30 decembrie 2008

Lista instalatorilor autorizati pentrul programul de mediu

Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană.

Termenul de analiza a dosarelor pentru instalatorii care doresc sa participe la programul de mediu s-a prelungit pana pe 12.01.2009. Mai jos aveti comunicatul Administratiei Fondului pentru Mediu.

"Ca urmare a faptului că Programul s-a bucurat de un mare interes în rândul populaţiei, înregistrându-se un număr foarte mare de dosare depuse la AFM, Administraţia Fondului pentru Mediu a decis decalarea perioadei de analiză a dosarelor până pe 12 ianuarie 2009, şi în conformitate cu Ordinul nr. 1632/24.12.2008, emis de către ministrul mediului şi dezvoltării durabile, urmând ca
lista să fie făcută publică în 3 zile lucrătoare de la această dată, iar pe 15 ianuarie, lista cu instalatorii validaţi va fi publicată pe site-ul www.afm.ro şi pe site-ul www.mmediu.ro."

Cititi comunicatul complet aici: www.afm.ro

26 decembrie 2008

Din 2010, certificatul energetic ,obligatoriu!

Din 2010, imobilele nu vor mai putea fi scoase la vânzare fără un certificat energetic, potrivit unui proiect de lege adoptat recent de guvern. Documentul va clasifica imobilele în funcţie de consumul de căldură şi va fi eliberat de un auditor energetic, atestat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţei (MDLPL). „Analiza pentru acest certificat se va face întâi pe clădire, şi abia apoi particular pe un apartament“, menţionează Cristian Stamatiade, şeful Direcţiei de Tehnică în Construcţii din cadrul MDLPL.
Potrivit acestuia, sunt foarte multe aspecte care contribuie la clasificarea unei locuinţe, cum ar fi vecinătatea - dacă în apartamentele de lângă nu locuieşte nimeni, pereţii sunt reci, ceea ce înseamnă pierderi de energie - şi chiar materialul şi izolaţia de la scara blocului.
„În cazul unei case, trebuie să se ţină cont de amplasare - să aibă cât mai mulţi pereţi spre soare, să nu fie înconjurată de alte clădiri. O clădire cu pereţi izolaţi termic şi realizaţi din materiale rezistente la transformările de energie termică limitează pierderile din exterior“, explică Stamatiade. Oficialul spune că toate imobilele construite după ianuarie 2007 au deja un certificat care atestă performanţ a energetică.

Austriecii, sensibili la cheltuieli
Chiar dacă va presupune o cheltuială în plus pentru proprietari - auditorul va percepe o taxă între 1 şi 3 euro/mp -, introducerea certificatului energetic nu le va diminua şansele de a obţine suma dorită. „Va fi, cel mult, un criteriu de preferinţă - cumpă- rătorul va înclina mai degrabă spre un apartament clasa A, decât spre unul de clasă C, dacă se află în zone similare şi nu există o diferenţă mare de preţ. Efectul va veni după câteva luni. Aşa s-a întâmplat, de exemplu, în Austria. „Au fost afectaţi cei care aveau un buget clar stabilit pentru cheltuielile lunare. Aceştia au constatat după şase luni că plătesc mai mult într-un imobil clasă C şi au încercat să-l schimbe cu unul clasă B sau A.

ANL vinde locuinte chiriasilor

Banii obţinuţi din locuinţele ANL vîndute tinerilor ar putea fi reinvestiţi de Agenţia Naţională pentru Locuinţe (ANL) în noi proiecte, anul acesta putînd fi vîndute unităţi locative în valoare de circa 50 de milioane de euro. “Anul acesta, circa 2.500 de familii ar putea să cumpere locuinţele, ceea ce înseamnă peste 50 de milioane de euro, bani care vor fi reinvestiţi de ANL în alte locuinţe în oraşele în care au fost cumpărate”, a declarat ieri ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, Laszlo Borbely, la aniversarea a zece ani de la înfiinţarea ANL.

ANL, care a demarat în 2001 un program de construcţie de locuinţe pentru tineri, contractate în regim de închiriere, permite achiziţionarea acestora după cinci ani de la obţinerea unităţilor locative. Borbely a mai atras atenţia că, deşi unii tineri vor să cumpere locuinţele deja închiriate, sînt împiedicaţi de autorităţile locale.

De la înfiinţarea sa în 1998, ANL are în stadiu de pregătire peste 33.000 de locuinţe destinate închirierii şi alte aproximativ 5.600 de unităţi locative destinate achiziţiei prin credit ipotecar de tineri cu vîrste cuprinse între 18 şi 35 de ani.

Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte iniţiate de ANL este construcţia Cartierului Henri Coandă, aflat pe raza Sectorului 1 din Bucureşti şi a localităţii Voluntari. Proiectul a fost lansat în 2003 şi presupune construcţia a 1.180 de unităţi locative, primele locuinţe urmînd să fie date în folosinţă începînd cu anul viitor.

În afara construcţiei de locuinţe pentru tineri, agenţia a mai construit, din 2005, peste 1.600 de case pentru sinistraţii din zonele afectate de inundaţii, valoarea lucrărilor şi a materialelor de construcţie ridicîndu-se la 80 milioane euro, alocate de la buget.

Izolarea locuintelor reduce consumul de energie cu pana la 50%

Elementele de constructie care consuma un procent important din energia termica necesara incalzirii blocurilor neizolate din Romania sunt peretii exteriori, acoperisul si planseul de peste subsol. Acestea cumuleaza o valoare de aproximativ 40-50% din consumul total de energie, informeaza NewsIn.

Astfel, in baza unui studiu efectuat pe o cladire de locuit multietajata (P+10E), s-a constatat ca prin peretii exteriori se pierde aproximativ 33% din energia termica totala consumata, prin acoperisul si planseul peste subsol neizolate se pierde aproximativ 11%, iar restul prin ferestre si usi.

Majoritatea proiectelor initiate de-a lungul timpului in Romania privind reabilitarea energetica a cladirilor au avut o solutionare partiala, fapt care nu a generat un impact substantial asupra reducerii gradului de dependenta pentru energia termica al romanilor.

Izolarea corespunzatoare a locuintelor contribuie cu aproximativ 40-50% la reducerea consumului de energie termica per ansamblul cladirii.

La ora actuala, Romania este una dintre tarile europene care detine cele mai multe cladiri cu izolare termica redusa fata de media Uniunii Europene, avand un potential foarte mare pentru demararea unor programe ample de reabilitare termica, potrivit reprezentantilor companiei.

Condens pe geamurile termopan

În urmă cu doi ani, mi-am închis balconul cu tâmplărie termopan. Pe acest balcon am flori şi usuc rufe. Din păcate, am observat că, după o noapte în care geamurile de la balcon au fost închise, fără să am rufe la uscat, s-a format condens încât nu mai puteam vedea în exterior. Care este cauza şi ce trebuie să fac?

Termopanul, datorită garniturilor de cauciuc, taie complet circulaţia aerului prin ramele ferestrei. Uscarea rufelor, prezenţa florilor sau a oamenilor sunt surse de vapori de apă într-o încăpere. Vaporii de apă, acumulaţi succesiv, măresc umiditatea aerului din balcon, „împingându-l“ la saturare. Aerul saturat, aflat lângă un obiect rece (precum faţa termopanului), condensează pe suprafaţa geamului, dacă temperatura sa este sub „punctul de rouă“.

Saturarea (ajungerea la punctul de rouă) depinde de umiditatea (grame apă la kg aer) şi temperatura aerului. Uscând rufe şi ţinând flori în balcon, măriţi substanţial umiditatea aerului aici, astfel încât, mai ales iarna, termopanele se răcesc şi „plâng“, semn de bună etanşare.

Iată ce puteţi face: deschideţi larg ferestrele balconului când uscaţi rufe, până la uscarea lor completă, reduceţi la minimum numărul ghivecelor de flori din balcon şi aerisiţi cât mai des

21 decembrie 2008

Instalatorii autorizati pentru programul de mediu !

Cei care doresc inscrierea in Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană mai au de asteptat pana pe data de 29.12.2008 pentru consultarea listei de instalatori autorizati.

Termenul s-a prelungit din nou pana la data de 12.01.2009

"Având în vedere volumul neaşteptat de mare de dosare depuse, comparativ cu numărul de angajaţi ai AFM, Administraţia Fondului pentru Mediu a decis prelungirea perioadei de analiză a dosarelor, până la data de 29 decembrie 2008.
Începând cu aceasta dată, solicitanţii vor putea consulta lista instalatorilor validaţi pe website-urile www.afm.ro şi www.mmediu.ro." Comunicatul complet

Sursa: www.afm.ro

27 noiembrie 2008

Reabilitare termica

La o suma totala de 245.000 de euro s-a ridicat procesul de reabilitare termica a blocului 30 B de pe sos. stefan cel Mare nr. 36, costurile fiind suportate in proportie de 66 la suta de Primaria Sectorului 2 si de 34 la suta de MDLPL.
.......................
Lucrarile de reabilitare au vizat: termoizolarea peretilor interiori, exteriori si a teraselor; inlocuirea tamplariei din lemn cu tamplarie din PVC cu geam termopan; inlocuirea partiala a conductelor de la apa si canalizare deteriorate; termoizolarea conductelor de la incalzire si de la apa calda si rece.
Sursa: RomaniaLibera.ro
Citeste tot articolul aici: www.romanialibera.ro

20 noiembrie 2008

Casa Verde

Soluţiile de energie ecologică diferă în funcţie de zona în care locuieşti. Evz.ro îţi prezintă care sunt cele mai bune soluţii pentru casa ta, în urma sfaturilor primite de la specialiştii prezenţi la RENEXPO, primul târg internaţional pentru energii regenerabile şi eficienţă energetică în România. De la început, trebuie menţionat că proiectul guvernamental "Casa Verde" vizează încurajarea echipării locuinţelor cu echipamente de încălzire ecologice. Desigur, statul şi întreaga lume ar dori să foloseşti energia solară sau cea eoliană şi pentru electricitate, dar investiţia ta ar fi destul de mare.

Citeste toata stirea in EVZ.ro

16 noiembrie 2008

Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară

A fost publicat Ordinul pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană sau alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului.
Pentru consultare, click aici: Ghid de finantare sau aici

Pentru Ghidul solicitantului de accesare a Programului de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană sau alte sisteme care conduc la îmbunătăţirea calităţii aerului, apei şi solului, click aici: Ghidul solicitantului.

Informatii complete si actualizate gasiti pe urmatoarele pagini web:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE: http://www.mmediu.ro/
ADMINISTRAŢIA FONDULUI PENTRU MEDIU: http://www.afm.ro/

24 octombrie 2008

Panouri solare, pompe geotermale si minieoliene platite de stat.

