11 iunie 2008

Procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10% din valoarea facturii

Procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10% din valoarea facturii
In bloc suntem câteva familii care avem centrale de gaze. Se pune problema schimbării ţevilor de apa calda si de căldura. Suntem obligaţi sa plătim? Daca da, care e cuantumul cu care putem sa participam, având in vedere ca noi nu mai folosim serviciile respective?
Constantin Comsa, Bucureşti
Raspuns: ţevile comune de apa calda si căldura fiind in proprietate comuna sunt in responsabilitatea financiara a tuturor proprietarilor, din punctul de vedere al lucrărilor de întreţinere si reparaţii. In plus, trebuie sa ţineţi cont si de aspectul practic, potrivit căruia cel puţin 20 de ani, de fapt de când blocul a fost dat in funcţiune, ţevile de apa si căldura au fost utilizate, deci exploatate, si de către cei care s-au debransat ulterior. Pentru folosinţa, proprietarii care s-au debransat de la aceste tevi sunt scutiti de la plata consumului individual (apa, caldura), cu exceptia consumului de pe spatiile comune (subsol, casa scarii, holurile comune). Din practica, procentul pentru spatiile comune nu poate depasi 10 % din valoarea facturii, procent care se repartizeaza tuturor proprietarilor, in functie de cota-parte indiviza a fiecarui proprietar.
Daca nu se plateste chiria in luna curenta, se aplica majorari?
Marin Coman, Bucuresti
Raspuns: Sanctiunile pentru restanta la plata chiriei pot fi mentionate sau nu in contractul de inchiriere, incheiat intre proprietar si chirias. Daca nu exista o clauza cu privire la majorari, atunci acestea nu se pot aplica.
Detin un apartament proprietate personala, in care nu locuieşte nimeni, dar plătesc cheltuielile aferente pentru partile comune. De curand m-am apucat sa-l renovez si administratorul mi-a spus ca-mi va trece doua persoane la intretinere, pentru ca am muncitori in casa. E corect? Ce prevede legea?
Lidia Chis, Bucuresti
Raspuns: Conform prevederilor legale in materie, se trec la plata cheltuielilor pe persoana cei care locuiesc sau care desfasoara activitati in apartament. Daca prezenta este de cel putin 15 zile pe luna, atunci aceste persoane se trec la plata in contul proprietarului de apartament. Aceste persoane, logic, consuma pe perioada activitatii: produc gunoi menajer, utilizeaza ascensorul etc.
Sotul meu sta acasa cam 6-7 zile pe luna. Vreau sa stiu daca-l pot scoate de la intretinere. Suntem asociatie de locatari si administratorul nu vrea sa tina cont de nimic.
Cristina Varzaru, Bucuresti
Raspuns: Da, puteti sa-l scoateti pe sotul dumneavoastra de la intretinere, pe baza de cerere scrisa catre presedintele asociatiei de proprietari, cu o singura conditie: dupa 4 luni de scutire, a 5-a luna se introduce la plata, dupa care urmeaza iarasi 4 luni de scutire s.a.m.d. Se impune introducerea dupa 4 luni, pentru ca prezenta de 7 zile in fiecare luna inseamna in 4 luni practic o luna de prezenta. Administratorul nu decide, doar executa documentele pe care le primeste si de la presedintele asociatiei de proprietari.

Specialistul nostru, Radu Opaina
Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

Costul zugravirii scarii se imparte la toti proprietarii dupa cota-parte indiviza

Costul zugravirii scarii se imparte la toti proprietarii dupa cota-parte indiviza

