12 iunie 2011

Toti locatarii blocului sunt obligati sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparatiilor terasei blocului


Indiferent de modul in care a fost realizat acoperișul blocului de locuințe, toți locatarii blocului sunt obligați sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparațiilor acoperișului sau a terasei blocului în care locuiesc conform Legii nr. 230 din 2007, care a intrat în vigoare la data de 23 august 2007.

Legea 230 din 6 iulie 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 23 iulie 2007.

Aşadar, printre alte prevederi legale, începând cu intrarea ei in vigoare, reprezentanţii asociațiilor de proprietari, în speță, președintele, administratorul şi cenzorii pot fi traşi la răspundere pentru neîndeplinirea sarcinilor care le revin mai ales cu privire la reparatiile spatiilor comune, acoperisului sau subsolului comun..

Marea problemă a celor care locuiesc la ultimul etaj dintr-un bloc este legată de starea precară a acoperişului, care este considerat spaţiu comun, la fel ca şi instalaţiile de apă sau cele termice din subsol sau de pe partile comune ale imobilului . În consecinţă, conform normelor legale toţi proprietarii dintr-un imobil  ar trebui să se implice în repararea acestuia.

Există cazuri în care locatarii chiar au simţul proprietăţii şi îşi dau interesul ca acesta să fie reparat sau chiar înlocuit. De partea cealaltă, sunt cei care nu dau doi bani pe acest aspect şi consideră că singurii răspunzători sunt cei care locuiesc la ultimul etaj.

În ultima perioadă această situaţie a cam luat amploare, poate şi pentru faptul că disperaţi să le tot intre apa în casă, cei de la ultimul etaj s-au apucat să repare pe cont propriu acoperişul comun, în speranţa că vor recupera banii investiţi de la Asociaţia de Proprietari. Lucru care, de obicei, nu se întâmplă.

În mare parte, vina aparţine preşedinţilor, administratorilor şi cenzorilor de asociaţie care, cu toate că sunt retribuiţi de locatarii din bloc, uită că au anumite obligaţii faţă de aceştia, şi implicit faţă de spaţiile comune.

Acesti romani care au plătit din propriul buzunar costurile de reparatie a acoperisului comun, pot sa cheme in judecata Asociatia de Proprietari, in solidar cu ceilalti coproprietari care au refuzat participarea la aceste costuri, si pe baza facturilor si devizelor de lucrari, pot obtine pe cale judecatoreasca obligarea acestora la plata diferentei care le-ar reveni conform numarului de apartamente din imobilul respectiv.

Preşedinţii, administratorii şi cenzorii pot fi amendaţi  conform legii 230 din 2007 daca nu isi respecta atributiile care le revin. Noua lege prevede contravenţii serioase faţă de cei răspunzători care nu iau măsurile necesare pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă a acoperişurilor şi nu numai.
Amenda aplicată în astfel de cazuri este de la 500 RON la 3000 RON.

Constatarea acestor contravenţii se aplică celor vinovaţi de către reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii, primari sau reprezentanţii acestora la sesizarea oricărei persoane interesate.

Mai mult de atat , noua lege prevede că proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Potrivit legii, comitetul executiv va pregăti şi va prezenta adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii.

Mai mult, art. 46 din lege prevede că toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari , inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari , pentru constituirea fondului anual de reparatii la spatiile comune ale imobilului. Sursa: www.urbaniulian.ro

Anunt: Firma specializata in lucrarile de hidroizolatii terase: Hidroizolatii-Profesionale.blogspot.com

Aerul Conditionat: Răcoarea te poate îmbolnăvi!

Toţi ne dorim să fie răcoare în casă sau în birou pe timpul verii, aşa că folosim la maximum aparatele de aer condiţionat. Potrivit dr. Laurenţiu Luca, directorul Clinicii Puls, această practică ne poate provoca nevralgii, migrene, răceli, sinuzite şi chiar paralizii faciale.

Potrivit medicului, cele mai frecvente problemele de sănătate din timpul verii sunt cauzate tocmai de diferenţele mari de temperatură între interior şi exterior ori de fluxurile directe de aer rece la care ne expune un aparat de aer condiţionat care nu e reglat moderat. “Printre aceste afecţiuni se numără răcelile, nevralgiile, migrenele, paraliziile de nerv facial, sinuzitele şi chiar alergiile”, ne-a spus dr. Luca.

