15 februarie 2012

Cum faci economie la caldura


  • Aeriseşte în mod regulat elemenţii caloriferului. Aerul din circuitul de încălzire poate creşte factura cu 10%;
  • Dacă ai centrală, programează termostatul la o temperatură de maximum 24 de grade. În acest mod, se poate obţine o reducere cu 7-15% a consumului termic. Când pleci de acasă, dă centrala pe nivelul 1;
  • În caz că ai repartitoare la calorifere, opreşte căldura în camerele pe care nu le foloseşti. Când pleci de acasă, redu consumul la minimum în încăperile în care stai;
  • În caz că vrei să reduci costurile şi mai mult, poţi închi-de caloriferele şi să optezi pentru încălzitoare electrice ( radiator, reşou etc.) cu o putere de 2.000 W. Acestea consumă destul de puţină energie;
  • Încearcă să poziţionezi aparatele electrocasnice pe care le utilizezi zilnic (frigider, televizor, computer etc.) astfel încât căldura degajată de acestea să se orienteze către interiorul camerei, nu spre perete;
  • Montează la ferestre jaluzele pentru că acestea împiedică pătrunderea curenţilor de aer în încăpere;
  • Nu acoperi caloriferele cu perdele sau cu draperii groase pentru că în acest mod se iroseşte 15% din căldură;
  • Un alt truc este să pui o folie de aluminiu în spatele caloriferului, pentru că astfel căldura va fi difuzată în toată încăperea;
  • Pune pe jos covoare groase, mai ales în zonele unde este gresie.
Mai mult: Libertatea.ro

11 februarie 2012

Cum se alege conducerea asociatiei de proprietari

Ca treburile la bloc să funcţioneze, e necesar ca toţi cei care se ocupă de problemele asociaţiei de proprietari să fie pricepuţi în acest domeniu.
  • Când alegi preşedintele asociaţiei de proprietari, trebuie să te orientezi către unul dintre proprietari, care este serios, conştiincios, bun vecin, civilizat, ordonat şi liniştit, dar atent la ceea ce se întâmplă în jurul lui şi care analizează temeinic situaţia atunci când se ia o decizie. Atenţie! Nu trebuie să alegi persoane care pun pe primul plan banii.
  • Membrii comitetului executiv, de regulă două persoane plus preşedintele, e bine să fie oameni dispuşi ca în orice moment să participe în timpul liber, câteva minute sau zeci de minute, la luarea unor decizii rapide şi importante pentru proprietari.
  • Cenzorul trebuie să fie de meserie cel puţin contabil. Dacă nu se găseşte cenzor în interiorul asociaţiei, se apelează la o instituţie sau la o persoană fizică de specialitate.
  • Administratorul trebuie să aibă pregătire profesională pentru această meserie la o şcoală de profil şi de calitate în domeniul asociaţiilor de proprietari, iar dacă este o firmă, sa fie autorizată în domeniul administrării imobilelor. Administratorul poate fi o firma de administrare imobile, care de multe ori, își face treaba obiectiv, mult mai bine și mai profesional decât o persoana aleasa din bloc. Administratorul trebuie sa fie o persoană serioasă, conştiincioasă, ordonată, organizată, cu reguli stricte, dar nu personale, şi atentă la toate aspectele administrării unui imobil, cu iniţiativă, cu implicare şi cu plăcerea de a munci cu oamenii.

6 februarie 2012

Cheltuielile comune la bloc

Proprietarii de apartamente de bloc sunt obligaţi să achite cheltuielile efectuate pentru întreţinerea spațiilor comune. 


Cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate, în funcție de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spatiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreținerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalații din condominiu aflate în proprietate comună.

