7 octombrie 2011

Experiment al poliţiştilor: câţi locatari deschid uşa hoţilor?

Poliţiştii au bătut la uşile oamenilor, spunând că sunt de la cablu sau de la Gaze. Au fost primiţi în case fără rezerve şi fără a le verifica nimeni identitatea

Poliţiştii hunedoreni au vrut să vadă dacă recomandările repetate pe care le-au făcut în ultimii ani referitoare la prevenirea furturilor din locuinţe şi-au făcut sau nu efectul. Au mers la mai multe scări de bloc din Deva, au sunat la interfon şi s-au prezentat ca lucrători la reţeaua de gaz, angajaţi ai televiziunii de cablu, sau distribuitori de pliante. A fost suficient ca uşa scării să le fie deschisă fără nicio problemă. La fel s-a întâmplat şi atunci când au bătut la uşile locatarilor. Fără să se uite pe vizor şi fără să fie cât de cât de precauţi, aceştia le-au deschis larg uşa. Au repetat "manevra" în nouă locuri diferite, iar de fiecare dată lucrurile au decurs la fel.
 
Poliţiştii hunedoreni spun că furturile din locuinţe sunt, foarte des, încurajate de imprudenţele comise de proprietari, de la deschiderea uşii scării fără nicio verificare prealabilă, până la persoanele străine lăsate să intre în casă fără să fie legitimate cu atenţie.

Citiţi mai mult: EVZ.ro

1 octombrie 2011

"Noul Cod civil, pe intelesul tuturor" - site lansat de Ministerul Justitiei

Ministerul Justitiei a lansat site-ul "Noul Cod civil, pe intelesul tuturor", unde cei interesati vor putea gasi modificarile legislative aduse de noul Cod civil, care intra in vigoare sambata.

Pe acest site se regasesc si institutiile din vechiul Cod civil, care dateaza de la 1864, preluate si in noua reglementare, precizeaza un comunicat al Ministerului Justitiei.

Potrivit sursei citate, MJ si-a asumat rolul de coordonator al proiectului de transmitere a informatiilor "pe intelesul tuturor", alaturi de partenerii sai Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti si Consiliul de Mediere.

Pentru inceput pe noul site s-au postat lucruri noi despre testamente, consiliul de familie, divort, contracte, dar si despre unul dintre cele mai frecvente cazuri intalnite in practica dobandirea proprietatii prin accesiune.

In perioada urmatoare, site-ul Noul Cod civil, pe intelesul tuturor va fi completat cu prezentari ale institutiilor care au suscitat interesul publicului. 
Sursa: AGERPRES

30 septembrie 2011

Fiţi atenţi de la cine închiriaţi apartamentul !

Aveti grijă ca atunci când vă luaţi o casa în chirie aceasta să nu aibă datorii din trecut, altfel veţi avea de suportat permanent stresul din partea administratorului pentru achitarea acelor restanţe. Pentru închiriere este bine de ales un apartament îngrijit, aparţinând unui proprietar serios. Închirierea se face în baza unui contract încheiat la notariat cu drepturi şi obligaţii clare pentru ambele părţi. Pentru protecţia părţilor, contractul trebuie să prevadă despăgubiri cu privire la nerespectarea obligaţiilor, iar pentru despăgubiri este indicat ca în contract să existe o clauză cu caracter de titlu executoriu pentru a se evita acţiunea în justiţie.
În mod normal, valoarea chiriei trebuie să cuprindă profitul proprietarului, taxele către stat şi costurile cu întreţinerea faţă de asociaţia de proprietari. În realitate, în România, chiria lunară reprezintă doar câştigul proprietarului, restul obligaţiilor fiind date de proprietar în sarcina chiriaşului.

Asociaţia cere despăgubiri

În cazul în care chiriaşul nu plăteşte întreţinerea, în faţa legii şi a asociaţiei de proprietari răspunderea este a proprietarului, care va fi acţionat în justiţie, dacă nu plăteşte, amiabil, restanţele. La rândul său, proprietarul va acţiona împotriva chiriaşului.

17 septembrie 2011

Probleme cu administratorul: am hidroizolat terasa in regie proprie, cum imi recuperez banii ?!

