5 februarie 2012

Cum se aplica penalizările pentru neplata întreținerii la bloc

Penalizări de 0,2% pe zi pentru restantieri. Românii care nu-și plătesc la timp întreținerea la bloc riscă să plătească penalizări pentru întârziere.

Conform specialiștilor, acestea curg abia dupa 30 de zile de la expirarea datei scadente si nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi. Penalizarile sunt o solutie pentru plata restantelor, însă reprezinta o problema acolo unde sunt aplicate gresit.

Conform Legii nr. 230 din 2007 art. 30 alin. 1 lit. J, comitetul executiv al asociatiei de proprietari are dreptul sa stabilească un sistem propriu de penalizări al asociatiei pentru protejarea intereselor proprietarilor.

In acest scop, comitetul executiv emite o decizie scrisa cu aprobarea majorității membrilor sai. Conditiile care fac obiectul sistemului de penalizari sunt:
  • Penalizarea maxima permisa de lege este de 0,2 %/zi de întârziere;
  • Se poate penaliza orice suma cu titlu de restanta: cota de contribuție (in care este inclusa si cota-parte pentru fondul de reparații, precum și toate cheltuielile ce revin lunar proprietarului), restanta la fondul de rulment, daca s-a stabilit prin decizia comitetului executiv și daca proprietarul are obligatii cu privire la fondul de rulment al asociației;
  • Penalizarea se aplica începând cu prima zi dupa 30 de zile de la data scadenta a listei de plata. Data scadenta a listei poate fi de maximum 20 de zile de la data afișării;
  • Valoarea penalizării nu poate depăși valoarea restantei asupra careia a fost aplicata penalizarea;
  • Nu se poate aplica în paralel cu sistemul de penalizări al asociatiei si repartizarea penalizarilor de la furnizori. Acestea se vor achita din fondul de penalități al asociației, constituit din aplicarea sistemului de penalizări;
  • Nu se poate aplica penalizare la penalizare;
  • Soldul fondului de penalități rezultat după achitarea penalităților la furnizori se utilizeaza numai pentru lucrari de reparatii și întreținere asupra partilor de construcție si instalațiilor aflate in proprietatea comuna a proprietarilor, sau pentru cheltuieli administrative gen consumabile;
  • Penalizările se aplica pentru acoperirea pierderilor financiare generate de neplata la timp a obligațiilor financiare ale proprietarilor fata de asociația de proprietari;
  • Dacă penalizarea se plătește o data cu întreținerea pe chitanta de plata se va mentiona “Din care penalizari: … lei”;
  • Odată stabilit sistemul, trebuie aplicat. Altfel comitetul executiv și administratorul răspund în fața legii și a proprietarilor pentru prejudiciul creat;
  • Pentru proprietarii cu mari probleme sociale se pot stabili, prin aceeași decizie a comitetului executiv, masuri de ajutorare, in sensul scutirii de la plata penalizărilor, pe termen scurt, cu angajament scris din partea restantierului de gasire a unor solutii de plata a restantei. Altfel, angajamentul nerespectat va conduce la anularea scutirii și plata penalizărilor calculate;
  • Penalizările calculate greșit sau care nu pot fi justificate cu documente ale asociației de proprietari nu sunt luate în considerare de instanta de judecata la acțiunea impotriva restanțierului.