The Money Channel

Statul va da maximum 25.000 lei pentru fiecare instalaţie ce foloseşte energie regenerabilă, în 2009
Joi, 23 Octombrie 2008

Ministerul Mediului va acorda cel mult 25.000 lei (circa 6.900 euro) pentru fiecare persoană care va dori să-şi monteze, anul viitor, panouri solare, minieoliene şi pompe de căldură pentru înlocuirea sau completarea sistemului clasic de încălzire, a declarat, joi, ministrul de resort, Attila Korodi.

"Banii nu vor fi daţi cetăţenilor în mână, ci vor fi viraţi direct în contul instalatorului (firmă care a agreat să le instaleze panourile solare, pompa de căldură sau altă instalaţie care produce energie alternativă), aşa cum se procedează şi la programul Rabla", a spus şeful Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD).

Programul pentru ecologizarea caselor, - numit "Casa verde" - va începe în 5 ianuarie, va fi finanţat din taxa de poluare auto şi va avea un buget total de 520 milioane lei în 2009, din care cetăţenii, asociaţiile de locatari şi organizaţiile non-guvernamentale vor beneficia de 400 milioane lei (circa 110 milioane euro).

"În anii următori, în funcţie de încasările din taxa de poluare, bugetul ar putea fi extins sau restrâns", a completat ministrul.

Orice persoană din România poate primi o finanţare de 90% de la fondul de mediu, dar nu mai mult de 25.000 lei pentru fiecare sistem, dacă alege să-şi monteze panouri fotovoltaice, pompe geotermale, minieoliene pentru diminuarea consumului de combustibili fosili.

"Am gândit această sumă pentru ca un număr cât mai mare de cetăţeni să poată fi sprijiniţi să folosească tehnologii prietenoase cu mediul", a mai spus Korodi.

Pentru a putea lua bani de la stat, persoana va trebui să depună, la una din firmele validate, un dosar cu cererea de finanţare pentru montarea unui astfel de echipament, copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate - dacă este chiriaş are nevoie de acordul proprietarului -, iar, dacă este cazul, copii după actul de căsătorie, divorţ etc. Va trebui, de asemenea, să facă dovada că dispune de cei 10% cât este contribuţia proprie pentru acest program.

În cazul asociaţiilor de locatari trebuie să existe acceptul tuturor proprietarilor de locuinţe.

Alegerea instalatorului se face în funcţie de tipul instalaţiei dorite. De la instalator, solicitantul va trebui să obţină o notă de acceptare, în care firma respectivă se angajează să proiecteze, să monteze şi să răspundă de calitatea instalaţiei.

"Panourile solare - ce pot fi folosite în special în sudul ţării - costă între 2.000 euro şi 5.000 euro şi pot asigura încălzire pentru o casă de 200 metri pătraţi şi apă caldă pentru patru persoane. Pompele de căldură (care i-ar putea interesa pe cei care locuiesc în zonele de munte) sunt ceva mai scumpe, însă cheltuielile se amortizează în timp. Instalaţiile de energie alternativă duc la scăderea facturii de apă caldă cu 60%, iar costurile cu încălzirea se reduc cu 30%", a precizat ministrul.

MMDD şi Administraţia Fondului de Mediu (AFM) vor valida între 1 şi 28 noiembrie 2008 firmele care vor putea să instaleze panouri solare, pompe de căldură şi alte tehnologii curate. Acestea trebuie să nu aibă datorii fiscale sau de mediu, să respecte legislaţia română, să fie specializate în procurarea, comercializarea şi montarea de astfel de echipamente.

De asemenea, vor trebui să acorde garanţie pentru 3 ani, service şi să răspundă de calitatea lucrării efectuate. Instalatorul este cel care sfătuieşte persoana în legătură cu tipul de instalaţie pe care-l suportă casa.

"Fiecare instalator validat va avea un buget clar (la fel ca la programul de înlocuire a parcului auto), astfel că nu pot fi primite cereri la nesfârşit. Fiecare va şti exact cât poate finanţa. Se va merge după principiul 'primul venit, primul servit'. Instalaţia va trebui dată la cheie, se va încheia un proces verbal de punere în funcţiune, iar ministerul va face verificări, spre a nu avea loc fraude", a spus preşedintele AFM, Mihai Toti, care a adăugat că "firmele care vor fi prinse că au făcut aranjamente cu cetăţenii vor fi eliminate din program, iar solicitantul va fi obligat la plata integrală a instalaţiei".

Firmele de la care vor putea fi achiziţionate instalaţiile vor putea fi aflate de pe paginile de internet ale MMDD (www.mmediu.ro) şi AFM (www.afm.ro).

Termenul de montare şi dare în funcţiune a instalaţiei nu trebuie să depăşească 11 luni.

Pentru 2009, Ministerul Mediului a prevăzut 120 milioane lei (33,05 milioane euro) pentru finanţarea proiectelor firmelor, autorităţilor locale, dar şi unităţilor de învăţământ pentru montarea de instalaţii alternative de producere a energiei.

Plafoanele de finanţare pentru acestea sunt diferite faţă de procentul prevăzut pentru persoanele fizice. Astfel, companiile primesc 50% din cheltuielile eligibile, dar nu mai mult de 250.000 lei, în timp ce primăriile şi unităţile de învăţământ pot beneficia de 60%, dar fără să depăşească 300.000 lei.

Sursa: NewsIn

18 octombrie 2008

Greseli in termoizolatie

De la calitatea polistirenului, lungimea diblurilor si pana la grosimea stratului de adeziv, executia este la fel de importanta precum produsele folosite.

Este stiut faptul ca in marea lor majoritate casele noastre pierd caldura prin ferestre, pereti, fundatii, mansarde, terase si chiar instalatii.
Termoizolarea nu poate fi ignorata, daca luam in considerare consumul energetic al blocurilor din Romania, cu 77% mai mare decat media europeana.

Alegerea solutiei utilizate si brevetate pentru sistemele de termoizolare poate fi influentata de pret, de preferinte sau de puterea de convingere a unei companii, insa problema reala este executia.

Cele mai frecvente erori de executie si „miturile de santier” sunt de fapt ultima componenta din sistemul de termoizolare pe care il cumparati, fie ca vorbim de o casa noua, la rosu, sau de o casa mai veche, care abia acum „se imbraca”.

Atentie la calitatea polistirenului

„In primul rand nu trebuie sa accepti un polistiren cu o densitate mai mica de 15 kg/m, sau o rezistenta la compresiune mai mica de 80 N/mm. Poti verifica usor, pentru ca producatorii specifica aceste detalii pe ambalaj. Polistirenul de fatada trebuie sa fie neaparat expandat, pentru a permite cladirii sa respire si pentru a nu aparea fracturi la ciclul inghet-dezghet, in vreme ce la soclu se mai utilizeaza si polistirenul extrudat”, recomanda Gabriel Ionescu, director tehnic la Fabryo Corporation.

„Aplicarea polistirenului trebuie sa se faca „tesut”, tip caramida, cu latura mai lunga paralela cu solul. Placile se monteaza in cordon continuu, altfel se fractureaza”, detaliaza Ionescu.

Adezivul din sistem trebuie folosit in cantitati generoase, minim 12-14 kg/m pentru fatadele la rosu. Trebuie sa urmaresti daca executantul petrece plasa de armare, macar cu 10 cm, pentru ca aceasta trebuie neaparat sa se suprapuna peste stratul lateral urmator.

Tencuirea este importanta

„Cele mai frecvente sunt greselile de aplicare a stratului final. Cea mai comuna dintre ele pleaca de la convingerea ca orice imperfectiune a planeitatii suprafetei poate fi corectata cu stratul final decorativ. In realitate, corectura este numai de ordin estetic.

Orice concavitate sau convexitate in care a „intrat” mai multa sau mai putina tencuiala decat trebuie este vulnerabila la intemperii. Plecand de la aceste puncte, se creeaza fisuri care scad rezistenta sistemului de termoizolare si conduc in timp la degradarea fatadei”, explica Gabriel Ionescu.

DETALII

Si diblurile sunt importante. Diblurile trebuie sa fie de dimensiune potrivita, altfel nu vor rezista la actiunea vantului si se vor desprinde. Daca se utilizeaza dibluri scurte, exista pericolul ca acestea sa se prinda doar de tencuiala veche, in cazul caselor deja terminate, ceea ce in mod evident va scadea dramatic rezistenta in timp.

Sistemul nu se va desprinde usor de la inceput, pentru ca adezivul este destul de puternic incat sa sustina greutatea acestuia pe zid. Si gaurile pentru dibluri sunt importante, in sensul ca nu trebuie facute cu percutie la peretii din caramida.

MOTIVATIE

Termoizolatia este o investitie importanta

Asigura-te ca echipa de instalare a sistemului este experimentata si cunoaste toate regulile de executie. Un sistem de termoizolare de calitate reprezinta o investitie importanta, care nu trebuie periclitata de o executie defectuoasa. Mai cu seama daca se ia in calcul un fapt foarte important: daca pretul unui sistem standard poate varia intre 25 si 50 RON/mp, costurile de executie si utilajele pot ajunge chiar sa dubleze aceste cifre.

Ultima componenta a unui sistem de termoizolare este chiar mana de lucru. Foarte important este sa te asiguri ca soclul cladirii este retras fata de restul fatadei, detaliu care uneori este trecut cu vederea. In caz contrar, toata apa de ploaie sau cea rezultata din topirea zapezii se va scurge pe soclul casei si vor aparea infiltrari.
Sursa: www.evz.ro

17 octombrie 2008

Românii îşi vor putea monta panouri solare pentru încălzire cu finanţări de 90% de la stat

Joi, 16 Octombrie 2008 16:51

Astfel, cetăţenii vor putea să-şi completeze sau să-şi înlocuiască sistemele clasice de încălzire cu panouri fotovoltaice, dacă vor face dovada că au posibilitatea să contribuie cu 10% din suma totală pentru realizarea investiţiei şi dacă vor face o cerere în acest sens.

"Programul va fi asemănător celui de înlocuire a parcului auto, în sesul că vor fi mai multe firme care vor putea depune oferte, noi le vom valida pe cele care îndeplinesc criteriile legale şi le vom face cunoscute. Ulterior, cetăţeanul sau asociaţia de locatari va trebui să-şi exprime dorinţa de a-şi monta panouri solare sau pompe de căldură şi va trebui să arate că dispune de cei 10% necesari", a mai spus Toti.

Banii pentru realizarea de proiecte de încălzire din resurse alternative (panouri solare, instalaţii eoliene, surse geotermale) ar putea fi alocaţi în noiembrie sau decembrie, după finalizarea Ghidului de finanţare şi parcurgerea ultimelor aprobări.

