1 iulie 2010

Sunteţi de acord cu amendarea stăpânilor care nu curăţă după câini?

De cinci ori Primăria Capitalei a încercat să impună o serie de măsuri prin care îşi propune să-i civilizeze şi să-i educe pe stăpânii de câini. Ieri, consilierii municipali au aprobat normele de salubrizare şi igienizare în Capitală, care îi obligă pe bucureşteni să cureţe trotuarele din faţa caselor şi să strângă după câini.

Astfel, stăpânii vor fi obligaţi să aibă în dotare, când ies cu câinii la plimbare, făraş, mătură şi pungă care vor fi folosite pentru a ridica dejecţiile şi pentru a curăţa locul. Alte măsuri prevedeau obligaţia de a curăţa trotuarul din faţa casei.

Aceştia vor fi amendaţi cu sume între 200 şi 500 de lei dacă atunci când îşi plimbă animalele de companie nu vor avea făraş, mătură şi pungi pentru curăţarea dejecţiilor acestora.
De asemenea, proiectul interzice creşterea sau întreţinerea, în Bucureşti, în gospodării individuale, a animalelor şi păsărilor pentru consum, piele, blană şi tracţiune, a albinelor, viermilor de mătase şi asimilate acestora.

O chestiune de educaţie

Fiecare proprietar de animal ar trebui să strângă după el în mod normal, explică medicul veterinar Nicoleta Mihai, care precizează că acest lucru ţine de îngrijirea animalului.

Ea consideră că autorităţile trebuie să recurgă la amenzi pentru că, altfel, oamenii nu vor deveni conştienţi de acest aspect. La fel se întâmplă şi în cazul sterilizării câinilor, foarte mulţi stăpâni refuzând să îşi sterilizeze animalul şi apoi abandonând puii pe stradă, ceea ce nu face decât să ridice numărul de câini comunitari.

„Este o problemă de civilizaţie şi de educaţie, dar care ţine şi de igienă. Oamenii care nu au câini vor să iasă pe stradă într-un oraş curat”, spune medicul veterinar.

Este inestetic

Legea care le permite autorităţilor să dea aceste amenzi există din 2005, dar nu a fost aplicată. Singurul sector unde s-au luat măsuri este cel condus de liberalul Andrei Chiliman. În sectorul 1, în zonele intens pietonale şi în marile parcuri au fost instalate coşuri speciale pentru a strânge mizeria lăsată de câini, după modelul din străinătate.

Iată ce prevede HCGMB nr. 243/20.10.2005: "Art. 1. Se interzice plimbarea pe domeniul public (alei asfaltate, trotuare) a câinilor de companie, fără ca proprietarul acestora să dispună de materialele necesare pentru curăţirea locului şi evacuarea dejecţiilor fiziologice. Art. 3. Se interzice plimbarea câinilor de companie fără lesă prin parcuri şi grădini, iar cei din categoria câinilor agresivi fără botniţă, unde proprietarul animalului de companie trebuie să păstreze curăţenia. Art. 4 Prin materiale necesare păstrării curăţeniei, în temeiul art.1, se înţelege fie ca proprietarul să aibă asupra sa mătură, făraş şi pungă de unică folosinţă, fie mănuşi şi pungi de unică folosinţă. Art. 5. Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1 la 5 milioane ROL (100-500 RON)".

Poliţistul are nevoie de flagrant

Poliţiştii comunitari sunt aceia care pot da amenzile stăpânilor de câini ce nu strâng dejecţiile animalelor. Problema este că, pentru a putea da o amendă, poliţistul comunitar trebuie să îi prindă în flagrant pe stăpân şi animal, după cum explică un agent de poliţie, care nu a dorit ca numele să îi fie menţionat.

Adică, dacă vreţi să reclamaţi un vecin, trebuie să ştiţi cam pe la ce oră iese cu câinele la plimbare şi să îl chemaţi pe poliţistul comunitar din cartier. Acesta îl va pândi pe stăpân şi îl va putea amenda doar dacă îl vede că nu strânge după animal. Sursa: Evz.ro

Sunteţi de acord cu amendarea stăpânilor care nu curăţă după câini?

