10 septembrie 2011

Lista serviciilor medicale de care poți beneficia ca asigurat

Asigurarea de sănătate garantează servicii oferite de medicul de familie şi specialişti, spitalizare, inclusiv intervenţii chirurgicale, medicamente, dispozitive şi chiar asistenţă stomatologică.

Contribuţia pe care o plătiţi lunar la sănătate (5,2%, angajatorul şi 5,5% anagajatul) vă asigură, teoretic, accesul la un pachet de servicii de bază, oferite de medicii de familie şi de specialiştii din policlinici şi din spitale.

Soţii şi părinţii fără venituri, co-asiguraţi
Contribuţia este obligatorie, astfel că şi persoanele fără venituri trebuie să cotizeze la nivelul salariului minim pe economie- în prezent, cam 37 de lei lunar. Dacă rămâneţi fără serviciu, puteţi trece pe asigurarea soţului/soţiei, în calitate de co-asigurat. La fel şi părinţii fără venituri.

"Comunicaţi angajatorului că luaţi în întreţinere soţul/soţia sau părinţii. Contribuţia nu creşte", explică purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti, Cristina Călinoiu.
Persoanele neasigurate beneficiază de servicii medicale de urgenţă, inclusiv urgenţe stomatologice, servicii de planificare familială sau investigaţii în cazul bolilor cu potenţial endemico-pandemic (TBC, gripă).
Doar analizele recomandate de medici sunt gratuite
Primul pas este să vă înscrieţi la un medic de familie. El prescrie medicamente (compensate sau necompensate), eliberează trimiteri la analize, ori către specialist. Analizele de laborator, ecografiile, radiografiile, EKG-urile sunt incluse în pachetul de bază şi nu trebuie să plătiţi pentru ele.
Excepţie fac investigaţiile de tipul RMN sau CT, care necesită folosirea substanţei de contrast, caz în care pacientul plăteşte contravaloarea acestei substan­ţe.
"Pentru toate analizele pe care le solicitaţi fără ca medicul să le considere necesare plătiţi contravaloarea acestora direct la furnizor (laboratoare, clinici)", explică reprezentantul CASMB.
Persoanele sănătoase beneficiază gratuit de un control anual de rutină. Asiguraţii mai au dreptul la servicii spitaliceşti care includ consultaţii, investigaţii, tratamente, intervenţii chirurgicale, internare şi masă, materiale sanitare, toate exclusiv la recomandarea medicului.

Tratamentul cariilor, decontat pe jumătate
Bolnavii care beneficiază de medicamente compensate pot lua reţeta de la orice farmacie, în orice zi a lunii, în limita fondurilor. La o consultaţie, indiferent de numărul de afecţiuni, pot fi prescrise lunar între trei şi şapte medicamente.
Excepţie fac copiii de 0-12 luni şi bolnavii din programele de sănătate, care au propria schemă terapeutică. Pensionarii cu un venit mai mic de 700 de lei au dreptul la medicamente compensate în proporţie de 90%.
Şi serviciile de medicină dentară sunt decontate de casele de asigurări în procent de 50, 60, sau 100%. Decontarea integrală se face pentru tratamentul parodontitei, al gingivo-stomatitelor şi al abcesului parodontal. În cazul extracţiei, Casa decontează 60% din cost.
Cariile sunt decontate la jumătate, iar protezele acrilice- în proporţie de 60%. Serviciile medicale de ortodonţie pentru copii sunt decontate integral. Rambursarea se face însă în limita fondurilor disponibile.

37 de lei este contribuţia lunară pe care trebuie să o plătească persoanele fără venituri la fondul de asigurări de sănătate.
EXCEPŢII
Servicii nedecontate de casele de asigurări

Servicii medicale în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive
  • Servicii hoteliere cu grad înalt de confort
  • Operaţii estetice efectuate persoanelor de peste 18 ani
  • Baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere
  • Unele proceduri de recuperare şi fizioterapie
  • Fertilizări in vitro (cu excepţia celor din programul naţional)
  • Unele servicii medicale de înaltă performanţă
  • Vizite medicale (admiterea la facultăţile militare)
CATEGORIE SPECIALĂ

Scutiţi de la plata asigurărilor de sănătate
  • Copiii până în 18 ani, tinerii până în 26 de ani, elevii, studenţii (doardacă nu obţin venituri)
  • Persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă
  • Bolnavii incluşi în programele naţionale (TBC HIV, cancer etc.)
  • Femeile însărcinate şi lăuzele, dacă nu au venituri, sau au venituri sub salariul minim brut
  • Veteranii de război, invalizii şi văduvele de război
  • Şomerii şi persoanele din familii care au dreptul la ajutor social
  • Pensionarii cu pensii mai mici de 740 de lei
Citiţi mai mult: Sănătate > EVZ.ro

8 septembrie 2011

Fondul de rulment

Fondul de rulment este o plată anticipată pe care proprietarii de apartamente o fac pentru achitarea serviciilor furnizorilor...
Fondul de rulment este al proprietarului şi nu al asociaţiei. Asociaţia doar îl rulează pentru interesele proprietarilor care au dat acest fond.
  • Nici o lege din România nu prevede obligativitate pentru existenţa fondului de rulment.
  • Fondul de rulment nu poate fi folosit pentru a acoperi restanţele proprietarilor sau pentru depozite bancare la termen.
  • Dacă proprietarul optează pentru constituirea fondului de rulment, cuantumul acestuia trebuie să fie egal cu valoarea celei mai mari întreţineri din ultimul an. Existenţa fondului de rulment dă dreptul proprietarului de a plăti întreţinerea mai lejer, adică în termen de 20 de zile de la data afişării.
  • Dacă proprietarul nu doreşte să contribuie cu fond de rulment în asociaţie, atunci are obligaţia să achite întreţinerea în maximum 5 de zile de la afişarea listei, pentru ca asociaţia să aibă banii la timp pentru plata facturilor de consum. Lista de plată se afişează între 20 şi 25 ale lunii.
  • Fondul de rulment se poate restitui fie la cerere, fie la vânzarea proprietăţii.

Mai mult: Libertatea.ro

5 septembrie 2011

Românii preferă să ridice singuri o casă

Conform unui studiu realizat de compania Wienerberger, 55% dintre românii care îşi fac casă cred că decizia referitoare la materialele de construcţii pentru propria locuinţă trebuie să le aparţină, indiferent de recomandările specialiştilor. Peste 50% dintre ei spun că ar prefera să facă o casă de la zero, decât să cumpere o casă gata construită sau la roşu.

În plus, românii din nordul ţării îşi doresc o casă pentru plăcerea de a avea o grădină, în vreme ce românii din regiunea sudică a ţării vor casă pe pământ pentru a elimina problemele cu vecinii de bloc. În România se construiesc în medie circa 2 case noi pe an la mia de locuitori, în vreme ce media europeană este de minim 3,5 case noi pe an la mia de locuitori. „Considerăm că piaţa are de fapt un potenţial foarte mare, deşi a trecut printr-o perioadă în care s-a construit mai puţin" a declarat Daniel Căţănaş, Member of the Board Sales&Marketing Wienerberger Romania.

În ultimul timp, scăderile de preţ înregistrate pe piaţa materialelor de construcţii au făcut ca preţul unei case noi pe pământ să se apropie tot mai mult de costul unui apartament de bloc. În ceea ce priveşte consumul de cărămidă, aceasta reprezintă maximum 5% din costul unei case la cheie, în funcţie de tipul de cărămidă ales, un procent foarte mic comparativ cu totalul costurilor realizării unei case. Din studiu a reieşit faptul că Porotherm este produsul cel mai utilizat de cei care au acum case în construcţie.

4 septembrie 2011

Cum ne putem reabilita termic casa pe banii statului

Calitatea termică redusă a locuinţelor face ca, de multe ori, costurile cu încălzirea suportate de proprietari să fie destul de ridicate. Există câteva scheme financiare prin care statul susţine lucrările de reabilitare a locuinţelor, care pot reduce semnificativ efortul proprietarului.