Printre cheltuielile care se repartizează proporţional cu cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună a fiecărui proprietar sunt :
  • fondul pentru reparații stabilit în adunarea generală;
  • salariul personalului pentru curățenie;
  • lucrări de întreținere, service, reparaţii ale ascensorului şi ale interfonului;
  • lucrări de întreținere, service, reparații ale instalaţiilor şi ale tuturor părţilor de construcţie aflate în proprietate comună;
  • lucrări de întreținere, service, reparaţii ale tubulaturii de evacuare a deșeurilor menajere;
  • lucrări de consolidare;
  • lucrări de reabilitare termică;
  • salarii sau remunerații pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curățenie etc.;
  • indemnizații acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese;
  • credite bancare; contracte sau polițe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.
Sursa: www.click.ro

5 februarie 2012

Cum se aplica penalizările pentru neplata întreținerii la bloc

Penalizări de 0,2% pe zi pentru restantieri. Românii care nu-și plătesc la timp întreținerea la bloc riscă să plătească penalizări pentru întârziere.

Conform specialiștilor, acestea curg abia dupa 30 de zile de la expirarea datei scadente si nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi. Penalizarile sunt o solutie pentru plata restantelor, însă reprezinta o problema acolo unde sunt aplicate gresit.

Conform Legii nr. 230 din 2007 art. 30 alin. 1 lit. J, comitetul executiv al asociatiei de proprietari are dreptul sa stabilească un sistem propriu de penalizări al asociatiei pentru protejarea intereselor proprietarilor.

In acest scop, comitetul executiv emite o decizie scrisa cu aprobarea majorității membrilor sai. Conditiile care fac obiectul sistemului de penalizari sunt:
  • Penalizarea maxima permisa de lege este de 0,2 %/zi de întârziere;
  • Se poate penaliza orice suma cu titlu de restanta: cota de contribuție (in care este inclusa si cota-parte pentru fondul de reparații, precum și toate cheltuielile ce revin lunar proprietarului), restanta la fondul de rulment, daca s-a stabilit prin decizia comitetului executiv și daca proprietarul are obligatii cu privire la fondul de rulment al asociației;
  • Penalizarea se aplica începând cu prima zi dupa 30 de zile de la data scadenta a listei de plata. Data scadenta a listei poate fi de maximum 20 de zile de la data afișării;
  • Valoarea penalizării nu poate depăși valoarea restantei asupra careia a fost aplicata penalizarea;
  • Nu se poate aplica în paralel cu sistemul de penalizări al asociatiei si repartizarea penalizarilor de la furnizori. Acestea se vor achita din fondul de penalități al asociației, constituit din aplicarea sistemului de penalizări;
  • Nu se poate aplica penalizare la penalizare;
  • Soldul fondului de penalități rezultat după achitarea penalităților la furnizori se utilizeaza numai pentru lucrari de reparatii și întreținere asupra partilor de construcție si instalațiilor aflate in proprietatea comuna a proprietarilor, sau pentru cheltuieli administrative gen consumabile;
  • Penalizările se aplica pentru acoperirea pierderilor financiare generate de neplata la timp a obligațiilor financiare ale proprietarilor fata de asociația de proprietari;
  • Dacă penalizarea se plătește o data cu întreținerea pe chitanta de plata se va mentiona “Din care penalizari: … lei”;
  • Odată stabilit sistemul, trebuie aplicat. Altfel comitetul executiv și administratorul răspund în fața legii și a proprietarilor pentru prejudiciul creat;
  • Pentru proprietarii cu mari probleme sociale se pot stabili, prin aceeași decizie a comitetului executiv, masuri de ajutorare, in sensul scutirii de la plata penalizărilor, pe termen scurt, cu angajament scris din partea restantierului de gasire a unor solutii de plata a restantei. Altfel, angajamentul nerespectat va conduce la anularea scutirii și plata penalizărilor calculate;
  • Penalizările calculate greșit sau care nu pot fi justificate cu documente ale asociației de proprietari nu sunt luate în considerare de instanta de judecata la acțiunea impotriva restanțierului.