15 iunie 2010

Facturarea individuală ar putea duce la dispariţia Asociaţiilor de Proprietari

Încheierea unor contracte directe cu furnizorii de energie termică ar putea duce încet la dispariţia Asociaţiilor de Proprietari care funcţionează ca intermediari între cele două entităţi. Chiar dacă rolul de bază al asociaţiei este cel de administrator al imobilului, tot mai mulţi proprietari cad de acord în privinţa externalizării acestor servicii către firme de specialitate.
Rămase fără obiect de activitate, unele asociaţii au fost dizolvate. Primele cazuri au apărut în câteva oraşe din ţară, însă numărul lor s-ar putea extinde odată cu popularizarea ideii de facturare individuală şi de administrare specializată a imobilelor.
„Într-adevăr sunt anumite localităţi în care Asociaţiile de Proprietari au fost desfiinţate, pentru că s-a indus greşit ideea oamenilor că asociaţia te jecmăneşte de bani. Acum primarii vin la noi plângând să îi ajutăm să înfiinţeze noi entităţi. Sunt probleme în Slatina, Videle, Turnu Măgurele“, a declarat pentru capital.ro Mihai Mereuţă, preşedintele Ligi Asociaţiilor de Proprietari Habitat.
Potrivit acestuia, dispariţia Asociaţiilor de Proprietari te face victimă sigură în faţa furnizorilor, pentru că nu mai există un reprezentant al locatarilor care să ţină legătura cu furnizorul.
„Înainte de a încheia un contract individual cu furnizorul de energie termică ar trebui să te gândeşti de două ori. Acum primăriile vor să scape de oamenii informaţi din cadrul asociaţiilor, însă când vor apărea punctual probleme şi vor trebui să discute cu toţi, îşi vor da seama de greşeală“, a menţionat Mereuţă.  El a mai spus că au apărut şi în Bucureşti contractele individuale cu furnizorii de energie termică, dar nu au dispărut asociaţiile, pentru că sunt ţinute sub control de primării.
Odată cu apariţia primelor ansambluri rezidenţiale s-a extins şi ideea de administrare specializată pentru imobile.
„E mai bine să faci o administrare pe cartier, pentru că poţi să fii un bun administrator şi blocul tău să arate bine, dacă cele din jur sunt un dezastru. Noi încercăm să intrăm pe zona de administrare, însă avem nevoie de o masă critică, de circa 4.000 – 5.000 de apartamente pentru a se justifica costurile“, a explicat Mereuţă.
Agenţiile imobiliare de cartier au găsit o nouă breşă în piaţă pentru a-şi menţine activitatea pe timp de criză, după ce blocajul imobiliar i-a dus pe majoritatea la faliment. În acest moment, administrarea de imobile pentru Asociaţiile de Proprietari începe să devină o nouă practică printre agenţii.
„Oameni trebuie atenţionaţi că este foarte periculos să apeleze la serviciile unor agenţi imobiliari transformaţi în administratori şi trebuie să evite externalizarea banilor. Piaţa de administrare specializată nu este una reglementată, deci nu văd un fenomen de dispariţie a agenţiilor în viitorul apropiat“, a spus Radu Opania, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România.
Tot el spune că asociaţiile nu vor dispărea decât odată cu imobilul. Chiar dacă externalizează serviciile de administrare unei firme specializate, ele rămân în continuare ca entităţi juridice.
„Intermedierea dintre furnizori şi clienţi este un serviciu moştenit de Asociaţiile de Proprietari, dar nu intră în obiectul lor de activitate. Deocamdată nu se doreşte facturarea individuală. Cazurile în care asociaţiile au fost desfiinţate sunt extreme şi se întâmplă în provincie, unde furnizorii au de recuperat datorii mari. În Bucureşti nu sunt cazuri de genul acesta“, a conchis Radu Opaina. Sursa: Capital.ro