Administratorul vrea sa zugraveasca scara blocului si ne pune sa platim lucrarea dupa numarul de camere, si nu dupa apartamente. E corect?
Roxana Marinescu, Bucuresti
Raspuns: Cheltuielile asociatiei de proprietari privind zugravirea scarii se suporta de catre toti proprietarii dupa cota-parte indiviza a fiecaruia, care este proportionala cu suprafata utila a apartamentului.
Locuiesc intr-un bloc de locuinte sociale si avem mai mult de 3 proprietari pe scara. Exista posibilitatea ca, datorita celor 3-4 proprietari, blocul sa-si schimbe destinatia si sa putem si noi, ceilalti, sa devenim proprietari? Cum se incaseaza intretinerea de la acesti proprietari de apartamente cand noi, restul, avem locuinte sociale? Pot infiinta ei o alta asociatie de proprietari? Cum se impart cheltuielile comune?
Pavel Gheorghe, Bucuresti
Răspuns: Cu cel putin 3 proprietari de apartamente se poate infiinta o asociatie de proprietari care nu include si chiriasii. ?nfiintarea asociatiei de proprietari nu da drepturi nici unui chirias cu privire la cumpararea apartamentului de la actualul proprietar care probabil este o institutie a statului roman. Cheltuielile comune ale tuturor proprietarilor, privati si de stat, se impart conform H.G. nr. 1.588/2007. Chiriasul plateste obligatiile stabilite conform contractului de inchiriere fie proprietarului, fie, in numele acestuia, la casieria asociatiei de proprietari, conform listei de plata afisate la avizier. Chiriasii se pot organiza intr-o asociatie a chiriasilor pentru apararea intereselor lor in raport cu proprietarul apartamentelor cu statut de locuinta sociala.
Administratorul nostru nu le cere celor de la parter si etajul intai bani pentru lift si pentru lumina de pe scara. Nu e corect, nu?
Mitu Ion, Bucuresti
Raspuns: Proprietarii de la parter si etajul 1 pot fi scutiti de la plata energiei electrice aferente functionarii ascensorului, dar nu si de la plata intretinerii ascensorului. De asemenea, nu se pot face scutiri de la plata energiei electrice pentru lumina de pe scara.
Este corect ca administratorul sa calculeze caldura pe suprafata utila, si nu pe suprafata termica? Mentionez ca nu avem repartitoare.
Daniela Buciliu, Bucuresti
Raspuns: Corect este sa se calculeze costurile cu caldura dupa ceea ce consuma fiecare proprietar, adica dupa tipul de consumator care este caloriferul si care este definit prin suprafata echivalenta termic (SET). ?n general, asociatiile nu au determinate aceste suprafete pentru fiecare apartament si pana la efectuarea acestor masuratori tehnice calculeaza dupa suprafata utila.

Specialistul nostru,
Radu Opaina
Presedinte Federatia Asociatiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro
Sursa: www.libertatea.ro

27 mai 2008

Procesul pentru leafa de mamă, pas cu pas

Mamele nevoite să muncească în concediul postnatal pot obliga statul, în câteva luni, să le plătească despăgubiri. Procesul nu costă nimic. Cazul judecătoarei Cristina Ilina, care a câştigat în instanţă despăgubiri pentru că a fost nevoită să lucreze în concediul postnatal, constituie un precedent pentru numeroase mămici. Urmând exemplul judecătoarei Cristina Ilina multe mămici din toată ţara sunt hotărâte deja să acţioneze statul în judecată.

„Reclamanta s-a aflat în imposibilitate de a beneficia de întregul concediu necesar pentru creşterea şi îngrijirea copilului său de până la 2 ani. Această imposibilitate s-a datorat faptului că, odată ce s-ar fi aflat în acel concediu, veniturile sale ar fi fost evident diminuate, în mod semnificativ, beneficiind doar de plata a 600 RON lunar (...) instanţa consideră că această situaţie de fapt (...) i-a creat reclamantei un prejudiciu moral, a cărui reparaţie se impune prin plata unor despăgubiri morale, apreciate de instanţă ca necesare şi suficiente.“

Astfel şi-au motivat magistraţii Judecătoriei Sectorului 5 decizia de a condamna statul la plata de despăgubiri în cazul magistratului Cristina Ilina care, la fel ca şi alte multe mămici din România, a fost nevoită să-şi întrerupă concendiul postanatal pentru a-i putea oferi bebeluşului său toate cele necesare. Mai mulţi specialişti în Drept pe care i-am consultat susţin că orice femeie aflată în situaţia magistratului poate obţine, în doar câteva luni şi fără prea mari eforturi, o decizie similară.

