8 octombrie 2011

Gata cu vecinii rău-platnici: apa şi gazele vor fi separate pe fiecare apartament


Utilităţile vor fi separate pe fiecare apartament şi vor fi oprite doar la datornici.

Vecinul rău platnic nu va mai da bătăi de cap celor de lângă el. Asta, dacă parlamentarii vor vota proiectul de lege care prevede că toţi furnizorii de utilităţi vor fi obligaţi să încheie contracte individuale cu fiecare locatar.

"Reglementarea asigură posibilitatea de a recupera mai uşor şi mai repede datoriile propretarilor de locuinţe", se precizează în expunerea de motive a draftului, care a fost avizat deja favorabil de Consiliul Legislativ al Senatului.

După intrarea în vigoare a reglementării, cei de la gaze sau furnizorii de apă vor trebui să ceară lista proprietarilor fiecărui apartament, să bată la uşa lor şi să încheie contract individual cu fiecare proprietar în maximum 180 de zile.

În timp ce preşedinţii de bloc spun că măsura este bună, pentru că nu se va mai opri apa caldă la toată lumea, locatarilor le este teamă că vor avea costuri în plus.

Datoriile vor fi eşalonate

Potrivit preşedintelui Federaţiei Asocieţiei de Proprietari, Radu Opaina, legea actuală permite separarea locatarilor la utilităţi, însă societăţile refuză de multe ori să monteze contoare. Totodată, legislaţia prevede că, pentru montarea unui ceas de gaze, proprietarul apartamentului trebuie să ia avize de la vecini şi să achite taxele aferente noii instalaţii.

Noua lege prevede că cei care nu-şi pot achita pe loc datoriile avute în momentul în care vor fi montate contoarele individuale, vor plăti datoria eşalonat, după ce furnizorii de utilităţi vor încheia cu asociaţia contract de cesiune de creanţe.

Citiţi mai mult: EVZ.ro

7 octombrie 2011

Cât costă să-ţi montezi centrală în apartament

Bucureştenii care nu mai vor să se încălzească la comun şi vor să îşi regleze temperatura în apartament după bunul plac mai au la dispoziţie foarte puţin timp ca să se debranşeze.

Debranşările pot fi făcute numai până în momentul în care se începe furnizarea agentului termic către populaţie, iar caloriferele se vor încălzi atunci când temperatura de afară coboară, trei zile consecutiv, sub 10 grade Celsius. Regula este respectată în aproape toată ţara. Acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotărârea adunării generale, avizul vecinilor de apartament, atât de pe orizontală cât şi de pe verticală, sunt alte condiţii care trebuie îndeplinite pentru montarea unui sistem individual de încălzire a locuinţei.

Nu vrei căldură deloc, nu te debranşează
Potrivit legii, dacă se intenţionează deconectarea numai a unor calorifere sau se cere debran şarea, fără a face dovada că sistemul de încălzire centralizat va fi înlocuit cu altul, proprietarul nu va primi acceptul.

"În procesul verbal al adunării generale se va consemna faptul că locatarii au înţeles că deconectarea corpurilor de încălzire conduce la scăderea confortului termic în acel apartament, iar costurile încălzirii pentru o locuinţă vor creşte", se mai specifică într-o hotărâre a Consiliului General al Capitalei, care reglementează cum şi când Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice aprobă debranşarea (RADET).

Cât te costă debranşarea

Experiment al poliţiştilor: câţi locatari deschid uşa hoţilor?

Poliţiştii au bătut la uşile oamenilor, spunând că sunt de la cablu sau de la Gaze. Au fost primiţi în case fără rezerve şi fără a le verifica nimeni identitatea

Poliţiştii hunedoreni au vrut să vadă dacă recomandările repetate pe care le-au făcut în ultimii ani referitoare la prevenirea furturilor din locuinţe şi-au făcut sau nu efectul. Au mers la mai multe scări de bloc din Deva, au sunat la interfon şi s-au prezentat ca lucrători la reţeaua de gaz, angajaţi ai televiziunii de cablu, sau distribuitori de pliante. A fost suficient ca uşa scării să le fie deschisă fără nicio problemă. La fel s-a întâmplat şi atunci când au bătut la uşile locatarilor. Fără să se uite pe vizor şi fără să fie cât de cât de precauţi, aceştia le-au deschis larg uşa. Au repetat "manevra" în nouă locuri diferite, iar de fiecare dată lucrurile au decurs la fel.
 
Poliţiştii hunedoreni spun că furturile din locuinţe sunt, foarte des, încurajate de imprudenţele comise de proprietari, de la deschiderea uşii scării fără nicio verificare prealabilă, până la persoanele străine lăsate să intre în casă fără să fie legitimate cu atenţie.

Citiţi mai mult: EVZ.ro

1 octombrie 2011

"Noul Cod civil, pe intelesul tuturor" - site lansat de Ministerul Justitiei

Ministerul Justitiei a lansat site-ul "Noul Cod civil, pe intelesul tuturor", unde cei interesati vor putea gasi modificarile legislative aduse de noul Cod civil, care intra in vigoare sambata.