21 mai 2010

MDRT: Guvernul nu mai dispune de fonduri pentru reabilitarea termica

In cursul zilei de luni, 10 mai a.c., oficialii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) au declarat, in cadrul simpozionului intitulat "Dezvoltarea infrastructurii municipale in Romania" (ce a avut loc la Hotel Crowne Plaza – Bucuresti), ca intentioneaza sa modifice actualul program de reabilitare termica. In acest sens, ministrul de resort a sustinut ca, la data de 12 mai 2010 va prezenta Guvernului Romaniei un proiect de hotarare prin care statul va garanta creditele pe care asociatiile de proprietari le vor accesa pentru reabilitarea termica a locuintelor. "Anul trecut MDRT a avut buget pentru participarea cu 50% la reabilitarea termica a circa 30.000 de locuinte, insa, pentru acest an, nu mai avem fonduri nici macar pentru atat. Prin forma actuala a ordonantei, vom reusi sa reabilitam termic toate locuintele din Romania in 100 de ani. Am gandit garantarea imprumuturilor proprietarilor tocmai pentru ca acestia sa poata face reabilitarile termice pe banii lor, intrucat statul nu mai poate sustine forma de finantare din prezent. De foarte multe ori, dintr-o lejeritate a cheltuielilor banilor publici, pretul reabilitarii facute de stat este mult mai mare decat daca reabilitarea ar fi fost suportata doar de asociatia de proprietari, care ar fi negociat direct cu antreprenorul", a declarat Elena Udrea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
In lipsa unui studiu de impact, sustenabilitatea noului program este incerta
Dupa cum se cunoaste, pana in prezent, costurile reabilitarii termice erau suportate in proportie de 50% de catre ministerul de resort, 30% reprezentand cota alocata de autoritatile locale, iar 20% contributia proprietarilor. In anumite cazuri, in functie de bugetul disponibil la primarii, autoritatile locale aveau posibilitatea majorarii cotei proprii de finantare de la 30% la 50%, astfel incat beneficiarii nu mai erau nevoiti sa suporte nici macar partial costul lucrarii. In opinia conducerii Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta, aceasta metoda de finantare s-a dovedit a fi o premisa negativa in ceea ce priveste vanzarile de ferestre pe plan national, deoarece multe persoane fizice (potentiali clienti) au decis sa astepte ca reabilitarea sa fie facuta pe banii statului, amanand luarea deciziei de achizitie a unor ansambluri noi. Totusi, in lipsa unui studiu de impact asupra comportamentului populatiei – in momentul in care se previzioneaza o scadere dramatica a consumului pe plan intern in 2010 (ca urmare a implementarii masurilor de austeritate anuntate de seful statului) – este dificil de estimat cate asociatii de proprietari vor putea accesa credite (chiar si in cazul garantiilor executivului), intrucat numeroase persoane care ar fi dorit sa realizeze lucrari de reabilitare nu mai sunt solvabile in fata bancilor si isi vor manifesta reticenta de a recurge la imprumuturi. Posibilul impact benefic al acestui program ar putea fi dat tocmai de garantiile guvernamentale, care ar stimula bancile sa acorde credite atractive, cu dobanzi preferentiale (care sa poata fi achitate inclusiv pe termen lung, dupa depasirea perioadei de recesiune), masura ce contribuie direct la stimularea pietei de tamplarie termoizolanta. De asemenea, asa-numita "autoritate contractanta" va deveni chiar asociatia de proprietari, astfel incat tot mai multe firme din bransa de ferestre ar putea participa la licitatii organizate pe baza unor principii corecte. Informatii suplimentare, la www.mdrt.ro

12 mai 2010

Cine plăteşte restanţele apartamentelor nelocuite?

Libertatea vă învaţă cum să procedaţi ca să recuperaţi banii adunaţi la întreţinere pentru o locuinţă în care nu mai stă nimeni.
Aveţi în bloc apartamente în care nu mai stă nimeni de ani întregi? Nu ştiţi cine trebuie să plătească banii la întreţinere pentru aceste locuinţe? Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce se poate face în astfel de situaţii.
√ Dacă se cunoaşte proprietarul şi adresa lui, atunci, după 90 de zile de neplată, trebuie somat prin executor judecătoresc să îşi achite obligaţiile;

√ Dacă primăria nu ştie că apartamentul este nelocuit, administratorul va informa instituţia despre această situaţie, la direcţia fond locativ, inclusiv cu privire la plata sumelor restante la întreţinere;

√ Dacă nu se cunoaşte adresa proprietarului, dar se ştie numele acestuia, se va apela la secţia de poliţie din zona asociaţiei pentru aflarea domiciliului acestuia;

√ Dacă nu se cunoaşte proprietarul sau sunt mai mulţi moştenitori care nu îşi recunosc rolul şi obligaţiile de moştenitori ai apartamentului pentru a nu plăti întreţinerea, atunci se va acţiona împotriva acelei persoane care este văzută mai des la adresa locuinţei în cauză.