Un proces fără taxe

Potrivit juriştilor, pe lângă cartea de identitate a mamei şi certificatul de naştere al copilului, „dosarul“ depus la judecătoria pe raza căreia locuieşte femeia ar trebui să mai conţină soluţia Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) care a constatat că „reprezintă discriminare reglementarea unei indemnizaţii unice pentru creşterea copilului indiferent de salariul mamei şi indiferent de contribuţia acesteia la sistemul de asigurări sociale.

Sistemul actual de acordare a indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu este unul echitabil, întrucât se bazează doar pe principiul solidarităţii, neluând în calcul venitul şi contribuţia diferită la bugetul statului“. Acestor soluţii, pe care femeia le poate invoca în acţiunea sa în instanţă, li se mai adaugă o adeverinţă de la locul de muncă, în care se precizează data la care aceasta şi-a reluat activitatea, şi o adeverinţă medicală completată pe modelul: „Subsemnateii se recomandă medical alăptarea minorului până la 2 ani, evitarea efortului fizic şi psihic, a stresului prelungit, chestiuni prezente la locul de muncă...“.

„Evident, în acţiunea pe care o formulează, mămica trebuie să completeze şi cuantumul daunelor cerute statului. Nu este necesară taxa de timbru. Procesul poate fi judecat în lipsă dacă mămica solicită acest lucru de la început. Dacă femeia respectă această reţetă, nici măcar nu mai are nevoie de serviciile unui avocat“, ne-a declarat un apărător, specialist în Drept civil.

LA GRĂMADĂ

Creşterea natalităţii, încurajată simbolic

Mamele beneficiază de o indemnizaţie simbolică pentru creşterea copilului încă din 2003, când s-a decis plafonarea acestui ajutor la 85% din salariul mediu pe economie. Astfel, indiferent de cuantumul salariului şi, implicit, de suma reţinută pentru CAS, femeile primeau, pentru creşterea copilului, o indemnizaţie fixă. Plafonarea s-a aplicat de la 1 ianuarie 2004. Ulterior, în 2005, fostul ministru al muncii Gheorghe Barbu a decis ca ajutorul de la stat să fie în sumă fixă, de 800 de lei lunar, indiferent de salariile mamelor. Asta, în primul rând pentru că banii se dau de la bugetul de stat, şi nu de la cel al asigurărilor sociale.

„Nu există nicăieri în lume riscul de a-ţi creşte copilul“, a explicat Gheorghe Barbu de ce s-a luat această decizie. De altfel, fostul ministru consideră că indemnizaţia de 600 de lei ar trebui extinsă şi pentru mamele casnice sau pentru cele care lucrează în agricultură. Tot pentru ajutorarea femeilor care îşi cresc copiii, executivul a hotărât să împartă indemnizaţia de 800 de lei în 600 pentru mame şi 200 de lei pentru copil, iar femeile care optează pentru reangajare înainte de ieşirea din concediul postnatal primesc un stimulent de 100 de lei, lunar. (Eugenia Mihalcea)

AVERTIZAREA PSIHOLOGILOR

Bebeluşii lăsaţi cu bone sunt mai vulnerabili

Un copil abandonat în braţele bonei mai devreme de un an poate dezvolta vulnerabilităţi care îl afectează pe termen lung. Micuţul riscă să devină un adult nesigur, incapabil să aibă relaţii stabile, avertizează psihologii. Ideal ar fi ca micuţii să nu fie despărţiţi de mame în primii trei ani de viaţă, pentru ca dezvoltarea lor emoţională să nu fie afectată. Recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii spun că, din punct de vedere medical, este suficient ca micuţul să fie alăptat între patru şi şase luni exclusiv la sân. Mulţi doctori sunt însă de părere că ideal ar fi ca acest proces să dureze peste un an.

Copiii alăptaţi sunt mai sănătoşi

„Nu există lapte mai bun decât cel de mamă! Chiar dacă laptele praf este de o calitate excelentă, acesta nu-i poate oferi copilului toţi anticorpii de care are nevoie“, sugerează medicul de familie Remus Lupu. Potrivit specialiştilor, cu cât un copil este alăptat mai mult, cu atât va fi mai ferit de boli, pe viitor. Din punct de vedere emoţional, este ideal ca un copil să stea alături de mama lui aproximativ trei ani.

