5 aprilie 2011

Ţi-ai modificat apartamentul, rişti să nu primeşti despăgubiri în caz de dezastru!

Firmele de asigurări şi-au schimbat politica de acordare a poliţelor. Românii care locuiesc în zone inundabile sau cei care şi-au făcut modificări în apartamente ce afectează structura de rezistenţă a clădirii riscă să nu fie despăgubiţi de companiile, chiar dacă au o poliţă de asigurare obligatorie pentru casă.

La încheierea poliţei agentul de asigurare nu cere clientului autorizaţia de construcţie sau autorizaţii pentru modificările făcute în locuinţe. În schimb, la o eventuală pagubă din cauza riscului asigurat, este posibil ca firma de asigurări să refuze despăgubirea pe motiv că locuinţa este în zonă inundabilă, sau în cazurile în care au fost făcute modificări privind structura de rezistenţă a imobilului, spun firmele de asigurări, care nu vor să-şi assume riscuri prea mari.
 
Totuşi, unele companii de asigurări şi-au instruit agenţii să nu încheie poliţe obligatorii pentru locuinţele din zonele inundabile. Pe de altă parte, numărul poliţelor obligatorii pentru locuinţe emise până la 31 martie a depăşit 481.000 de contracte. "Portofoliul PAID de la sfârşitul lunii martie arată că au fost încheiate asigurări obligatorii pentru 5,74% din locuinţele din România, prin raportarea numărului total de poliţe la fondul locativ existent, de aproximativ 8,4 milioane de locuinţe", a declarat directorul general al PAID, Marius Bulugea.
Sursa: Libertatea.ro

2 aprilie 2011

Nu plătiţi pentru ţevile izolate termic din casă

Am izolat ţevile de căldură din apartament încă din 2004. Cu toate acestea, îmi vine în continuare o chitanţă, conform căreia trebuie să plătesc cota la întreţinere. Este legal? Ce pot face?

Răspuns: Pentru ceea ce este izolat termic, nu este legal să se calculeze sumă de plată. Măsura este un abuz. Cea mai eficientă soluţie este refuzul plăţii. 

Cum se plăteşte căldura într-un apartament? Pe suprafaţă locuibilă sau pe suprafaţă radiantă?

Răspuns: Corect şi legal, căldura se repartizează după S.E.T. (Suprafaţa Echivalentă Termic sau suprafaţa radiantă) a caloriferelor şi a ţevilor neizolate ce traversează apartamentul. S.E.T. defineşte corpul de încălzire, care este consumatorul de căldură. Camera şi locuitorii sunt beneficiarii căldurii.

Am în bloc o familie care n-a plătit de 16 luni fondul de reparaţii, lucrările la terasă şi întreţinerea. Cum poate fi amendată? E posibil să-i punem penalităţi la întreţinere, la fondul de reparaţii sau pentru reparaţia terasei? 

Răspuns: Reparaţia terasei, fondul de reparaţii şi celelalte cheltuieli fac parte din totalul lunar de plată a întreţinerii, adică sub nici o formă nu se afişează după total sau separat. Pentru neplata întreţinerii, comitetul executiv are dreptul să stabilească un sistem propriu de penalizări, în condiţiile legii.
Sursa: Libertatea.ro

28 martie 2011

Ce drepturi ai, ca proprietar, in raport cu administratorul blocului.

Pentru ca, de multe ori, conflictele dintre administratorii blocurilor si proprietari pornesc din cauza faptului ca nu isi cunosc drepturile si atributiile, Protectia Consumatorului a intocmit o lista cu acestea. Sursa: Ziare.com

Obligatiile administratorului de bloc sunt acelea sa-si initinteze locatarii, prin afisare la loc vizibil, asupra modului de stabilirea a cheltuielilor curente, dar si sa controleze personalul angajat pentru diverse activitati gospodaresti.

De asemenea, administratorii trebuie sa se asigure de efectuarea eficienta a lucrarilor de intretinere si reparatii ale elementelor proprietii comune, sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din propietatea comuna.

Administratorul nu are numai obligatii, ci si drepturi. Acestea presupun ca pot sa stabileasca termenii in care se vor realiza serviciile de intretinere si de reparatii curente ale bunurilor aflate in folosinta comuna sau individuala (numai daca aceste activitati perturbs folosirea normala a partilor comune), sa citeasca periodic indexul contoarelor individuale, sa treaca la plata "musafirii" care depasesc limita de sedere sau sa inspecteze propietatea individuala, in scopul depistarii si eliminarii unor defectiuni aparute la instalatiile de folosinta comuna.

Cum raspunde administratorul pentru faptele sale?

23 martie 2011

Puteţi plăti întreţinerea şi la bancă

Nu aveţi acelaşi program cu administratorul şi nu prea ajungeţi la casieria blocului să plătiţi întreţinerea? Ca să nu rămâneţi cu restanţe, vă spunem care sunt modalităţile de plată a întreţinerii.