"Noi avem deja bani de la bugetul de mediu, care pot fi alocaţi pentru proiecte încă din 2008. După îndeplinirea tuturor procedurilor birocratice, va fi cunoscută suma disponibilă şi, implicit, numărul proiectelor care pot demara din acest an. Pot să vă spun că sumele acordate nu vor fi mici", a adăugat şeful AFM.

Banii pentru panouri vor proveni şi din taxa de poluare auto.

Dacă pentru cei care locuiesc la casă nu este nevoie decât de acordul şi dorinţa proprietarului de a-şi instala astfel de resurse alternative de energie, pentru persoanele care locuiesc la bloc este nevoie de acordul tuturor proprietarilor sau locatarilor.

Pentru stabilirea tipului de panou indicat pentru încălzirea locuinţei sau blocului trebuie luate în calcul mai multe criterii, printre care numărul de locuitori care vor beneficia de acest tip de energie şi consumul mediu pentru fiecare.

În plus, deoarece este vorba de bani publici, după cum a precizat preşedintele AFM, panourile se vor da la cheie şi vor fi efectuate inspecţii periodice, astfel încât să nu existe fraude în acest domeniu.

În prezent, din Fondul de mediu sunt în curs de finanţare zece proiecte pentru creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile, în valoare de 49,9 milioane lei, din care două vizează producerea şi distribuţia apei calde menajere cu ajutorul panourilor solare. Finanţarea nerambursabilă pentru acestea depăşeşte 356.800 lei.

Conform reglementărilor Uniunii Europene (UE) România va trebui să producă 20% din energie prin resurse regenerabile până în 2020.

12 octombrie 2008

Cum s-au reabilitat termic cehii, pe banii lor

Blocurile comuniste, risipitoare de energie, au fost refăcute şi contorizate în ultimii 13 ani, pe cheltuiala locatarilor, fără ajutor de la stat sau subvenţii la căldură.

O legislaţie simplă şi fermă, implementată din timp, a stat la baza democratizării cu succes a sistemului centralizat de încălzire din blocurile comuniste. Oamenii au fost obligaţi să-şi reabiliteze termic blocurile, să-şi pună contoare şi repartitoare de costuri, pe banii lor, iar azi nu beneficiază de niciun ajutor de încălzire de la stat. Cum au reuşit cehii şi noi nu? Prin disciplină şi educaţie.

Nimeni nu şi-a pus centrală proprie în bloc, rău-platnicii nu pun în primejdie încălzirea sau duşurile vecinilor cu datoriile lor, iar cei care vor să trişeze sistemul sunt rapid descurajaţi de aceeaşi legislaţie cuprinzătoare.

Cooperativa de locatari


Asociaţia de locatari, în Cehia, se cheamă „cooperativă“. În anii de glorie ai socialismului, oamenii se asociau în cooperative, puneau la un loc nişte avansuri şi începeau să-şi construiască blocuri. După ce se mutau, cooperativa trăia în continuare pentru administrarea noilor imobile. După căderea comunismului, cooperativele au supravieţuit, adaptându- se la piaţă. La fel şi conducă torii lor. Vaclav Kapsa este preşedintele unei astfel de organizaţ ii, din oraşul Plzen, cunoscut mai ales pentru cea mai bună bere cehească, fabricată chiar în oraş. Kapsa e un bărbat în vârstă, care în România ar fi trecut cu siguranţă pe la ghişeele caselor de pensii în aşteptarea taloanelor de pensie. În Plzen, însă, Kapsa vorbeşte fluent engleza şi e capabil să susţină o prezentare în Power Point despre cooperativa pe care o conduce, în faţa unor străini.

Nu te poţi baza pe banii de la stat


Au 13.000 de apartamente în administrare, adică un sfert din populaţia oraşului. Toate beneficiază de încălzire centrală. În perioada 1995-1996 au instalat repartitoare de costuri pentru căldură şi contoare de apă. Erau obligaţi prin lege. În 2001 au început să schimbe ferestrele cu geamuri termopan şi să izoleze termic blocurile. Deocamdată, n-au reuşit decât cu 10% din clădiri. Între 2003 şi 2006 au desăvârşit transformările prin montarea robineţilor termostatici şi a vanelor de echilibrare termică, adică acei robineţi ce reglează şi menţin constantă temperatura în cameră, în funcţie de sursele de frig sau căldură care ar putea influenţa radiatorul. Costurile se învârt în jurul a 8.000 de euro de apartament pentru aceste transformări, bani proveniţi din credite şi din fondurile cooperativei. Nimic de la stat. De ce? „Nu te poţi baza pe asta! Când plănuieşti ceva nu te poţi baza pe ceva care e doar promis, cum ar fi bugetul primăriei...“, explică cu un zâmbet în colţul gurii, Vaclav Kapsa. Reabilitarea termică a unui bloc durează cam un an în Cehia. Cel mai greu de convins au fost bătrânii, care erau sceptici la început, deoarece aveau experienţa promisiunilor neonorate din vremea comuniştilor. Kapsa spune că munca de lămurire n-a fost floare la ureche, mai ales că nici la ei băncile nu dau credite cu uşurinţă vârstnicilor, iar promisiunea că după această investiţie le va fi mai cald pe bani puţini venea fără vreun exemplu concret.

Abia după ce primii curajoşi şi-au călcat pe inimă şi au acceptat, exemplul lor a fost urmat şi de alţii când au văzut primele facturi.

Facturi la jumătate

Preşedintele cooperativei admite că întreaga reabilitare a dus la scăderea la jumătate a consumului. Ce părere au locatarii? Nu sunt daţi pe spate, deoarece „noi economisim căldura, dar ei măresc preţul, deci facturile rămân cam la fel“, recunoaşte zâmbind Kapsa. Totuşi, regia lor de termoficare, rămasă neprivatizată, spre deosebire de alte oraşe, practică preţuri ceva mai mici decât altele. Cam 12 euro/- lună, faţă de 20 de euro cât e prin alte oraşe. Modalitatea de plată a întreţinerii într-o cooperativă este diferită de cea practicată în România. Acolo, locatarii dintr-o cooperativă decid de comun acord ce sumă fixă să plătească lunar ca întreţinere. Din acea sumă cooperativa plăteşte lunar facturile la utilităţi, apoi, dacă mai rămân bani, îi capitalizează în folosul cooperativei.


FINAL. Unul dintre blocurile reabilitate din oraşul Plzen

COSTURI

5.000-6.000 de euro/apartament

Un bloc cu 46 de apartamente, construit în 1970, a fost reabilitat cu 5,8 milioane de coroane (cam 230.000 de euro), adică 126.000 de coroane/- apartament (cam 5.000 de euro). Au primit de la stat numai dobânda subvenţionată. Reabilitarea unui bloc cu 60 de apartamente, din 1961, a costat 8 milioane de coroane (peste 320.000 de euro), 130.000 de coroane/apartament (cam 5.200 de euro). Un bloc cu 80 de apartamente, din 1963, a costat 13 milioane de coroane (peste 520.000 de euro), adică 160.000 coroane- /apartament (aproape 6.500 de euro). În preţuri nu intră contoarele sau repartitoarele.

UN ORĂŞEL MINIER ALTFEL

Când primarul e ales de partidul locatarilor

În oraşul Most, la 40 de km de graniţa de nord a Cehiei, preşedintele Frantisek Ryba conduce Krusnohor, o cooperativă de 17.500 de apartamente. A doua ca mărime din ţară. Most e un oraş minier. Nu-l trădează nimic în afară de şomajul mare - 20% - generat de închiderea minei. Străzile sunt curate, clădirile frumoase, nimic care să semene măcar un pic cu Valea Jiului.

Krusnohor e o cooperativă atipică. Din banii capitalizaţi de-a lungul timpului a făcut investiţii de succes. Aşa că acum le oferă locatarilor televiziune cu circuit închis, fribă optică, internet, internet banking. Cooperativa are un RADET al ei şi mici puncte termice de bloc, astfel că-şi permite să negocieze direct cu producătorul de energie termică preţul de achiziţie.

„Pentru că aveam dese neînţelegeri cu primăria şi cu primarul, am decis să constituim un fel de partid cu care am participat la alegeri. Am câştigat 18 locuri de consilieri din 45 şi postul de primar. Pentru că au fost ceva probleme şi cu finanţările de la judeţ, pentru Most, am decis să candidăm şi la judeţ“, arată Frantisek Ryba, mândru, ziarul cooperativei, în care-şi face reclamă partidul cooperativei.

Şomajul şi datornicii


Ryba a făcut pentru cooperativa pe care o conduce un program pe zece ani de „energy saving“ care include şi izolarea termică a clădirilor. Din 1998-2002 au început să instaleze repartitoare şi contoare. Ca şi cooperativa din Plzen, locuitorii din Most au preferat firmele Danfoss şi Techem. De la Danfoss au pus senzorii de căldură - fixaţi la 15 grade - pe fiecare calorifer. De ce a fost nevoie de asta? „Pentru că, la început, unii au închis robinetul la calorifer şi au încercat să se încălzească de la vecini. Au făcut igrasie. De aceea am instalat robineţii termostataţi care nu le permit locatarilor să închidă caloriferele mai jos de 15 grade“, explică Ryba. Mai târziu au aderat şi alte blocuri la sistem. Chiar dacă pare, situaţia nu e roz nici în Most. Cooperativa are liste de datornici, pentru că mai ales şomerii nu şi-au permis să plătească cele 11.000 de euro de apartament, cât a fost reabilitarea termică. Cooperativa încasează anual 1 miliard de coroane. Cam 20 de milioane de coroane sunt datoriile, adică exact fondul de rezervă. Când cineva nu plăteşte întreţinerea e dat în judecată şi i se ia apartamentul. După instalarea contoarelor s-au făcut economii de 17% la plata facturilor.

De ce ei nu fură contorul

Încercări de fraudă au avut şi cehii. E în natura umană să încerce să păcălească sistemul, recunosc preşedinţii de cooperative. „Am avut un administrator care era nemulţumit de facturile mari la încălzire, şi s-a gândit să aplatizeze ţeava de căldură cu ciocanul, ca să vină mai puţină căldură. Dacă a văzut că n-a mers, a închis vana de la subsolul blocului. Când veneau vecinii la el să reclame că e frig, el se dezbrăca în maieu şi le spunea: da? Cum e frig, că la mine nu e!“, povesteşte amuzat Ryba din peripeţiile cooperativei.

Legislativul din Cehia a gândit, însă, înainte, astfel de scenarii, aşa că a prevăzut şi antidotul.

