1 iunie 2011

Angajări în asociaţia de proprietari. Conventia civila si contractul de mandat.

Este foarte important să vă asiguraţi că angajările în cadrul asociaţiei de proprietari se fac în deplină legalitate. După intrarea în vigoare a noului Cod al Muncii, aveți următoarele opțiuni:


1. Pentru administrator, contabil, îngrijitor, instalator, mecanic, cenzor din afara asociaţiei:


Convenţia civilă de prestări servicii. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi al lucrărilor ocazionale.
Contractul individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajator şi pentru angajat şi, în plus, pentru angajator, cotele pentru accidente, boli profesionale, fondul de concedii şi creanţe salariale. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor.

2. Pentru aleşi (preşedinte, cenzor, membru comitet):
Contract de mandat. Obligaţiile fiscale sunt: impozitul şi cotele (angajat, angajator) pentru sănătate şi pensii.

3. Dacă prestatorul e PFA (persoană fizică autorizată); AF (asociaţie familială); IMM (micro-întreprindere); societăţi comerciale sau alte forme juridice:

Contractul de prestări servicii. Valoarea brută este mai mare, dar taxele şi impozitele nu mai sunt în sarcina asociaţiei de proprietari.

Cea mai avantajoasă formă, atât pentru asociaţie (maiieftină cu 30 %), cât şi pentru persoană (aceleaşi drepturi pentru pensie şi şomaj) e Convenţia civilă.

Pentru toate taxele şi impozitele se completează Declaraţia 112, iar în cazul în care se datorează la stat doar impozitul de 16%, se depune Declaraţia 100.

Sursa: Libertatea.ro

P.S. "începând cu data de 01.07.2012 nu se mai depune declarația 100 ci doar 112 prin semnătura digitală" 

29 mai 2011

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari - Administratorul de bloc poate fi angajat printr-o convenţie civilă


Sunt administrator de bloc. Pe un proprietar care nu aduce indexul de apometre la apă rece şi apă caldă pot să-l trec la pauşal? Câţi metri cubi de persoană să trec: 4 sau 5 metri cubi?
Răspuns: În cazul dv., se estimează consumul individual conform ultimului consum declarat de proprietar. Regularizarea consumului se va face atunci când proprietarul va declara următorul consum.

Cum poate fi plătit administratorul dacă are o normă de 12 ore pe lună?
Răspuns: Administratorul de imobile poate fi angajat fie printr-o convenţie civilă, fie pe bază de contract individual de muncă

Administratorul spune că repartizarea cheltuielii pentru femeia de serviciu se face pe apartament, nu pe număr de persoane, cum era legea veche. Cum e corect?
Răspuns: Cheltuielile asociaţiei de proprietari cu îngrijitorul se repartizează după numărul de persoane care locuiesc, întrucât persoanele prezente produc aceste cheltuieli. Baza legală este OMEF nr. 1.969/2007 anexa 2 lista de plată şi H.G. nr. 1.588/2007.

Cum se iau hotărârile asupra destinaţiei spaţiilor comune?


Răspuns: Prin hotărârea adunării generale sau, în situaţii excepţionale, prin acordul scris al majorităţii proprietarilor, pentru probleme care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal.

Mai mult:  Libertatea.ro

26 mai 2011

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar gunoiul colectat selectiv

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar locatarii obligati sa colecteze gunoiul selectiv, considera peste doua treimi dintre respondentii unui sondaj realizat de Ziare.com pe aceasta tema.
Sondajul s-a desfasurat in perioada 13.05.2011 - 20.05.2011 si la el au participat 1.438 de cititori Ziare.com care au dorit sa isi spuna parerea in aceasta privinta.

66.27% dintre cititorii Ziare.com au raspuns afirmativ la aceasta intrebare, 30.60% au fost impotriva ideii de desfiintare a ghenelor de bloc, in timp ce 3.13% au spus ca nu sunt interesati de subiect.

Comisarul Garzii de Mediu Silvian Ionescu a avertizat ca, in Romania, colectarea selectiva a deseurilor se afla la un grad de doar 1%, in conditiile in care media europeana este de 24% si creste an de an.

In opinia sa solutia ar fi amenzi usturatoare pentru cei care nu colecteaza selectiv deseurile, dar si desfiintarea ghenelor si inlocuirea lor cu recipiente pentru colectare selectiva. Seful Garzii de Mediu da exemplul Ungariei, care a reusit sa rezolve problema colectarii deseurilor in acest fel.

Costurile insa s-au ridicat la 30.000 de euro pe bloc.

Viceprimarul Capitalei, Victor Iovici, s-a declarat si el de acord cu ideea, sustinand ca bucurestenii trebuie pregatiti pentru aceasta schimbare, in primul rand prin educatie si constructia infrastructurii specifice.