Unul dintre primele proiecte puse la dispoziţie de stat în vederea creşterii calităţii blocurile este programul de reabilitare a locuinţelor construite între 1950 şi 1990. Din costul total al lucrărilor, 50% este suportat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, 30% de primăriile locale, iar restul de 20% de către proprietari. 

Programul este criticabil, pentru că selecţia imobilelor care au beneficiat de el este făcută de către Consiliile Locale şi există riscul ca repartizarea fondurilor să se facă şi pe diverse alte criterii ce nu ţin de indicatorii tehnici. Ponderea de 20% suportată de clienţi a fost considerată prea mare pentru bugetele multor familii, costul mediu al reabilitării unui apartament fiind de 3.500 de euro (conform autorităţilor), ceea ce înseamnă că fiecare proprietar trebuie să contribuie cu minimum 700 de euro. Unele bănci au identificat acest impediment şi au pus la punct produse speciale. 
Spre exemplu, Raiffeisen Banca pentru Locuinţe oferă credite în lei fără a fi necesară o perioadă iniţială de economisire.
Casa verde
Un alt proiect lansat de guvern, prin intermediul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), este programul Casa Verde. Proprietarii de imobile care doresc să îşi instaleze un sistem de încălzire ce utilizează energie regenerabila, pot primi din bugetul Ministerului Mediului şi Pădurilor până la 8.000 de lei, ­nerambursabili. Banii pot acoperi 100% din costul achiziţionării şi montării sistemelor ecologice, fără a fi necesar aportul financiar al proprietarului. 

Credit de reabilitare  cu costuri zero
Pe lângă cele două programe prezentate, statul derulează şi un proiect interministerial de îmbunătăţire a calităţii termice a locuinţelor, în care a fost implicat direct şi sistemul bancar. 
Proprietarii de case construite înainte de anul 2000, precum şi asocia­ţiile de proprietari de apartamente în bloc pot obţine credite bancare (de la CEC Bank şi BCR) cu dobândă subvenţionată de MDRT şi garanţie oferită de Ministerul Finanţelor Publice, prin Fondul de Garantare. 
Banii pot fi utilizaţi pentru reabilitarea termică a clădirii, repararea centralei de bloc sau vilă, introducerea unor sisteme alternative de generare de energie pentru asigurarea apei de consum, iluminat şi încălzit.   Proprietarii trebuie să susţină doar 10% din costul lucrărilor, restul putând fi rambursat, fără costuri, pe o perioadă de până la 5 ani.

3 septembrie 2011

UE vrea sa desfiinţăm ghenele de gunoi. Cum ne aruncăm deşeurile

Miliarde de euro, legi, amenzi şi tone de bunăvoinţă. De toate acestea, şi nu numai, ar avea nevoie România pentru a îndrepta o stare de fapt care poate fi descrisă, fără ghilimele, drept puturoasă: doar 1 la sută din totalul deşeurilor produse la nivel naţional sunt colectate selectiv, în timp ce media europeană este de 24 la sută.
"Comisia Europeană ne-a transmis un mesaj clar: mediul se protejează şi cu morcovul, şi cu biciul! Să modificăm Legea deşeurilor şi Legea mediului şi să facem oamenii să înţeleagă că trebuie să-şi sorteze gunoiul", spune pentru romanialibera.ro comisarul-şef al Gărzii de Mediu, Silvian Ionescu. Acesta a anunţat, miercuri, că România are nevoie de aproape două miliarde de euro pentru a pune la punct un sistem naţional de colectare selectivă a deşeurilor care să înlocuiască ghenele din blocuri.

Cu gunoiul în lift
În teorie, sistemul ar fi unul simplu: plăci de beton pe care să fie aşezate containere pentru fiecare tip de deşeu; oamenii să coboare în faţa blocului cu gunoaiele sortate; operatorul de salubrizare să ridice şi să transporte deşeurile fără să le amestece.
În practică, atât populaţia, cât şi societăţile care se ocupă cu salubrizarea ar trebui obişnuite cu aceste reguli, care în ţările vestice ale Uniunii Europene se aplică de ani buni.
"Prioritatea este să rezolvăm problema infrastructurii pentru colectarea selectivă deoarece, în acest moment, 25 la sută din populaţia ţării, adică cei care stau la bloc, nu pot să recicleze", adaugă Silvian Ionescu.

Citeşte mai mult pe: RomaniaLibera.ro

Reabilitarea blocurilor: de la gri-murdar la "sorcova, vesela"

Reabilitarea termică a blocurilor construite pe vremea comunismului a adus cu sine şi redecorarea faţadelor gri, murdare şi posomorâte în culori multe şi stridente. Locatarii şi arhitecţii cred însă că rezultatul l-ar şoca şi pe cel mai slab epigon al lui Picasso.

Dacă Bucureştiul ar fi fost cotropit de o armată de copii uriaşi, total neînzestraţi cu vreun talent grafic, dar înarmaţi cu acuarele şi pensule din belşug, atunci blocurile proaspăt reabilitate de pe Calea Griviţei, Mihai Bravu sau Colentina ar avea o scuză. Aceşti copii le-ar fi putut mâzgăli după bunul lor plac. Faţada proaspăt refăcută a blocului L.. de pe Calea Griviţei numărul 2.. nu a păţit însă aşa ceva. Este doar rezultatul programului de reabilitare termică, desfăşurat pe banii Primăriei de sector şi ai Guvernului, fără nici un cost pentru locatari. Fiecare fereastră a acestui bloc a fost înlocuită cu termopan modern, faţada i-a fost izolată termic, dar a primit şi un bonus de design: câte un chenar mare, colorat cu vopsea. Roşu, verde, galben, cărămiziu, albastru, verde, maro, verde fluorescent, toate aceste culori se află pe un bloc care nu are mai mult de şase etaje. Pe lateral, unde nu sunt ferestre, faţada nou-nouţă nu putea fi lăsată doar maro. Ar fi fost prea simplu. Ea a fost blagoslovită cu nişte pătrate multicolore, amplasate fără nici o noimă.

„Mie mi se pare că dau bine. Sunt vesele!", râdea o mămică aflată la plimbare cu cei doi copii ai săi, adăugând că ea oricum nu mai stă la bloc, ci s-a mutat la curte, undeva mai încolo. Nu la fel de încântat era Ş. B., care încă locuia în blocul proaspăt reabilitat de autorităţi: „Îmi place, nu-mi place, n-am avut de ales, nu m-a întrebat nimeni nimic! Or fi, domne, vesele culorile astea vii! Dar ăsta-i bloc multicolor deja. Parcă zici că-i pomul de Crăciun!". B. se întreabă de ce primăria nu a ales „două-trei culori, împărţite aşa, cu gust".
Citeşte mai mult pe: RomaniaLibera.ro

28 august 2011

Te încadrezi la ajutorul de încălzire ?

Ministrul Muncii, Sebastian Lăzăroiu, a prezentat, proiectul de Ordonanță privind măsurile de protecție socială a consumatorilor considerați vulnerabili, pe perioada iernii 2011-2012.

Astfel, potrivit proiectului, consumatorul vulnerabil este cel care nu poate să mențină temperatura în locuință la cel puțin 21 grade C şi al cărui venit net mediu lunar pe membru de familie este de până la 615 lei. În funcţie de anumite condiţii, vor mai primi sprijin şi familiile cu venituri de până în 786 de lei, dar şi persoanele singure care au câştiguri lunare de sub 1.082 lei.