Atenţie!
Pentru a vă proteja împotriva tentativei de înstrăinare pe ascuns a apartamentului cu restanţe la plata întreţinerii, asociaţia are dreptul, prin lege, să blocheze vânzarea- cumpărarea acestuia până la stingerea datoriilor. Această acţiune se face prin instituirea unui privilegiu imobiliar la Biroul de Carte Funciară de la judecătoria locală.
 Libertatea.ro

8 mai 2010

Cheltuielile legate de zugrăvirea scării se plătesc după cota-parte indiviză

S-a zugrăvit casa scărilor. S-au reparat toboganele şi uşa de la intrare. Pentru suma cheltuită împărţeala s-a făcut în funcţie de numărul de camere locuibile. Nu era normal să se facă pe numărul de persoane din apartament? S. P., Bucureşti
Răspuns: Cheltuielile menţionate de dv. se repartizează după cota-parte indiviză, adică după suprafaţa utilă a fiecărui apartament, nu după numărul de persoane.

Merg zilnic acasă la fiica mea să am grijă de copiii ei. Nu dorm seara acolo. Administratorul i-a pus fetei mele încă o persoană la întreţinere. E corect? G. D., Bucureşti
Răspuns: Legal şi firesc este corect cum procedează administraţia blocului. Oriunde vă petreceţi timpul pe parcursul zilei, acasă, la serviciu, la copii, trebuie plătit consumul pe care îl faceţi, deoarece pentru fiecare asociaţie furnizorul emite factură în funcţie de consumul lunar al blocului.

Locuiesc într-un bloc cu 3 scări. Vrem să ne separăm, să avem o administraţie pentru fiecare scară. Avem mulţi restanţieri la două scări şi administratorul le tolerează şi le plăteşte din fondul nostru de rulment. Spuneţi-ne cum să procedăm pentru a ne separa legal în câte o asociaţie? A., Bucureşti
Răspuns: În primul rând, trebuie ca 50% +1 din proprietarii de pe scara pentru care se doreşte separarea să fie de acord cu această acţiune. În al doilea rând, pentru divizarea actualei asociaţii este necesar acordul a 80% din membrii acesteia. După care se urmează aceeaşi procedură ca la orice înfiinţare de asociaţie de proprietari.

De ce acte am nevoie şi unde trebuie să le depun ca să montez o antenă gsm pe bloc? T. E., Bucureşti
Răspuns: Aveţi nevoie de acordul asociaţiei de proprietari şi al proprietarilor de la ultimul nivel, apoi de autorizaţie de la autoritatea pentru comunicaţii şi de la primărie.

Preşedintele de bloc a decedat. Vicepreşedintele nu mai vrea să convoace adunare generală. Ce e de făcut? T. G., Bucureşti
Răspuns: Comitetul executiv sau cel puţin 20% din membrii asociaţiei de proprietari pot convoca o adunare generală extraordinară având ca ordine de zi alegerea unui nou preşedinte.
Libertatea.ro

7 mai 2010

Bucurestenii, obligati sa renunte la centralele de apartament

Bucurestenii ar putea fi obligati sa renunte la centralele de apartament si sa se racordeze la sistemul centralizat de incalzire.

Potrivit unui proiect de hotarare, mai marii primariei Capitalei vor discuta aceasta posibilitate in vederea privatizarii RADET, programata pentru anul viitor.

Pentru a putea oferi garantii unui eventual investitor care ar dori sa cumpere Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice (RADET), primaria Capitalei vrea sa-i oblige pe cei care s-au debransat de la sistemul centralizat sa se reconecteze, dandu-le un termen intre trei si cinci ani, anunta Evenimentul Zilei.

Daca vor refuza sa faca asta, vor fi obligati sa foloseasca pentru incalzire doar sisteme care folosesc energie verde.

In fine, Capitala ar urma sa fie divizata in cel mult 15 zone de distributie a energiei termice, centralele urmand a fi si ele vandute sau concesionate "unuia sau mai multor operatori".

Desi nu au inscris in documentatie nicio posibilitate de despagubire a celor catorva sute de mii de bucuresteni, incurajati pana de curand sa-si monteze centrale de apartament, autorii proiectului au avut grija sa prevada si o taxa pe care acestia ar trebui sa o achite pentru reconectare: minimum 1.200 si maximum 3.500 de euro. 
 
Ce parere aveti dragi cititori despre aceasta decizie?

5 aprilie 2010

Te-ai lasa de mancat carne ca sa salvezi planeta?

La inceputul lumii, conform Bibliei, Adam si Eva erau vegetarieni, iar lucrul asta s-a schimbat la scurt timp dupa ce acestia au incalcat porunca lui Dumnezeu si au fost alungati din gradina Edenului.

