12 februarie 2010

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu 20% in ianuarie

Facturile la intretinere vor fi mai mari cu cel putin 20% in luna ianuarie, comparativ cu luna decembrie a anului trecut, din cauza gerului si a cresterii pretului la gigacalorie.
Radu Opaina, presedintele Federatei Asociatiilor de Proprietari din Romania, a declarat, pentru Mediafax ca valoarea facturilor la intretinere va creste diferit de la judet la judet, in functie de pretul practicat pentru gigacalorie, cele mai mari scumpiri fiind asteptate in judetele Arad, Alba, Vrancea - in municipiul Focsani, Vaslui, Constanta - in Mangalia, Sibiu si Brasov.

Cea mai mica majorare a facturilor la intretinere, de 20 la suta, se asteapta sa fie inregistrata in Bucuresti.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat, in 27 ianuarie, proiectul de hotarare prin care municipalitatea subventioneaza marirea pretului la gigacalorie, astfel incat bucurestenii sa plateasca acelasi pret, ca in 2009, la energia termica.

10 februarie 2010

Administratori fără atestat

Mai bine de jumătate din administratorii de bloc care s-au prezentat la examenul final de atestare a statutului de administrator au ieşit trişti din sălile de examinare.
Din 27 de candidaţi care au participat la concurs în luna ianuarie, în sectorul 4, doar 14 au trecut probele şi au dreptul să profeseze în continuare. Atestatul de adiministrator poate fi retras de către autoritatea care l-a eliberat, dacă persoana în cauză a fost condamnată prin hotărâre judecătorească, rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni (calomnie, delapidare etc.).

8 februarie 2010

Certificatul energetic va impulsiona reabilitarea

Producătorii de materiale de construcţii folosite la procesul de reabilitare termică se aşteaptă ca introducerea certificatului energetic să impulsioneze cererile pentru acest program, însă nu îşi mai pun speranţe într-un câştig din această zonă, după experienţa anilor trecuţi, când bugetele alocate pentru reabilitare au fost foarte mici.

„Este posibil ca introducerea certificatului energetic să impulsioneze cererile de reabilitare termică, dar mă tem că la numărul mic de tranzacţii de pe piaţă nu va fi cine ştie ce. Ar trebui să fie un semnal pentru proprietarii de apartamente, dar cum legea nu prevede sancţuni şi nu îi obligă să îşi procure acest document, decât în cazul unei tranzacţii, se va aplica tot româneşte. Certificatul energetic va fi ca şi reabilitarea termică, un plasture pus pe acelaşi picior de lemn. Insuficient care să mişte motoarele“, a declarat pentru capital.ro Claudiu Georgescu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România.

Potrivit acestuia, pentru ca programul de reabilitare să funcţioneze ar trebui reduse sau tăiate subvenţiile către centralele termice şi banii să fie redirecţionaţi către aceast program. El mai spus că ar trebui reduse ajutoarele de încălzire şi creat un fond de garantare pentru cei care nu pot acoperi costul reabilitării.

Lipsa banilor taie orice imbold

„Sunt sceptic în ceea ce priveşte revigorarea pieţei materialelor de construcţii utilizate în procesul de reabilitare termică ca urmare a introducerii acestui document. Lipsa banilor şi experienţa anilor anteriori în ceea ce priveşte nivelul sumelor alocate acestui gen de proiecte ne arată că nu ne putem aştepta la o revigorare a pieţei materialelor de construcţii, la nivelul solicitărilor beneficiarilor acestui proiect şi la nivelul potenţialului şi nevoilor de relansare a activităţii firmelor româneşti care activează în domeniul constructilor“, a explicat Adrian State, directorul general al Den Braven România, producător de spume poliuretanice, produs utilizat în montajul de tâmplărie de uşi şi ferestre.

State consideră că certificatul energetic reprezintă o dovadă de profesionalism, în ceea ce priveşte diagnosticarea corectă, din punct de vedere termic, a situaţiei actuale a locuinţelor şi va duce la o creştere a cererilor de reabilitare termică.