„În această perioadă se dezvoltă încrederea şi se creează o relaţie de ataşament stabilă. Ulterior, copilul va suporta mai uşor separarea“, explică psihiatrul Iuliana Dobrescu, şeful Clinicii de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului a UMF „Carol Davila“. Medicul a explicat că un copil «abandonat» în grija bonelor mai devreme de vârsta de 1 an dezvoltă vulnerabilităţi. „Nou-născuţii care nu au primit suficientă afecţiune şi ataşament din partea mamelor sunt persoane mai nesigure, iau decizii cu întârziere, dezvoltă mai greu relaţii stabile cu alte persoane“, a subliniat psihiatrul.

Soluţie: creşe cât mai aproape de serviciu

Specialiştii spun că cea mai bună politică socială privind concediul postnatal o au ţările foarte dezvoltate din Europa de Nord, cum ar fi Norvegia sau Danemarca. „În Norvegia, de exemplu, li se permite mamelor să stea acasă şase ani cu cel mic, suficient cât să-l alăpteze, să-i ofere suport emoţional, să-l înveţe să meargă etc.“, comentează psihiatrul Iuliana Dobrescu.

O altă soluţie pe care au găsit-o ţările mai dezvoltate din Europa pentru tinerele mame a fost să le creeze condiţii de alăptare cât mai aproape de serviciu. „În Norvegia, firmele mari construiesc creşe pentru copiii angajaţilor. Astfel, părinţilor le este mai uşor să-şi vadă copiii în pauze ori să-i alăpteze“, explică medicul Victor Olszawsky, reprezentantul OMS în România.
Mihaela Năftănăilă
Raluca Dan Miercuri, 02 Aprilie 2008
Sursa:
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/798035/Procesul-pentru-leafa-de-mama-pas-cu-pas/

24 mai 2008

Termoizolatia unui apartament de bloc

Termoizolaţia se poate face cu vata minerala sau polistiren expandat la interior si doar cu polistiren expandat la exterior (vata minerala nu rezista foarte bine la umezeala, iar ca sa te chinui sa o pui la exterior si apoi sa ii faci tot felul de straturi de protectie, cred ca nu se justifica. Deci, daca faci termoizolatia la interior te poti gandi la oricare dintre cele doua variante, pentru exterior insa, eu personal iti recomand polistirenul expandat.

Acum sa vedem cum e cu asezarea izolatiei. In principiu, lucrurile stau cam asa:
  • daca pui termoizolatia la interiorul pereților, scapi mult mai ieftin si mai usor cu toata treaba, dar ai mai multe dezavantaje: in primul rand, in varianta asta, peretele exterior ramane NE-termoizolat; prin urmare, va fi tot timpul rece (cand e frig afara, evident ) si, in consecinta, zona dintre termoizolatie si acest perete va fi si ea mereu rece. Din aceasta cauza, vaporii de apa din locuinta, care tind sa migreze spre exterior, vor condensa in aceasta zona (intre termoizolatie si peretele exterior); astfel ca, pentru a contracara acest lucru, extrem de daunator oricum, dar "fatal" in cazul vatei minerale, se foloseste asa numita "bariera contra vaporilor", care este de fapt o folie de polietilena asezata la interiorul camerei, in fata termoizolatiei, in asa fel incat sa opreasca vaporii sa mai treaca dincolo de aceasta. In cazul vatei minerale, aceasta se gaseste de cumparat gata protejata, sub forma unor saltele de vata minerala imbracate in folie. Oricum, aceasta metoda rezolva problema condensului la interiorul peretilor, dar are dezavantajul ca opreste "respiratia" normala a casei.Un alt neajuns in cazul asezarii termoizolatiei la interior este urmatorul: in mod normal, peretii si in cazul de fata peretii exteriori se comporta ca un tampon termic intre interior si exterior. Ei ofera, daca vrei, o anumita "inertie termica" necesara confortului interior.
    Astfel, in momentul in care afara incepe sa se schimbe temperatura, fie ca se face foarte frig sau foarte cald, peretii casei pastreaza inca o buna bucata de vreme temperatura interioara a casei. Daca pui termoizolatia la interior, te izolezi practic de propriul tampon termic, si, mai important, il izolezi pe acesta de mediul interior al casei: peretii tai nu vor mai primi iarna caldura din interiorul casei (pentru ca exista o termoziolatie eficienta intre ei si interior), in schimb vor avea in continuare contact direct cu frigul de afara, ceea ce inseamna ca se vor raci mult mai repede. Reciproca e valabila vara.
  • In cazul in care așezi termoizolatia la exterior, atunci efectul este exact invers, adica unul foarte bun, in sensul ca peretii tai vor ramane in contact cu mediul interior al locuintei, dar vor fi foarte bine izolati de exterior. Ce înseamnă asta concret: înseamnă ca la venirea iernii vei porni căldura mult mai târziu, iar la venirea verii la fel cu aerul condiționat (daca e cazul ).
In concluzie, acolo unde este posibil, e preferabila termoizolatia la exterior. In cazul unui apartament de bloc cred ca este ceva mai greu, in primul rand pentru ca trebuie sa "ingrosi" fatada blocului, in dreptul apartamentului tau cu 7-10 cm si in al doilea rand pentru ca iti trebuie autorizatie pentru asta .