1 februarie 2012

Cum îţi reamenajezi apartamentul fără să iei amendă


  • În primul rând, trebuie ştiut că renovările şi amenajările se fac astfel încât să nu-i afecteze pe ceilalţi proprietari.
  • Nu se poate modifica structura de rezistenţă, cum sunt stâlpii, grinzile, pereţii de rezistenţă exteriori şi interiori. Pentru a nu face greşeli care ar putea afecta construcţia, este bine să consulţi un specialist înainte să demarezi lucrarea.
  • Amenajările se pot executa cu zgomot numai în afara programului de linişte şi de somn.
  • Dacă lucrarea vizează şi proprietatea comună, de exemplu pereţii comuni cu holul sau casa scării, cere aprobare de la conducerea asociaţiei de proprietari.
  • Dacă în urma lucrărilor produci mizerie sau resturi de materiale, depozitează- le la parter, în spaţiul de la ghena blocului. Nu le arunca pe tubulatura de ghenă şi nu le depozita pe hol sau pe casa scării. Altfel, rişti costuri suplimentare fie pentru desfundarea ghenei, fie pentru munca suplimentară a îngrijitorului, care va trebui să transporte mizeria ta jos, la ghenă.


  • Sursa: Libertatea.ro 

    29 ianuarie 2012

    Cum să faci reabilitare termică la bloc fără să plătești impozit


    Cei care aleg să își placheze singuri casa cu polistiren trebuie să știe că nu vor beneficia de scutirea plății impozitului dacă nu reabilitează locuința cu autorizație.



    În localitățiile în care proprietarii nu mai au răbdare ca primăria să ajungă și la ei cu reabilitarea termică sau care locuiesc în orașele unde nu sunt bani suficienți pentru aceste programe, pot beneficia de scutiri de impozite dacă își pun singuri schele pe casă și plătesc ei placarea cu polistiren a pereților și își pun termopan.
    Totuși, pentru ca să nu mai scoată bani din buzunar la Direcția de Taxe și Impozite, proprietarii trebuie să aibă autorizație de construcție pentru a începe lucrările și un certificat de performanţă energetică sau, după caz, raportul de audit energetic în care sunt precizate măsurile de intervenţie pentru reabilitarea termică.
    Mai mult, după ce muncitorii termină reabilitarea termică a imobilului sau a locuinței, aceștia trebuie să întocmească și procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic.

    Pentru imobilele cu maximum trei etaje- nu este nevoie de autorizație
    ”Autorizaţia de construire nu se va solicita, respectiv nu se va depune pentru clădiri de locuit individuale cu cel mult trei niveluri, care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, respectiv situate în afara zonelor de protecţie a monumentelor şi/sau a zonelor construite protejate”, se specifică în  Legea 50/1991.
    Potrivit președintelui Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuță, cei care își fac această lucrare pe propria cheltuială pot beneficia de scutire de impozit pe o perioadă de minimum șapte ani. Scutirea se va aplica din anul fiscal următor, se mai specifică în lege.

    Credite garantate de stat pentru cei care nu au bani
    Cei care nu ai fonduri, dar vor să își reabiliteze casa, pot accesa credite de la bancă, ce vor fi garantate de către stat. Astfel, prin legea privind reabilitarea fațadelor, executarea lucrărilor de intervenție la anvelopa clădirilor de locuit se finanţează din surse proprii ale beneficiarilor de credit, reprezentând 10% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie, şi 90% se asigură din credite bancare, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, se specifică în lege.
    Perioada de rambursare a creditului este de maxim 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor şi creditul poate fi contractat atât de către asociaţiile de proprietari (prin hotărârea a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari) cât şi de proprietarii de locuinţe unifamiliale.
    Actul normativ oferă posibilitatea proprietarilor de locuinţe ca, în sumele solicitate prin aceste credite, să realizeze inclusiv lucrări de reabilitare termică, chiar dacă există deja un program de reabilitare termică dedicat blocurilor de locuinţe şi locuinţelor unifamiliale.

    Persoanele cu handicap și săracii au întâietate la banii de la stat
    Proprietarii cu handicap şi cei nevoiaşi vor avea întâietate atunci când vine vorba de reabilitarea termică a apartamentelor pe banii autorităților locale. Iar cei bogaţi pot lua credite garantate de stat.
    Astfel, după ce au reabilitat ani de-a rândul blocurile de la stradă, ca să adune voturi la alegeri, şi cele în care administratorii sau locatarii aveau pile la primărie, Parlamentul a decis să schimbe legea reabilitării termice.

