11 iunie 2008

Legea 230/2007 - asociatii de proprietari

Guvernul a aprobat, la 19 decembrie anul trecut, mult asteptatele norme metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Pentru a oferi lamuriri legate de continutul acestora l-am invitat ieri la redactie pe Mihai Mereuta, presedintele Ligii Habitat. Acesta a raspuns in direct la telefon intrebarilor primite de la cititori. Va prezentam cateva din cele mai interesante intrebari si raspunsuri.
Locuiesc intr-un bloc unde se fac incasari foarte mari din chirii. Acesti bani pot fi alocati locatarilor, ca ajutor pentru plata intretinerii?D P, Bucuresti
Acesti bani se folosesc numai pentru intretinerea si reparatia partilor comune. Ei nu pot fi acordati direct proprietarilor.
In noile norme s-a pus si problema platii liftului de catre cei care locuiesc la parter si la etajul 1? E M, Bucuresti
Noile norme lamuresc si plata liftului. Astfel, asociatia poate hotari in adunarea generala sa va scuteasca numai de la plata energiei electrice utilizate de ascensor, nu si de la cheltuielile de intretinere ale acestuia.

Noi i-am dat administratorului formularul pentru apometre, dar acesta s-a pierdut
si au fost trecuti automat la intretinere cu 5 mc de apa pe fiecare persoana. E corect?
G P, Bucuresti
Da, norma pausala la apa rece este de 5 mc, dar o data cu depunerea indexului pe luna urmatoare putea fi facuta o recalculare. Acest lucru nu este insa obligatoriu, ci optional, in urma unei hotarari a adunarii generale. In cazul in care nu puteti dovedi ca ati depus formularul nu aveti ce face.
Am un apartament cu peretii in exterior si am repartitoare. Am dreptul la o reducere la intretinere?
E T, Iasi
Apartamentele defavorizate au dreptul la aplicarea unor coeficienti de reducere. Pentru a afla acesti coeficienti trebuie sa va adresati adunarii generale si firmei care presteaza serviciul de repartizare.
Cum se calculeaza cota parte indiviza? Administratorul nostru nu pune la socoteala toata partea utila din bloc. N F, Bucuresti
Calculul cotei indivize se face impartind suprafata utila a apartamentului la suma suprafetelor utile din intreg imobilul, inclusiv a celor cu alta destinatie decat de locuit.

Sursa: www.libertatea.ro

19 comentarii:

  1. Locuiesc intr-un bloc cu apartamente proprietate personala
    din sectorul 3.
    Incepand din data de 02.04.2009 blocul nu dispune de incalzire pe motivul ca teava de incalzire din apartamentul vecin este fisurata.
    In aceasta dimineata Administratorul blocului a afisat la avizierul blocului un anunt prin care locatarii blocului sunt informati ca din vina mea este oprita caldura in bloc,contrar faptului ca mi-am manifestat deschiderea pentru crearea accesului in apartament in limitele programului meu de lucru.
    Va rog respectuos sa ma lamuriti in sarcina cui este rezolvarea acestei defectiuni si cui trebuie sa ma adresez.

    RăspundețiȘtergere
  2. In cazul în care trebuie reparata o țeavă comuna, trebuie sa asigurați accesul în apartament în vederea efectuării reparației. Cheltuielile sunt suportate de asociație și se repartizează pe cota parte indiviza.

    RăspundețiȘtergere
  3. Intrebare: daca un apartament este nelocuit se puna la calculul intretinerii consumul de gaz pausal?

    RăspundețiȘtergere
  4. NU, nu trebuie sa va pună la consumul de gaze dacă nu locuiți acolo. Administratorul greșește.

    RăspundețiȘtergere
  5. care sunt cheltuielile care trebuiesc platite pentru un apartament proprietate personala care este nelocuit?

    RăspundețiȘtergere
  6. care sunt cheltuielile care trebuiesc platite pentru un apartament proprietate personala,nelocuit?

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna ziua,
    Cheltuielile pentru un apartament nelocuit sun în principal cele pe cota parte indiviza. Mai jos aveți un extras din lege.
    ...
    Art. 44. -
    (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe proprietatea comună, astfel
    17
    cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.
    (2) Dacă facturarea serviciilor publice de utilităţi este individuală, pentru consumurile de pe spaţiile comune furnizorii vor încheia contracte de furnizare cu asociaţia de proprietari, în condiţiile stabilite de comun acord.
    Art. 45. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate se repartizează proporţional cu cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună a fiecărui proprietar, calculată în funcţie de suprafaţele utile ale tuturor apartamentelor şi ale spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună a fiecărui proprietar este înscrisă în acordul de asociere. Modificările asupra cotei-părţi indivize se consemnează în acordul de asociere, conform regulii stabilite de acesta.