Se doreşte eliminarea subvenţiei din termoficarea centralizată

Schimbările prezentate de Sebastian Lăzăroiu se referă exclusiv la sistemul de ajutor social prin subvenţii şi ajutoare financiare acordate de stat pentru plata facturii la încălzire pe perioada iernii. Modificările afectează doar familiile racordate la CET-uri, mai exact este vorba de 1,34 milioane de familii care primesc agent termic în sistem centralizat. "În ceea ce priveşte sistemul asistenţei acordate de stat pentru încălzirea pe bază de lemne şi cea pe bază de gaze, nu se va modifica nimic, pentru că preţurile au rămas la fel ca anul trecut şi nu sunt necesare noi reglementări", a punctat Sebastian Lăzăroiu.
Prin Ordonanţa care va fi prezentată în următoarea şedinţă de Guvern, care va avea loc miercuri, se doreşte eliminarea subvenţiilor şi mentinerea doar a ajutoarelor de încălzire care se acorda numai persoanelor vulnerabile.
„Până acum se acordă subvenţii la toate categoriile şi la cei care aveau nevoie şi la cei care nu aveau nevoie şi la bogaţi şi săraci. Nu credem că este corect acest sistem. Schimbările au tocmai rolul de a acorda sprijin doar persoanelor vulnerabile, celor care au nevoie”, a mai adăugat acesta.
Românii care fac parte din familii cu venituri de sub 615 lei pe lună pe cap de membru vor primi ajutoare de încălzire conform proiectului prezentat azi la Ministerul Muncii.
Au beneficiat, iarnă trecută, de asistenţă financiară pentru plata facturii la căldură în jur de 200.000 de consumatori casnici consideraţi vulnerabili. Odată cu noile schimbări, în iarna 2011-2012 vor beneficia de ajutor aproape 330.000 de familii. Însă doar acestea vor mai primi sprijin.
Economie de jumătate de miliard de lei
Totodată se va face şi o economie de 500 de milioane de lei. ""Anul trecut s-au acordat subvenţii şi ajutoare de încălzire în valoare de 1,2 miliarde de lei. Din aceasta suma, vreo 700 de milioane de lei s-au dat ca subvenţii de la bugetele locale, 350 de milioane subvenţii de la bugetul central şi 120 de milioane ca ajutoare sociale de la bugetul de stat", a declarat ministrul de resort. În această iarnă, cu o sumă de 720 de milioane de lei se poate rezolva sprijinirea persoanelor vulnerabile, faţă de 1,2 miliarde de lei cât s-a cheltuit iarna trecută. Cele aproape 720 de milioane de lei vor proveni: în jur de 345 milioane de lei de la bugetul de stat şi aproape 375 de milioane de lei de la bugetele locale. Lăzăroiu a mai precizat că speră ca autorităţile locale să respecte această schemă, deşi a recunoscut că au puterea de a acorda subvenţii şi mai mari.
2.000 de lei ajutor social pentru 330.000 de familii
Mai exact, vor primi în jur de 2.000 de lei în această iarnă consumatorii casnici consideraţi vulnerabili. Este vorba de familiile care au venituri sub 615 de lei pe luna pe cap de persoană. 1.800 de lei au primit anul trecut familiile cu venituri sub acest nivel de 615 lei, venit pe cap de membru de familie.
„Ca în oricare alt stat democratic trebuie să privim corect situaţia. În România cei mai bogaţi 40% dintre români au venituri de peste 184 de euro, aşa cum în Norvegia aceste venituri sunt de 2.000 de euro, iar în Moldova - de 74 de euro. Aceste date reies din statistici şi trebuie înţelese corect.  Nicăieri în lume nu se acordă ajutoare sociale pentru categoriile cu venituri considerate mari pentru ţara respectivă. Trebuie să-i ajutăm pe cei mai vulnerabili, altfel spus persoanele care nu se afla în acest procent de 40%”, a explicat ministrul Muncii.
Cum se calculează
Dacă ai cameră video, o mașină care nu are peste zece ani vechime și ceva bani în bancă nu poți beneficia de ajutor.

Potrivit documentului, în funcţie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie, compensarea procentuală se acordă din bugetul de stat, după cum urmează:

a) în proporţie de 90% în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de până la 155 lei;
b) în proporţie de 80% în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 155,1 lei şi 210 lei;
c) în proporţie de 70% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 210,1 lei şi 260 lei;
d) în proporţie de 60% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 260,1 lei şi 310 lei;
e) în proporţie de 50% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 310,1 lei şi 355 lei;
f) în proporţie de 40% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 355,1 lei şi 425 lei;
g) în proporţie de 30% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 425,1 lei şi 480 lei.
h) în proporţie de 20% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 480,1 lei şi 540 lei.
i) în proporţie de 10% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 540,1 lei şi 615 lei.
j) în proporţie de 5% în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 615,1 lei şi 786 lei.

De ajutor vor beneficia și consumatorii vulnerabili, care utilizează pentru încălzirea locuinţei gaze naturale:

a) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează până la 155 lei li se acordă o sumă de 262 lei;

b) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 155,1 lei şi 210 lei li se acordă o sumă de 162 lei;

c) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 210,1 lei şi 260 lei li se acordă o sumă de 137 lei;

d) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 260,1 lei şi 310 lei li se acordă o sumă de 112 lei;

e) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 310,1 lei şi 355 lei li se acordă o sumă de 87 lei;

f) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 355,1 lei şi 425 lei li se acordă o sumă de 62 lei;

g) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 425,1 lei şi 480 lei li se acordă lunar o sumă de 44 lei;

h) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 480,1 lei şi 540 lei li se acordă lunar o sumă de 31 lei;

Pentru a beneficia de ajutor trebuie depusă o cerere și o declaraţia pe propria răspundere. Aceste acte vor fi însoțite de documente doveditoare privind veniturile familiei/persoanei singure şi componenţa acesteia, precum şi de cele care atestă calitatea în care se solicită ajutorul pentru încălzirea locuinţei.
Ce nu ar trebui să deții pentru a primi ajutorul de încălzire:

- Aparatura electronică*: camere video, amplificatoare audio, copiatoare.
-Obiecte de valoare: tablouri şi obiecte de artă, obiecte ornamentale, bijuterii sau monezi din metale preţioase, obiecte de cristal şi porţelan de mare valoare, blănuri de valoare mare, în stare vandabilă;
-Mijloace de transport cu o vechime mai mică de 10ani*: autoturisme, autoutilitare, autocamioane de orice fel cu sau fără remorci, şalupe, bărci cu motor, scutere de apă, iahturi, rulote, autobuze, microbuze, motociclete, motorete şi scutere, şi altele asemenea
- Utilaje agricole*: tractor, combină autopropulsată Utilaje de prelucrare agricolă*: presă de ulei, moară de cereale
-Utilaje de prelucrat lemnul*: gater sau alte utilaje de prelucrat lemnul acţionate hidraulic, mecanic sau electric;
-Depozite bancare cu valoare de peste 3000 lei
-Terenuri intravilane, inclusiv cel pe care se află locuinţa de domiciliu, dar nu mai mult de 1000 m2 în zona urbană şi 2000 m2 în zona rurală
-Terenuri extravilane în zona colinară, de şes şi de munte cu potenţial productiv (exploatabile) mai mari de 2 ha
- Animale: peste 3 bovine, peste 3 porcine, peste 20 ovine, peste 2 cabaline, peste 50 capete de iepuri de casă, peste 100 capete de păsări, peste 15 familii de albine

27 august 2011

Cum poţi ajunge administrator de bloc

Un responsabil de administrarea de imobile trebuie să fie un bun comunicator, cât şi un negociator eficient. Mai mult, are nevoie şi de o diplomă de calificare, plus o atestare din partea primăriei de care aparţine imobilul.
Pentru a profesa ca administrator de bloc ­este nevoie de o atestare obligatorie din partea primăriei în raza căreia se află asociaţia. Conform Hotărârii nr. 400 din 2003, administratorul este persoana fizică, atestată în condiţiile prezentelor norme metodologice şi care asigură mana­gementul de proprietate şi managementul financiar. În plus, administratorii trebuie să aibă capacitate deplină de exercitare a acestei funcţii, dar să şi fi urmat un curs de pregătire profesională organizat de către Consiliul Local, în colaborare cu asociaţiile guvernamentale. Radu Opaina, preşedinte al Federa­ţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), precizează că poate deveni administrator de imobile oricare persoană fizică care absolvă un curs de calificare organizat de instituţii de profil şi obţine un atestat de la autoritatea publică locală. În majoritatea cazurilor, cursul este desfăşurat pe şapte săptămâni şi costă între 300 şi 400 de lei. În plus, pentru a participa la o astfel de pregătire este necesar absolvirea de studii medii.