Dacă încerci să păcăleşti repartitorul sau contorul, legea spune că vei plăti cu 60% mai mult decât factura medie de cădură, pe apartament, din blocul tău, şi de trei ori mai mult decât consumul maxim înregistrat în bloc, la apă. „În primul an, după ce le-am instalat, au fost câteva zeci de încercări de fraudare, dar s-au lăsat păgubaşi când au văzut că sunt prinşi şi puşi să plătească“, explică preşedintele Kapsa.

DEOSEBIRI LEGISLATIVE

Legea lor are 10 pagini, a noastră 89, la ei a mers, la noi nu

Circulara 372/2001 a Ministerului pentru Dezvoltare Locală din Cehia reglementează sistemul de calcul şi plată a energiei termice la ei. La noi există o legislaţie stufoasă, nişte norme ale ANRSC, dar multe dintre situaţii sunt nereglementate.

> Perioada de calcul a facturii la căldură: la ei 12 luni, la noi lunar. Practic, facturile mari de iarnă sunt diminuate prin împărţirea costurilor pe toate cele 12 luni. - Cota comună este la ei de 40-50%, ca şi în legislaţia germană, deoarece se consideră că această prevedere descurajează eventualele tentaţii de fraudare a sistemului. La noi, din cauza apartamentelor cu centrală proprie, cota comună este de maximum 10-15%, restul de 90% din cheltuieli fiind împărţite pe apartamente.

> Metoda de verificare a repartizării costurilor la consumatorii finali cu contoare sau repartitoare la noi nu e reglementată. În schimb, la ei diferenţele de costuri între apartamente, ce revin pe metru pătrat, nu au voie să depăşească valoarea de 40% faţă de media de calcul dintr-o perioadă stabilită prin lege. Dacă apar astfel de diferenţe înseamnă că cineva fraudează sistemul.

> Citirea contoarelor şi a repartitoarelor se face la ei cel puţin o dată pe an, la sfârşitul perioadei de calcul, la noi se face lunar, în sezonul de încălzire.

> Plata anticipată la noi nu există, în timp ce la ei consumatorul plăteşte lunar o cotă egală, iar la finele perioadei de calcul plăteşte sau primeşte diferenţele.

> Separarea pauşală a facturilor pe costuri de încălzire şi costuri de apă caldă, atunci când nu există contoare, se face la ei astfel: 60% costuri de încălzire, 40% de apă caldă. La noi sunt 80% costuri de încălzire şi 20% de apă caldă.

> Repartizarea costurilor e trimisă direct către consumatorul final la ei, iar la noi ajunge la administratorul blocului.

> Termenul de înaintare a reclamaţiilor referitoare la calculele de repartizare e de maximum 21 de zile la ei. La noi unii reclamă şi după doi ani.

> Legislaţia lor e extrem de concisă şi simplă, are 9 articole şi 3 anexe pe 10 pagini. La noi legislaţia e stufoasă, cu formule fără rost, are 89 de articole şi 3 anexe care se întind pe 89 de pagini.

Sursa articolului: www.evz.ro

26 august 2008

DESPRE HIDROIZOLATII

Hidroizolatiile (cu sau fara mansardari) se executa cu membrane bituminoase aditivate, avind insertii de fibre poliesterice sau fibre de sticla, la greutati specifice de 3 pina la 6 KG/MP.
Membranele bituminoase aditivate sunt materiale compozite care se nasc din combinarea a doua elemente principale:
- mixtura bituminoasa - pe baza de bitum modificat cu polimeri termoplastici;
- suportul (armatura) - o tesatura din diverse materiale;
Cele doua componente conlucreaza foarte bine, bitumul oferind puterea sa impermeabilizeze, in timp ce armatura asigura o repartizare uniforma a sarcinilor de incarcare si o rezistenta mecanica superioara.
Bitumul din compozitia membranelor este modificat cu polimeri pentru a corecta caracteristicile nedorite; (bitumul nemodificat este foarte sensibil la variatii de temperatura, imbatraneste mult mai repede si isi pierde mult mai usor caracteristicile cand este expus la caldura si raze UV, deasemenea este fragil la temperaturi scazute).
Pentru a selecta polimerul optim se iau in considerare o serie de caracteristici cum ar fi:
- polimerul trebuie sa fie compatibil cu bitumul pentru a evita separarea compusilor si pentru a obtine o mixtura omogena.
Doi dintre polimerii care indeplinesc aceste conditii sunt: polipropilena atactica (APP) si cauciucul stiren-butadien-stiren (SBS). Ambii polimeri modifica caracteristicile bitumului conducand la un punct de imbatranire mai ridicat si o mai buna flexibilitate la rece.


Anunt: Firma specializata, executam lucrari de hidroizolatii si termoizolatii terase bloc. Acceptam plata in rate. Contactati-ne aici: Hidroizolatii-Profesionale.blogspot.com

Termoizolatia casei

Termoizolatia casei asigura confort
Termoizolatia este o parte esentiala a sistemului de incalzire si racire al casei. Creste nivelul de confort si reduce cheltuielile. In cazul unei case cu o termoizolatie bine pusa la punct, acestea
pot fi reduse cu pana la 50%.
Determinarea cantitatii necesare pentru termoizolatia unei case este cu siguranta o decizie economica. Izolarea termica trebuie realizata pe toate partile importante ale casei si, in functie de gradul “scurgerilor” de caldura, pentru fiecare in parte este recomandat un anumit nivel de termoizolatie. In cazul acoperisului, trebuie sa fie cat mai buna, la pereti putin mai mica, iar pentru pardoseli - cea mai mica.
Grosimea si R-ul
Pierderile de caldura sunt definite de valoarea R (rezistenta la transfer termic). De exemplu, cu cat R-ul este mai mare, cu atat calitatile termoizolante ale materialului sunt mai bune. De cele mai multe ori, unul de 4 cm gosime va avea R-ul de doua ori mai mare decat un altul de 2 cm. Asadar, grosimea este importanta.
Acum cativa ani, aceste materiale erau de doua feluri: fibra din sticla si vata minerala. Ele au proprietati termoizolante similare si a devenit o practica obisnuita ca atunci cand se vorbeste despre capacitatile izolante sa se faca referire la grosime.
In prezent, producatorii ofera o gama variata de optiuni, fiecare cu caracteristicile ei. Una din caracteristicile care trebuie studiate cu mare atentie este R-ul. Totusi, sunt multi producatori care ofera valoarea R a produsului deja montat, fapt ce duce la o inducere in eroare a cumparatorului.
Reducerea ”migratiei”
Caldura “migreaza” de la zonele calde catre cele reci. Termoizolatia ar trebui montata in locurile unde incercati sa reduceti “migrarea”. Desigur ca aceste locuri sunt reprezentate de peretii exteriori si tavan. Insa nu trebuie omisi peretii care despart camerele incalzite de cele neincalzite, cum ar fi garajul, demisolul sau camarile.
Daca doriti sa mentineti un nivel de confort termic acceptabil la demisol, este suficient sa nu izolati podeaua. In cazul in care il folositi ocazional, este mai economic sa izolati podeaua si sa incalziti demisolul separat, doar atunci cand este nevoie.
Probleme frecvente
Cele doua mari probleme asociate cu termoizolatia unei case sunt: calitatea slaba a lucrarii si condensul. Incapacitatea de a taia si potrivi materialul termoizolant in toate spatiile unde vreti sa reduceti transferul de caldura va reduce eficienta intregii lucrari.
Condensul poate fi prevenit! Atunci cand isi face aparitia in interiorul unui zid izolat termic (si nu numai), termoizolatia devine uda, materialele folosite la constructia casei incep sa cedeze si vopseaua de la exterior se exfoliaza. Ca sa evitati aceste “catastrofe” trebuie sa folositi un material care actioneaza ca o bariera de vapori, pentru a impiedica apa sa produca condens, intrand astfel in ziduri sau acoperis.

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari

In blocul unde locuiesc și sunt administrator s-a ales un nou președinte al asociației de proprietari. Problema e ca acesta nu este proprietar pe apartamentul unde locuiește, ci părintii lui. In aceasta situație, poate sa dețină funcția de președinte?
C. M., București

Răspuns: Nu poate fi ales un președinte care nu este titular al unei proprietăți în cadrul blocului și care nu este membru al asociației de proprietari.

Vreau sa știu și eu dacă se plătește liftul de către cei care stau la etajul 1?
C. C., București

Răspuns: Liftul are doua cheltuieli: întreținerea, care este obligatorie prin lege și se plătește lunar indiferent dacă liftul este utilizat sau nu, și energia electrica aferenta funcționarii, care se consuma ca urmare a utilizării liftului de către persoanele din bloc. Persoanele care locuiesc la etajul 1 pot fi scutite doar de la plata energiei electrice în condițiile în care nu utilizează liftul.

Daca se sparge țeava de apa rece ori calda din peretele de la bucătărie sau baie știu ca eventualele costuri pentru înlocuirea acesteia revine administrației de proprietari. Dar as vrea sa știu cine achita daunele din apartamentele locatarilor.
A. T., București

Răspuns: Pentru orice lucrare făcută la instalațiile comune care a necesitat intervenții din apartamente stricând pereții acestora, obligația plătii refacerii pereților si a zugrăvelii revine asociației de proprietari

Avem apa la subsolul blocului de o jumătate de metru. Administratorul nu se implica deloc în problemele blocului. Ce putem face?
G. B., București

Răspuns: Președintele și membrii comitetului executiv sunt persoane alese de proprietari sa se ocupe de aceste aspecte, inclusiv de activitatea administratorului. Ceea ce decide comitetul, inclusiv cu privire la starea tehnica a subsolului, e obligatoriu de pus în practica de administrator sub coordonarea și supravegherea președintelui.

Pot sa închid caloriferele pe o perioada de 6 luni de iarna, timp în care sunt plecata din tara? Care ar fi modalitatea, fără a afecta circuitul celorlalți, neexistând repartitoare?
B. F., București

Răspuns: Într-un bloc de locuințe cu mai multi proprietari nici un proprietar nu poate închide la maximum caloriferele întrucât neasigurarea unei temperaturi interioare in apartament de minimum 16-18 gr. Celsius pe o perioada de 6 luni de iarna poate produce deteriorarea proprietății comune, ceea ce înseamnă prejudicii materiale create de dv. celorlalți proprietari. Iar costurile pentru dv. pot fi mult mai mari decât încălzirea apartamentului în condiții minime normale pentru o astfel de situație.

Sursa: www.libertatea.ro

Mai multe răspunsuri aici.

