15 februarie 2010

Cat costa intretinerea in apartamentele noi?

Suma lunara platita la intretinere de proprietarii de locuinte situate in ansambluri rezidentiale noi este mult mai mare decat cea scoasa din buzunar de catre proprietarii apartamentelor vechi.
Aceasta poate ajunge si la 1.000 de euro, avand in vedere ca se calculeaza in functie de lifturile suplimentare, camerele video de supraveghere, parcarea subterana sau alte facilitati tehnice oferite de constructor.

Astfel, pe langa cele enumerate mai sus, persoanele care locuiesc in blocuri noi platesc lunar si pentru facilitatile suplimentare, cum ar fi spatiile verzi, locurile de joaca pentru copii, personal de paza, sala de fitness, Spa sau piscina, daca este cazul, scrie - Adevarul.

Nu putine au fost si sunt cazurile in care proprietarii, dupa cateva luni, au decis sa-si vanda apartamentele reclamand efortul financiar urias presupus de acestea.

Costurile de intretinere ale apartamentelor vechi includ numai plata utilitatilor, cheltuieli pentru curatenie si spatii comune, administrator si contabil. In privinta ansamblurilor rezindentiale noi lucrurile stau putin diferit. 
Ziare.com

14 februarie 2010

Repartitoarele de caldura ar putea sa dubleze factura

Repartitoarele ar putea sa mareasca factura la caldura cu 200% in luna ianuarie. Specialistii sustin ca acest lucru s-ar putea intampla pentru ca sistemul de calcul al firmelor de repartitoare este gresit.
O alta problema care poate scumpi facturile celor cu repartitoare de caldura este montarea incorecta a acestora, informeaza Antena 3.

Dispozitivele actioneaza asemeni termometrelor si inregistreaza inclusiv caldura emanata de aragaz sau de teava de apa calda.

Factura la intretinere creste chiar daca va inchideti caloriferele. Orice sursa de caldura din casa, chiar si un televizor, aduce un plus de unitati pe afisajul repartitorului.

Daca apartamentul este plin de electronice si electrocasnice si e bine izolat cu geamuri termopan, locatarul ar putea plati mai mult decat platea inainte de a-si instala repartitoare.

Romanii pot sa renunte la aceste dispozitive, dar numai in anumite conditii. Ei trebuie sa stabileasca acest lucru impreuna cu Asociatia de proprietari.

12 februarie 2010

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu 20% in ianuarie

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu cel putin 20% in luna ianuarie, comparativ cu luna decembrie a anului trecut, din cauza gerului si a cresterii pretului la gigacalorie.
Radu Opaina, presedintele Federatei Asociatiilor de Proprietari din Romania, a declarat, pentru Mediafax ca valoarea facturilor la intretinere va creste diferit de la judet la judet, in functie de pretul practicat pentru gigacalorie, cele mai mari scumpiri fiind asteptate in judetele Arad, Alba, Vrancea - in municipiul Focsani, Vaslui, Constanta - in Mangalia, Sibiu si Brasov.

Cea mai mica majorare a facturilor la intretinere, de 20 la suta, se asteapta sa fie inregistrata in Bucuresti.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat, in 27 ianuarie, proiectul de hotarare prin care municipalitatea subventioneaza marirea pretului la gigacalorie, astfel incat bucurestenii sa plateasca acelasi pret, ca in 2009, la energia termica.

10 februarie 2010

Administratori fără atestat

Mai bine de jumătate din administratorii de bloc care s-au prezentat la examenul final de atestare a statutului de administrator au ieşit trişti din sălile de examinare.
Din 27 de candidaţi care au participat la concurs în luna ianuarie, în sectorul 4, doar 14 au trecut probele şi au dreptul să profeseze în continuare. Atestatul de adiministrator poate fi retras de către autoritatea care l-a eliberat, dacă persoana în cauză a fost condamnată prin hotărâre judecătorească, rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni (calomnie, delapidare etc.).

8 februarie 2010

Certificatul energetic va impulsiona reabilitarea

Producătorii de materiale de construcţii folosite la procesul de reabilitare termică se aşteaptă ca introducerea certificatului energetic să impulsioneze cererile pentru acest program, însă nu îşi mai pun speranţe într-un câştig din această zonă, după experienţa anilor trecuţi, când bugetele alocate pentru reabilitare au fost foarte mici.

„Este posibil ca introducerea certificatului energetic să impulsioneze cererile de reabilitare termică, dar mă tem că la numărul mic de tranzacţii de pe piaţă nu va fi cine ştie ce. Ar trebui să fie un semnal pentru proprietarii de apartamente, dar cum legea nu prevede sancţuni şi nu îi obligă să îşi procure acest document, decât în cazul unei tranzacţii, se va aplica tot româneşte. Certificatul energetic va fi ca şi reabilitarea termică, un plasture pus pe acelaşi picior de lemn. Insuficient care să mişte motoarele“, a declarat pentru capital.ro Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România.