Dar, asa cum spuneam mai sus, daca nu e posibil de executat termoizolatia exterioara, merge si cea la interior; oricum, diferenta de confort fata de absenta totala a acesteia e foarte mare.


Sursa: http://www.arhimag.ro/

Recomandare: Firmă de termoizolatii si hidroizolatii
Ofertă: Termoizolatie bloc

Termenul de plata a cheltuielilor e de 20 de zile de la data afisarii listelor

Termenul de plata a cheltuielilor e de 20 de zile de la data afisarii listelor
E adevarat ca s-a redus termenul de plata a cotelor de intretinere si ca asociatia poate sa calculeze penalizari de intarziere dupa 20 de zile, si nu dupa 30, cum stiam ca se aplica pana acum? Despre ce act normativ e vorba? Poate asociatia sa stabileasca cuantumul penalitatilor?
Dorin Draguleasa, Pitesti
Este vorba despre normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007, publicate in Monitorul Oficial din 18 ianuarie 2008, unde in art. 25 se precizeaza ca termenul achitarii cotelor de contributie la cheltuielile Asociatiei de Proprietari este de maximum 20 de zile de la data afisarii listei de plata, care trebuie intocmita in cinci zile de la data primirii ultimei facturi. Dupa derularea termenului amintit, asociatia poate calcula si percepe penalizari de intarziere, stabilite si aprobate de Comitetul Executiv in limitele art. 49 alin. 1 din Legea 230/2007, adica maximum 0,2% pentru fiecare zi de intarziere. Suma penalizarilor nu poate depasi suma cotei restante. Da, stiati bine, in Legea 230 termenul maxim era de 30 de zile.
Desi este greu de crezut, intr-o Asociatie de Proprietari nu s-a ales Comisia de cenzori. Este posibil sa functioneze legal o astfel de asociatie?
Laurentiu Icrozan, Bucuresti
Este posibil ca o asociatie sa functioneze fara Comisie de cenzori. In conditiile in care printre membrii asociatiei nu sunt persoane cu o pregatire corespunzatoare care sa le permita verificarea activitatii financiar-contabile, se poate apela la o firma sau persoana autorizata pentru exercitarea functiei de cenzor. Remunerarea acestor persoane specializate se face pe baza de contract sau de conventie de prestare de servicii. Acest aspect este reglementat prin art. 19 din normele metodologice.
Avem un vecin care are un aparat de aer conditionat care face foarte mult zgomot. Ce ne sfatuiti sa facem in acest caz pentru a ne recapata linistea?
Veronica Cotoiu, Bucuresti
Daca aparatul de aer conditionat la care va referiti produce un zgomot mai mare decat altele de acest gen, se impune sa solicitati, fie direct, fie prin presedintele asociatiei, sa se faca o revizie tehnica si implicit reglaje care sa-i asigure o silentiozitate mai mare. Oricum, trebuie acceptat faptul ca unele aparate electrocasnice produc zgomote care ne pot deranja, o izolare fonica perfecta nefiind posibila.
Administratora mi-a incarcat nota de plata la apa cu o suma destul de maricica peste ceea ce au inregistrat contoarele mele din apartament. Are dreptul sa faca asta? Daca au fost pierderi prin conductele de la subsol, trebuie sa le plateasca toata lumea?
Cornelia Boanta, Bucuresti
Accidentele de acest gen sunt greu de prevazut sau de imputat cuiva anume. Daca sunt indicii ca nu s-au verificat si reparat robinetii de coloana sau daca spartura a fost cauzata de cineva anume, da, ar fi posibil ca intreaga paguba sa intre in sarcina unor persoane. In cazul descris de dv., pierderile exterioare sunt suportate de toti proprietarii de imobil.