20 august 2008

Animalele de companie, trecute la intretinere

Animalele de companie, trecute la intretinere

Foarte multe persoane ne-au sunat in ultima vreme la redactie sa se planga de faptul ca administratorul de bloc le-a trecut cainele sau pisica la intretinere. Astfel, darile catre asociatia de proprietari cresc lunar cu 10, 20 sau 30 de lei, dupa caz, pentru fiecare patruped in parte.

Animalele de companie sunt trecute la intretinere pe motiv ca produc diverse neplaceri vecinilor (zgomot, mizerie, par de caine sau de pisica pe scara, teama unora cand trec pe langa ele) si in baza cheltuielilor nejustificate pentru asociatia de proprietari (curatenia suplimentara dupa cei care fac mizerie pe spatiul comun, consum de energie electrica pentru ca plimba cainele cu liftul de 2-3 ori pe zi, incalcarea programului de liniste si somn etc.).

Potrivit specialistului nostru, Radu Opaina, 'Legea nu spune nimic in mod expres si nu interzice luarea unor masuri impotriva proprietarilor iresponsabili de caini'.

Taxa se stabileste in adunarea generala

Masurile impotriva locatarilor stapani de animale sunt luate numai in interiorul fiecarei asociatii de proprietari, in cadru organizat si in anumite conditii: sa fie prevazut in statutul asociatiei ca se pot sanctiona astfel, iar valoarea taxei sa fie adoptata de adunarea generala a proprietarilor la stabilirea bugetului anual. 'Masura care se refera strict la plata unei sume fixe lunare cu titlu de "cheltuieli pe beneficiari" - in conditiile prevazute la art. 47 lit. d) din Legea nr. 230/2007 si art. 50 alin. (2) din H.G. nr. 1.588/2007-, se va aplica pentru numarul de animale de casa pe care il are fiecare proprietar', ne-a mai spus specialistul.

Atentie insa: 'Daca animalul unui proprietar nu face galagie, mizerie, nu e plimbat cu liftul si nu e agresiv, nu provoaca teama vecinilor etc., atunci acesta poate fi scutit de la aceasta taxa, pe baza unei cereri-angajament, intocmita de proprietar si adresata presedintelui asociatiei', a mai adaugat Radu Opaina. Daca se constata ulterior incalcarea angajamentului, atunci proprietarului respectiv i se va anula cererea si va fi introdus la plata printr-o decizie a comitetului executiv.

Si nou-nascutii sunt luati in calcul

Locatarii au probleme si cu nou-nascutii abia veniti de la spital, care sunt trecuti la intretinere. 'Legea spune "plata pe persoane", fara sa se faca precizari cu privire la categorii de varsta, facilitati etc. De multe ori pentru un nou-nascut se consuma mai mult decat pentru o persoana in varsta. Numai asociatia poate stabili anumite facilitati sau scutiri, dar asta inseamna ca majoritatea proprietarilor sa fie de acord sa suporte o cheltuiala suplimentara', ne-a mai spus Radu Opaina.

Sursa: http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=212007

7 iulie 2008

Asociatii de proprietari

Asociatii de proprietari

Nu am contoare de apa calda si apa rece si mi s-au adaugat lunar cate 30-40 de litri de apa calda si rece. Suntem trei persoane fara contoare in bloc si ni s-au trecut noua toate pierderile. Este corect sau nu?Virginia Negulici, Bucuresti

Modul de repartizare a pierderilor dupa consumul fiecaruia, indiferent ca acesta este in functie de contoarele individuale sau de numarul de persoane, este incorect si nelegal si produce mari prejudicii unora dintre proprietari, mai ales celor care consuma in mod civilizat apa. Exista solutii pentru toate situatiile, fara a afecta nici un proprietar, important este sa aveti un administrator bun, care sa le aplice. Raspunderea fata de administrator apartine presedintelui, caruia trebuie sa va adresati.

Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare: Salariul femeii de serviciu se imparte la numarul de locatari sau la numarul de apartamente? Eugenia Dumitrescu, Bucuresti

Cheltuielile pentru evacuarea gunoiului menajer de la ghena se impart dupa numarul de persoane care locuiesc in mod curent in imobil, iar cheltuielile pentru curatenie dupa cota-parte indiviza. Femeia de serviciu sau ingrijitorul cladirii efectueaza ambele activitati.
Radu OpainaPresedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www. fapr.ro

3 iulie 2008

Lista de plata trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare

Întrebări și răspunsuri:

1. Locuiesc la bloc impreuna cu fiica mea. As dori sa stiu de ce asociatia de proprietari nu poate elibera factura cu sumele in detaliu pe care le platesc lunar. Mentionez ca pentru incalzire am centrala proprie si pentru luna ianuarie am platit 101 lei care nu stiu ce inseamna. As dori o factura detaliata cu ce reprezinta suma. In prezent, la asociatie e un carnet unde se scrie suma in litere si se pune o stampila pe care nu se vede nimic. As dori sa stiu unde sa ma adresez pentru a primi o factura amanuntita la ceea ce platesc. Daca pana acum a mers si asa, nu mai pot accepta acest lucru. In virtutea drepturilor omului, va multumesc. M. G., Bucuresti

Răspuns: Lista de plata afisata la avizierul asociatiei trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare proprietarilor pentru a afla ceea ce platesc, conform O.M.E.F. nr. 1.969/2007, anexa nr. 2. Optional se pot emite de catre asociația de proprietari fise sau facturi individuale pentru fiecare proprietar. ...

2. La noi s-a decis de curând curatarea hornului blocului. Administratia a pus la calcul cota indiviza. Nu e normal sa platim toti la fel? G. P., Bucuresti

Răspuns: Cota-parte indiviza nu inseamna ca toti proprietarii platesc la fel. Plata se face in functie de suprafata utila a fiecărui apartament, deoarece calculul cotei-parti indivize se face dupa suprafata utila a apartamentului, raportata la totalul suprafetelor utile din bloc.

3. Am oprit caldura de la repartitoare, iar administratorul m-a pus totusi la plata. Unde sa ma adresez sa fac o plangere? Nu mi se pare corect deloc sa platesc ceva ce nu consum.D. D., Bucuresti

Raspuns: Repartitoarele nu inregistreaza consum. Este posibil ca ceea ce ați plătit sa se refere la căldura folosita pentru spatiile comune și atunci sa fie corect. Daca in bloc a fost caldura, daca ceea ce vi s-a impus se referă la caldura din apartamente prin modul gresit de calcul al firmei prestatoare, ati fost taxat in mod nejustificat. Trebuie sa va adresați, in ordine, firmei care trebuie sa va justifice suma, autoritatii de stat in domeniu A.N.R.S.C., Protectiei Consumatorilor.

4. Cine calculeaza statele pentru ajutorul de incalzire? Primaria sau vin din alta parte? G. I., Ilfov

Raspuns: Procentul si valoarea maxima de care poate beneficia persoana care solicita acest ajutor social se stabilesc de către primarie, iar calculul efectiv al costului caldurii si valoarea finala a ajutorului se calculeaza de administratorul asociatiei de proprietari, care transmite aceste date furnizorului de caldura.

5. Daca nu se plateste chiria in luna curenta, se aplica majorari? M. C., Bucuresti

Raspuns: Pentru neplata chiriei in termenul stabilit de comun acord cu proprietarul se aplica penalizarile sau sanctiunile prevazute in contractul de inchiriere.

Radu Opaina, Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

1 iulie 2008

Ce servicii medicale puteti primi gratuit

Daca sunteti salariati ori pensionari sau aveti contract de asigurare individual incheiat cu casele de asigurari de sanatate, trebuie sa stiti ca, potrivit Legii 95/2006, nu trebuie sa platiti pentru anumite servicii medicale. Libertatea va spune care sunt aceste drepturi pe care le aveti ca asigurat.
Potrivit legii, persoanele care fac dovada platii contributiei la fond se bucura de anumite facilitati fara nici un fel de discriminare. Acestea sunt:
Servicii de medicina primara- pachetul de baza care cuprinde servicii medicale profilactice si curative;- servicii medicale pentru situatii de urgenta si eliberare de acte medicale;- retete prescrise de medicul de familie;- trimiteri pentru consultatii la specialisti, pentru internare sau pentru efectuarea de investigatii si interpretarea acestora;- supraveghere in cazul graviditatii si imunizari (dupa caz).
Asistenta medicala de specialitate - ca asigurati beneficiati de pachetul de baza de servicii de specialitate in ambulatoriu, pe baza biletului de trimitere eliberat de medicul de familie sau de alt medic specialist; - in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al afectiunilor in care au fost epuizate celelalte posibilitati de explorare, va pot fi recomandate servicii medicale de inalta performanta pentru stabilirea diagnosticului;- realizarea de investigatii medicale de specialitate si prescrierea de medicamente, la recomandarea medicului de specialitate.

Servicii medicale spitalicesti- internare in spital pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau specialistul din ambulatoriu;- decontarea serviciilor medicale acordate in cadrul unitatilor medico-sociale.
Medicamente compensate si gratuite- medicamente, in ambulatoriu;- medicamente compensate in proportie de 50%, 90% si 100%, dupa caz.
Tratamentele stomatologice pot fi decontate 100%
Servicii stomatologice- serviciile medicale preventive si tratamentele stomatologice incluse in pachetul de baza acordate copiilor sub 18 ani sunt decontate 100%;- asiguratii cu var-ste peste 18 ani beneficiaza de servicii medicale preventive si tratamente de medicina dentara incluse in pachetul de baza, decontate de casele teritoriale in cote de 40%, 60% si 100%, in functie de specificul acestora.
Daca doriti sa primiti mai multe informatii despre aceste facilitati acordate asiguratilor, va puteti adresa medicului de familie sau Casei de Asigurari de Sanatate de care apartineti.
Orteze si proteze
In cazul in care aveti nevoie de orteze sau proteze si sunteti asigurati puteti primi:- dispozitive medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice;- dispozitive medicale acordate la recomandarea medicului de specialitate si cu aprobarea caselor teritoriale de asigurari de sanatate.
Diferenta dintre pretul de vanzare si pretul de referinta suportat de casele teritoriale va fi achitata de catre asigurat direct furnizorului de dispozitive medicale.

Sursa: http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=208121

23 iunie 2008

Pentru instalarea centralei termice aveti nevoie de o instalatie de gaze individuala

Pentru instalarea centralei termice aveti nevoie de o instalatie de gaze individuala

Ce trebuie sa contina dosarul privind debransarea de la RADET, in vederea instalarii unei centrale de apartament? Pe scara mai sunt inca cinci apartamente cu centrale.

Instalarea unei centrale termice de apartament nu impune un dosar RADET. Pentru o centrala termica de apartament este nevoie de instalatie de gaze individuala pentru care se face dosar la Distrigaz Sud. In acest scop va trebui sa va intelegeti cu vecinii dv. care au centrale termice proprii, intrucat acestia sunt proprietarii conductei de gaze montate in bloc pentru aceasta situatie.