    Mai multe detalii în HG 1588/2007 secțiunea a 4-a.

    RăspundețiȘtergere
  8. usa parcarii subterane a blocului este defecta de la inceputul anului, nu s-a reparat,ceva bani s-au strans in urma cu 2 luni, sedinte s-au tinut pe aceasta tema in urma cu 4luni dar nimic concret...care este procedura, ce trebuie facut in acest caz?

    RăspundețiȘtergere
  9. Administratorul trebuie sa identifice 3 potențiali executanți, sa solicite oferte, sa întocmească o analiza de preț, analiza pe care o va supune comitetului executiv pentru aprobare, după care se executa lucrarea cu executantul aprobat de comitet.

    RăspundețiȘtergere
  10. Daca actualul presedinte de asociatie si-a dat demisia ,s-au tinut sedinte in care nimeni nu a dorit se preia functia de presedinte, actualul ramane in functie?

    RăspundețiȘtergere
  11. Daca și-a dat demisia, fiind este un act unilateral de voință, președintele nu mai poate "rămâne în funcție"

    Trebuie sa alegeți un alt președinte.

    RăspundețiȘtergere
  12. Plata administratorului se face la suprafata locuita dupa lege, dar daca administratorul nu face nici o diferentiere de calcul intre o garsoniera si un ap. cu 4 camere, adunarea generala poate adopta o hotarare prin care plata sa se faca egal pe fiecare proprietar. Legea cu suprafata fiind putin depasita in conditiile actuale cand exista separare la.apa, gaze, curent,caldura.Ramanand acele servicii calculate pe persoana.

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna seara,
    Pentru edificare va atașăm mai jos un extras din lege. Va mulțumim!
    Repartizarea cheltuielilor pe cota-parte indiviză de proprietate:
    Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate comună.
    Art. 44. -
    (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.
    (2) Dacă facturarea serviciilor publice de utilităţi este individuală, pentru consumurile de pe spaţiile comune furnizorii vor încheia contracte de furnizare cu asociaţia de proprietari, în condiţiile stabilite de comun acord

    RăspundețiȘtergere
  14. Nico - Blocul nostru a fost construit pe un teren expropriat in 1978, intre bloc si vecin constructorul a lasat un spatiu de 6 m pentru caderea zapezi, in 1991 vecinul a mutat gardul cu 3 m spre bloc, atentionat fiind de consecinte.Proprietarul decedeaza in 2006, in aceasta perioada zapada ii distruge gardul de mai multe ori fara sa aibe vreo reactie asupra asociatiei de locatari. Tot in aceasta perioada pana sa decedeze vinde terenul iar noul proprietar construieste o casa care se intinde si pe spatiul luat de la asociatie in 91....... Casa construindu-se in 1998, Dupa moartea primului proprietar incep problemele asociatiei cu cel deal doilea proprietar, care cere despagubiri pentu pagubele pricinuite de cadera zapezi, asociatia care cunostea abuzul facut de primul proprietar si construirea casei sub streasina blocului de catre al doilea proprietar cauta dreptate la primarie. Primaria ia apararea celui care a facut casa aiurea, zicem noi ca iei au dat auorizatia si nu se pot contrzice.deoarece proprietarul casei ne ameninta si cu tribunalul, va intrebam ce e de facut? Va multumim

    RăspundețiȘtergere
  15. Daca nu găsiți înțelegere la primărie, în final soluția rămâne instanta de judecata, unde fiecare parte trebuie sa aducă documente doveditoare.

    RăspundețiȘtergere
  16. Erol = am vandut apartamentul si voi parasi apartamentul pe data de 10,11,2012.Acum urmeaza intrebarea _ voi plati pe toata luna sau pot fi scutit de a plati intretinerea?

    RăspundețiȘtergere
  17. Ioan - AM O NELAMURIRE MARE. Cand se aplica art. 34 si art 37 din sectiunea a 2-a cap III Norme de aplicare a legi 230/2007 si cand se aplica art.44 din sectiunea a 4-a cap. III. Tinand cont ca blocul nostru este separat cu toate serviciile lunare. si nu se mai regaseste nicaieri suprafata indiviza.