Impactul nu atinge producătorii

„Certificatul energetic va crea o presiune pe cel care doreşte să facă o tranzacţie, fie vânzare sau închiriere, dar nu înseamnă că va avea un impact asupra producătorilor de materiale de construcţii. Acest document este obligatoriu doar în cazul tranzacţiilor şi nu va avea un impact mare asupra creşterii cererilor de reabilitare termică“, este de părere Adriana Iftime, directorul general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.

În ceea ce priveşte reabilitarea, aceasta consideră că la noi s-a creat un precedent în 2009, când o serie de primari au subvenţionat costurile ce trebuiau suportate de asociaţiile de proprietari, iar acum oamenii vor reabilitare gratis.

„Vom vedea dacă primarii filantropi vor mai putea susţine în acest an şi pe viitor aceste costuri. Noi suntem printre puţinele state din Europa în care costul este susţinut în proporţie de 50% de către stat, chiar 100% în unele cazuri, în rest statul intervine cu maximum 20%“, a conchis Iftime.

Autorităţile gândesc pozitiv

Ministrul secretar de stat Ioan Andreica a declarat într-un interviu pentru capital.ro că se aşteaptă la o reacţie pozitivă care să influenţeze procesul de reabilitare. „Oamenii vor vedea cât de mult diferă consumul între un bloc reabilitat şi unul normal“, a spus Andreica.

Pentru anul acesta, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului are de reabilitat termic 25.000 de blocuri, toate începute de anul trecut, când din 43.000 începute au fost predate doar 15.000 de blocuri.

Guvernul a decis vineri să amâne pentru săptămâna aceasta discuţia privind introducerea certificatului energetic, care ar urma să intre în vigoare la 1 martie.

La cine reclamati neregulile la bloc!

În cadrul Asociaţiilor de Proprietari există, de multe ori, probleme, iar locatarii aşteaptă ca acestea să fie rezolvate de conducerea blocului. Ei bine, lucrurile nu ar trebui să stea aşa, deoarece orice proprietar poate face sesizări sau cereri la instituţiile abilitate. Radu Opaina, (pentru Libertatea.ro) preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), vă spune care sunt acestea.

Iată care sunt instituţiile care au dreptul, prin lege, să intervină şi să soluţioneze problema reclamată de locatari/proprietari:

- Primăria de sector sau din localitate, prin Serviciul Relaţii cu Asociaţiile. Funcţionarii acesteia au obligaţia ca, la cererea oricărui proprietar, să intervină la faţa locului, să verifice respectarea legii şi să aplice sancţiuni celor vinovaţi de abuzuri şi ilegalităţi în bloc;

- Secţiile de poliţie teritoriale. Poliţiştii pot interveni în cazuri de tulburare a liniştii publice, de nerespectare a normelor de convieţuire socială, pentru nedeclararea persoanelor în Cartea de imobil, pentru fraude, abuzuri, neglijenţă în serviciu şi trafic de influenţă;

- Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin filialele teritoriale. Poate ancheta şi sancţiona aspru oricare furnizor de servicii care face abuzuri, chiar prin prevederi contractuale; 
- Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice

- A.N.R.S.C. Funcţionarii acestei instituţii au obligaţia ca pentru orice problemă care afectează cetăţeanul cu privire la apă, gunoi, căldură, repartitoare să intervină pentru rezolvare, sancţionând sau chiar eliminând furnizorul în cauză de pe piaţa serviciilor publice.