Proprietarii au voie sa inchirize casele in regim hotelier?

Proprietarul are dreptul sa inchirieze apartamentul sau chiar si in regim hotelier, cu o singura conditie: sa-si plateasca toate obligatiile aferente acestei activitati si sa nu afecteze interesele asociatiei si ale celorlalti proprietari, cu privire la functionarea instalatiilor comune, inclusiv ascensor, la liniste si respect fata de vecini.

Cum trebuie sa procedez in cazul in care administratorul refuza sa-mi elibereze o adeverinta, din care sa rezulte ca un vecin s-a mutat? Solicit aceasta pentru a putea lua locul de parcare, iar el imi motiveaza de fiecare data ca respectivul nu s-a mutat.

Administratorul nu are obligatia sa elibereze astfel de adeverinte. Spatiile de parcare sunt in administrarea primariei locale care, prin inspectorii de teren, are obligatia sa stie situatia fiecarui loc de parcare, astfel incat cererea dv. sa poata fi solutionata in mod operativ.

Blocul nostru are trei scari: la doua scari avem repartitoare si la a treia la fel, dar numai in proportie de 80%. Poate adunarea generala sa hotarasca si pentru scara 3 calculul caldurii la cei care au repartitoare, conform indexului, si la ceilalti pe sistem pausal?

Proprietarii care nu au repartitoare trebuie sa plateasca caldura dupa acelasi criteriu utilizat inainte de montarea repartitoarelor in bloc fara sa fie afectati in vreun fel. Adunarea generala nu poate adopta masuri care sa afecteze financiar proprietarii. Nu exista sistem pausal in facturarea si calculul caldurii. Sistemul pausal se refera la situatia in care facturarea intregului bloc nu se face dupa un contor de masura, ci dupa normative legale.
Radu Opaina
Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania,
www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro /23.06.2008

11 iunie 2008

Legea 230/2007 - asociatii de proprietari

Guvernul a aprobat, la 19 decembrie anul trecut, mult asteptatele norme metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Pentru a oferi lamuriri legate de continutul acestora l-am invitat ieri la redactie pe Mihai Mereuta, presedintele Ligii Habitat. Acesta a raspuns in direct la telefon intrebarilor primite de la cititori. Va prezentam cateva din cele mai interesante intrebari si raspunsuri.
Locuiesc intr-un bloc unde se fac incasari foarte mari din chirii. Acesti bani pot fi alocati locatarilor, ca ajutor pentru plata intretinerii?D P, Bucuresti
Acesti bani se folosesc numai pentru intretinerea si reparatia partilor comune. Ei nu pot fi acordati direct proprietarilor.
In noile norme s-a pus si problema platii liftului de catre cei care locuiesc la parter si la etajul 1? E M, Bucuresti
Noile norme lamuresc si plata liftului. Astfel, asociatia poate hotari in adunarea generala sa va scuteasca numai de la plata energiei electrice utilizate de ascensor, nu si de la cheltuielile de intretinere ale acestuia.

Noi i-am dat administratorului formularul pentru apometre, dar acesta s-a pierdut
si au fost trecuti automat la intretinere cu 5 mc de apa pe fiecare persoana. E corect?
G P, Bucuresti
Da, norma pausala la apa rece este de 5 mc, dar o data cu depunerea indexului pe luna urmatoare putea fi facuta o recalculare. Acest lucru nu este insa obligatoriu, ci optional, in urma unei hotarari a adunarii generale. In cazul in care nu puteti dovedi ca ati depus formularul nu aveti ce face.
Am un apartament cu peretii in exterior si am repartitoare. Am dreptul la o reducere la intretinere?
E T, Iasi
Apartamentele defavorizate au dreptul la aplicarea unor coeficienti de reducere. Pentru a afla acesti coeficienti trebuie sa va adresati adunarii generale si firmei care presteaza serviciul de repartizare.
Cum se calculeaza cota parte indiviza? Administratorul nostru nu pune la socoteala toata partea utila din bloc. N F, Bucuresti
Calculul cotei indivize se face impartind suprafata utila a apartamentului la suma suprafetelor utile din intreg imobilul, inclusiv a celor cu alta destinatie decat de locuit.

Sursa: www.libertatea.ro

Cum va angajati ca asistent personal

Cum va angajati ca asistent personal

Va cautati un loc de munca si v-ati gandit sa lucrati ca asistent personal? Atunci e bine sa stiti ca persoanele care vor sa ocupe acest post trebuie sa urmeze niste cursuri de formare profesionala.

'Cei care vor sa se angajeze ca asistent personal al unei persoane cu handicap grav se pot adresa Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) sau primariei de care apartin, care au o lista cu persoanele cu handicap grav ce au nevoie de insotitor', ne-a spus Monica Stanciu, consilier superior in cadrul

Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap (ANPH).

Primaria trebuie sa organizeze cursurile, care sunt gratuite pentru asistenti, valoarea lor fiind achitata de catre reprezentantii autoritatii locale.

'Cursul de perfectionare dureaza aproximativ o luna si consta in 90 de ore de teorie si 70 de ore de practica, facuta la domiciliul persoanelor cu handicap grav', ne-a spus si Ema Seclaman, coordonator programe de formare la Asociatia Equilibre.

La sfarsitul cursurilor se va face o evaluare finala si un studiu de caz, cu privire la persoana cu handicap grav pe care o ingrijeste asistentul si i se ofera o diploma, recunoscuta la nivel national.

Pentru a face cursurile si a va angaja ca asistent personal, trebuie sa indepliniti, printre altele, urmatoarele conditii: sa aveti cel putin 18 ani, sa nu fi fost condamnati, sa aveti capacitate deplina de exercitiu si o stare de sanatate buna.

Nu pot detine calitatea de asistenti personali cei care beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului.

Ce drepturi au

Asistentul personal al persoanei cu handicap grav are urmatoarele obligatii:

- program de lucru care sa nu depaseasca in medie 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana;
- concediu anual de odihna (in aceasta perioada angajatorul are obligatia de a asigura persoanei cu handicap grav un inlocuitor al asistentului personal);
- transport urban gratuit (atunci cand calatoreste cu persoana cu handicap grav);
-salariu de baza in valoare de 521 lei brut, la care se adauga spor de vechime (dupa caz).

Care le sunt obligatiile

Persoana care este asistent personal trebuie:

- sa participe, o data la 2 ani, la instruirea organizata de angajator;
- sa semneze un angajament, prin care isi asuma raspunderea de a realiza integral planul de recuperare pentru persoana cu handicap;
- sa trateze cu respect persoana cu handicap grav;
- sa comunice directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului locale, in termen de 48 de ore de la luarea la cunostinta, orice modificare survenita in starea fizica, psihica sau sociala a persoanei cu handicap grav.

Monica Stanciu
Consilier superior in cadrul ANPH
Sursa: www.libertatea.ro

Cine strica liftul este obligat sa plateasca!

Eu si alti patru proprietari am fost obligati sa suportam costul ultimei reparatii a ascensorului, fapt motivat prin aceea ca noi ne renovam atunci apartamentele.
Ion Popescu, Bucuresti
O astfel de masura e si corecta, si legala in conditiile in care cei cinci proprietari au utilizat ascensorul pentru cararea unor materiale grele, dincolo de darele de ipsos, huma sau var, implicit traficul lucratorilor constructori. S-a aplicat principiul “cine strica plateste”, ascensorul defectandu-se printr-o utilizare necorespunzatoare a sa. Ar fi fost justificata si o penalizare suplimentara pentru scoaterea din circulatie a liftului cateva zile si obligarea vecinilor sa utilizeze scarile.

Procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10% din valoarea facturii

Procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10% din valoarea facturii
In bloc suntem câteva familii care avem centrale de gaze. Se pune problema schimbării ţevilor de apa calda si de căldura. Suntem obligaţi sa plătim? Daca da, care e cuantumul cu care putem sa participam, având in vedere ca noi nu mai folosim serviciile respective?
Constantin Comsa, Bucureşti
Raspuns: ţevile comune de apa calda si căldura fiind in proprietate comuna sunt in responsabilitatea financiara a tuturor proprietarilor, din punctul de vedere al lucrărilor de întreţinere si reparaţii. In plus, trebuie sa ţineţi cont si de aspectul practic, potrivit căruia cel puţin 20 de ani, de fapt de când blocul a fost dat in funcţiune, ţevile de apa si căldura au fost utilizate, deci exploatate, si de către cei care s-au debransat ulterior. Pentru folosinţa, proprietarii care s-au debransat de la aceste tevi sunt scutiti de la plata consumului individual (apa, caldura), cu exceptia consumului de pe spatiile comune (subsol, casa scarii, holurile comune). Din practica, procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10 % din valoarea facturii, procent care se repartizeaza tuturor proprietarilor, in functie de cota-parte indiviza a fiecarui proprietar.
Daca nu se plateste chiria in luna curenta, se aplica majorari?
Marin Coman, Bucuresti
Raspuns: Sanctiunile pentru restanta la plata chiriei pot fi mentionate sau nu in contractul de inchiriere, incheiat intre proprietar si chirias. Daca nu exista o clauza cu privire la majorari, atunci acestea nu se pot aplica.
Detin un apartament proprietate personala, in care nu locuieşte nimeni, dar plătesc cheltuielile aferente pentru partile comune. De curand m-am apucat sa-l renovez si administratorul mi-a spus ca-mi va trece doua persoane la intretinere, pentru ca am muncitori in casa. E corect? Ce prevede legea?
Lidia Chis, Bucuresti
Raspuns: Conform prevederilor legale in materie, se trec la plata cheltuielilor pe persoana cei care locuiesc sau care desfasoara activitati in apartament. Daca prezenta este de cel putin 15 zile pe luna, atunci aceste persoane se trec la plata in contul proprietarului de apartament. Aceste persoane, logic, consuma pe perioada activitatii: produc gunoi menajer, utilizeaza ascensorul etc.
Sotul meu sta acasa cam 6-7 zile pe luna. Vreau sa stiu daca-l pot scoate de la intretinere. Suntem asociatie de locatari si administratorul nu vrea sa tina cont de nimic.
Cristina Varzaru, Bucuresti
Raspuns: Da, puteti sa-l scoateti pe sotul dumneavoastra de la intretinere, pe baza de cerere scrisa catre presedintele asociatiei de proprietari, cu o singura conditie: dupa 4 luni de scutire, a 5-a luna se introduce la plata, dupa care urmeaza iarasi 4 luni de scutire s.a.m.d. Se impune introducerea dupa 4 luni, pentru ca prezenta de 7 zile in fiecare luna inseamna in 4 luni practic o luna de prezenta. Administratorul nu decide, doar executa documentele pe care le primeste si de la presedintele asociatiei de proprietari.

