17 aprilie 2012

Restanțierii la întreținere pot fi dați pe mana recuperatorilor!

Dacă nu aţi reuşit să plătiţi întreţinerea pe lunile de iarnă, vă puteţi trezi în curând cu recuperatorii pe cap. Asta pentru că primele facturi ale iernii ajung la scadenţa de 90 de zile, iar firmele de utilităţi preferă să-i dea pe restanţieri pe mâna recuperatorilor.

Începând de luna mai, zeci de mii de români cu restanţe la întreţinere vor ajunge pe mâna recuperatorilor. Unul din patru riscă chiar să fie executat silit, potrivit rtv.net.

Recuperatorii s-au pregătit deja pentru o avalanşă de dosare de restanţieri. "Ne aşteptăm la o creştere în lunile mai-iunie, în special pe zona utilităţilor, unde restanţele facturilor din ianuarie-februarie ale acestui an vor ajunge peste 90 de zile de întârziere şi mai mult ca sigur vor intra în gestiunea noastră, acestea fiind protocoalele cu societăţile de utilităţi", a declarat Alexandru Rusen, reprezentantul unei firme de recuperare creanţe.

Mulţi nu au bani să plătească facturile uriaşe din această iarnă. În plus, cei care au acumulat deja restanţe prea mari, riscă să nu le mai poată plăti niciodată.

Sursa: Libertatea.ro

14 martie 2012

Cum angajati Administratorul, prin contract sau prin convenţie

Pentru administrator, contabil, îngrijitor, instalator, mecanic şi cenzor din afara asociaţiei, comitetul executiv poate utiliza la angajare, conform H.G. nr. 1.588/2007 art. 17 alin. 5, oricare din următoarele forme:
  • Convenţia civilă de prestări servicii. În acest caz, obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi lucrărilor ocazionale.
  • Contractul individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial. Ca obligaţii fiscale se înscriu aici: impozit, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajator şi pentru angajat şi, în plus pentru angajator, cotele pentru accidente, boli profesionale, fondul de concedii. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor. Contractul de muncă se aplică numai atunci când persoana munceşte în fiecare zi lucrătoare, de luni până vineri, în cazul asociaţiilor de proprietari cu volum mare de activitate.

Preşedintele are contract de mandat

Pentru persoanele alese (preşedinte, cenzor, membru de comitet) se utilizează contractul de mandat. Obligaţiile fiscale sunt impozitul şi cotele (angajat, angajator) pentru sănătate şi pensii. “Pentru toate taxele şi impozitele se depune online Declaraţia 112, iar în cazul în care se datorează la stat doar impozitul de 16 % se depune Declaraţia 100. Dacă prestatorul este P.F.A. (persoană fizică autorizată), A.F. (asociaţie familială), I.M.M. (microîntreprindere), societăţi comerciale sau alte forme juridice, se utilizează Contractul de prestări servicii. În acest caz, taxele şi impozitele nu mai sunt în sarcina asociaţiei de proprietari. 

Cum obţii locul de muncă în cadrul asociaţiei

Dacă vrei să devii administrator, trebuie să urmezi cursuri la o firmă specializată. Odată cursurile terminate, trebuie să mergi la primărie, unde vei primi un atestat de administrator. Atenţie: există primării unde se dă examen pentru obţinerea atestatului.

Sursa: Libertatea.ro

8 martie 2012

Cum calculezi consumul de căldură în apartament

Sumele pe care le plăteşti la căldură nu ţi se par justificate şi crezi că eşti taxat mai mult decât ai consumat?

Există o procedură în baza căreia fiecare proprietar plăteşte ceea ce se consumă în apartamentul său şi cota-parte din căldura de pe spaţiile comune. Intre apartamentele cu repartitoare pot apărea erori de consum datorită sistemului pe care aceste locuinţe îl folosesc la repartizarea căldurii. Iată cum se distribuie costurile în ceea ce priveşte căldura la bloc: 
  • Se măsoară S.E.T. (Suprafaţa Echivalentă Termic*) a tuturor corpurilor de încălzire (calorifere şi ţevi de căldură neizolate termic) de pe spaţiile comune şi din toate apartamentele, inclusiv din cele cu centrală termică proprie.
  • Se împarte factura de căldură la totalul S.E.T.-ului rezultat pe imobil.
  • Rezultatul (lei/ m.p. S.E.T.) se aplică pentru S.E.T. spaţii comune (suma rezultată se repartizează tuturor proprietarilor după cota-parte indiviză), apartamentelor cu centrală termică proprie pentru S.E.T. a ţevilor neizolate termic şi apartamentelor cu repartitoare pentru S.E.T. a corpurilor acestora care nu au repartitoare (ţevi neizolate termic sau calorifere fără repartitoare).
  • Diferenţa face obiectul repartizării căldurii între apartamentele cu repartitoare.
* S.E.T. reprezintă unitatea de măsură pentru un corp de încălzire şi este elementul în baza căruia se stabileşte consumul maxim al corpului de încălzire respectiv.
 

Sursa: Libertatea.ro

2 martie 2012

Facturile de la întreţinere au crescut cu 35%

Încă de anul trecut s-a vorbit de scumpirile care ne aşteaptă la întreţinere. Iată că estimările s-au adeverit, iar facturile pe întreţinere deja ne ard tare buzunarele. Plătim mai mult cu până la 35%.

