- Orice persoana fizica, angajata cu contract individual de munca ori convenţie civila de prestări servicii.
- Persoane juridice specializate, cu care se încheie un contract de administrare.
Ce condiţii trebuie sa îndeplinească
- Sa fie atestat de catre o comisie de specialisti in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii, constituitala nivelul consiliului local. Atestarea administratorilor in functie s-a facut pana la sfarsitul lunii august a.c.
- Sa aiba capacitate profesionala, sa fie un bun gospodar si sa prezinte garantii morale, adica sa aiba cazierul judiciar "curat" (sa nu fi fost condamnat penal).
- Sa prezinte garantii materiale similare celor aplicabile gestionarilor, adica sa depuna o suma de bani in contul asociatiei de proprietari, suma care i se va restitui la data incetarii functiei de administrator.
- Sa fi urmat un curs de pregatire profesionala, organizat de consiliile locale in colaborare cu asociatiile profesionale neguvernamentale de specialitate (in cazul in care nu au desfasurat anterior activitati de administrare in cadrul unei asociatii de proprietari).
Important
- Daca asociatia include pana la zece proprietari, functia de administrator o poate indeplini si presedintele asociatiei.
- Administratorul poate cumula si functia de contabil al asociatiei, daca are pregatire de specialitate.
- Obligaţiile administratorului
- Sa controleze personalul angajat de catre asociatie pentru curatenie sau alte activitati gospodaresti.
- Sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din proprietatea comuna.
- Sa asigure efectuarea la timp si in mod eficient a lucrarilor de intretinere si reparatii curente ale elementelor proprietatii comune.
- Ce drepturi are administratorul
Este greu de inţeles (si de acceptat!) cum poate administratorul imobilului sa decidă in ce fel se vor desfăşura reparaţiile într-o locuinţa proprietate personala; trebuie reţinut însă, ca acest aspect poate interveni numai in cazul in care se perturba folosirea normala a parţilor comune.
- De a inspecta, in conformitate cu prevederile din statutul asociaţiei, proprietatea individuala, in vederea înlăturării defecţiunilor apărute la instalaţiile de folosinţa comuna si a eliminării pierderilor care determina creşterea nejustificata cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Este o atribuite care poate genera abuzuri si conflicte intre proprietari/locatari si administrator, daca acesta nu respecta prevederile statutului asociaţiei, arogându-si drepturi de "organ de cercetare".
- De a citi periodic indexul contoarelor individuale aparţinând proprietarilor, in condiţiile in care acestea sunt montate cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari si al furnizorului de utilităţi.
- De a introduce la plata consumurilor persoanele care locuiesc temporar sau prestează activităţi gospodăreşti, care depăşesc limita minima de şedere, stabilita prin hotărârea adunării generale a asociaţiei. Proprietarilor le revine obligaţia sa anunţe numărul persoanelor respective, dar, in nici un caz, nu trebuie sa se instituie un sistem de "urmărire si sesizare" din partea vecinilor (!?), specific vremurilor de trista amintire.
- Cum răspunde administratorul pentru faptele sale
- Civil, patrimonial - pentru producerea de prejudicii persoanelor care locuiesc in imobil.
- Penal - pentru savarsirea infractiunii de delapidare, constand in insusirea si/sau folosirea, in interesul sau ori al altei persoane, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestioneazasau le administreaza. Administratorul este asimilat categoriei functionarilor publici, fiind astfel supus unui regim mai aspru de sanctionare in cazul savarsirii unor fapte care au legatura cu serviciul.
Dincolo de reglementari legale si principii de organizare, este neindoielnic faptul ca administratorul unui imobil trebuie sa-si desfasoare activitatea pe baza regulilor de buna-vecinatate si a principiilor bunei-cuviinte.
Sursa: http://www.121.ro/content/show_article.php3?article_id=2136&page_nr=1
nu sunt complet lamurita in privinta drepturilor administratorilor de bloc si as dori sa stiu, daca se poate, daca in conditiile in care nu s-au semnalat nici un fel de pierderi iar contorul de apa se afla in propriul meu apartament,ii ofera administratorului dreptul de a intra in locuinta mea si a citi lunar suma consumata .
RăspundețiȘtergereVa multumesc anticipat
Adunarea Generala hotărăște cum se citesc apometrele, de proprietari sau de o persoana numita. Oricum, conform legii administratorul are și obligația sa citească apometrele, dacă nu lunar când sunt aduse de proprietari, măcar la 3 luni pentru a se evita pierderile.
RăspundețiȘtergerebuna ziua
RăspundețiȘtergereadministratorul blocului nu afiseaza lista cu suma datorata la intretinere. poate fi sanctionat?
@anonim
RăspundețiȘtergereadministratorul este obligat sa afiseze lista, in caz contrar presedintele asociatiei impreuna cu comitetul executiv trebuie sa-i rezilieze contractul de administrare si sa aduca pe altcineva capabil sa respecte legea.
este corect ca intrarea prin spatele blocului sa fie blocata ( + 2 usi metalice +1 grlaj)si cheile sa le tina numai adm.
RăspundețiȘtergere