    Sursa: EVZ.RO

    19 ianuarie 2012

    Reparaţiile la bloc se fac din banii tuturor proprietarilor

    Proprietarii de apartament au obligaţia să finanţeze reparaţiile din bloc, cum ar fi terasa, instalaţiile de apă, canalizarea, faţada sau tubulatura de gunoi.
    • Administratorul, împreună cu preşedintele sau comitetul executiv, va stabili care sunt lucrările ce trebuie executate cu prioritate, în ordinea importanţei lor pentru confortul proprietarilor.
    • Comitetul executiv, în baza a cel puţin 3 oferte de pe piaţă, va dimensiona costul lucrărilor urgente şi prestatorul sau prestatorii cu care va încheia contracte.
    • Suma totală pentru reparaţii- le stabilite face obiectul fondului de reparaţii anual şi se împarte la 12.
    • În fiecare lună, începând cu ianuarie, pe lista de plată va apărea la rubrica “Fond de reparaţii” câte o cotă lunară din cele 12 stabilite. Suma pentru fondul de reparaţii repartizată după cota-parte indiviză face parte din totalul întreţinerii lunare.
    • Lucrările se vor executa pe măsura sumelor încasare la fondul de reparaţii şi în funcţie de momentul prielnic când acestea se pot executa (de ex. - repararea terasei se poate face în sezonul cald).
    • Plata lucrărilor, pe măsura execuţiei acestora şi în funcţie de înţelegerea contractuală cu prestatorul, se va face din fondul de reparaţii care se strânge de la proprietari în cadrul întreţinerii lunare.
    Sursa: Libertatea.ro

    12 ianuarie 2012

    Cum scapi de mucegai?

    Ciupercile de mucegai fac parte din mediul nostru de viata, in mod natural. Sporii lor se regasesc aproape peste tot, chiar si in incaperile interioare. Ele sunt, de obicei inofensive. Problema se pune cand concentratia lor depaseste un anumit nivel, mucegaiul putand provoca probleme de sanatate pentru locuitori.

    De cele mai multe ori, mucegaiul se formeaza in secret. Un miros specific si mici pete negre pe pereti, tavan sau pe spatele mobilierului vechi sunt primele semne de aparitia mucegaiului in casa.

    Dezvoltarea mucegaiului intr-o camera este determinata, in principal, de trei factori: umiditatea, substante nutritive si temperatura ambientala. Dintre cele enumerate mai sus, umiditatea reprezinta cea mai importanta sursa de alimentatie. Mucegaiul creste si se dezvolta in zone cu umiditate crescuta.

    Dar de ce avem umiditatea (prea) ridicata intr-o cladire? Care sunt cauzele umiditatii crescute intr-o cladire?

    In primul rand, din infiltratii de apa, in mod direct: infiltratii printr-un acoperisului deteriorat sau in cazul tevilor rupte in pereti.

    Un alt aspect, mai putin cunoscut este blocarea transferului umiditatii prin pereti, din interior spre exterior, la nivel capelar. Acest fenomen este denumit de unii "respirarea" casei. Daca aceasta respiratie este ingreunata, sau impiedicata, umiditatea se cumuleaza in pereti si se formeaza condensul. Acest lucru se intampla, in special in cazul constructiilor izolate inadecvat, si/ sau neincalzite si neventilate corespunzator. Greseli in constructii precum puntile termice, conduc iarasi, la probleme de acest gen.

    Intr-o camera sanatoasa, umiditatea aerului este de 65-70%. O umiditate permanenta de peste 80% creste semnificativ probabilitatea de aparitie a mucegaiului.

    Impactul asupra sanatatii

    Numeroase studii aparute recent au aratat o legatura stransa intre expunerea oamenilor la mucegai si imbolnavirile la nivelul cailor respiratorii. Sporii de mucegai sunt inhalati cu aer si creaza reactii alergice si iritatii la nivelul cailor respiratorii.