Trei atribuţii majore
Un responsabil de administrarea de imobile trebuie să fie o persoană care cunoaşte suficient de bine proprietarii, astfel încât să le înţeleagă toate problemele. „Un administrator trebuie să înţeleagă orice situaţie şi să găsească soluţii legale şi pragmatice pentru rezolvarea oricărei probleme privind activitatea de administrare a imobilului, să aibă disponibilitate pentru orice situaţie, să ştie să comunice cu oamenii, să fie calm, calculat şi cu răbdare, să aibe voinţă şi plăcere în practicarea acestei meserii", explică Radu Opaina.

În principal, un administrator are în atribuţie trei activităţi principale: administrarea tehnică a imobilului, ţinerea contabilităţii simple şi încasarea banilor. „Aceste atribuţii pot fi îndeplinite de către o singură persoană prin cumulul celor trei sarcini sau distinct de câte o persoană pentru fiecare activitate, în funcţie de volumul de activitate, adică de dimensiunea asociaţiei de proprietari", completează Opaina. Veniturile lunare ale unui administrator de bloc sunt în funcţie de oraşul de provenienţă, de mărimea asociaţiei, numărul de apartamente, cât şi de volumul de muncă conform fişei de post. „Pentru un administrator de imo­bile profesionist şi de calitate, o asociaţie de proprietari poate plăti între 1 şi 3 euro pe ora de lucru, în funcţie de câte atribuţii are", conchide preşedintele FAPR.

Fişă de post
· întocmirea de registre ale proprietăţii;
· să aibă grijă de întreţinerea şi de repararea clădirii;
· să ţină inventarul fizic al proprietăţii;
· să facă o serie de calcule.
Sursa: www.go.ise.ro.  
Firma administrare de imobile: www.administrator-imobile.net

26 august 2011

O nouă lege a reabilitării termice

Guvernul a modificat normele metodologice pentru reabilitarea termică a locuinţelor, astfel încât aceste lucrări vor include şi închiderea balcoanelor.
O altă schimbare presupune că doar asociaţiile de proprietari care nu înregistrează mai mult de două rate scadente şi neachitate la plata facturilor la utilităţi pot obţine bani de la stat pentru reabilitare.
 

17 august 2011

Greşeli ale administratorului, care vă pot lăsa fără utilităţi

Foarte mulţi administratori, din neştiinţă sau intenţionat, greşesc grav în anumite situaţii. Efectul: cresc mult costurile de la întreţinere în mod nejustificat sau riscaţi să rămâneţi fără utilităţi.

Erori ce apar frecvent în conducerea asociaţiei de proprietari, pentru ca să fiţi pregătiţi să-i atenţionaţi pe vinovaţi, înainte de a fi prea târziu. 

Neintroducerea în lista lunară de plată a proprietarilor spaţiilor comerciale de la parterul blocului. Conform Legii nr. 230/2007, toţi proprietarii, indiferent de natura proprietăţii lor, au aceleaşi obligaţii faţă de asociaţia de proprietari.
 
Neplata la timp a facturilor la utilităţi şi acumularea de res- tanţe foarte mari. Dacă administratorul nu merge la discuţii cu reprezentanţii regiilor pentru eşalonarea plăţilor, blocul e în pericol de a rămâne fără apă rece ori caldă, căldură sau gaze.

Administratorul poate greşi prin neaplicarea unui sistem propriu de penalizări al asociaţiei, prin care restanţierii să suporte pierderile financiare generate de neplata facturilor ori de achitarea acestora cu banii celorlalţi proprietari.

Scutirea proprietarului- stat (primării, agenţii, ministere, regii etc.) de la plata obligaţiilor legale pentru apartamentele sau spaţiile pe care aceste instituţii le deţin în cadrul blocurilor. E bine să ştiţi că proprietarul- stat care nu plăteşte întreţinerea devine restanţier şi poate fi executat silit ca oricare alt proprietar restanţier.

Cheltuirea unor sume mari pentru servicii de proastă calitate (reparaţii făcute de formă sau doar pe hârtie, verificări sau expertize financiare realizate de nepricepuţi în domeniu ş.a.).

Neeliminarea cauzelor care conduc lunar la existenţa unor pierderi mari ale consumului comun de apă rece şi caldă.

Tolerarea furtului de apă şi de gaze produs de unii dintre proprietari.


Obligatiile Administratiei faţă de proprietari

Ştiaţi care vă sunt drepturile în calitate de proprietar de apartament, ce obligaţii au administratorul şi preşedintele blocului faţă de locatari?

  • Să informeze clar, la avizier, despre problemele şi regulile asociaţiei.
  • Să calculeze întreţinerea corect şi legal, inclusiv penalizările, dacă este cazul, cu toate informaţiile necesare pe lista de plată, conform modelului legal (O.M.E.F. numărul 1.969/2007, anexa 2).
  • Să primească sub semnătură orice înscris şi să răspundă repede şi la obiect la solicitările proprietarilor.
  • Să se asigure că nu există avarii în bloc care să determine lipsa apei, a căldurii, a gazului etc. Iar reparaţiile de strictă necesitate ale instalaţiilor să fie făcute rapid şi de calitate.
  • Să aibă grijă ca blocul să fie îngrijit zilnic, mai ales ghena de gunoi, subsolul tehnic să fie curat şi circulabil, terasa să fie închisă.
  • Să nu folosească banii în alte scopuri decât cele pentru care au fost daţi.
  • Să nu ceară fond de rulment pentru a-i întreţine pe restanţieri. Dacă proprietarul plăteşte întreţinerea în cinci zile de la afişare, să-i restituie fondul de rulment.
  • Să acţioneze urgent şi ferm împotriva acelor proprietari care creează probleme, inclusiv financiare, în asociaţie.
  • La cererea proprietarului, să ofere o factură individuală cu toate costurile detaliate ale întreţinerii.

16 august 2011

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari: Proprietarii zugrăvesc scara blocului

Proprietarii zugrăvesc scara blocului
Cabinetul medical de la parterul blocului trebuie să participe la zugrăvirea casei scării? S. C., Constanţa
Răspuns: Zugrăvirea spaţiilor comune se face pe cheltuiala proprietarilor din imobil, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice.


Administratorul are nevoie de atestat
Este adevărat că un administrator de bloc are nevoie de atestat pentru a putea semna actele asociaţiei? M. B., Bucureşti
Răspuns: Da, cursurile de administrator au o durată de 70 de ore, costă 280 de lei, iar atestatul este eliberat de primăriile de sector sau locale.

Administratorul nu vă reprezintă în instanţă
Administratorul ne reţine bani pentru a da în judecată rău-platnicii. Este corect? E. D., Bucureşti
Răspuns: Nu este corect, administratorul nu poate angaja asociaţia de proprietari într-un proces, ci numai Comitetul executiv sau Adunarea generală.

Probleme cu iluminatul public
Stâlpul de iluminat de la intrarea în bloc nu mai funcţionează de câteva zile. Administratorul nu a rezolvat nimic. Ce pot să fac? I. S., Bucureşti
Răspuns: Puteţi face dumneavoastră o sesizare la dispeceratul societăţii de iluminat Luxten, la telefon 021.9233

Debranşarea de la sistemul de încălzire
Pentru debranşarea de la sistemul centralizat de încălzire am nevoie de acordul asociaţiei de proprietari? O. S., Bucureşti
Răspuns: Da, aveţi nevoie de acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotărârea adunării generale.


Taxă pentru debranşare RADET

M-am debranşat de la RADET. Am înţeles că trebuie să plătesc o taxă pentru eliberarea avizului de proiect. Cât costă? M. N., Bucureşti
Răspuns: Pentru taxa de eliberare a avizului de proiect trebuie să plătiţi suma de 59,34 de lei, fără TVA. (aug. 2011)

Plata facturii la Apa Nova
Care este termenul-limită la care poate fi plătită o factură de la Apa Nova? I. D., Bucureşti
Răspuns: Conform Legii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, factura trebuie achitată în 15 zile de la data emiterii acesteia.