Potrivit acestuia, pentru ca programul de reabilitare să funcţioneze ar trebui reduse sau tăiate subvenţiile către centralele termice şi banii să fie redirecţionaţi către aceast program. El mai spus că ar trebui reduse ajutoarele de încălzire şi creat un fond de garantare pentru cei care nu pot acoperi costul reabilitării.

Lipsa banilor taie orice imbold

„Sunt sceptic în ceea ce priveşte revigorarea pieţei materialelor de construcţii utilizate în procesul de reabilitare termică ca urmare a introducerii acestui document. Lipsa banilor şi experienţa anilor anteriori în ceea ce priveşte nivelul sumelor alocate acestui gen de proiecte ne arată că nu ne putem aştepta la o revigorare a pieţei materialelor de construcţii, la nivelul solicitărilor beneficiarilor acestui proiect şi la nivelul potenţialului şi nevoilor de relansare a activităţii firmelor româneşti care activează în domeniul constructilor“, a explicat Adrian State, directorul general al Den Braven România, producător de spume poliuretanice, produs utilizat în montajul de tâmplărie de uşi şi ferestre.

State consideră că certificatul energetic reprezintă o dovadă de profesionalism, în ceea ce priveşte diagnosticarea corectă, din punct de vedere termic, a situaţiei actuale a locuinţelor şi va duce la o creştere a cererilor de reabilitare termică.

Impactul nu atinge producătorii

„Certificatul energetic va crea o presiune pe cel care doreşte să facă o tranzacţie, fie vânzare sau închiriere, dar nu înseamnă că va avea un impact asupra producătorilor de materiale de construcţii. Acest document este obligatoriu doar în cazul tranzacţiilor şi nu va avea un impact mare asupra creşterii cererilor de reabilitare termică“, este de părere Adriana Iftime, directorul general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.

În ceea ce priveşte reabilitarea, aceasta consideră că la noi s-a creat un precedent în 2009, când o serie de primari au subvenţionat costurile ce trebuiau suportate de asociaţiile de proprietari, iar acum oamenii vor reabilitare gratis.

„Vom vedea dacă primarii filantropi vor mai putea susţine în acest an şi pe viitor aceste costuri. Noi suntem printre puţinele state din Europa în care costul este susţinut în proporţie de 50% de către stat, chiar 100% în unele cazuri, în rest statul intervine cu maximum 20%“, a conchis Iftime.

Autorităţile gândesc pozitiv

Ministrul secretar de stat Ioan Andreica a declarat într-un interviu pentru capital.ro că se aşteaptă la o reacţie pozitivă care să influenţeze procesul de reabilitare. „Oamenii vor vedea cât de mult diferă consumul între un bloc reabilitat şi unul normal“, a spus Andreica.

Pentru anul acesta, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului are de reabilitat termic 25.000 de blocuri, toate începute de anul trecut, când din 43.000 începute au fost predate doar 15.000 de blocuri.

Guvernul a decis vineri să amâne pentru săptămâna aceasta discuţia privind introducerea certificatului energetic, care ar urma să intre în vigoare la 1 martie.

La cine reclamati neregulile la bloc!

În cadrul Asociaţiilor de Proprietari există, de multe ori, probleme, iar locatarii aşteaptă ca acestea să fie rezolvate de conducerea blocului. Ei bine, lucrurile nu ar trebui să stea aşa, deoarece orice proprietar poate face sesizări sau cereri la instituţiile abilitate. Radu Opaina, (pentru Libertatea.ro) preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), vă spune care sunt acestea.

Iată care sunt instituţiile care au dreptul, prin lege, să intervină şi să soluţioneze problema reclamată de locatari/proprietari:

- Primăria de sector sau din localitate, prin Serviciul Relaţii cu Asociaţiile. Funcţionarii acesteia au obligaţia ca, la cererea oricărui proprietar, să intervină la faţa locului, să verifice respectarea legii şi să aplice sancţiuni celor vinovaţi de abuzuri şi ilegalităţi în bloc;

- Secţiile de poliţie teritoriale. Poliţiştii pot interveni în cazuri de tulburare a liniştii publice, de nerespectare a normelor de convieţuire socială, pentru nedeclararea persoanelor în Cartea de imobil, pentru fraude, abuzuri, neglijenţă în serviciu şi trafic de influenţă;

- Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin filialele teritoriale. Poate ancheta şi sancţiona aspru oricare furnizor de servicii care face abuzuri, chiar prin prevederi contractuale; 
- Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice

- A.N.R.S.C. Funcţionarii acestei instituţii au obligaţia ca pentru orice problemă care afectează cetăţeanul cu privire la apă, gunoi, căldură, repartitoare să intervină pentru rezolvare, sancţionând sau chiar eliminând furnizorul în cauză de pe piaţa serviciilor publice.