    Inca nu se stie exact concentratia de spori in aerul inhalat peste care apar aceste efecte negative asupra sanatatii, dar in principiu se crede ca si cele mai mici concentratii sunt capabile sa declanseze reactii alergice la persoanele sensibile.

    Cum scapi de mucegai?

    In cazul in care suspectati existenta mucegaiului, specialistii recomanda sa examinati indeaproape suprafata peretilor. Verificati in special zonele ascunse, in spatele mobilierului, dar si colturi si tavan. In Germania, de exemplu se folosesc din ce in ce mai mult si caini instruiti pentru a detecta si cele mai mici pete de mucegai.

    Pentru a scapa complet de mucegai, trebuie eliminate sursele de alimentare a acestuia. De foarte multe ori insa (in special in cazul constructiilor vechi), acest lucru nu mai este posibil.

    In comert se gasesc o serie de produse pentru eliminarea mucegaiului: solutii lichide, prafuri sau chiar sub forma de spray, fiecare cu un impact mai mare sau mai putin eficient, cu un grad mai mare sau mai mic de concentratie de chimicale.

    Pe langa aceste solutii, iata cateva sfaturi utile pe care le puteti incerca, si care nu implica investitii foarte mari:

    - curatati suprafata atacata de mucegai cu alcool sau cu o solutie de soda (o lingurita de soda se dizolva intr-un litru de apa si se sterge suprafata). Datorita caracterului alcalin, soda distruge sporii de mucegai.
    Cu aceasta solutie se poate curata si lemnul atacat de mucegai
    - aplicati apoi, pe suprafata curatata si uscata, var sau vopsea pe baza de var. Varul impiedica formarea de mucegai in mod natural.
    - repetati operatiunea o data la 2 - 3 luni, daca e necesar
    - lasati o distanta suficienta in spatele mobilierului, pentru o aerisire corespunzatoare a peretelui
    - important: folositi manusi si ochelari de protectie; cu toate ca sunt materiale naturale, netoxice, atat soda, cat si varul au un efect iritant

    Pentru zone puternic atacate sau cand si tencuiala e deja deteriorata, se recomanda aplicarea unor tencuieli speciale de asanare a mucegaiului.


    www.naturalpaint.ro

    11 ianuarie 2012

    Ședințele la bloc, obligatorii la început de an

    Pentru ca toate activităţile la nivelul asociaţiei de locatari să funcţioneze bine în noul an, este necesar să te organizezi un pic încă de la începutul lunii ianuarie, în cazul în care eşti administrator.

    În luna ianuarie, trebuie stabilită o adunare generală a proprietarilor, în care se vor stabili:
    • Fondul de reparaţii, necesar şi obligatoriu pentru rezolvarea problemelor tehnice ale clădirii.
    • Fondul lunar de salarii şi indemnizaţii în valoare brută pentru administrator, preşedinte, cenzor, îngrijitor etc.
    • Fondul lunar maxim de cheltuieli administrative, altele decât cele privind reparaţiile: pentru acţiuni în justiţie, consumabile, detergenţi, mături, transport, fotocopii, chitanţiere, facturiere, reviste, ziare, telefon etc.
    • Valoarea chiriilor pentru spaţiile comune închiriate la terţi.
    • Alegeri pentru funcţiile de preşedinte, membru comitet, membru comisia de cenzori, dacă e cazul prin expirarea duratei mandatului celor care sunt în funcţie.
    Şi comitetul executiv va decide în cadrul aceleiaşi şedinţe cu privire la:
    • Condiţiile privind fondul de rulment: actualizări sau nu, restituiri.
    • Ordinea priorităţilor la încasări şi plăţi.
    • Sistemul de penalizări - stabilirea sau modificarea procentului de penalizare sau a perioadei de aplicare a penalizării conform prevederilor legale în materie.
    Sursa: Libertatea.ro