Specialistul nostru, Radu Opaina
Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

Costul zugravirii scarii se imparte la toti proprietarii dupa cota-parte indiviza

Costul zugravirii scarii se imparte la toti proprietarii dupa cota-parte indiviza

Administratorul vrea sa zugraveasca scara blocului si ne pune sa platim lucrarea dupa numarul de camere, si nu dupa apartamente. E corect?
Roxana Marinescu, Bucuresti
Raspuns: Cheltuielile asociatiei de proprietari privind zugravirea scarii se suporta de catre toti proprietarii dupa cota-parte indiviza a fiecaruia, care este proportionala cu suprafata utila a apartamentului.
Locuiesc intr-un bloc de locuinte sociale si avem mai mult de 3 proprietari pe scara. Exista posibilitatea ca, datorita celor 3-4 proprietari, blocul sa-si schimbe destinatia si sa putem si noi, ceilalti, sa devenim proprietari? Cum se incaseaza intretinerea de la acesti proprietari de apartamente cand noi, restul, avem locuinte sociale? Pot infiinta ei o alta asociatie de proprietari? Cum se impart cheltuielile comune?
Pavel Gheorghe, Bucuresti
Răspuns: Cu cel putin 3 proprietari de apartamente se poate infiinta o asociatie de proprietari care nu include si chiriasii. ?nfiintarea asociatiei de proprietari nu da drepturi nici unui chirias cu privire la cumpararea apartamentului de la actualul proprietar care probabil este o institutie a statului roman. Cheltuielile comune ale tuturor proprietarilor, privati si de stat, se impart conform H.G. nr. 1.588/2007. Chiriasul plateste obligatiile stabilite conform contractului de inchiriere fie proprietarului, fie, in numele acestuia, la casieria asociatiei de proprietari, conform listei de plata afisate la avizier. Chiriasii se pot organiza intr-o asociatie a chiriasilor pentru apararea intereselor lor in raport cu proprietarul apartamentelor cu statut de locuinta sociala.
Administratorul nostru nu le cere celor de la parter si etajul intai bani pentru lift si pentru lumina de pe scara. Nu e corect, nu?
Mitu Ion, Bucuresti
Raspuns: Proprietarii de la parter si etajul 1 pot fi scutiti de la plata energiei electrice aferente functionarii ascensorului, dar nu si de la plata intretinerii ascensorului. De asemenea, nu se pot face scutiri de la plata energiei electrice pentru lumina de pe scara.
Este corect ca administratorul sa calculeze caldura pe suprafata utila, si nu pe suprafata termica? Mentionez ca nu avem repartitoare.
Daniela Buciliu, Bucuresti
Raspuns: Corect este sa se calculeze costurile cu caldura dupa ceea ce consuma fiecare proprietar, adica dupa tipul de consumator care este caloriferul si care este definit prin suprafata echivalenta termic (SET). ?n general, asociatiile nu au determinate aceste suprafete pentru fiecare apartament si pana la efectuarea acestor masuratori tehnice calculeaza dupa suprafata utila.

Specialistul nostru,
Radu Opaina
Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

27 mai 2008

Procesul pentru leafa de mamă, pas cu pas

Mamele nevoite să muncească în concediul postnatal pot obliga statul, în câteva luni, să le plătească despăgubiri. Procesul nu costă nimic. Cazul judecătoarei Cristina Ilina, care a câştigat în instanţă despăgubiri pentru că a fost nevoită să lucreze în concediul postnatal, constituie un precedent pentru numeroase mămici. Urmând exemplul judecătoarei Cristina Ilina multe mămici din toată ţara sunt hotărâte deja să acţioneze statul în judecată.

„Reclamanta s-a aflat în imposibilitate de a beneficia de întregul concediu necesar pentru creşterea şi îngrijirea copilului său de până la 2 ani. Această imposibilitate s-a datorat faptului că, odată ce s-ar fi aflat în acel concediu, veniturile sale ar fi fost evident diminuate, în mod semnificativ, beneficiind doar de plata a 600 RON lunar (...) instanţa consideră că această situaţie de fapt (...) i-a creat reclamantei un prejudiciu moral, a cărui reparaţie se impune prin plata unor despăgubiri morale, apreciate de instanţă ca necesare şi suficiente.“

Astfel şi-au motivat magistraţii Judecătoriei Sectorului 5 decizia de a condamna statul la plata de despăgubiri în cazul magistratului Cristina Ilina care, la fel ca şi alte multe mămici din România, a fost nevoită să-şi întrerupă concendiul postanatal pentru a-i putea oferi bebeluşului său toate cele necesare. Mai mulţi specialişti în Drept pe care i-am consultat susţin că orice femeie aflată în situaţia magistratului poate obţine, în doar câteva luni şi fără prea mari eforturi, o decizie similară.

Un proces fără taxe

Potrivit juriştilor, pe lângă cartea de identitate a mamei şi certificatul de naştere al copilului, „dosarul“ depus la judecătoria pe raza căreia locuieşte femeia ar trebui să mai conţină soluţia Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) care a constatat că „reprezintă discriminare reglementarea unei indemnizaţii unice pentru creşterea copilului indiferent de salariul mamei şi indiferent de contribuţia acesteia la sistemul de asigurări sociale.

Sistemul actual de acordare a indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu este unul echitabil, întrucât se bazează doar pe principiul solidarităţii, neluând în calcul venitul şi contribuţia diferită la bugetul statului“. Acestor soluţii, pe care femeia le poate invoca în acţiunea sa în instanţă, li se mai adaugă o adeverinţă de la locul de muncă, în care se precizează data la care aceasta şi-a reluat activitatea, şi o adeverinţă medicală completată pe modelul: „Subsemnateii se recomandă medical alăptarea minorului până la 2 ani, evitarea efortului fizic şi psihic, a stresului prelungit, chestiuni prezente la locul de muncă...“.

„Evident, în acţiunea pe care o formulează, mămica trebuie să completeze şi cuantumul daunelor cerute statului. Nu este necesară taxa de timbru. Procesul poate fi judecat în lipsă dacă mămica solicită acest lucru de la început. Dacă femeia respectă această reţetă, nici măcar nu mai are nevoie de serviciile unui avocat“, ne-a declarat un apărător, specialist în Drept civil.

LA GRĂMADĂ

Creşterea natalităţii, încurajată simbolic

Mamele beneficiază de o indemnizaţie simbolică pentru creşterea copilului încă din 2003, când s-a decis plafonarea acestui ajutor la 85% din salariul mediu pe economie. Astfel, indiferent de cuantumul salariului şi, implicit, de suma reţinută pentru CAS, femeile primeau, pentru creşterea copilului, o indemnizaţie fixă. Plafonarea s-a aplicat de la 1 ianuarie 2004. Ulterior, în 2005, fostul ministru al muncii Gheorghe Barbu a decis ca ajutorul de la stat să fie în sumă fixă, de 800 de lei lunar, indiferent de salariile mamelor. Asta, în primul rând pentru că banii se dau de la bugetul de stat, şi nu de la cel al asigurărilor sociale.

„Nu există nicăieri în lume riscul de a-ţi creşte copilul“, a explicat Gheorghe Barbu de ce s-a luat această decizie. De altfel, fostul ministru consideră că indemnizaţia de 600 de lei ar trebui extinsă şi pentru mamele casnice sau pentru cele care lucrează în agricultură. Tot pentru ajutorarea femeilor care îşi cresc copiii, executivul a hotărât să împartă indemnizaţia de 800 de lei în 600 pentru mame şi 200 de lei pentru copil, iar femeile care optează pentru reangajare înainte de ieşirea din concediul postnatal primesc un stimulent de 100 de lei, lunar. (Eugenia Mihalcea)

AVERTIZAREA PSIHOLOGILOR

Bebeluşii lăsaţi cu bone sunt mai vulnerabili

Un copil abandonat în braţele bonei mai devreme de un an poate dezvolta vulnerabilităţi care îl afectează pe termen lung. Micuţul riscă să devină un adult nesigur, incapabil să aibă relaţii stabile, avertizează psihologii. Ideal ar fi ca micuţii să nu fie despărţiţi de mame în primii trei ani de viaţă, pentru ca dezvoltarea lor emoţională să nu fie afectată. Recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii spun că, din punct de vedere medical, este suficient ca micuţul să fie alăptat între patru şi şase luni exclusiv la sân. Mulţi doctori sunt însă de părere că ideal ar fi ca acest proces să dureze peste un an.

Copiii alăptaţi sunt mai sănătoşi

„Nu există lapte mai bun decât cel de mamă! Chiar dacă laptele praf este de o calitate excelentă, acesta nu-i poate oferi copilului toţi anticorpii de care are nevoie“, sugerează medicul de familie Remus Lupu. Potrivit specialiştilor, cu cât un copil este alăptat mai mult, cu atât va fi mai ferit de boli, pe viitor. Din punct de vedere emoţional, este ideal ca un copil să stea alături de mama lui aproximativ trei ani.

„În această perioadă se dezvoltă încrederea şi se creează o relaţie de ataşament stabilă. Ulterior, copilul va suporta mai uşor separarea“, explică psihiatrul Iuliana Dobrescu, şeful Clinicii de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului a UMF „Carol Davila“. Medicul a explicat că un copil «abandonat» în grija bonelor mai devreme de vârsta de 1 an dezvoltă vulnerabilităţi. „Nou-născuţii care nu au primit suficientă afecţiune şi ataşament din partea mamelor sunt persoane mai nesigure, iau decizii cu întârziere, dezvoltă mai greu relaţii stabile cu alte persoane“, a subliniat psihiatrul.

Soluţie: creşe cât mai aproape de serviciu

Specialiştii spun că cea mai bună politică socială privind concediul postnatal o au ţările foarte dezvoltate din Europa de Nord, cum ar fi Norvegia sau Danemarca. „În Norvegia, de exemplu, li se permite mamelor să stea acasă şase ani cu cel mic, suficient cât să-l alăpteze, să-i ofere suport emoţional, să-l înveţe să meargă etc.“, comentează psihiatrul Iuliana Dobrescu.