1 februarie 2012

Cum îţi reamenajezi apartamentul fără să iei amendă


  • În primul rând, trebuie ştiut că renovările şi amenajările se fac astfel încât să nu-i afecteze pe ceilalţi proprietari.
  • Nu se poate modifica structura de rezistenţă, cum sunt stâlpii, grinzile, pereţii de rezistenţă exteriori şi interiori. Pentru a nu face greşeli care ar putea afecta construcţia, este bine să consulţi un specialist înainte să demarezi lucrarea.
  • Amenajările se pot executa cu zgomot numai în afara programului de linişte şi de somn.
  • Dacă lucrarea vizează şi proprietatea comună, de exemplu pereţii comuni cu holul sau casa scării, cere aprobare de la conducerea asociaţiei de proprietari.
  • Dacă în urma lucrărilor produci mizerie sau resturi de materiale, depozitează- le la parter, în spaţiul de la ghena blocului. Nu le arunca pe tubulatura de ghenă şi nu le depozita pe hol sau pe casa scării. Altfel, rişti costuri suplimentare fie pentru desfundarea ghenei, fie pentru munca suplimentară a îngrijitorului, care va trebui să transporte mizeria ta jos, la ghenă.


  • Sursa: Libertatea.ro 

    29 ianuarie 2012

    Cum să faci reabilitare termică la bloc fără să plătești impozit


    Cei care aleg să își placheze singuri casa cu polistiren trebuie să știe că nu vor beneficia de scutirea plății impozitului dacă nu reabilitează locuința cu autorizație.



    În localitățiile în care proprietarii nu mai au răbdare ca primăria să ajungă și la ei cu reabilitarea termică sau care locuiesc în orașele unde nu sunt bani suficienți pentru aceste programe, pot beneficia de scutiri de impozite dacă își pun singuri schele pe casă și plătesc ei placarea cu polistiren a pereților și își pun termopan.
    Totuși, pentru ca să nu mai scoată bani din buzunar la Direcția de Taxe și Impozite, proprietarii trebuie să aibă autorizație de construcție pentru a începe lucrările și un certificat de performanţă energetică sau, după caz, raportul de audit energetic în care sunt precizate măsurile de intervenţie pentru reabilitarea termică.
    Mai mult, după ce muncitorii termină reabilitarea termică a imobilului sau a locuinței, aceștia trebuie să întocmească și procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic.

    Pentru imobilele cu maximum trei etaje- nu este nevoie de autorizație
    ”Autorizaţia de construire nu se va solicita, respectiv nu se va depune pentru clădiri de locuit individuale cu cel mult trei niveluri, care nu sunt monumente istorice clasate sau în curs de clasare, respectiv situate în afara zonelor de protecţie a monumentelor şi/sau a zonelor construite protejate”, se specifică în  Legea 50/1991.
    Potrivit președintelui Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuță, cei care își fac această lucrare pe propria cheltuială pot beneficia de scutire de impozit pe o perioadă de minimum șapte ani. Scutirea se va aplica din anul fiscal următor, se mai specifică în lege.

    Credite garantate de stat pentru cei care nu au bani
    Cei care nu ai fonduri, dar vor să își reabiliteze casa, pot accesa credite de la bancă, ce vor fi garantate de către stat. Astfel, prin legea privind reabilitarea fațadelor, executarea lucrărilor de intervenție la anvelopa clădirilor de locuit se finanţează din surse proprii ale beneficiarilor de credit, reprezentând 10% din valoarea de execuţie a lucrărilor de intervenţie, şi 90% se asigură din credite bancare, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, se specifică în lege.
    Perioada de rambursare a creditului este de maxim 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor şi creditul poate fi contractat atât de către asociaţiile de proprietari (prin hotărârea a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari) cât şi de proprietarii de locuinţe unifamiliale.
    Actul normativ oferă posibilitatea proprietarilor de locuinţe ca, în sumele solicitate prin aceste credite, să realizeze inclusiv lucrări de reabilitare termică, chiar dacă există deja un program de reabilitare termică dedicat blocurilor de locuinţe şi locuinţelor unifamiliale.

    Persoanele cu handicap și săracii au întâietate la banii de la stat
    Proprietarii cu handicap şi cei nevoiaşi vor avea întâietate atunci când vine vorba de reabilitarea termică a apartamentelor pe banii autorităților locale. Iar cei bogaţi pot lua credite garantate de stat.
    Astfel, după ce au reabilitat ani de-a rândul blocurile de la stradă, ca să adune voturi la alegeri, şi cele în care administratorii sau locatarii aveau pile la primărie, Parlamentul a decis să schimbe legea reabilitării termice.

    Sursa: EVZ.RO