7 februarie 2010

20 de sfaturi să reduci consumul de energie electrică

Te ia durerea de cap când vezi factura la energie electrică? Ai vrea să reduci consumul de curent, dar frigiderul, maşina de spălat, aspiratorul, becurile îţi sunt indispensabile? Ei bine, Gabriela Geană, director de marketing la Arctic, îţi dă 20 de sfaturi care te pot ajuta să reduci consumul de energie. Citeşte mai jos ce trebuie să faci.
Frigider şi congelator
1. Instalează frigiderul într-un loc aerisit şi curat şi ai grijă ca în spatele lui să existe spaţiu, pentru a permite aerului să circule.
2. Evită ca frigiderul să stea lângă surse de căldură! Dacă se află într- un loc unde bate soarele sau lângă aragaz, aceasta va consuma mai multă energie pentru a menţine reci alimentele.
3. Reglează temperatura de răcire şi ţine cont de anotimpuri. Iarna foloseşte cea mai mică treaptă, iar vara măreşte puterea de răcire.
4. Verifică lunar starea garniturii de etanşeizare. Dacă uşa se deschide prea uşor, înseamnă că membrana este slabă şi pierde aer, iar frigiderul consumă mai multă energie pentru răcirea alimentelor.
5. Nu scoate frigiderul din priză, pentru că temperatura din interior va creşte, iar când va fi repus în funcţiune va folosi mai mult curent pentru a realiza răcirea.
6. Micşorează frecvenţa deschiderii uşii frigiderului.
7. Condensatorul - piesa de culoare neagră din spatele frigiderului - trebuie să fie curat. Depunerea de praf reduce performanţele aparatului.
8. Păstrează alimentele în vase acoperite, pentru a evita accelerarea formării gheţii în interior.

Maşina de spălat rufe
9. Pentru un consum mai mic de energie e indicată folosirea capacităţii maxime de încărcare a maşinii, selectând ciclul de spălare optim şi cea mai mică temperatură la care pot fispălate rufele. Temperatura e cel mai important factor în stabilirea duratei programului de spălare şi implicit al consumului de energie electrică/ ciclu de spălare. De exemplu: dacă pentru spălarea rufelor din bumbac vei reduce temperatura de spălare cu 10°C (de la 50°C la 40°C), durata programului va scădea cu 7%, iar consumul de energie electrică va fi mai mic cu 9%.
10. Alege detergenţi de calitate, care permit spălarea rufelor la o temperatură scăzută, respectiv permit utilizarea programelor economice.
11. Usucă hainele consecutiv, pentru a nu fi nevoie ca maşina să se încălzească pentru următorul ciclu de uscare. Astfel, consumul de energie la a doua rundă va fi redus la jumătate.

Televizorul
12. Opreşte televizorul de la butonul on-off, atunci când nu-l utilizezi mai mult de unadouă ore (închis doar de la telecomandă, aparatul consumă energie electrică; deşi nu e un consum mare - 0,25 w - 2 w/oră - e unul continuu).
13. Dacă obişnuieşti să mai adormi în faţa televizorului, poţi programa aparatul să se oprească singur la ora dorită, prin setarea funcţiei “timer”. Astfel, dacă ştii că nu rezişti mai mult de ora 23.00, de pildă, programează oprirea automată, iar aparatul nu va mai consuma electricitate până dimineaţa.

Aspiratorul
14. Curăţă periodic filtrele, de preferinţă imediat după ce ai terminat de aspirat.
15. Utilizează adecvat periile, în funcţie de materialul sau de suprafaţa pe care o aspiri.
16. Reglează turaţia motorului (dacă aspiratorul dispune de variator de turaţie) în funcţie de zona supusă curăţeniei.

 Priza programabilă
17. Acest dispozitiv e un aparat care se montează la o priză electrică obişnuită şi în acelaşi timp permite conectarea altor echipamente electrice. Iar în funcţie de programul setat, priza programabilă permite alimentarea consumatorului doar în intervalul de timp selectat de utilizator, astfel nu se consumă curent în cazul aparatelor care sunt în stand-by.

Maşina de spălat vase
18. Dacă ai o maşină mai veche, este bine ca la spălare să scoţi din funcţiune termostatul.
19. În loc să foloseşti funcţia de uscare a maşinii de spălat vase, opreşte maşina după ce paharele şi farfuriile au fost clătite şi lasă-le să se usuce singure.

Becurile economice
20. Înlocuieşte toate becurile din casă cu cele economice. Chiar dacă te vor costa mai mult, consumul acestora e cu 80% mai mic decât al celor clasice.
Libertatea.ro

Certificatul energetic pentru clădiri ar putea redeveni obligatoriu din martie

Certificatul energetic pentru clădiri ar putea redeveni obligatoriu din luna martie a acestui an, dacă Guvernul va aproba ordonanţa de urgenţă privind reintroducerea certificatului, propusă de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), a anunţat joi instituţia.