Si odata cu trecerea timpului si a degradarii mediului inconjurator, a cresteri emisiilor de gaze, multi au inceput sa se intrebe daca nu cumva un stil de viata vegetarian nu este o solutie pentru salvarea lumii. Am putea spune sau crede in acest moment ca vegetarianismul ar fi calea spre o a doua "gradina a Edenului"?

Persoanele care au adoptat deja acest stil de viata se lupta din rasputeri sa le dovedeasca celorlalti ca se fac vinovati de crima, crima la adresa planetei in care traiesc, mancand carne.

Mai mult chiar acestia ii acuza ca daca mananca animale nu se pot numi ecologisti, indiferent de ce fac in rest pentru asta, asa cum scriu si cei de la The Guardian.

Se pare ca resursele consumate de un omnivor pentru a cauta "hrana" ar putea hrani cel putin 10 vegetarieni. Probabil daca majoritatea ar deveni vegetarieni toata energia si poluarea care se degaja in atmosfera odata cu producerea alimentelor din carne nu ar mai afecta mediul inconjurator, iar resursele ar fi pastrate mult mai bine.

Deci este mai bine pentru planeta daca esti vegetarian? Se pare totusi ca extremismul nu este bun nici in acest caz, ci calea de mijloc.

Intr-adevar putem renunta la consumul excesiv de carne in favoarea legumelor si fructelor produse la nivel local si asa sa promovam un stil de viata sanatos. Pana la urma urmei noi traim aici si ar trebui sa fim direct interesati sa pastram lucrurile in cea mai buna stare. Sursa: Ziare.com

17 martie 2010

Cat costa o casa cu energie proprie?

Persoanele care isi doresc sa aiba o locuinta cu incalzire proprie trebuie sa stie ca pentru o casa de 100 de metri patrati cu panouri solare, plasme termice, pardoseala si boltari ecologici trebuie sa scoata din buzunar pana la 45.000 de euro.

Investitia initiala intr-o casa ecologica se amortizeaza in maximum cinci ani, timp in care facturile la utilitati pot fi reduse la zero, conform Adevarul.

Cei care sunt interesati sa isi achizitioneze astfel de echipamente pentru incalzirea locuintelor o pot face zilele acestea la Romexpo, unde are loc expozitia internationala de echipamente si tehnologii pentru protectia mediului.

"Poti folosi instalatii care sa-si asigure apa calda, curentul, caldura, sa-ti produci practic singur energia. Dar costa zeci de mii de euro", a spus Corneliu Iacob, director general la Acqua Service, producator de panouri solare.

Sistemul solar cu tuburi vidate pentru incalzirea apei menajere poate fi instalat pe casa, asigura alimentarea unei locuinte atat pe timp de zi, cat si noaptea. Instalatia functioneaza ziua intre orele 06.00 si 18.00 - 20.00, in functie de anotimp, iar noaptea se opreste.

Randamentul sistemelor solare este la maximum vara si mai slab iarna, iar zona din Romania propice pentru instalarea unor astfel de sisteme este sudul si sud-estul tarii.

O noua tehnologie de incalzit locuintele o reprezinta plasmele de caldura care arata exact ca niste televizoare si care pot fi instalate in orice locatie. Acestea reduc costurile cu pana la 50%.

Mai mult, plasma nu usuca aerul si nu antreneaza praful din incapere (deoarece nu pune aerul in circulatie), previne aparitia mucegaiului si a igrasiei si mentine umiditatea aerului la valori optime si constante. Aceste plasme costa intre 300 si 500 de euro.

O alta noutate in domeniu o reprezinta boltarii ecologici, facuti din spuma poliuretanica finisata sunt destinati peretilor portanti ale diverselor constructii, precum si la cladiri cu caracter rezidential.

16 martie 2010

Musafirii se iau în calcul la întreţinere

Găzduirea unei persoane peste 15 zile într-o lună trebuie declarată la asociație

Atunci când într-un bloc lucrurile nu merg bine nu este mereu vina celor din asociaţia de proprietari. Locatarii pot avea şi ei, la rândul lor, o contribuţie la această stare de fapt, de cele mai multe ori din cauza nerespectării obligaţiilor lor. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune care sunt acestea.