Pe acest site se regasesc si institutiile din vechiul Cod civil, care dateaza de la 1864, preluate si in noua reglementare, precizeaza un comunicat al Ministerului Justitiei.

Potrivit sursei citate, MJ si-a asumat rolul de coordonator al proiectului de transmitere a informatiilor "pe intelesul tuturor", alaturi de partenerii sai Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti si Consiliul de Mediere.

Pentru inceput pe noul site s-au postat lucruri noi despre testamente, consiliul de familie, divort, contracte, dar si despre unul dintre cele mai frecvente cazuri intalnite in practica dobandirea proprietatii prin accesiune.

In perioada urmatoare, site-ul Noul Cod civil, pe intelesul tuturor va fi completat cu prezentari ale institutiilor care au suscitat interesul publicului. 
Sursa: AGERPRES

30 septembrie 2011

Fiţi atenţi de la cine închiriaţi apartamentul !

Aveti grijă ca atunci când vă luaţi o casa în chirie aceasta să nu aibă datorii din trecut, altfel veţi avea de suportat permanent stresul din partea administratorului pentru achitarea acelor restanţe. Pentru închiriere este bine de ales un apartament îngrijit, aparţinând unui proprietar serios. Închirierea se face în baza unui contract încheiat la notariat cu drepturi şi obligaţii clare pentru ambele părţi. Pentru protecţia părţilor, contractul trebuie să prevadă despăgubiri cu privire la nerespectarea obligaţiilor, iar pentru despăgubiri este indicat ca în contract să existe o clauză cu caracter de titlu executoriu pentru a se evita acţiunea în justiţie.
În mod normal, valoarea chiriei trebuie să cuprindă profitul proprietarului, taxele către stat şi costurile cu întreţinerea faţă de asociaţia de proprietari. În realitate, în România, chiria lunară reprezintă doar câştigul proprietarului, restul obligaţiilor fiind date de proprietar în sarcina chiriaşului.

Asociaţia cere despăgubiri

În cazul în care chiriaşul nu plăteşte întreţinerea, în faţa legii şi a asociaţiei de proprietari răspunderea este a proprietarului, care va fi acţionat în justiţie, dacă nu plăteşte, amiabil, restanţele. La rândul său, proprietarul va acţiona împotriva chiriaşului.

17 septembrie 2011

Probleme cu administratorul: am hidroizolat terasa in regie proprie, cum imi recuperez banii ?!

E. E., aleea T. N., nr. ., Iaşi: "Administratorul asociaţiei de proprietari nu are atestat pentru funcţia de administrator. Nu explica sumele trecute în listele de plata, sume care nu mi se par a fi corecte, ne vorbeşte urât. Adunarea generala nu a fost convocata de mai mult timp. Eu locuiesc la etajul IV şi am reparat 100 mp de terasa, deoarece îmi ploua în apartament. Ştiu ca terasa este spaţiu comun şi la cheltuielile pentru reparat, trebuie sa contribuie toţi proprietarii din condominiu. La noi însă nu a fost asa".

P. U., sef Serviciul Asociaţii Proprietari - Primaria Municipiului Iasi: "Avind in vedere sesizarea prin care doamna Enache Elena ne aduce la cunostinta faptul ca administratorul asociatiei de proprietari din care face parte nu este atestat, listele de plata nu i se «par corecte», nu s-a convocat adunare generala si proprietarii nu achita cheltuielile de reparatii efectuate (de dumneaei, in regie proprie) la terasa imobilului, va comunicam urmatoarele:
Deoarece petenta nu si-a precizat adresa de domiciliu si nici asociatia din care face parte, nu s-au verificat listele de plata pentru a se constata cele sesizate. Pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate.
Va informam ca proprietarii, in situatia in care sint nemultumiti de repartizarea in listele de plata a cotelor de intretinere lunare, au dreptul sa conteste, in scris, la presedintele asociatiei de proprietari, in termen de 10 zile de la afisarea listelor de plata, iar acesta din urma este obligat sa inregistreaze contestatia in registrul de corespondenta, cu numar de inregistrare, si sa raspunda la sesizare in termen de 7 zile de la data depunerii contestatiei.
Deoarece adunarea generala a proprietarilor nu s-a organizat in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare (cel putin o data pe an, in primul trimestru, conform art. 23, al. 1 din Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari) si sint probleme de clarificat in activitatea asociatiei de proprietari, se impune organizarea adunarii si luarea masurilor necesare. In cadrul adunarilor generale, proprietarii au posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la activitatea desfasurata de catre reprezentantii asociatiei, inclusiv de catre administrator. Pentru situatii speciale sau de maxima urgenta, adunarile generale extraordinare ale asociatiei pot fi convocate oricind de catre comitetul executiv sau de catre cel putin 20% din numarul proprietarilor membri ai asociatiei de proprietari. Deci exista posibilitatea ca adunarea generala a membrilor asociati sa fie convocata in mod exceptional si de catre un comitet de initiativa si nu de catre presedintele asociatiei sau comitetul executiv.