Iată cum se manifestă afecţiunile

Nevralgiile afectează mai ales capul şi se manifestă prin dureri ascuţite la nivelul tâmplei, al frunţii, al urechilor sau al cefei.
Durerile dentare sunt declanşate şi amplificate de expunerea la aer rece, pe fondul unor probleme deja existente.
Nevralgiile intercostale sunt percepute ca nişte junghiuri puternice sau arsuri, în puncte fixe de pe suprafaţa toracelui. Disconfortul provocat de acestea este de durată şi cedează doar la tratament cu antiinflamatorii sau cu decontracturante musculare aplicate local.
Paraliziile de nerv facial sunt o altă afecţiune destul de frecventă. Acestea se manifestă prin lăcrimarea ochiului de pe partea afectată şi prin paralizia pleoapei respective, prin căderea colţului gurii sau prin dureri puternice la deschiderea maxilarului, în zona urechii. În astfel de cazuri se impune vizita la un specialist şi evitarea oricărei surse de aer rece.
Rinitele alergice pot fi provocate nu doar de alergii, ci şi de aerul condiţionat.Se manifestă prin curgerea nasului şi prin mâncărime la nivelul nasului.

Nu regla temperatura sub 23 de grade

Pentru a evita problemele de sănătate cauzate de aerul rece produs de aparate, evită să setezi temperatura interioară la mai puţin de 23 de grade. Nu e confortabil şi, în plus, îţi va creşte factura cu circa 5% pentru fiecare grad în minus.
Dacă temperatura exterioară e sub 24 de grade, mai bine deschide fereastra şi opreşte aerul condiţionat.
Curăţă măcar de două ori pe an filtrele aparatului sau cheamă pe cineva care se pricepe la asta, ca să nu sufle spre tine cine ştie ce bacterii.
Înainte de a da drumul la aerul condiţionat, aeriseşte încăperea, dimineaţa, când e răcoare.

9 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Cenzorul sau comisia de cenzori

Art. 19. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori urmăreşte şi asigură respectarea legalităţii în administrarea bunurilor materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei de proprietari.
(2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de membri, care trebuie să aibă cel puţin studii medii.
(3) Dacă dintre membrii asociaţiei de proprietari nu se poate alege comisia de cenzori, atunci adunarea generală va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociaţiei de proprietari, persoană fizică ori juridică de specialitate, pe bază de contract sau convenţie de prestări de servicii.
(4) Cenzorii aleşi ai asociaţiei de proprietari pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(5) Cenzorul angajat sau contractat din afara asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(6) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, cenzorul sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund, personal sau solidar, în faţa legii şi a proprietarilor pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 20. - Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi a regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmeşte şi prezintă adunării generale rapoarte asupra activităţii sale şi asupra gestiunii asociaţiei de proprietari, propunând măsuri.

7 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Preşedintele asociaţiei de proprietari are urmatoarele atributii

Art. 18. -(1) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor comitetului executiv, fie oricare alt membru al
comitetului executiv ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor în cadrul adunării generale.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în derularea contractelor angajate de aceasta şi îşi asumă obligaţii în numele acesteia.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
(4) Preşedintele asociaţiei de proprietari urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor cetăţeneşti ce revin proprietarilor şi punerea în aplicare a deciziilor comitetului executiv.
(5) Preşedintele asociaţiei de proprietari păstrează şi urmăreşte ţinerea la zi a cărţii tehnice a construcţiei, precum şi a celorlalte documente privitoare la activitatea asociaţiei de proprietari.
(6) Ştampila asociaţiei de proprietari se păstrează şi se foloseşte numai de către preşedinte sau de vicepreşedinte.
(7) În cazul în care preşedintele se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de către un vicepreşedinte, numit de preşedintele asociaţiei de proprietari dintre membrii comitetului executiv, urmând ca în termen de 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o adunare generală pentru a alege un nou preşedinte.
(8) Preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, pe bază de contract de mandat, potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 230/2007, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a adunării generale, potrivit prevederilor Codului fiscal.

6 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 17. -(1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.

5 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 15. - Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv, reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 16. - Comitetul executiv, format dintr-un număr impar de membri aleşi de adunarea generală, reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi exploatarea clădirii, cu excepţia atribuţiilor rezervate exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Preşedintele asociaţiei de proprietari este şi preşedinte al comitetului executiv.