Principalele obligaţii ale proprietarului sunt:
să respecte statutul asociaţiei şi să se supună hotărârilor majorităţii proprietarilor în adunarea generală şi deciziilor comitetului;
dacă părerea proprie e în minoritate ori nu corespunde cu legea, trebuie să accepte în mod democratic situaţia;
să participe la îndeletnicirile celor din bloc, nu doar să critice;
să nu denigreze activitatea şi să respecte orice angajament făcut faţă de asociaţie;

Hotărârea majorităţii trebuie respectată

să respecte, la timp, plata dărilor la bloc;
să anunţe administraţia în cazul în care găzduieşte una sau mai multe persoane pentru o perioadă mai mare de 15 zile pe lună;
să reacţioneze la evenimentele nedorite petrecute în bloc;
să menţină în bune condiţii elementele proprietăţii comune;
să accepte accesul celor din asociaţie în casa sa când are loc o avarie la instalaţia comună;
să încheie cu asociaţia un contract de închiriere sau de folosinţă cu comitetul executiv, dacă doreşte să folosească suprafeţele comune.

12 martie 2010

Udrea mută mega-afacerea “Reabilitarea termică” în curtea propriului minister

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) susţine că va modifica legislaţia privind achiziţiile publice prin stabilirea unor standarde de cost pentru orice tip de lucrare pe care statul o execută, pentru a elimina fenomenul de dumping, des întâlnit şi în procesul de reabilitare termică.

Mai mult, Udrea vrea ca să propună şi o modificare prin care ministerul să poată decidă care sunt proiectele care urmează a fi finanţate. Cu alte cuvinte, să mute afacerea în curtea ministerului. 

Cotidianul.ro a prezentat mai multe cazuri de ţepe pe banii bucureştenilor în ceea ce priveşte reabilitarea termică. Deşi este o practică mai veche, se pare că Elena Udrea abia acum a aflat.

„Avem reabilitări termice de 30.000 de euro pentru un apartament, în timp ce media este de 3.000-4.000 de euro. O lucrare făcută pe bani publici trebuie să aibă o marjă de preţ, corectă, nu una de la 1 la 10.

28 februarie 2010

Cine sa ne curete orasul?

Bucurestenii ar fi putut sa fie pusi in situatia sa curete tortuarele din fata caselor in fiecare sambata, intre orele 9 si 12, si amendati cu intre 200 si 500 de lei daca nu ar fi facut-o. Cei care apartin cultelor religioase ce au sambata zi de sarbatoare ar fi spalat trotuarul in alta zi, iar firmele ar fi trebuit sa iasa luni la curatenie.
Chiar daca a fost respinsa, propunerea consiliului local a starnit o adevarata revolta printre bucuresteni. E o masura comunista!, s-au ratoit exact cei care zi de zi se plang ca traiesc intr-un oras murdar. Toti vor curatenie, dar sa o faca altcineva, ca doar de aia platesc taxa de salubrizare.

Adevarul ar trebui probabil cautat, ca de obicei, undeva pe la mijloc.

Ne minunam cum in alte capitale europene pantofii nu se umplu de praf, iar masinile nu trebuie spalate o data pe saptamana. Ne place ca nu vedem coji de seminte si nici hartii aruncate pe jos. Cu sigurata ca acolo serviciile de salubritate sunt cu mult mai bine organizate, insa nu exista astfel de serviciu care sa faca fata murdariei care se acumuleaza intr-un oras, daca locuitorii acelui oras nu fac decat mizerie.

De fapt, acesta este marele beneficiu al iesirii la curatenie. Ar putea fi o modalitate de civilizare intr-un oras extrem de necivilizat. Pana cand nu pui tu insuti mana sa faci curatenie, nu inveti sa o respecti. Este o regula valabila de la nivelul micro al propriei case, pana la nivelul macro al orasului. Abia atunci incepi sa gandesti inainte de a arunca hartia, mucul de tigara sau coaja de samanta pe strada. Iar daca nu vrei sa pui tu insusi mana, macar platesti pe cineva sa o faca in locul tau, dar macar costul mizeriei devine unul concret. Ar putea creste astfel si intransigenta fata de nesimtiti, dar si masura in care copiii sunt educati sa faca si pastreze curatenia.

Cat despre efortul propriu-zis, sa fim seriosi! Cati bucuresteni au in fata proprietatii mai mult de cativa metri de trotuar care pot si rezolvati rapid cu cateva galeti de apa si detergent? In cazul blocurilor e chiar mai putina treaba daca ne gadim in grija cator familii cade cate o bucatica de trotuar. Ne e rusine sa facem curat? Mai bine ne-ar fi rusine sa sa facem mizerie.

In plus, cu cat mai curata e strada, cu atat mai curata pastram si propria casa.

