28 martie 2011

Ce drepturi ai, ca proprietar, in raport cu administratorul blocului.

Pentru ca, de multe ori, conflictele dintre administratorii blocurilor si proprietari pornesc din cauza faptului ca nu isi cunosc drepturile si atributiile, Protectia Consumatorului a intocmit o lista cu acestea. Sursa: Ziare.com

Obligatiile administratorului de bloc sunt acelea sa-si initinteze locatarii, prin afisare la loc vizibil, asupra modului de stabilirea a cheltuielilor curente, dar si sa controleze personalul angajat pentru diverse activitati gospodaresti.

De asemenea, administratorii trebuie sa se asigure de efectuarea eficienta a lucrarilor de intretinere si reparatii ale elementelor proprietii comune, sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din propietatea comuna.

Administratorul nu are numai obligatii, ci si drepturi. Acestea presupun ca pot sa stabileasca termenii in care se vor realiza serviciile de intretinere si de reparatii curente ale bunurilor aflate in folosinta comuna sau individuala (numai daca aceste activitati perturbs folosirea normala a partilor comune), sa citeasca periodic indexul contoarelor individuale, sa treaca la plata "musafirii" care depasesc limita de sedere sau sa inspecteze propietatea individuala, in scopul depistarii si eliminarii unor defectiuni aparute la instalatiile de folosinta comuna.

Cum raspunde administratorul pentru faptele sale?

23 martie 2011

Puteţi plăti întreţinerea şi la bancă

Nu aveţi acelaşi program cu administratorul şi nu prea ajungeţi la casieria blocului să plătiţi întreţinerea? Ca să nu rămâneţi cu restanţe, vă spunem care sunt modalităţile de plată a întreţinerii.

Important este ca asociaţia să stabilească aceste modalităţi prin şedinţă. Altfel, “dacă nu există o ordine prestabilită, proprietarul dictează modalitatea de plată”. Iată modurile prin care puteţi achita întreţinerea:
1. În numerar, la casieria asociaţiei de proprietari, în programul stabilit de către conducerea asociaţiei. Administratorul are obligaţia să emită chitanţă personalizată cu datele asociaţiei.
2. La bancă, prin ordin de plată sau prin foaie de vărsământ direct în contul asociaţiei. Contul asociaţiei de proprietari trebuie menţionat pe lista de plată lunară. Pentru operaţiunile prin bancă, obligatoriu, prima semnătură asupra contului trebuie să aparţină preşedintelui asociaţiei de proprietari.
3. La poştă, prin mandat poştal pe adresa preşedintelui sau a administratorului- casier, dacă acesta este din bloc. Refuzul primirii banilor se consemnează pe recipisa de la poştă şi este dovada clară a refuzului la încasare, probă foarte importantă în cazul unui proces în instanţa de judecată.
4. Prin curier rapid, pe acelaşi principiu ca la plata prin mandat poştal.
Aceste modalităţi de plată sunt valabile şi pentru întreţinerea restantă, care poate fi plătită total sau parţial, în funcţie de posibilităţile financiare ale proprietarului sau de regulile stabilite prin regulament în interiorul asociaţiei. Sursa: Libertatea.ro

21 martie 2011

Firma de la parterul blocului plăteşte pentru lift

Firma de la parterul blocului trebuie să plătească pentru lift? G P, Galaţi

Răspuns: Firma trebuie să plătească pentru service-ul lunar. E o obligaţie legală această plată şi a reparaţiilor ascensorului, întrucât e în coproprietate. Scutiri se fac la plata utilizării liftului, adică la curentul electric.

Cât la sută trebuie să plătesc pentru părţile comune, dacă am centrală de apartament? M S, Timişoara

Răspuns: În cazul apartamentelor debranşate de la sistemul centralizat de termoficare al blocului, pentru ţevile de termoficare ce traversează aceste apartamente şi care sunt izolate termic proprietarii respectivi nu au vreo obligaţie de plată. Dacă ţevile nu sunt izolate termic, atunci proprietarul în cauză suportă contravaloarea căldurii radiate de acestea în funcţie de suprafaţa echivalentă termic a ţevilor de termoficare verticale care traversează apartamentul. Rămâne ca obligaţie de plată pentru încălzirea centralizată a blocului doar cota-parte indiviză din contravaloarea consumului de pe spaţiile comune (caloriferele de pe casa scării, ţevile de pe casa scării, din subsol etc.).
Această cotă se stabileşte pe plan intern, prin decizia comitetului executiv. De regulă, limita maximă pentru această cotă este de 10% din valoarea facturii la încălzire care se repartizează tuturor proprietarilor, debranşaţi şi nedebranşaţi, proporţional cu cota- parte indiviză, funcţie de suprafaţa utilă a locuinţelor.

Doriți un administrator pentru imobilul dumneavoastră: Firma Administrare Bloc

19 martie 2011

Cine plăteşte dacă v-a fost inundat apartamentul ?