Important este ca asociaţia să stabilească aceste modalităţi prin şedinţă. Altfel, “dacă nu există o ordine prestabilită, proprietarul dictează modalitatea de plată”. Iată modurile prin care puteţi achita întreţinerea:
1. În numerar, la casieria asociaţiei de proprietari, în programul stabilit de către conducerea asociaţiei. Administratorul are obligaţia să emită chitanţă personalizată cu datele asociaţiei.
2. La bancă, prin ordin de plată sau prin foaie de vărsământ direct în contul asociaţiei. Contul asociaţiei de proprietari trebuie menţionat pe lista de plată lunară. Pentru operaţiunile prin bancă, obligatoriu, prima semnătură asupra contului trebuie să aparţină preşedintelui asociaţiei de proprietari.
3. La poştă, prin mandat poştal pe adresa preşedintelui sau a administratorului- casier, dacă acesta este din bloc. Refuzul primirii banilor se consemnează pe recipisa de la poştă şi este dovada clară a refuzului la încasare, probă foarte importantă în cazul unui proces în instanţa de judecată.
4. Prin curier rapid, pe acelaşi principiu ca la plata prin mandat poştal.
Aceste modalităţi de plată sunt valabile şi pentru întreţinerea restantă, care poate fi plătită total sau parţial, în funcţie de posibilităţile financiare ale proprietarului sau de regulile stabilite prin regulament în interiorul asociaţiei. Sursa: Libertatea.ro

21 martie 2011

Firma de la parterul blocului plăteşte pentru lift

Firma de la parterul blocului trebuie să plătească pentru lift? G P, Galaţi

Răspuns: Firma trebuie să plătească pentru service-ul lunar. E o obligaţie legală această plată şi a reparaţiilor ascensorului, întrucât e în coproprietate. Scutiri se fac la plata utilizării liftului, adică la curentul electric.

Cât la sută trebuie să plătesc pentru părţile comune, dacă am centrală de apartament? M S, Timişoara

Răspuns: În cazul apartamentelor debranşate de la sistemul centralizat de termoficare al blocului, pentru ţevile de termoficare ce traversează aceste apartamente şi care sunt izolate termic proprietarii respectivi nu au vreo obligaţie de plată. Dacă ţevile nu sunt izolate termic, atunci proprietarul în cauză suportă contravaloarea căldurii radiate de acestea în funcţie de suprafaţa echivalentă termic a ţevilor de termoficare verticale care traversează apartamentul. Rămâne ca obligaţie de plată pentru încălzirea centralizată a blocului doar cota-parte indiviză din contravaloarea consumului de pe spaţiile comune (caloriferele de pe casa scării, ţevile de pe casa scării, din subsol etc.).
Această cotă se stabileşte pe plan intern, prin decizia comitetului executiv. De regulă, limita maximă pentru această cotă este de 10% din valoarea facturii la încălzire care se repartizează tuturor proprietarilor, debranşaţi şi nedebranşaţi, proporţional cu cota- parte indiviză, funcţie de suprafaţa utilă a locuinţelor.

Doriți un administrator pentru imobilul dumneavoastră: Firma Administrare Bloc

19 martie 2011

Cine plăteşte dacă v-a fost inundat apartamentul ?

Staţi la ultimul etaj al blocului și vi se infiltrează apa în casă de pe terasă? Vi s-a întâmplat să vă inunde vecinul de deasupra? Puneți-l la plată.

- Atunci când inundația provine de la instalația de apă rece, caldă sau de la cea de căldură trebuie să anunțați imediat administratorul sau responsabilul de scară, ca să închidă apa pe coloană. 4 Contactați apoi un instalator care să execute reparația.
- Dacă remedierea se face pe coloanele verticale, atunci obligația reparării, inclusiv a zonei afectate din interiorul apartamentului, și costurile sunt în sarcina asociației de proprietari, pe cota-parte indiviză (suprafața utilă).

Cel care e de vină plătește pagubele
- Dacă reparația se face pe instalația orizontală din apartament după T-ul de separație de coloana verticală, atunci lucrarea e în sarcina proprietarului. În acest caz, dacă un proprietar îl afectează pe altul are obligația să îi repare acestuia din urmă toate stricăciunile.
- Dacă cel care trebuie să repare nu ia măsuri rapide pentru a rezolva problema atunci proprietarul afectat va acționa pentru prejudicii împotriva vinovatului în instanta de judecată.
- În caz că apartamentul e inundat de la terasă, tot administratorul trebuie anunțat. El trebuie să-i comunice în scris președintelui necesitatea efectuării reparațiilor la terasă și costurile estimative.
- Președintele convoacă ședința de comitet pentru luarea unei decizii în acest sens, inclusiv cu privire la stabilirea unei adunări generale, dacă nu există fond de reparații constituit pentru această situație.
- Toate obligațiile sunt în sarcina asociației, care trebuie să ia rapid măsuri pentru a stopa infiltrațiile de apă și pentru a reface terasa, inclusiv pentru a repara stricăciunile din apartamentele afectate.

Când vă puteți adresa instanței
Dacă nu se iau măsuri, proprietarul sau proprietarii care au suferit daune vor acționa de urgentă în instantă pentru prejudicii împotriva asociației și a persoanelor din asociație care nu-și îndeplinesc atribuțiile și se fac vinovate de neglijență în serviciu.

Doriți sa renovați terasa blocului, va recomandam: Hidroizolatii-Profesionale.Blogspot.com