E. E., aleea T. N., nr. ., Iaşi: "Administratorul asociaţiei de proprietari nu are atestat pentru funcţia de administrator. Nu explica sumele trecute în listele de plata, sume care nu mi se par a fi corecte, ne vorbeşte urât. Adunarea generala nu a fost convocata de mai mult timp. Eu locuiesc la etajul IV şi am reparat 100 mp de terasa, deoarece îmi ploua în apartament. Ştiu ca terasa este spaţiu comun şi la cheltuielile pentru reparat, trebuie sa contribuie toţi proprietarii din condominiu. La noi însă nu a fost asa".

P. U., sef Serviciul Asociaţii Proprietari - Primaria Municipiului Iasi: "Avind in vedere sesizarea prin care doamna Enache Elena ne aduce la cunostinta faptul ca administratorul asociatiei de proprietari din care face parte nu este atestat, listele de plata nu i se «par corecte», nu s-a convocat adunare generala si proprietarii nu achita cheltuielile de reparatii efectuate (de dumneaei, in regie proprie) la terasa imobilului, va comunicam urmatoarele:
Deoarece petenta nu si-a precizat adresa de domiciliu si nici asociatia din care face parte, nu s-au verificat listele de plata pentru a se constata cele sesizate. Pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate.
Va informam ca proprietarii, in situatia in care sint nemultumiti de repartizarea in listele de plata a cotelor de intretinere lunare, au dreptul sa conteste, in scris, la presedintele asociatiei de proprietari, in termen de 10 zile de la afisarea listelor de plata, iar acesta din urma este obligat sa inregistreaze contestatia in registrul de corespondenta, cu numar de inregistrare, si sa raspunda la sesizare in termen de 7 zile de la data depunerii contestatiei.
Deoarece adunarea generala a proprietarilor nu s-a organizat in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare (cel putin o data pe an, in primul trimestru, conform art. 23, al. 1 din Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari) si sint probleme de clarificat in activitatea asociatiei de proprietari, se impune organizarea adunarii si luarea masurilor necesare. In cadrul adunarilor generale, proprietarii au posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la activitatea desfasurata de catre reprezentantii asociatiei, inclusiv de catre administrator. Pentru situatii speciale sau de maxima urgenta, adunarile generale extraordinare ale asociatiei pot fi convocate oricind de catre comitetul executiv sau de catre cel putin 20% din numarul proprietarilor membri ai asociatiei de proprietari. Deci exista posibilitatea ca adunarea generala a membrilor asociati sa fie convocata in mod exceptional si de catre un comitet de initiativa si nu de catre presedintele asociatiei sau comitetul executiv.

10 septembrie 2011

Lista serviciilor medicale de care poți beneficia ca asigurat

Asigurarea de sănătate garantează servicii oferite de medicul de familie şi specialişti, spitalizare, inclusiv intervenţii chirurgicale, medicamente, dispozitive şi chiar asistenţă stomatologică.

Contribuţia pe care o plătiţi lunar la sănătate (5,2%, angajatorul şi 5,5% anagajatul) vă asigură, teoretic, accesul la un pachet de servicii de bază, oferite de medicii de familie şi de specialiştii din policlinici şi din spitale.

Soţii şi părinţii fără venituri, co-asiguraţi
Contribuţia este obligatorie, astfel că şi persoanele fără venituri trebuie să cotizeze la nivelul salariului minim pe economie- în prezent, cam 37 de lei lunar. Dacă rămâneţi fără serviciu, puteţi trece pe asigurarea soţului/soţiei, în calitate de co-asigurat. La fel şi părinţii fără venituri.

"Comunicaţi angajatorului că luaţi în întreţinere soţul/soţia sau părinţii. Contribuţia nu creşte", explică purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti, Cristina Călinoiu.
Persoanele neasigurate beneficiază de servicii medicale de urgenţă, inclusiv urgenţe stomatologice, servicii de planificare familială sau investigaţii în cazul bolilor cu potenţial endemico-pandemic (TBC, gripă).
Doar analizele recomandate de medici sunt gratuite
Primul pas este să vă înscrieţi la un medic de familie. El prescrie medicamente (compensate sau necompensate), eliberează trimiteri la analize, ori către specialist. Analizele de laborator, ecografiile, radiografiile, EKG-urile sunt incluse în pachetul de bază şi nu trebuie să plătiţi pentru ele.
Excepţie fac investigaţiile de tipul RMN sau CT, care necesită folosirea substanţei de contrast, caz în care pacientul plăteşte contravaloarea acestei substan­ţe.
"Pentru toate analizele pe care le solicitaţi fără ca medicul să le considere necesare plătiţi contravaloarea acestora direct la furnizor (laboratoare, clinici)", explică reprezentantul CASMB.
Persoanele sănătoase beneficiază gratuit de un control anual de rutină. Asiguraţii mai au dreptul la servicii spitaliceşti care includ consultaţii, investigaţii, tratamente, intervenţii chirurgicale, internare şi masă, materiale sanitare, toate exclusiv la recomandarea medicului.