Reglementarea a fost insa conceputa intr-un mod cu totul nefericit. Consiliul general nu are dreptul sa ii lege pe bucuresteni de oras sambata de sambata. In plus, exista si oameni care lucreaza sambata. Nu ii poti pune sa alega intre absenta de la serviciu si amenda de la primarie. De-abia fixarea momentului in care trebuie facuta curatenia are iz comunist. Ceea ce ar trebui sa intereseze este rezultatul indeplinirii acestei obligatii, nu momentul executarii ei. Amenda trebuie data pentru mudarie, nu pentru ratarea unui anumit moment.

Nici nu imi dau seama cum poate primaria sa verifice masura in care bucurestenii isi indeplinesc obligatia. Nici daca mobilizeaza toti angajatii din subordinea sa, Sorin Oprescu nu are cum sa acopere toate strazile din Capitala in doar trei ore.

Dincolo de inspiratia si inteligenta edililor, problema ramane. Nu vom avea un oras curat pana cand nu il vom face si nu il vom pastra curat. Dupa cum nu vom avea un trafic vicilizat pana cand nu vom circula fiecare dintre noi civilizat, nu vom avea copii educati pana cand nu ii vom educa cum se cuvine si tot asa. Nimic nu cade din cer. Ziare.com

27 februarie 2010

Sunteţi de acord cu amendarea stăpânilor care nu curăţă după câini?

 De cinci ori Primăria Capitalei a încercat să impună o serie de măsuri prin care îşi propune să-i civilizeze şi să-i educe pe stăpânii de câini.
În primul rând, autorităţile vor să condiţioneze posibilitatea de a avea un câine într-un apartament de bloc de acordul vecinilor şi al asociaţiei de proprietari. De asemenea, stăpânii vor fi obligaţi să aibă în dotare, când ies cu câinii la plimbare, făraş, mătură şi pungă care vor fi folosite pentru a ridica dejecţiile şi pentru a curăţa locul. Alte măsuri prevedeau obligaţia de a curăţa trotuarul din faţa casei.
Vineri seara, măsurile au picat la votul în Consiliu, pentru a cincea oară.

Dar, o hotărâre de Consiliu din 2005, îi obligă pe stăpânii de câini să strângă mizeria pe care o fac animalele pe stradă. În caz contrar, amenzile încep de la 200 de lei şi pot ajunge la 500 de lei.

O chestiune de educaţie

Fiecare proprietar de animal ar trebui să strângă după el în mod normal, explică medicul veterinar Nicoleta Mihai, care precizează că acest lucru ţine de îngrijirea animalului.

Ea consideră că autorităţile trebuie să recurgă la amenzi pentru că, altfel, oamenii nu vor deveni conştienţi de acest aspect. La fel se întâmplă şi în cazul sterilizării câinilor, foarte mulţi stăpâni refuzând să îşi sterilizeze animalul şi apoi abandonând puii pe stradă, ceea ce nu face decât să ridice numărul de câini comunitari.

„Este o problemă de civilizaţie şi de educaţie, dar care ţine şi de igienă. Oamenii care nu au câini vor să iasă pe stradă într-un oraş curat”, spune medicul veterinar.

Este inestetic

Legea care le permite autorităţilor să dea aceste amenzi există din 2005, dar nu a fost aplicată. Singurul sector unde s-au luat măsuri este cel conduse de liberalul Andrei Chiliman. În sectorul 1, în zonele intens pietonale şi în marile parcuri au fost instalate coşuri speciale pentru a strânge mizeria lăsată de câini, după modelul din străinătate.

Iată ce prevede HCGMB nr. 243/20.10.2005: "Art. 1. Se interzice plimbarea pe domeniul public (alei asfaltate, trotuare) a câinilor de companie, fără ca proprietarul acestora să dispună de materialele necesare pentru curăţirea locului şi evacuarea dejecţiilor fiziologice. Art. 3. Se interzice plimbarea câinilor de companie fără lesă prin parcuri şi grădini, iar cei din categoria câinilor agresivi fără botniţă, unde proprietarul animalului de companie trebuie să păstreze curăţenia. Art. 4 Prin materiale necesare păstrării curăţeniei, în temeiul art.1, se înţelege fie ca proprietarul să aibă asupra sa mătură, făraş şi pungă de unică folosinţă, fie mănuşi şi pungi de unică folosinţă. Art. 5. Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1 la 5 milioane ROL (100-500 RON)".