    RăspundețiȘtergere
  18. Buna ziua!Am cateva intrebari,va rog din suflet,daca ma puteti indruma cu privire la legea penalitatilor restantierilor cum se aplica si inca o intrebare..daca nu locuieste nimeni intr-un apartament cu 2 camere cu suprafata de 56 m2,care este partea mea pe care trebuie sa o platesc lunar la intretinere...Am sa va detaliez cazul meu.Eu locuiesc in strainatate din septembrie 2006 impruena cu fetele mele minore.Mama mea a ramas in apartament.Avea doar o pensie de ajutor pentru ca avea diabet zaharat si cred ca era la gradul 2.Eu cand am plecat aveam la intretinere vreo 4000 RON.Cu greu am reusit sa recuperez,sa-i trimit mamei bani sa plateasca.In 2013,am inteles ca mama ajunsese iar la suma de 5000 RON si proprietarul vroia s-o dea in judecata.A facut un imprumut si a platit 2000 Ron,dar de atunci nu mai putea recupera,eu trimitandu-i putini bani pentru ca stau cu chirie prin straini si cu 2 copii,divortata fiind,mi-a fost imposibil s-o ajut ca randul trecut.Eu auzind in anul 2015 ca proprietarul iar vrea s-o dea in judecata,am vorbit cu el prin telefon si din aprilie,am inceput sa-i trimit lui cate 50 de euro pe luna,mai mult nu aveam,pana in august 2015 cand mama s-a imbolnavit si in septembrie a avut o interventie chirurgicala.Am inteles ca mama fusese coborata la gradul 3 de handicap si avea doar un ajutor social de 39RON.atat.In septembrie 2015 i-am trimis bani mamei pentru interventia chirurgicala si nu i-am mai trimis administratorului blocului.In Octombrie am primit vestea ca mama a incetat din viata.. ..In noiembrie 2015,dupa inmormantare,avea mama 3800RON la intretinere.Ea platise 500RON pe data de 21 octombrie,eu am platit in noiembrie pe13 250RON si din chitanta reiesea ca mai am doar3100 ron.I-am spus administratorului ca apartamentul va ramane nelocuit,eu plecand la copii in strainatate si mi-a spus ca oricum eu o sa am de platit caldura ca este la comun,plus penalitati la intretinere si suma ce ramasase.Noi mai demult am avut apometre,dar am inteles ca de cativa ani,locatarii au revenit la caldura in comun.Eu i-m spus administratorului ca nu am e ce sa platesc la comun cu ce consuma ceilalti,ca poate sa-mi puna la intretinere o suma minima nu 200 de RON cat mi-a pus el mereu,pentru ca eu am oprit caldura din apartament,si normal ar fi sa-mi puna o suma minima doar pentru faptul ca teava de caldura trece prin peretele aprtamanentului meu.Mi-a spus ca nu exista asa ceva.Mai surprinzator este faptul ca nu scad la intretinere,eu in decembrie si ianuarie am mai trimis 1100RON.Si pe chitanta apare ca eu mai am2800RON.deci eu,practic am scazut doar 300Ron de cand am plecat?Cum calculeaza el,penalitate la penalitate,nu trece ca din noiembrie eu platesc facturile in curs si el ar trebui sa-mi treaca si sa-mi calculeze penalitatile la suma din urma,sau cum procedeaza el?Persoana care merge sa plateasca la el cand trimit bani,mi-a spus ca administratorul s-a enervat acum cateva zile cand l-a intrebat cum calculeaza el si i-ar fi spus ca el a fost foarte bun cu noi,ca trebuia sa ne dea in judecata de mult timp si ca de ce nu platesc tot deodata,ca sa nu mai puna penalitati si a dat-o afara de persoana respectiva,cand i-a spus ca vrea un desfasurator cu procedurile lui de calcul si administratorul i-a spus ca cine esti tu sa ma iei la bani marunti,lucrul acesta il poate face doar proprietarul.Ieri m-a sunt administratorul,dar foarte schimbat stiind de la mine de cu cateva zile in urma ca ma intorc in tara cu copiii si mi-a spus ca daca este,el poate sa-mi puna penalitati mai mici si m-a intrebat daca eu am cerut desfasurator..Eu nici nu stiam de cearta lor,pana nu m-a sunat persoana din familie care plateste si mai ales ca este avocat si mi-a spus ca ceva este putred la mijloc....Va rog din suflet sa ma iertati ca am scris asa mult si va multumesc anticipat!Poate puteti sa-mi spuneti cum se calculeaza penalitatile si cat am eu de platit pe luna,nelocuind acolo!

    RăspundețiȘtergere
  19. ce trebuie sa fac pentru a-mi recupera banii pe care i-am cheltuit la repararea acoperisului?mentionez ca stau la ultimul etaj si reparatie am facut-o din bani proprii.am efectuat lucrarea cu firma autorizata care mi-a eliberat factura si chitanta pe toata lucrarea si am si toate bonurile fiscale la materialele cumparate.

    RăspundețiȘtergere

Vă rugam să specificați "Numele" pentru o identificarea mai ușoară a răspunsului.... Mulțumim!

Dacă vă place acest Blog, va rugăm să-l susțineți printr-un click pe anunțul de mai jos. Mulțumim!