zilnica de depozitare a masinii.

Ridicatul de masini este cel mai profitabil in sectorul 6, unde firma Ilcor Auto a incasat aproape 3 milioane de euro: 1,82 milioane de euro in 2009, pe 14.573 de masini ridicate; 1,1 milioane de euro in 2010 pe 8.734 de masini ridicate.

Cu toate acestea, primaria condusa de Cristian Poteras (PD-L) ofera doar 40.000 de locuri de parcare cetatenilor, situandu-se abia pe locul 4 din acest punct de vedere, intre sectoarele Capitalei.

Pe locul doi ca profitabilitate se situeaza sectorul 1. Aici, firma CFR Transauto a incasat 2,85 milioane de euro: 1,4 milioane euro in 2009, pe 6.411 masini ridicate; 1,45 milioane euro in 2010 pe 6.720 masini ridicate. Primaria lui Andrei Chiliman (PNL) ofera aproximativ 70.000 de locuri de parcare, situandu-se pe locul 3 in Capitala, din acest punct de vedere.

Sectorul 2 este situat pe locul trei al profitabilitatii. Firma Supercom, patronata de familia lui Ionel Ilie Ciuclea, fost senator PSD, a incasat aproape 2,5 milioane euro. Primaria condusa de Neculai Ontanu ocupa locul intai din punct de vedere al locurilor de parcare oferite cetatenilor: 113.000, la care se mai adauga aproximativ 40.000 pe marile artere unde parcarea nu este interzisa.

Sectorul 5 ramane in continuare singurul in care nu se ridica masini. Pare corect, atata timp cat primaria lui Marian Vanghelie (PSD) este oaia neagra intre sectoare, la oferta de locuri de parcare: 19.00.

Reguli noi la BLOC : Debransatii vor plati caldura care vine de la vecini prin pereti

Debransatii si cei cu centrale de apartament vor fi obligati in aceasta iarna sa plateasca incalzirea partilor comune. Pentru partile comune, procentul ar putea ajunge si la 50 la suta din valoarea facturii la caldura.

Si cei care s-au debransat total de la sistemul centralizat de termoficare ar putea fi obligati sa achite intre 30 si 50 la suta din factura la caldura, potrivit unui initiative legislative, informeaza Gandul.

Procentul va fi stabilit de Adunarea Generala a Asociatiilor de Proprietari, nu va putea fi mai mic de 30 la suta si nici mai mare de 50 la suta din totalul energiei termice inregistrate pentru incalzirea unui bloc de locuinte.

"De doi ani ne chinuim sa convingem autoritatile ca trebuie majorat procentul la 30 la suta. Nu este normal ca cei care se debranseaza sau cei care-si inchid repartitoarele sa arunce intretinerea in spatele vecinilor. In realitate, acestia se incalzesc cu caldura degajata de tevile care le trec prin apartament si cea care se transfera de la vecini prin plansee, pardoseli sau pereti. Daca jumatate dintre proprietarii unui bloc isi inchid robinetii termostatici, cealalta jumatate suporta intrega factura adica si economiile vecinilor", a declararat pentru Gandul presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuta.

Directorul RADET, Mihai Becheanu, a declarat ca masura este una corecta si se va aplica din aceasta iarna. El a explicat ca un debransat cu centrala de apartament consuma o cantitate mai mica de gaze decat cea necesara incalzirii unui apartament care nu primeste caldura de la vecini prin pereti, planseu, pardoseala sau de la tevile care-i trec prin casa.

1 iulie 2010

Sunteţi de acord cu amendarea stăpânilor care nu curăţă după câini?

De cinci ori Primăria Capitalei a încercat să impună o serie de măsuri prin care îşi propune să-i civilizeze şi să-i educe pe stăpânii de câini. Ieri, consilierii municipali au aprobat normele de salubrizare şi igienizare în Capitală, care îi obligă pe bucureşteni să cureţe trotuarele din faţa caselor şi să strângă după câini.

Astfel, stăpânii vor fi obligaţi să aibă în dotare, când ies cu câinii la plimbare, făraş, mătură şi pungă care vor fi folosite pentru a ridica dejecţiile şi pentru a curăţa locul. Alte măsuri prevedeau obligaţia de a curăţa trotuarul din faţa casei.

Aceştia vor fi amendaţi cu sume între 200 şi 500 de lei dacă atunci când îşi plimbă animalele de companie nu vor avea făraş, mătură şi pungi pentru curăţarea dejecţiilor acestora.
De asemenea, proiectul interzice creşterea sau întreţinerea, în Bucureşti, în gospodării individuale, a animalelor şi păsărilor pentru consum, piele, blană şi tracţiune, a albinelor, viermilor de mătase şi asimilate acestora.

O chestiune de educaţie

Fiecare proprietar de animal ar trebui să strângă după el în mod normal, explică medicul veterinar Nicoleta Mihai, care precizează că acest lucru ţine de îngrijirea animalului.

Ea consideră că autorităţile trebuie să recurgă la amenzi pentru că, altfel, oamenii nu vor deveni conştienţi de acest aspect. La fel se întâmplă şi în cazul sterilizării câinilor, foarte mulţi stăpâni refuzând să îşi sterilizeze animalul şi apoi abandonând puii pe stradă, ceea ce nu face decât să ridice numărul de câini comunitari.

„Este o problemă de civilizaţie şi de educaţie, dar care ţine şi de igienă. Oamenii care nu au câini vor să iasă pe stradă într-un oraş curat”, spune medicul veterinar.

Este inestetic

Legea care le permite autorităţilor să dea aceste amenzi există din 2005, dar nu a fost aplicată. Singurul sector unde s-au luat măsuri este cel condus de liberalul Andrei Chiliman. În sectorul 1, în zonele intens pietonale şi în marile parcuri au fost instalate coşuri speciale pentru a strânge mizeria lăsată de câini, după modelul din străinătate.

Iată ce prevede HCGMB nr. 243/20.10.2005: "Art. 1. Se interzice plimbarea pe domeniul public (alei asfaltate, trotuare) a câinilor de companie, fără ca proprietarul acestora să dispună de materialele necesare pentru curăţirea locului şi evacuarea dejecţiilor fiziologice. Art. 3. Se interzice plimbarea câinilor de companie fără lesă prin parcuri şi grădini, iar cei din categoria câinilor agresivi fără botniţă, unde proprietarul animalului de companie trebuie să păstreze curăţenia. Art. 4 Prin materiale necesare păstrării curăţeniei, în temeiul art.1, se înţelege fie ca proprietarul să aibă asupra sa mătură, făraş şi pungă de unică folosinţă, fie mănuşi şi pungi de unică folosinţă. Art. 5. Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1 la 5 milioane ROL (100-500 RON)".

Poliţistul are nevoie de flagrant

Poliţiştii comunitari sunt aceia care pot da amenzile stăpânilor de câini ce nu strâng dejecţiile animalelor. Problema este că, pentru a putea da o amendă, poliţistul comunitar trebuie să îi prindă în flagrant pe stăpân şi animal, după cum explică un agent de poliţie, care nu a dorit ca numele să îi fie menţionat.

Adică, dacă vreţi să reclamaţi un vecin, trebuie să ştiţi cam pe la ce oră iese cu câinele la plimbare şi să îl chemaţi pe poliţistul comunitar din cartier. Acesta îl va pândi pe stăpân şi îl va putea amenda doar dacă îl vede că nu strânge după animal. Sursa: Evz.ro

Sunteţi de acord cu amendarea stăpânilor care nu curăţă după câini?