Sursa:
http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=199491

Cheltuielile pentru reparatiile blocului se repartizeaza tuturor proprietarilor

Vreau sa stiu daca reparatiile blocului se calculeaza in functie de numarul de persoane sau pe apartament? Valeria Dragomir, Bucuresti

Cheltuielile cu reparatiile sau contributiile proprietarilor la fondul de reparatii se repartizeaza tuturor proprietarilor, proportional cu cota-parte indiviza, care este in functie de suprafata utila a apartamentului.

S-a ajuns la o datorie de 4,6 miliarde de lei vechi, din cauza restantierilor si conducerii proaste. E corect sa fie suportata de toata lumea? Ioan Firescu, Bucuresti

La o datorie de 4,6 miliarde lei vechi catre furnizori se poate ajunge numai ca urmare a unor mari abuzuri si neglijente in serviciu, inclusiv din partea furnizorilor. Pana la recuperarea acestor bani de la cei vinovati pe calea instantei de judecata, inclusiv de la restantieri, pentru a avea apa, caldura, gaze etc. trebuie ca toti proprietarii actuali sa suporte inca o data aceste cheltuieli definite ca fiind pierderi financiare pe asociatie. Dupa ce banii vor fi recuperati, acestia se vor restitui tuturor proprietarilor, in functie de contributia fiecaruia.

E normal ca, fiind pe pausal, administratorul sa ne puna in fiecare luna 30 mc de apa rece si 40 mc de apa calda? Florica Donici, Bucuresti

Nu este normal si nici legal ca un administrator sa puna de la el putere un consum pausal lunar pe persoana de 30 mc la apa rece si de 40 mc la apa calda. Pentru proprietatile necontorizate individual se aplica o norma de consum pe bloc, care, de regula, din statistica pentru Bucuresti, este de 10 mc/persoana/luna la apa rece si de 6-7 mc/persoana/luna la apa calda.

Am vandut apartamentul si administratorul nu-mi restituie fondul de reparatii. E corect? Mariana Peter, Bucureşti

Fondul de reparaţii nu se poate restitui la vânzarea proprietăţii, pentru ca pana la data vânzării apartamentului obligaţiile legale cu privire la reparaţiile si întreţinerea parţilor si instalaţiilor comune sunt ale proprietarilor de drept ai tuturor apartamentelor. Reparaţiile se fac pentru ca blocul sa arate si sa funcţioneze bine, adică sa puteţi vinde apartamentul la un preţ bun. Cel mult suma pe care o pretindeţi poate face obiectul negocierii cu cel care va cumpăra apartamentul dvs.

Care este pretul la apa rece si apa calda, daca pentru fiecare avem instalate contoare? Alexandra Miron, Bucuresti

Pretul la apa rece, inclusiv canalizarea, este fix pe localitate si este conform facturii, pentru Bucureşti fiind astăzi de 3,01 lei/mc. preţul pentru un mc de apa calda variază de la bloc la bloc in funcţie de temperatura cu care intra apa calda in imobil si se afla împărţind suma dintre valoarea Gcal., a apei reci pentru apa calda si a canalizării apei calde la numărul de mc inscrisi pe factura furnizorului. In Bucureşti preţul pentru un mc de apa calda este situat intre 8-9,5 lei. într-un bloc preţul pentru un mc de apa rece sau calda este acelaşi si pentru contorizaţi si pentru necontorizati.

Specialistul nostru, Radu Opaina
Preşedinte Federaţia Asociaţiilor de Proprietari din Romania, www.fapr.ro

Sursa:
http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=201287