Tratamentul cariilor, decontat pe jumătate
Bolnavii care beneficiază de medicamente compensate pot lua reţeta de la orice farmacie, în orice zi a lunii, în limita fondurilor. La o consultaţie, indiferent de numărul de afecţiuni, pot fi prescrise lunar între trei şi şapte medicamente.
Excepţie fac copiii de 0-12 luni şi bolnavii din programele de sănătate, care au propria schemă terapeutică. Pensionarii cu un venit mai mic de 700 de lei au dreptul la medicamente compensate în proporţie de 90%.
Şi serviciile de medicină dentară sunt decontate de casele de asigurări în procent de 50, 60, sau 100%. Decontarea integrală se face pentru tratamentul parodontitei, al gingivo-stomatitelor şi al abcesului parodontal. În cazul extracţiei, Casa decontează 60% din cost.
Cariile sunt decontate la jumătate, iar protezele acrilice- în proporţie de 60%. Serviciile medicale de ortodonţie pentru copii sunt decontate integral. Rambursarea se face însă în limita fondurilor disponibile.

37 de lei este contribuţia lunară pe care trebuie să o plătească persoanele fără venituri la fondul de asigurări de sănătate.
EXCEPŢII
Servicii nedecontate de casele de asigurări

Servicii medicale în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive
  • Servicii hoteliere cu grad înalt de confort
  • Operaţii estetice efectuate persoanelor de peste 18 ani
  • Baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere
  • Unele proceduri de recuperare şi fizioterapie
  • Fertilizări in vitro (cu excepţia celor din programul naţional)
  • Unele servicii medicale de înaltă performanţă
  • Vizite medicale (admiterea la facultăţile militare)
CATEGORIE SPECIALĂ

Scutiţi de la plata asigurărilor de sănătate
  • Copiii până în 18 ani, tinerii până în 26 de ani, elevii, studenţii (doardacă nu obţin venituri)
  • Persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă
  • Bolnavii incluşi în programele naţionale (TBC HIV, cancer etc.)
  • Femeile însărcinate şi lăuzele, dacă nu au venituri, sau au venituri sub salariul minim brut
  • Veteranii de război, invalizii şi văduvele de război
  • Şomerii şi persoanele din familii care au dreptul la ajutor social
  • Pensionarii cu pensii mai mici de 740 de lei
Citiţi mai mult: Sănătate > EVZ.ro

8 septembrie 2011

Fondul de rulment

Fondul de rulment este o plată anticipată pe care proprietarii de apartamente o fac pentru achitarea serviciilor furnizorilor...
Fondul de rulment este al proprietarului şi nu al asociaţiei. Asociaţia doar îl rulează pentru interesele proprietarilor care au dat acest fond.
  • Nici o lege din România nu prevede obligativitate pentru existenţa fondului de rulment.
  • Fondul de rulment nu poate fi folosit pentru a acoperi restanţele proprietarilor sau pentru depozite bancare la termen.
  • Dacă proprietarul optează pentru constituirea fondului de rulment, cuantumul acestuia trebuie să fie egal cu valoarea celei mai mari întreţineri din ultimul an. Existenţa fondului de rulment dă dreptul proprietarului de a plăti întreţinerea mai lejer, adică în termen de 20 de zile de la data afişării.
  • Dacă proprietarul nu doreşte să contribuie cu fond de rulment în asociaţie, atunci are obligaţia să achite întreţinerea în maximum 5 de zile de la afişarea listei, pentru ca asociaţia să aibă banii la timp pentru plata facturilor de consum. Lista de plată se afişează între 20 şi 25 ale lunii.
  • Fondul de rulment se poate restitui fie la cerere, fie la vânzarea proprietăţii.

Mai mult: Libertatea.ro