Schimbarea administraţiei unui bloc
Am cerut administratorului devizul pentru izolarea blocului şi ne-a refuzat. Ce putem să mai facem în această situaţie? V. B., Braşov
Răspuns: În această situaţie, convocaţi o adunare generală a asociaţiei şi schimbaţi administratorul.


Detalii despre «părţile comune» de la bloc
Dacă vrem să reabilităm termic etajul pe care locuim, calculăm lateralele blocului ca părţi comune? M. P., Bucureşti
Răspuns: Tot ce este faţadă, adică perimetrul exterior al clădirii de jur-împrejur, reprezintă proprietate comună a blocului.

Cum se iau hotărârile asupra destinaţiei spaţiilor comune? I M, Bucureşti
Răspuns: Prin hotărârea adunării generale sau, în situaţii excepţionale, prin acordul scris al majorităţii proprietarilor, pentru probleme care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal.

Cum se repartizează pierderile de apă dintre contorul general şi contoarele de apartament? M. T., Suceava 
Răspuns: Pierderile se repartizează în mod egal pe numărul de persoane din asociaţia respectivă, conform HG 1588/2007, articolul 34.

Cum se înfiinţează o asociaţie de proprietari care are şi chiriaşi?
E. S., Bucureşti
Răspuns: Se înfiinţează prin acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, din cadrul unei clădiri.

11 august 2011

Obligaţiile statului faţă de asociaţii

  • Pe o perioadă determinată trebuie ca statul să scutească asociaţiile de proprietari de la plata tuturor obligaţiilor fiscale. “Spre exemplu, acum fiind în criză, statul ar putea să ajute asociaţiile de proprietari, scutindu-le de impozite şi alte taxe. Relaxarea fiscală în ceea ce priveşte relaţia statului cu asociaţiile de proprietari ar fi bine-venită”, a spus Radu Opaina www.fapr.ro
  • În calitate de vânzător de apartamente, statul avea şi are obligaţia predării cărţii tehnice a construcţiei, completată la zi. Fără cartea tehnică a construcţiei nu se pot face consolidări ori reabilitări.
  • Statul are obligaţia să emită un regulament la nivel naţional privind reabilitarea termică a blocurilor, care să prevadă în clar condiţiile tehnice de execuţie şi rezultatele financiare care trebuie obţinute obligatoriu.
  • Statul trebuie să creeze condiţii financiare sigure, clare şi uşor de aplicat pentru asociaţiile care vor să-şi modernizeze clădirile.
  • În calitate de proprietar al unor apartamente din mai multe blocuri, statul are obligaţia să se intereseze de aceste proprietăţi, care trebuie să fie bine întreţinute şi să aibă întreţinerea plătită la zi, astfel încât să nu creeze probleme celorlalţi proprietari.
  • Acolo unde e proprietar, statul, prin reprezentant, are obligaţia să se implice, ca oricare alt proprietar, în activitatea asociaţiei de proprietari, prin participare la adunări generale sau prin ocuparea unor funcţii de conducere sau administrative.
  • În cadrul birourilor pentru asociaţiile de proprietari din cadrul primăriilor, funcţionarii trebuie să aibă atestat şi pregătire pentru această meserie, astfel încât munca lor să fie eficientă proprietarilor şi să răspundă pentru ceea ce fac.
  • Pentru siguranţa şi protecţia cetăţenilor săi, statul român are obligaţia să creeze cadrul juridic optim pentru administrarea şi gestiunea eficientă a clădirilor de locuinţe.
  • Prin autorităţile sale, statul român are obligaţia de a reglementa preţurile şi calitatea serviciilor publice, în concordanţă deplină cu practica şi realitatea din UE.
  • Statul şi politicienii au obligaţia să sprijine moral cetăţenii care se implică serios în activităţile privind viaţa la bloc.

31 iulie 2011

Reabilitarea termică poate reduce costurile de întreţinere la jumătate

Bucureştenii vor plăti mai mult pentru întreținere, în iarna 2011-2012, după ce CGMB a votat majorarea prețului la gigacalorie la aproape 170 lei. Mai puțin afectați de această majorare sunt doar bucureştenii care locuiesc în blocuri reabilitate termic.

"Reabilitarea termică este unica soluție, în momentul de față, pentru a menține la limita suportabilității factura pentru consumul de agent termic", a declarat Primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman. Edilul susţine că locatarii care locuiesc în imobile reabilitate termic plătesc facturi la întreținere cu până la 50% mai mici. ”Reabilitarea termică a clădirilor este cea mai eficientă şi economică metodă de reducere a consumului de energie, precum şi a costurilor de încălzire, facturile la întreţinere scăzând cu până la 50%, iar pierderile de căldură cu 80%.”

Mai mult: Libertatea.ro

17 iunie 2011

Declaratia fiscala 112: Administratorii îşi vor declara veniturile doar online

De la 1 iulie, administratorii asociaţiilor de proprietari trebuie să transmită declaraţia fiscală 112 lunară doar online, aceasta nu va mai putea fi depusă la ghişeele administraţiilor financiare.

Declaraţia 112 se va putea transmite doar prin intermediul internetului, în următoarele condiţii:
  • Persoana care trimite (administratorul sau altcineva din asociaţie) trebuie să obţină certificat digital calificat pentru semnătură electronică, emis de o societate comercială autorizată de ANAF; sunt necesare cont personal de e-mail (dar nu pe yahoo) şi acces la internet;
  • Pentru a putea transmite declaraţia 112, preşedintele asociaţiei împuterniceşte prin procură notarială persoana care are drept de semnătură digitală;
  • După depunerea formularului-cerere 150 şi a împuternicirii notariale la administraţia financiară şi primirea pe adresa de e-mail (a persoanei împuternicite) a dreptului de a transmite, se poate opera lunar depunerea declaraţiei fiscale 112 pentru luna curentă, până la data de 25 a lunii următoare.
  • Validările şi confirmările de primire se vor opera tot online.
Sursa:  Libertatea.ro

16 iunie 2011

Furtul din locuinte: Cum vă protejaţi locuinţa

Conform studiilor efectuate, numărul furturilor din locuințe a crescut enorm în ultimii ani. Tot studiile arată că 16% dintre victime au peste 60 ani. Cea mai frecventă modalitate utilizată în comiterea tâlhăriei săvârşită pe stradă este smulgerea, cele mai multe dintre victime fiind femei (65%), în contextul în care cele mai multe dintre bunurile furate sunt bijuterii, genţi sau telefoane mobile.

Cum vă protejaţi locuinţa

- nu invitaţi în locuinţă persoane cărora nu le ştiţi îndeajuns preocupările; sub o falsă amabilitate, se poate ascunde o persoană care urmăreşte să vă fure obiectele de valoare;
- învăţaţi copiii să nu primească în casă persoane necunoscute;
- înainte de a părăsi locuinţa, verificaţi dacă uşile şi ferestrele sunt bine asigurate;
- uşa de acces trebuie să fie prevazută cu două încuietori, având sisteme de chei diferite;
- în cazul în care există posibilitatea, montaţi un sistem de alarmă;
- în cazul apartamentelor situate la parter sau a caselor la curte, unde există riscul de pătrundere prin escaladare, este necesară protejarea ferestrelor cu grilaje metalice, ale căror capete să fie încastrate în zid, iar spaţiile dintre bare să fie de dimensiuni mici.

Iată ce aveţi de făcut în situaţia în care aţi căzut victimă hoţilor:

- sunaţi de urgenţă la 112;
- înştiinţaţi instituţiile bancare şi de telefonie mobilă, în cazul furtului cardurilor de credit sau al telefoanelor mobile;
- Înştiinţaţi instituţiile statului pentru documentele furate: buletin sau carte de identitate, paşaport, carnet de asigurare medicală, certificat de naştere.