Oficialii MDRT s-au întâlnit miercuri cu reprezentanţii Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor Imobiliare, Asociaţiei Auditorilor Energetici, Ligii Asociaţiilor de Proprietari HABITAT, Asociaţiei Inginerilor de Instalaţii din România şi profesori ai Facultăţii de Instalaţii din Bucureşti, pe tema introducerii certificatelor energetice pentru clădiri.

“S-a discutat despre reintroducerea obligativităţii existenţei certificatului energetic în tranzacţiile imobiliare, în contextul introducerii pe agenda Guvernului a Ordonanţei de urgenţă de amendare a prevederilor referitoare la acest aspect. În situaţia în care, Guvernul aprobă Ordonanţa propusă de MDRT, certificatul energetic pentru clădiri va redeveni obligatoriu din luna martie 2010″, se arată într-un comunicat al ministerului transmis joi MEDIAFAX.
Potrivit MDRT, în perioada următoare se va intensifica procesul de atestare tehnico-profesională a auditorilor energetici şi vor fi omologate câteva programe de calcul utile auditorilor energetici.
Totodată, centrele universitare care organizează cursuri pentru viitorii auditori, vor organiza şi cursuri de iniţiere în folosirea acestor programe.
Uniunea Notarilor Publici va face o serie de propuneri pentru normele de aplicare a legii, astfel încât să fie eliminate orice neajunsuri în momentul tranzacţionării clădirilor.
Sursa: MEDIAFAX

5 februarie 2010

5 întrebări pe care le primim la angajare

În această perioadă, în care tot mai multe persoane rămân fără loc de muncă din cauza restructurărilor, a fi acceptat la un interviu pentru un job este un moment important. Aşadar, trebuie să fiţi pregătiţi cu răspunsuri corecte la cele mai uzuale întrebări. Specialiştii de la www.myjobs.ro vă spun care sunt acestea. 1. De ce aţi trecut atât de des de la un loc de muncă la altul?
Răspunsul corect: În trecut, am făcut greşeala să accept un job bazându-mă doar pe salariul oferit. Această strategie a însemnat să trec de la un loc de muncă la altul, pentru că nu eram niciodată mulţumit. Acum doresc să lucrez pentru o companie unde să fiu recompensat pentru munca mea.

2. De ce ar trebui să vă angajăm?
 Răspunsul corect: În loc să vă dau un răspuns standard, aş vrea să vă arăt efectiv ceea ce ştiu să fac.

3. De ce vreţi să plecaţi de la actualul serviciu?
 Răspuns corect: M-am familiarizat îndeajuns de mult cu activitatea mea şi cu compania. Caut o nouă poziţie ca să mă pot dezvolta şi să aduc un suflu nou în organizaţia dv.

4. Cât intenţionaţi să lucraţi în această companie?
Răspunsul corect: Plănuiesc să rămân la acest job atât cât pot contribui performant şi creşte profesional.

5. Ce pretenţii salariale aveţi?
Răspuns corect: Pe baza responsabilităţilor pentru acest job, mă orientez către un salariu între «x» şi «y» lei net.

3 februarie 2010

Pierderile de la bloc cresc costul întreţinerii.

Vi s-a întâmplat să plătiţi mai mult la întreţinere, iar când aţi cerut lămuriri, vi s-a spus că acest lucru este cauzat de pierderile mari din reţea? Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune cum stau de fapt lucrurile.

Pierderile de la bloc reprezintă diferenţa de consum dintre factura generală la utilităţi şi suma consumurilor individuale citite pe contoarele din apartamente. Ele se repartizează proprietarilor după cota-parte indiviză. Principalele cauze ale apariţiei acestora sunt:

1. existenţa unei mici avarii la instalaţia comună a blocului, fie în pământ, de la căminul de branşament până la intrarea în bloc, fie în subsolul blocului. Pentru a face verificarea, închideţi robineţii tuturor coloanelor verticale din subsol şi observaţi dacă contorul general înregistrează consumul;

2. necitirea, în aceeaşi zi, a contorului general şi a contoarelor individuale;

3. nedeclararea corectă a consumurilor individuale din partea proprietarilor;

4. legături greşite sau intenţionat făcute ale maşinii de spălat rufe, care determină prezenţa apei calde pe conducta de apă rece şi care învârte contorul de apă rece în sens invers;

5. calcul greşit din partea administratorului;

6. diferenţa de clasă metrologică între contoarele individuale şi contorul de branşament;

7. defectarea contorului de branşament şi estimarea consumului după reguli greşite.