Potrivit Mediafax, în multe dintre oraşele ţării facturile la căldură aferente lunii ianuarie au crescut cu 20 - 25 la sută faţă de luna precedentă. În unele oraşe, însă, precum Târgu Mureş, majorarea a fost de 12 la sută, în timp ce la Deva s-a ajuns la 30 la sută, iar la Galaţi la cel puţin 35 la sută. La Alba Iulia de pildă, pentru un apartament cu două camere o familie a plătit în medie între 200 şi 300 de lei, faţă de 150 - 250 de lei, cât a fost factura în decembrie. Şi în cazul apartamentelor cu trei camere creşterea a fost în medie de până la 25 la sută, valoarea facturilor pentru ianuarie fiind cuprinsă între 300 şi 400 de lei, faţă de 250 - 300 de lei în decembrie.

La Botoşani costurile încălzirii pentru luna ianuarie faţă de decembrie 2011 au fost cu 25 la sută mai mari.Astfel, dacă în decembrie costul mediu al încălzirii pentru o garsonieră a fost de 80 de lei, în ianuarie media a fost de 100 de lei, în timp ce la un apartament cu două camere costul mediu al încălzirii pentru luna decembrie a fost de 170 de lei, iar în ianuarie este de 213 lei. Cei care locuiesc în apartamente cu trei camere au de plătit pentru luna ianuarie 277 de lei, faţă de 253 de lei, în timp ce pentru un apartament cu patru camere factura ajunge, în ianuarie, la 415 lei, faţă de 345 de lei în decembrie.

Pentru a afla nivelul facturilor din alte judeţe daţi click aici.

1 martie 2012

Reguli noi pentru reabilitarea termica a blocului

Arhitectul-șef al Capitalei, Gheorghe Pătrașcu, va propune ca în Legea Construcțiilor să se stipuleze ca atunci când se face reabilitarea termică a blocurilor termopanele puse la întâmplare de fiecare proprietar să fie schimbate. Motivul: ferestrele trebuie să fie de aceeași culoare sau material, pentru a nu crea un haos urbanistic.

Mai mult, atunci când un proprietar decide să își închidă balconul va trebui să ia aviz pentru montarea unui anume tip de ferestre. „S-a creat un haos urbanistic. Fiecare și-a montat ce ferestre au vrut și blocurile arată urât. Dacă tot există legea fațadelor și legea reabilitării termice este bine să armonizăm cele două legi între ele”, a explicat Pătrașcu.
În prezent, atunci când este reabilitat termic un bloc, cei care și-au închis balconul sau și-au montat ferestre de tip termopan pot opta pentru schimbarea lor. Dacă decid că vor să și le păstreze pe cele vechi ele rămân, chiar dacă sunt de altă culoare.

Închiderea unui singur balcon dintr-un bloc, interzisă 
O altă prevedere care ar putea fi introdusă în Legea Construcților este interzicerea închiderii balcoanelor, cu excepția cazurilor în care optează pentru această soluție toți proprietarii din clădire.
Și, ca să nu fie prea drastice, autoritățile locale spun că o să ceară Ministerului Dezvoltării înlocuirea autorizațiilor de construire cu „notificări” pentru lucrările de importanță mai mică cum ar fi împrejmuirile, lucrările de amenajări interioare, care nu implică afectarea elementelor de structură ale clădirii, pentru montarea plăcilor comemorative și a reclamelor.

Sursa: EVZ.ro

29 februarie 2012

Cine suportă costul reparaţiilor dacă eşti inundat din cauza zăpezii topite de pe terasă sau dacă vecinul a uitat robinetul de apă deschis

Nimic nu este mai neplăcut decât să ajungi acasă şi să constaţi că apa ţi-a “invadat” locuinţa. Vezi cine suportă costul reparaţiilor dacă eşti inundat din cauza zăpezii topite de pe terasă sau dacă vecinul a uitat robinetul de apă deschis.

Ce faci atunci când apa se infiltrează în apartament din cauza zăpezii topite de pe terasă:
Proprietarul trebuie să anunţe administratorul. Acesta din urmă comunică în scris preşedintelui necesitatea lucrării pentru terasă, inclusiv costurile estimative;
Toate obligaţiile reparaţiilor intră în sarcina asociaţiei, care trebuie să ia rapid măsuri pentru a stopa infiltrările de apă şi pentru a reface terasa, inclusiv stricăciunile din apartamentele afectate;
Dacă nu se iau măsuri, proprietarul sau proprietarii afectaţi pot acţiona asociaţia în instanţă pentru despăgubiri.
Pentru lucrări de hidroizolații la terasa blocului va recomandam următoarea firmă: Hidroizolatii Profesionale

Ce faci atunci când stricăciunile provin de la instalaţia de apă rece sau caldă, de căldură sau de canalizare:
Anunţă administratorul sau responsabilul de scară să închidă apa de pe coloană;
Administratorul trebuie să cheme un instalator pentru reparaţii;
Dacă reparaţia se face pe coloanele verticale, atunci obligaţia reparării, inclusiv zona afectată din interiorul apartamentului, şi costurile sunt suportate de asociaţia de proprietari;
În cazul în care problema provine de la instalaţia orizontală din apartament, lucrarea de reparaţie intră în sarcina proprietarului. Mai mult, dacă apa a ajuns şi în alte apartamente, acesta are obligaţia să remedieze toate stricăciunile.
Sursa: Libertatea.ro