15 iunie 2011

Izolarea mansardelor cu vata minerala bazaltica

Pentru acoperișurile cu poduri mansardate termoizolația se realizează prin fixarea materialului termoizolant sub si/sau intre căpriori. Stratul termoizolant trebuie sa fie protejat pe fata inferioara cu un strat de finisaj etanș care sa asigure protecția utilizatorilor împotriva eventualelor pulberi ce pot fi degajate de materialele termoizolante în timpul exploatării.
  
Legenda
  1. Invelitoare
  2. Sipci
  3. Finisaj interior
  4. Folie hidrofuga
  5. Capriori
  6. Aer ventilat
  7. Bariera de vapori
  8. Termoizolatie din vata minerala din bazalt
Sursa: www.utilul.ro

14 iunie 2011

Sfaturi pentru o termoizolatie de calitate: Placarea cu Polistiren

1. Cum se alege corect un sistem termoizolant? Trebuie făcute calcule sau e suficient să se cunoască grosimea zidurilor?

Un sistem termoizolant se alege în functie de câteva criterii importante, si anume: orientarea imobilului către punctele cardinale, distanta dintre clădirile învecinate si nu în ultimul rând, zona geografică.

Este esential să se realizeze o auditare energetică a clădirii, sau cel putin o investigare termografică, nefiind suficientă cunoasterea grosimii zidurilor. Daca acest lucru nu este posibil, atunci se recomandă alegerea unui polistiren de fatadă cu o grosime de minim 100 mm.

2. De ce sunt importante celelalte straturi ce urmează a fi puse peste plăcile termoizolante? Nu este suficientă doar tencuiala?

Tencuiala decorativa , asa cum sugereaza si denumirea, are în primul rând un rol decorativ.
Pentru mărirea rezistentei polistirenului de fatada la socurile mecanice, la fortele de compresie si tractiune care apar pe fatade, dar si pentru oprirea pătrunderii razelor UV, polistirenul de fatadă se lipeste de perete cu adeziv de polistiren, se fixeaza in dibluri, dupa care se aplică plasa de armare inglobata în adezivul de polistiren si se trage al doilea strat de adeziv.

3. Sistemele trebuie alese si în funcție de zona geografică? La mare aerul este sărat si este mult vânt, iar la munte plouă si este zapadă, se iau în considerare acesti factori atunci când se alege sistemul?

Într-adevăr, zona geografică este foarte importantă. De exemplu, în zonele cu multă umezeală, se recomandă folosirea adezivului de polistiren cu proprietăti de respingere a apei, iar ca strat de finisare - decorare, este recomandată tencuiala decorativă structurată cu efect hidrofob(cum este Savana ACVASTOP), cu rezistentă la intemperii (înghet si dezghet), precum si la razele UV.

4. Trebuie ca firma care comercializează sistemul de termoizolare să aibă aprobări de calitate, certificate de calitate? Sunt semnalizate aceste certificate pe produs cum poate un client sti dacă ceea ce cumpără are aceste aprobări?

Sistemul trebuie sa fie agrementat tehnic de către institutiile autorizate din România si să fie însotit de declaratii de conformitate. Producatorii care au agrement tehnic indică pe etichetă autoritatea care a avizat produsul.

5. În cazul în care cineva si-a termoizolat apartamentul de la bloc, va fi eficient acest sistem având în vedere că vecini lui nu au termoizolat apartamentele lor?

În cazul locuintelor din blocuri, izolarea interioara a apartamentului are doar un efect partial. O izolare termică se realizează corect la exterior, în urma auditării energetice si a unui proiect realizat de către specialisti.

6. Cum se poate evita condensul, umezeala si igrasia dintr-o cameră termoizolată?
Unde s-a făcut greseala? Cum poate fi evitată aceasta problemă?

Camerele neîncălzite si termoizolate trebuie încalzite periodic. Orice locuintă termoizolată trebuie aerisită zilnic timp de cel putin 5 minute, de 2-3 ori pe zi.
O altă regulă este ca peretii exteriori să fie lăsati liberi pentru o bună circulatie a aerului, asta însemnând că e de preferat să nu existe mobilier de dimensiuni mari în acestă zonă.

7. Ce le recomandati celor care au deja construită o casă (veche) dar vor să îsi facă
un sistem de termoizolare?

În acest caz, tencuiala veche trebuie decopertată, de asemenea pot fi necesare consolidarea clădirii, refacerea izolatiei fundatiei, după care se aplică Savana Grund acrilic de adâncime pentru întărirea suportului. La final, se aplică sistemul termoizolant (polistirenul de fatadă, diblurile, plasa de armare si adezivul de polistiren) precum si tencuiala decorativă structurată.

8. La ce trebuie să fim atenti atunci când se lucrează pentru instalarea termoizolatiei? Care sunt cele mai frecvente greseli si cum pot fie ele evitate?

Greselile care pot interveni la instalarea termoizolatiei sunt numeroase, voi încerca să le enumăr
si să arăt cum pot fi evitate:

• Rosturile nedorite dintre plăcile de polistiren nu se chituiesc cu adeziv de polistiren, ci se completează cu fâsii de polistiren sau cu spumă poliuretanică;
• Diblurile nu se monteaza înainte de timpul de priză al adezivului de polistiren (care este de 12-24 ore);
• La zidăria plină, este recomandat ca diblul să intre minim 5 cm, iar la zidăria cu goluri - minim 8 cm. De asemenea, se alege diblul cu bolt de poliamidă sau cu bolt de otel, în functie de natura zidului(plin sau cu goluri);
• Lipirea plăcilor de polistiren pe suporturi precum BCA sau zidării vechi se face după intarirea suportului si reducerea gradului de absorbtie al acestuia cu ajutorul produsului Savana grund acrilic de adâncime;
• În cazul peretilor de cărămidă cu goluri, diblul nu se fixează prin percutie, deoarece se fracturează cărămida; este recomandată, în schimb, fixarea diblurilor prin înfiletare.
• Se recomandă ca soclul clădirii să fie retras cu minim 2 cm fată de restul fatadei, astfel încât apa colectată pe fatadă să nu se scurgă pe soclu; în acest caz, se foloseste profilul de soclu cu picurător.
• Fixarea plasei de armare se realizează numai prin inglobarea ei in stratul de adeziv de
polistiren. În acest mod, plasa de armare este prinsă între două straturi de adeziv de polistiren, obtinându-se efectul de armare.
• După aplicarea celui de-al doilea strat de adeziv de polistiren (masa de spaclu), se lasă la maturat cel putin sapte zile si numai dupa aceea se pot aplica grundul (amorsa) si tencuiala decorativă structurată.

Greselile frecvente care apar în aplicarea stratului final decorativ:
• Grundul (amorsa) nu are aceeasi nuanta cu tencuiala decorativă structurată ; in cazul acesta, in procesul de structurare exista riscul sa se ajunga la stratul de grund si sa se vada alta culoare;
• Nu se lucrează continuu pe toată suprafata fatadei
• Se lucrează la temperaturi mai mici de +5°C sau mai mari de 30°C
• Nu se iau în calcul temperatura aerului si temperatura fatadei
• Se lucrează pe suprafete expuse direct radiatiei solare
• Se lucrează la mai putin de 2-3 ore de la trecerea soarelui (timpul necesar
eliminării căldurii acumulate în fatadă)
• Se lucrează pe vânt puternic, în conditii de umiditate atmosferică ridicată, ceată
sau ploaie

9. Cum se acordă garanția? Separat pentru produs – sistem si separat pentru montaj?

Garantia se acordă în conformitate cu legislatia referitoare la introducerea pe piată a produselor pentru constructii. Producătorul poate acorda garantie pentru produs sau un sistem, iar firma de constructii este răspunzătoare pentru montajul lor, conform recomandărilor producătorului din agrementul tehnic.