O altă soluţie pe care au găsit-o ţările mai dezvoltate din Europa pentru tinerele mame a fost să le creeze condiţii de alăptare cât mai aproape de serviciu. „În Norvegia, firmele mari construiesc creşe pentru copiii angajaţilor. Astfel, părinţilor le este mai uşor să-şi vadă copiii în pauze ori să-i alăpteze“, explică medicul Victor Olszawsky, reprezentantul OMS în România.
Mihaela Năftănăilă
Raluca Dan Miercuri, 02 Aprilie 2008
Sursa:
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/798035/Procesul-pentru-leafa-de-mama-pas-cu-pas/

24 mai 2008

Termoizolatia unui apartament de bloc

Termoizolaţia se poate face cu vata minerala sau polistiren expandat la interior si doar cu polistiren expandat la exterior (vata minerala nu rezista foarte bine la umezeala, iar ca sa te chinui sa o pui la exterior si apoi sa ii faci tot felul de straturi de protectie, cred ca nu se justifica. Deci, daca faci termoizolatia la interior te poti gandi la oricare dintre cele doua variante, pentru exterior insa, eu personal iti recomand polistirenul expandat.

Acum sa vedem cum e cu asezarea izolatiei. In principiu, lucrurile stau cam asa:
  • daca pui termoizolatia la interiorul pereților, scapi mult mai ieftin si mai usor cu toata treaba, dar ai mai multe dezavantaje: in primul rand, in varianta asta, peretele exterior ramane NE-termoizolat; prin urmare, va fi tot timpul rece (cand e frig afara, evident ) si, in consecinta, zona dintre termoizolatie si acest perete va fi si ea mereu rece. Din aceasta cauza, vaporii de apa din locuinta, care tind sa migreze spre exterior, vor condensa in aceasta zona (intre termoizolatie si peretele exterior); astfel ca, pentru a contracara acest lucru, extrem de daunator oricum, dar "fatal" in cazul vatei minerale, se foloseste asa numita "bariera contra vaporilor", care este de fapt o folie de polietilena asezata la interiorul camerei, in fata termoizolatiei, in asa fel incat sa opreasca vaporii sa mai treaca dincolo de aceasta. In cazul vatei minerale, aceasta se gaseste de cumparat gata protejata, sub forma unor saltele de vata minerala imbracate in folie. Oricum, aceasta metoda rezolva problema condensului la interiorul peretilor, dar are dezavantajul ca opreste "respiratia" normala a casei.Un alt neajuns in cazul asezarii termoizolatiei la interior este urmatorul: in mod normal, peretii si in cazul de fata peretii exteriori se comporta ca un tampon termic intre interior si exterior. Ei ofera, daca vrei, o anumita "inertie termica" necesara confortului interior.
    Astfel, in momentul in care afara incepe sa se schimbe temperatura, fie ca se face foarte frig sau foarte cald, peretii casei pastreaza inca o buna bucata de vreme temperatura interioara a casei. Daca pui termoizolatia la interior, te izolezi practic de propriul tampon termic, si, mai important, il izolezi pe acesta de mediul interior al casei: peretii tai nu vor mai primi iarna caldura din interiorul casei (pentru ca exista o termoziolatie eficienta intre ei si interior), in schimb vor avea in continuare contact direct cu frigul de afara, ceea ce inseamna ca se vor raci mult mai repede. Reciproca e valabila vara.
  • In cazul in care așezi termoizolatia la exterior, atunci efectul este exact invers, adica unul foarte bun, in sensul ca peretii tai vor ramane in contact cu mediul interior al locuintei, dar vor fi foarte bine izolati de exterior. Ce înseamnă asta concret: înseamnă ca la venirea iernii vei porni căldura mult mai târziu, iar la venirea verii la fel cu aerul condiționat (daca e cazul ).
In concluzie, acolo unde este posibil, e preferabila termoizolatia la exterior. In cazul unui apartament de bloc cred ca este ceva mai greu, in primul rand pentru ca trebuie sa "ingrosi" fatada blocului, in dreptul apartamentului tau cu 7-10 cm si in al doilea rand pentru ca iti trebuie autorizatie pentru asta .

Dar, asa cum spuneam mai sus, daca nu e posibil de executat termoizolatia exterioara, merge si cea la interior; oricum, diferenta de confort fata de absenta totala a acesteia e foarte mare.


Sursa: http://www.arhimag.ro/

Recomandare: Firmă de termoizolatii si hidroizolatii
Ofertă: Termoizolatie bloc

Termenul de plata a cheltuielilor e de 20 de zile de la data afisarii listelor

Termenul de plata a cheltuielilor e de 20 de zile de la data afisarii listelor
E adevarat ca s-a redus termenul de plata a cotelor de intretinere si ca asociatia poate sa calculeze penalizari de intarziere dupa 20 de zile, si nu dupa 30, cum stiam ca se aplica pana acum? Despre ce act normativ e vorba? Poate asociatia sa stabileasca cuantumul penalitatilor?
Dorin Draguleasa, Pitesti
Este vorba despre normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007, publicate in Monitorul Oficial din 18 ianuarie 2008, unde in art. 25 se precizeaza ca termenul achitarii cotelor de contributie la cheltuielile Asociatiei de Proprietari este de maximum 20 de zile de la data afisarii listei de plata, care trebuie intocmita in cinci zile de la data primirii ultimei facturi. Dupa derularea termenului amintit, asociatia poate calcula si percepe penalizari de intarziere, stabilite si aprobate de Comitetul Executiv in limitele art. 49 alin. 1 din Legea 230/2007, adica maximum 0,2% pentru fiecare zi de intarziere. Suma penalizarilor nu poate depasi suma cotei restante. Da, stiati bine, in Legea 230 termenul maxim era de 30 de zile.
Desi este greu de crezut, intr-o Asociatie de Proprietari nu s-a ales Comisia de cenzori. Este posibil sa functioneze legal o astfel de asociatie?
Laurentiu Icrozan, Bucuresti
Este posibil ca o asociatie sa functioneze fara Comisie de cenzori. In conditiile in care printre membrii asociatiei nu sunt persoane cu o pregatire corespunzatoare care sa le permita verificarea activitatii financiar-contabile, se poate apela la o firma sau persoana autorizata pentru exercitarea functiei de cenzor. Remunerarea acestor persoane specializate se face pe baza de contract sau de conventie de prestare de servicii. Acest aspect este reglementat prin art. 19 din normele metodologice.
Avem un vecin care are un aparat de aer conditionat care face foarte mult zgomot. Ce ne sfatuiti sa facem in acest caz pentru a ne recapata linistea?
Veronica Cotoiu, Bucuresti
Daca aparatul de aer conditionat la care va referiti produce un zgomot mai mare decat altele de acest gen, se impune sa solicitati, fie direct, fie prin presedintele asociatiei, sa se faca o revizie tehnica si implicit reglaje care sa-i asigure o silentiozitate mai mare. Oricum, trebuie acceptat faptul ca unele aparate electrocasnice produc zgomote care ne pot deranja, o izolare fonica perfecta nefiind posibila.
Administratora mi-a incarcat nota de plata la apa cu o suma destul de maricica peste ceea ce au inregistrat contoarele mele din apartament. Are dreptul sa faca asta? Daca au fost pierderi prin conductele de la subsol, trebuie sa le plateasca toata lumea?
Cornelia Boanta, Bucuresti
Accidentele de acest gen sunt greu de prevazut sau de imputat cuiva anume. Daca sunt indicii ca nu s-au verificat si reparat robinetii de coloana sau daca spartura a fost cauzata de cineva anume, da, ar fi posibil ca intreaga paguba sa intre in sarcina unor persoane. In cazul descris de dv., pierderile exterioare sunt suportate de toti proprietarii de imobil.

Sursa:
http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=199491

Cheltuielile pentru reparatiile blocului se repartizeaza tuturor proprietarilor

Vreau sa stiu daca reparatiile blocului se calculeaza in functie de numarul de persoane sau pe apartament? Valeria Dragomir, Bucuresti

Cheltuielile cu reparatiile sau contributiile proprietarilor la fondul de reparatii se repartizeaza tuturor proprietarilor, proportional cu cota-parte indiviza, care este in functie de suprafata utila a apartamentului.

S-a ajuns la o datorie de 4,6 miliarde de lei vechi, din cauza restantierilor si conducerii proaste. E corect sa fie suportata de toata lumea? Ioan Firescu, Bucuresti

La o datorie de 4,6 miliarde lei vechi catre furnizori se poate ajunge numai ca urmare a unor mari abuzuri si neglijente in serviciu, inclusiv din partea furnizorilor. Pana la recuperarea acestor bani de la cei vinovati pe calea instantei de judecata, inclusiv de la restantieri, pentru a avea apa, caldura, gaze etc. trebuie ca toti proprietarii actuali sa suporte inca o data aceste cheltuieli definite ca fiind pierderi financiare pe asociatie. Dupa ce banii vor fi recuperati, acestia se vor restitui tuturor proprietarilor, in functie de contributia fiecaruia.

E normal ca, fiind pe pausal, administratorul sa ne puna in fiecare luna 30 mc de apa rece si 40 mc de apa calda? Florica Donici, Bucuresti

Nu este normal si nici legal ca un administrator sa puna de la el putere un consum pausal lunar pe persoana de 30 mc la apa rece si de 40 mc la apa calda. Pentru proprietatile necontorizate individual se aplica o norma de consum pe bloc, care, de regula, din statistica pentru Bucuresti, este de 10 mc/persoana/luna la apa rece si de 6-7 mc/persoana/luna la apa calda.

Am vandut apartamentul si administratorul nu-mi restituie fondul de reparatii. E corect? Mariana Peter, Bucureşti

Fondul de reparaţii nu se poate restitui la vânzarea proprietăţii, pentru ca pana la data vânzării apartamentului obligaţiile legale cu privire la reparaţiile si întreţinerea parţilor si instalaţiilor comune sunt ale proprietarilor de drept ai tuturor apartamentelor. Reparaţiile se fac pentru ca blocul sa arate si sa funcţioneze bine, adică sa puteţi vinde apartamentul la un preţ bun. Cel mult suma pe care o pretindeţi poate face obiectul negocierii cu cel care va cumpăra apartamentul dvs.

Care este pretul la apa rece si apa calda, daca pentru fiecare avem instalate contoare? Alexandra Miron, Bucuresti

Pretul la apa rece, inclusiv canalizarea, este fix pe localitate si este conform facturii, pentru Bucureşti fiind astăzi de 3,01 lei/mc. preţul pentru un mc de apa calda variază de la bloc la bloc in funcţie de temperatura cu care intra apa calda in imobil si se afla împărţind suma dintre valoarea Gcal., a apei reci pentru apa calda si a canalizării apei calde la numărul de mc inscrisi pe factura furnizorului. In Bucureşti preţul pentru un mc de apa calda este situat intre 8-9,5 lei. într-un bloc preţul pentru un mc de apa rece sau calda este acelaşi si pentru contorizaţi si pentru necontorizati.

Specialistul nostru, Radu Opaina
Preşedinte Federaţia Asociaţiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro

Sursa:
http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=201287