Poliţistul are nevoie de flagrant

Poliţiştii comunitari sunt aceia care pot da amenzile stăpânilor de câini ce nu strâng dejecţiile animalelor. Problema este că, pentru a putea da o amendă, poliţistul comunitar trebuie să îi prindă în flagrant pe stăpân şi animal, după cum explică un agent de poliţie, care nu a dorit ca numele să îi fie menţionat.

Adică, dacă vreţi să reclamaţi un vecin, trebuie să ştiţi cam pe la ce oră iese cu câinele la plimbare şi să îl chemaţi pe poliţistul comunitar din cartier. Acesta îl va pândi pe stăpân şi îl va putea amenda doar dacă îl vede că nu strânge după animal. 
Evz.ro

15 februarie 2010

Cat costa intretinerea in apartamentele noi?

Suma lunara platita la intretinere de proprietarii de locuinte situate in ansambluri rezidentiale noi este mult mai mare decat cea scoasa din buzunar de catre proprietarii apartamentelor vechi.
Aceasta poate ajunge si la 1.000 de euro, avand in vedere ca se calculeaza in functie de lifturile suplimentare, camerele video de supraveghere, parcarea subterana sau alte facilitati tehnice oferite de constructor.

Astfel, pe langa cele enumerate mai sus, persoanele care locuiesc in blocuri noi platesc lunar si pentru facilitatile suplimentare, cum ar fi spatiile verzi, locurile de joaca pentru copii, personal de paza, sala de fitness, Spa sau piscina, daca este cazul, scrie - Adevarul.

Nu putine au fost si sunt cazurile in care proprietarii, dupa cateva luni, au decis sa-si vanda apartamentele reclamand efortul financiar urias presupus de acestea.

Costurile de intretinere ale apartamentelor vechi includ numai plata utilitatilor, cheltuieli pentru curatenie si spatii comune, administrator si contabil. In privinta ansamblurilor rezindentiale noi lucrurile stau putin diferit. 
Ziare.com

14 februarie 2010

Repartitoarele de caldura ar putea sa dubleze factura

Repartitoarele ar putea sa mareasca factura la caldura cu 200% in luna ianuarie. Specialistii sustin ca acest lucru s-ar putea intampla pentru ca sistemul de calcul al firmelor de repartitoare este gresit.
O alta problema care poate scumpi facturile celor cu repartitoare de caldura este montarea incorecta a acestora, informeaza Antena 3.

Dispozitivele actioneaza asemeni termometrelor si inregistreaza inclusiv caldura emanata de aragaz sau de teava de apa calda.

Factura la intretinere creste chiar daca va inchideti caloriferele. Orice sursa de caldura din casa, chiar si un televizor, aduce un plus de unitati pe afisajul repartitorului.

Daca apartamentul este plin de electronice si electrocasnice si e bine izolat cu geamuri termopan, locatarul ar putea plati mai mult decat platea inainte de a-si instala repartitoare.

Romanii pot sa renunte la aceste dispozitive, dar numai in anumite conditii. Ei trebuie sa stabileasca acest lucru impreuna cu Asociatia de proprietari.

12 februarie 2010

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu 20% in ianuarie

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu cel putin 20% in luna ianuarie, comparativ cu luna decembrie a anului trecut, din cauza gerului si a cresterii pretului la gigacalorie.
Radu Opaina, presedintele Federatei Asociatiilor de Proprietari din Romania, a declarat, pentru Mediafax ca valoarea facturilor la intretinere va creste diferit de la judet la judet, in functie de pretul practicat pentru gigacalorie, cele mai mari scumpiri fiind asteptate in judetele Arad, Alba, Vrancea - in municipiul Focsani, Vaslui, Constanta - in Mangalia, Sibiu si Brasov.

Cea mai mica majorare a facturilor la intretinere, de 20 la suta, se asteapta sa fie inregistrata in Bucuresti.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat, in 27 ianuarie, proiectul de hotarare prin care municipalitatea subventioneaza marirea pretului la gigacalorie, astfel incat bucurestenii sa plateasca acelasi pret, ca in 2009, la energia termica.

10 februarie 2010

Administratori fără atestat

Mai bine de jumătate din administratorii de bloc care s-au prezentat la examenul final de atestare a statutului de administrator au ieşit trişti din sălile de examinare.
Din 27 de candidaţi care au participat la concurs în luna ianuarie, în sectorul 4, doar 14 au trecut probele şi au dreptul să profeseze în continuare. Atestatul de adiministrator poate fi retras de către autoritatea care l-a eliberat, dacă persoana în cauză a fost condamnată prin hotărâre judecătorească, rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni (calomnie, delapidare etc.).