sursa: fabryo.com
 
Anunt: Firma termoizolatii: www.hidrocon.3x.ro

13 iunie 2011

Sisteme de termoizolatie pentru locuinta Dumneavoastra: Izolatii cu celuloza

Izolații cu Celuloza
Sistemul de izolare cu celuloza este o solutie moderna si performanta de izolatie termica si fonica, realizata prin injectarea sub presiune in spatial de izolat a fibrei de celuloza. Materia prima este compusa din material organic obtinut prin reciclarea hartiei, ignifugat, aditivat cu solutie antiseptica pentru prevenirea aparitiei fungilor şi tratat împotriva dăunătorilor (ex. rozatoare, insecte)
Conductivitatea termica a fibrelor de celuloza este de 0.037kW/mK,mai buna decat cea a materialelor obișnuite.
Proprietatile fizice ale celulozei ii permit sa ajunga in spatii sau zone inguste din jurul instalatiilor aflate in pereti, cum ar fi tevi si conductori electrici, nelasand zone de aer libere care ar putea reduce eficienta izolatiei. De asemenea, prin etansarea peretilor si sarpantelor cu sistemul de izolare cu celuloza se elimina infiltratiile de aer, curentii de convectie-in consecinta se creaza o bariera termica eficienta.
Aditional, celuloza actioneaza in distribuitia uniforma a umezelii prin cavitatile unde este folosita, prevenind acumularea ei intr-o zona si ajutand la o uscare mai rapida.
  • Celuloza umple complet cavitatile, lasand foarte putine zone cu aer. prin care poate trece sunetul, asigurand reducerea zgomotelor din interior
  • Celuloza are abilitatea de a bloca aerul in interiorul ei.
  • Densitatea pe mc a celulozei instalate in izolatiile este de 2-3 ori mai mare in comparative cu alte materiale
Sistemul de izolare cu celuloza Termocel este folosit pentru izolarea cladirilor vechi si noi, pe structura de lemn sau fier si zidarie, a podurilor, șarpantelor,etc. 
Mai multe informații despre sistemul de izolare cu celuloza gasiti aici: http://www.termocel.ro/

12 iunie 2011

Toti locatarii blocului sunt obligati sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparatiilor terasei blocului


Indiferent de modul in care a fost realizat acoperișul blocului de locuințe, toți locatarii blocului sunt obligați sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparațiilor acoperișului sau a terasei blocului în care locuiesc conform Legii nr. 230 din 2007, care a intrat în vigoare la data de 23 august 2007.

Legea 230 din 6 iulie 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 23 iulie 2007.

Aşadar, printre alte prevederi legale, începând cu intrarea ei in vigoare, reprezentanţii asociațiilor de proprietari, în speță, președintele, administratorul şi cenzorii pot fi traşi la răspundere pentru neîndeplinirea sarcinilor care le revin mai ales cu privire la reparatiile spatiilor comune, acoperisului sau subsolului comun..

Marea problemă a celor care locuiesc la ultimul etaj dintr-un bloc este legată de starea precară a acoperişului, care este considerat spaţiu comun, la fel ca şi instalaţiile de apă sau cele termice din subsol sau de pe partile comune ale imobilului . În consecinţă, conform normelor legale toţi proprietarii dintr-un imobil  ar trebui să se implice în repararea acestuia.

Există cazuri în care locatarii chiar au simţul proprietăţii şi îşi dau interesul ca acesta să fie reparat sau chiar înlocuit. De partea cealaltă, sunt cei care nu dau doi bani pe acest aspect şi consideră că singurii răspunzători sunt cei care locuiesc la ultimul etaj.

În ultima perioadă această situaţie a cam luat amploare, poate şi pentru faptul că disperaţi să le tot intre apa în casă, cei de la ultimul etaj s-au apucat să repare pe cont propriu acoperişul comun, în speranţa că vor recupera banii investiţi de la Asociaţia de Proprietari. Lucru care, de obicei, nu se întâmplă.

În mare parte, vina aparţine preşedinţilor, administratorilor şi cenzorilor de asociaţie care, cu toate că sunt retribuiţi de locatarii din bloc, uită că au anumite obligaţii faţă de aceştia, şi implicit faţă de spaţiile comune.

Acesti romani care au plătit din propriul buzunar costurile de reparatie a acoperisului comun, pot sa cheme in judecata Asociatia de Proprietari, in solidar cu ceilalti coproprietari care au refuzat participarea la aceste costuri, si pe baza facturilor si devizelor de lucrari, pot obtine pe cale judecatoreasca obligarea acestora la plata diferentei care le-ar reveni conform numarului de apartamente din imobilul respectiv.

Preşedinţii, administratorii şi cenzorii pot fi amendaţi  conform legii 230 din 2007 daca nu isi respecta atributiile care le revin. Noua lege prevede contravenţii serioase faţă de cei răspunzători care nu iau măsurile necesare pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă a acoperişurilor şi nu numai.
Amenda aplicată în astfel de cazuri este de la 500 RON la 3000 RON.

Constatarea acestor contravenţii se aplică celor vinovaţi de către reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii, primari sau reprezentanţii acestora la sesizarea oricărei persoane interesate.

Mai mult de atat , noua lege prevede că proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Potrivit legii, comitetul executiv va pregăti şi va prezenta adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii.

Mai mult, art. 46 din lege prevede că toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari , inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari , pentru constituirea fondului anual de reparatii la spatiile comune ale imobilului. Sursa: www.urbaniulian.ro

Anunt: Firma specializata in lucrarile de hidroizolatii terase: Hidroizolatii-Profesionale.blogspot.com

Aerul Conditionat: Răcoarea te poate îmbolnăvi!

Toţi ne dorim să fie răcoare în casă sau în birou pe timpul verii, aşa că folosim la maximum aparatele de aer condiţionat. Potrivit dr. Laurenţiu Luca, directorul Clinicii Puls, această practică ne poate provoca nevralgii, migrene, răceli, sinuzite şi chiar paralizii faciale.

Potrivit medicului, cele mai frecvente problemele de sănătate din timpul verii sunt cauzate tocmai de diferenţele mari de temperatură între interior şi exterior ori de fluxurile directe de aer rece la care ne expune un aparat de aer condiţionat care nu e reglat moderat. “Printre aceste afecţiuni se numără răcelile, nevralgiile, migrenele, paraliziile de nerv facial, sinuzitele şi chiar alergiile”, ne-a spus dr. Luca.

Iată cum se manifestă afecţiunile

Nevralgiile afectează mai ales capul şi se manifestă prin dureri ascuţite la nivelul tâmplei, al frunţii, al urechilor sau al cefei.
Durerile dentare sunt declanşate şi amplificate de expunerea la aer rece, pe fondul unor probleme deja existente.
Nevralgiile intercostale sunt percepute ca nişte junghiuri puternice sau arsuri, în puncte fixe de pe suprafaţa toracelui. Disconfortul provocat de acestea este de durată şi cedează doar la tratament cu antiinflamatorii sau cu decontracturante musculare aplicate local.
Paraliziile de nerv facial sunt o altă afecţiune destul de frecventă. Acestea se manifestă prin lăcrimarea ochiului de pe partea afectată şi prin paralizia pleoapei respective, prin căderea colţului gurii sau prin dureri puternice la deschiderea maxilarului, în zona urechii. În astfel de cazuri se impune vizita la un specialist şi evitarea oricărei surse de aer rece.
Rinitele alergice pot fi provocate nu doar de alergii, ci şi de aerul condiţionat.Se manifestă prin curgerea nasului şi prin mâncărime la nivelul nasului.

Nu regla temperatura sub 23 de grade

Pentru a evita problemele de sănătate cauzate de aerul rece produs de aparate, evită să setezi temperatura interioară la mai puţin de 23 de grade. Nu e confortabil şi, în plus, îţi va creşte factura cu circa 5% pentru fiecare grad în minus.
Dacă temperatura exterioară e sub 24 de grade, mai bine deschide fereastra şi opreşte aerul condiţionat.
Curăţă măcar de două ori pe an filtrele aparatului sau cheamă pe cineva care se pricepe la asta, ca să nu sufle spre tine cine ştie ce bacterii.
Înainte de a da drumul la aerul condiţionat, aeriseşte încăperea, dimineaţa, când e răcoare.