Costurile pentru colectarea selectiva s-ar ridica la aproximativ 1,8 miliarde de lei, insa investitia poate fi realizata prin fonduri europene.Sursa: Ziare.com

24 mai 2011

Cât costă întreţinerea lunară a unui apartament nou


Proprietarii locuinţelor din ansamblurile rezidenţiale noi suportă costuri mai mari faţă de cei din blocurile vechi, deoarece administratorii iau mai mulţi bani pentru facilităţi. Sursa: Evz.ro

Înainte de a achiziţiona locuinţa dorită, este recomandat să vă documentaţi referitor la costurile pe care va trebui să le suportaţi lunar cu întreţinerea acesteia.

Dacă vorbim despre locuinţele noi, trebuie să ştiţi că cele mai multe ansambluri rezidenţiale percep şi diverse taxe de mentenanţă, care diferă destul de mult, în funcţie de facilităţile oferite de complex şi la care se adaugă costurile cu utilităţile.

Concret, orice facilitate oferită de un dezvoltator sau manager de complex, precum piscină comună, monitorizare video, lifturi suplimentare, spaţii de joacă pentru copii sau săli sportive - înseamnă bani în plus pe care îi veţi plăti lunar.

Taxele de mentenanță, de la 70 de lei pe lună

De exemplu, pentru o garsonieră din complexul Primăvara, situat în cartierul Drumul Taberei din Capitală, proprietarul va plăti costuri lunare de întreţinere de aproximativ 70 de lei. În acelaşi timp, pentru o locuinţă cu două camere va scoate din buzunar aproximativ 125 de lei pe lună..

23 mai 2011

Cât de periculoase sunt antenele de pe bloc

Locatarii unor imobile pe care sunt amplasate antene GSM ajung la conflicte din cauza posibilelor radiaţii. În alte blocuri, antenele sunt considerate o binecuvântare, iar asociaţia câştigă bani frumoşi de pe urma chiriilor. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii unui bloc din centrul Timişoarei sunt în conflict cu preşedintele de asociaţie din cauza unei antene de telefonie mobilă montate pe bloc. Oamenii susţin că antena a fost  montată fără ştiinţa sau aprobarea lor. „Influenţa radiaţiilor este nefastă şi în şase luni ne putem trezi cu un cancer fără să ştim cui să-i mulţumim”, a declarat G. B., unul dintre locatari. „Avem mai mulţi oameni în bloc care au murit deja de cancer”, a spus un alt locatar.
În tot acest timp, un alt bloc de pe strada Corneliu Coposu din Timişoara prosperă de pe urma antenelor montate pe acoperiş. Şeful comisiei de cenzori din cadrul asociaţiei, M.l G., susţine că asociaţia primeşte o chirie lunară de 1.000 de euro pentru antenele montate pe bloc.

22 mai 2011

Scara de bloc, zugrăvită tip "papagal" din etaj în etaj

Locatarii au idei năstrușnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii au idei năstruşnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului
Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Şi asta pentru că proprietarii scot cu greu bani din buzunar. Şi atunci când o fac, preferă să îşi coloreze singuri "perimetrul" din jurul apartamentului. Administratorii se plâng că din acest motiv multe scări de bloc au devenit adevărate caricaturi.
"Pe oameni nu îi interesează cum arată scara pe care locuiesc, chiar dacă aceasta se află în proprietate comună. Ei fug de răspundere şi preferă să nu se implice.
Altfel cum se explică faptul că la şedinţele de bloc vin numai câteva persoane", ne-a declarat C. B., administratorul unui bloc din sectorul 5 al Capitalei, aflat în apropierea Parcului Sebastian. Femeia ne-a spus că a strâns cu greu 3.000 de lei pentru a renova şi moderniza numai parterul. "Am montat uşi din PVC, am pus gresie, am schimbat geamurile sparte şi am zugrăvit pereţii scării.
Numai mâna de lucru a costat asociația în jur de 1.500 de lei. Dacă am fi angajat o firmă specializată, care să ne renoveze toate cele opt etaje, ne-ar fi costat peste 15.000 de lei.
Aşa că am hotărât să zugrăvim numai parterul, iar pe nivel şi-a făcut fiecare locatar cum a vrut. Să vedeţi ce caricatură a ieşit. Fiecare etaj are altă culoare pe pereţi. Unul este vopsit în roz, altul, în vernil, în timp ce un altul are forme geometrice şi picăţele albastre. Nimeni nu s-a atins însă de geamurile sparte", a adăugat administratorul. 

O lucrare profesională durează două săptămăni
Pentru zugrăvirea sau modernizarea casei scării de bloc,