Staţi la ultimul etaj al blocului și vi se infiltrează apa în casă de pe terasă? Vi s-a întâmplat să vă inunde vecinul de deasupra? Puneți-l la plată.

- Atunci când inundația provine de la instalația de apă rece, caldă sau de la cea de căldură trebuie să anunțați imediat administratorul sau responsabilul de scară, ca să închidă apa pe coloană. 4 Contactați apoi un instalator care să execute reparația.
- Dacă remedierea se face pe coloanele verticale, atunci obligația reparării, inclusiv a zonei afectate din interiorul apartamentului, și costurile sunt în sarcina asociației de proprietari, pe cota-parte indiviză (suprafața utilă).

Cel care e de vină plătește pagubele
- Dacă reparația se face pe instalația orizontală din apartament după T-ul de separație de coloana verticală, atunci lucrarea e în sarcina proprietarului. În acest caz, dacă un proprietar îl afectează pe altul are obligația să îi repare acestuia din urmă toate stricăciunile.
- Dacă cel care trebuie să repare nu ia măsuri rapide pentru a rezolva problema atunci proprietarul afectat va acționa pentru prejudicii împotriva vinovatului în instanta de judecată.
- În caz că apartamentul e inundat de la terasă, tot administratorul trebuie anunțat. El trebuie să-i comunice în scris președintelui necesitatea efectuării reparațiilor la terasă și costurile estimative.
- Președintele convoacă ședința de comitet pentru luarea unei decizii în acest sens, inclusiv cu privire la stabilirea unei adunări generale, dacă nu există fond de reparații constituit pentru această situație.
- Toate obligațiile sunt în sarcina asociației, care trebuie să ia rapid măsuri pentru a stopa infiltrațiile de apă și pentru a reface terasa, inclusiv pentru a repara stricăciunile din apartamentele afectate.

Când vă puteți adresa instanței
Dacă nu se iau măsuri, proprietarul sau proprietarii care au suferit daune vor acționa de urgentă în instantă pentru prejudicii împotriva asociației și a persoanelor din asociație care nu-și îndeplinesc atribuțiile și se fac vinovate de neglijență în serviciu.

Doriți sa renovați terasa blocului, va recomandam: Hidroizolatii-Profesionale.Blogspot.com

16 martie 2011

Cumpărătorul isteţ de casă veche

Înainte de a cumpăra o locuinţă, orice cumpărător trebuie să verifice câteva aspecte, pentru a se asigura că nu va scoate mai mulţi bani din buzunar în viitor.

Preţul este unul dintre principalele criterii pe care le au în vedere cei care îşi caută o locuinţă. Însă, zona în care este amplasat imobilul reprezintă un alt criteriu de care e bine să ţinem cont. Elena şi Cristi voiau să îşi cumpere o locuinţă în toamna lui 2008, însă nu îşi permiteau ceva mai scump de 60.000 de euro. Au văzut numeroase locuinţe, iar unul dintre agenţi i-a dus la un bloc de pe o străduţă întunecată, la marginea cartierului Progresul. 

“Din maşina agentului, drumul ni s-a părut scurt şi simplu. Însă, scara blocului arăta jalnic, iar apartamentul, deşi era foarte spaţios, necesita reparaţii capitale. Am plecat pe jos, ca să vedem şi noi zona. Am avut noroc că a trecut un taxi pe acolo, căci şoferul ne-a zis că el ia rar comenzi în zonă”, povesteşte Elena. Nu s-au mai întors în zonă şi au continuat să locuiască în chirie. Acum se gândesc dacă să ia un credit prin “Prima casă”. Oricum, nu vor mai vedea apartamente situate în zone “proaste”, chiar dacă sunt foarte ieftine. 

14 martie 2011

Administratorul poate lucra fără atestat dacă are dosar depus la primărie

De mulţi ani stau într-un bloc şi am participat aici la diferite activităţi sau i-am ajutat pe vecinii mei. Acolo unde a fost nevoie, am intervenit şi am reparat. De ceva vreme, am fost desemnat administrator, dar vreau să ştiu dacă pot ocupa această funcţie, dacă dosarul meu e depus la primărie?

VP Bucuresti
Răspuns: Un administrator poate funcţiona fără atestat, dacă are şcoală în domeniu, numai dacă dosarul pe care l-a depus la primărie pentru obţinerea atestatului aşteaptă soluţionarea. Altfel, nu poate funcţiona ca administrator.

Am o rudă care stă la mine de zece zile şi ar urma să mai stea câteva. Vreau să ştiu dacă trebuie să o declar la administrator şi când trebuie să fac acest lucru.

Luminiţa Dudu, Iaşi
Răspuns: În cazul în care persoana respectivă stă la dumneavoastră peste 15 zile, într-o lună, atunci trebuie declarată la asociaţie.

Doriti un administrator pentru imobilul dumneavoastra, contactati-ne: www.administrator-imobile.net