9 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Cenzorul sau comisia de cenzori

Art. 19. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori urmăreşte şi asigură respectarea legalităţii în administrarea bunurilor materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei de proprietari.
(2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de membri, care trebuie să aibă cel puţin studii medii.
(3) Dacă dintre membrii asociaţiei de proprietari nu se poate alege comisia de cenzori, atunci adunarea generală va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociaţiei de proprietari, persoană fizică ori juridică de specialitate, pe bază de contract sau convenţie de prestări de servicii.
(4) Cenzorii aleşi ai asociaţiei de proprietari pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(5) Cenzorul angajat sau contractat din afara asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(6) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, cenzorul sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund, personal sau solidar, în faţa legii şi a proprietarilor pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 20. - Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi a regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmeşte şi prezintă adunării generale rapoarte asupra activităţii sale şi asupra gestiunii asociaţiei de proprietari, propunând măsuri.

7 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Preşedintele asociaţiei de proprietari are urmatoarele atributii

Art. 18. -(1) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor comitetului executiv, fie oricare alt membru al
comitetului executiv ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor în cadrul adunării generale.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în derularea contractelor angajate de aceasta şi îşi asumă obligaţii în numele acesteia.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
(4) Preşedintele asociaţiei de proprietari urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor cetăţeneşti ce revin proprietarilor şi punerea în aplicare a deciziilor comitetului executiv.
(5) Preşedintele asociaţiei de proprietari păstrează şi urmăreşte ţinerea la zi a cărţii tehnice a construcţiei, precum şi a celorlalte documente privitoare la activitatea asociaţiei de proprietari.
(6) Ştampila asociaţiei de proprietari se păstrează şi se foloseşte numai de către preşedinte sau de vicepreşedinte.
(7) În cazul în care preşedintele se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de către un vicepreşedinte, numit de preşedintele asociaţiei de proprietari dintre membrii comitetului executiv, urmând ca în termen de 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o adunare generală pentru a alege un nou preşedinte.
(8) Preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, pe bază de contract de mandat, potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 230/2007, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a adunării generale, potrivit prevederilor Codului fiscal.

6 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 17. -(1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.

5 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 15. - Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv, reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 16. - Comitetul executiv, format dintr-un număr impar de membri aleşi de adunarea generală, reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi exploatarea clădirii, cu excepţia atribuţiilor rezervate exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Preşedintele asociaţiei de proprietari este şi preşedinte al comitetului executiv.

4 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Proprietarii membri ai asociaţiei au următoarele drepturi şi obligaţii

Proprietarii membri ai asociaţiei, pe lângă drepturile şi îndatoririle prevăzute în statutul asociaţiei de proprietari, au şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
a) să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari;
b) să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, dacă au capacitatea deplină de exerciţiu;
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia;
d) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile;
e) să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite;
f) să îşi închirieze proprietatea, fără a fi afectate exercitarea drepturilor şi îndeplinirea responsabilităţilor legate de asociaţia de proprietari.
B. Obligaţii:

1 iunie 2011

Angajări în asociaţia de proprietari. Conventia civila si contractul de mandat.

Este foarte important să vă asiguraţi că angajările în cadrul asociaţiei de proprietari se fac în deplină legalitate. După intrarea în vigoare a noului Cod al Muncii, aveți următoarele opțiuni:


1. Pentru administrator, contabil, îngrijitor, instalator, mecanic, cenzor din afara asociaţiei:


Convenţia civilă de prestări servicii. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi al lucrărilor ocazionale.
Contractul individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajator şi pentru angajat şi, în plus, pentru angajator, cotele pentru accidente, boli profesionale, fondul de concedii şi creanţe salariale. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor.

2. Pentru aleşi (preşedinte, cenzor, membru comitet):
Contract de mandat. Obligaţiile fiscale sunt: impozitul şi cotele (angajat, angajator) pentru sănătate şi pensii.

3. Dacă prestatorul e PFA (persoană fizică autorizată); AF (asociaţie familială); IMM (micro-întreprindere); societăţi comerciale sau alte forme juridice:

Contractul de prestări servicii. Valoarea brută este mai mare, dar taxele şi impozitele nu mai sunt în sarcina asociaţiei de proprietari.

Cea mai avantajoasă formă, atât pentru asociaţie (maiieftină cu 30 %), cât şi pentru persoană (aceleaşi drepturi pentru pensie şi şomaj) e Convenţia civilă.

Pentru toate taxele şi impozitele se completează Declaraţia 112, iar în cazul în care se datorează la stat doar impozitul de 16%, se depune Declaraţia 100.

Sursa: Libertatea.ro

P.S. "începând cu data de 01.07.2012 nu se mai depune declarația 100 ci doar 112 prin semnătura digitală" 

29 mai 2011

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari - Administratorul de bloc poate fi angajat printr-o convenţie civilă


Sunt administrator de bloc. Pe un proprietar care nu aduce indexul de apometre la apă rece şi apă caldă pot să-l trec la pauşal? Câţi metri cubi de persoană să trec: 4 sau 5 metri cubi?
Răspuns: În cazul dv., se estimează consumul individual conform ultimului consum declarat de proprietar. Regularizarea consumului se va face atunci când proprietarul va declara următorul consum.

Cum poate fi plătit administratorul dacă are o normă de 12 ore pe lună?
Răspuns: Administratorul de imobile poate fi angajat fie printr-o convenţie civilă, fie pe bază de contract individual de muncă

Administratorul spune că repartizarea cheltuielii pentru femeia de serviciu se face pe apartament, nu pe număr de persoane, cum era legea veche. Cum e corect?
Răspuns: Cheltuielile asociaţiei de proprietari cu îngrijitorul se repartizează după numărul de persoane care locuiesc, întrucât persoanele prezente produc aceste cheltuieli. Baza legală este OMEF nr. 1.969/2007 anexa 2 lista de plată şi H.G. nr. 1.588/2007.

Cum se iau hotărârile asupra destinaţiei spaţiilor comune?


Răspuns: Prin hotărârea adunării generale sau, în situaţii excepţionale, prin acordul scris al majorităţii proprietarilor, pentru probleme care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal.

Mai mult:  Libertatea.ro

26 mai 2011

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar gunoiul colectat selectiv

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar locatarii obligati sa colecteze gunoiul selectiv, considera peste doua treimi dintre respondentii unui sondaj realizat de Ziare.com pe aceasta tema.
Sondajul s-a desfasurat in perioada 13.05.2011 - 20.05.2011 si la el au participat 1.438 de cititori Ziare.com care au dorit sa isi spuna parerea in aceasta privinta.

66.27% dintre cititorii Ziare.com au raspuns afirmativ la aceasta intrebare, 30.60% au fost impotriva ideii de desfiintare a ghenelor de bloc, in timp ce 3.13% au spus ca nu sunt interesati de subiect.

Comisarul Garzii de Mediu Silvian Ionescu a avertizat ca, in Romania, colectarea selectiva a deseurilor se afla la un grad de doar 1%, in conditiile in care media europeana este de 24% si creste an de an.

In opinia sa solutia ar fi amenzi usturatoare pentru cei care nu colecteaza selectiv deseurile, dar si desfiintarea ghenelor si inlocuirea lor cu recipiente pentru colectare selectiva. Seful Garzii de Mediu da exemplul Ungariei, care a reusit sa rezolve problema colectarii deseurilor in acest fel.

Costurile insa s-au ridicat la 30.000 de euro pe bloc.

Viceprimarul Capitalei, Victor Iovici, s-a declarat si el de acord cu ideea, sustinand ca bucurestenii trebuie pregatiti pentru aceasta schimbare, in primul rand prin educatie si constructia infrastructurii specifice.

Costurile pentru colectarea selectiva s-ar ridica la aproximativ 1,8 miliarde de lei, insa investitia poate fi realizata prin fonduri europene.Sursa: Ziare.com