2 februarie 2010

Google fotografiaza strazile romanesti: In 2010 o sa fim online

Romanii ar putea in curand sa se plimbe virtual pe strazi din principalele orase ale tarii, prin Google Street View, un serviciu online care permite utilizatorilor sa vada imagini panoramice si care ar putea cuprinde si Romania din 2010.
"Avem mai multe masini care colecteaza imagini pentru Street View in diverse regiuni ale Europei si am fost si in Romania", a precizat pentru ZF Alla Zabrovskaia, directorul de comunicare al biroului Google din Rusia.

Nu se poate vorbi inca de o data oficiala de lansare, pentru ca procesul de procesare a imaginilor poate dura mai multe luni.

Pana in prezet, Google Street View ofera imagini din diverse orase din Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Franta, Italia, Spania, Olanda, Portugalia, Elvetia, Cehia, Japonia, Taiwan, Australia si Noua Zeelanda.

Pentru a accesa serviciul trebuie sa intrati pe portalul Google Maps sau aplicatia Google Earth.

Romanii de la eXtreme Soft Group au scos pe piata o aplicatie similara, Norc.ro, care functioneaza dupa aceleasi principii ca Google Street View si acopera in prezent o mare parte din Europa de Est - Romania, Polonia, Austria, Cehia, Ungaria, Slovacia si Rusia. Sursa: Ziare.com

1 februarie 2010

200 de blocuri din sectorul 1, reabilitate termic in 2010

Primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, a anuntat ca in 2010 va intensifica programul de reabilitare termica a blocurilor si isi propune sa includa peste 200 de imobile.
In acest an vor fi reabilitate termic peste 200 de imobile din cartierele Pajura, Bucurestii Noi, Calea Grivitei, Ion Mihalache si Baneasa, informeaza un comunicat al Primariei Sectorului 1 remis Ziare.com.

"Blocurile reabilitate termic sunt blocuri ca si noi, cu un aspect urbanistic placut, care ofera un confort termic locatarilor acestor imobile. Acest lucru se reflecta deja prin facturi mai mici cu 40% pentru consumul de agent termic in blocurile din Sectorul 1 la care reabilitarea termica a fost finalizata", a declarat Primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman.

Peste 4.500 de familii din Sectorul 1 locuiesc deja reabilitate termic de administratia locala fara ca locatarii sa plateasca vreun ban pentru aceasta investitie. Primaria Sectorului 1 finanteaza jumatate din costurile reabilitarii termice a blocurilor, restul de 50% din costuri provenind de la bugetul de stat.
Sursa: Ziare.com
Autor: Irina Ursu

31 ianuarie 2010

Bucurestenii ar putea fi obligati sa-si spele trotuarele sambata, intre 9 si 12

Bucurestenii ar putea fi obligati sa spele trotuarele din fata imobilelor, in fiecare sambata intre 9 si 12. De asemenea, ei ar putea fi obligati sa-si curete locurile de parcare din fata imobilelor in care locuiesc.
Asa prevad noile norme de salubritate elaborate de Primaria Capitalei, acestea fiind inca in faza de proiect suspus dezbaterii publice. In cazul in care vor fi aprobate, cel mai probabil noile norme vor fi aplicate din primavara acestui an.

Aceleasi norme spun ca bucurestenii trebuie sa se ingrijeasca si de spatiile verzi din fata blocului si sa nu mai pastreze in casa seringi folosite.
Potrivit proiectului, cei care folosesc seringi acasa vor fi obligati sa le duca, dupa utilizare, la cea mai apropiata unitate medicala.

In plus, firmele de salubrizare vor fi obligate sa inlocuiasca maturile din nuiele, considerate "producatoare de praf", cu masini speciale.

"In containerele destinate deseurilor menajere nu se vor mai arunca deseuri periculoase: baterii sau solutii inflamabile. In ceea ce priveste deseurile voluminoase (paturi, scaune), ele vor putea fi scoase la ghena numai in ziua de cinci a fiecarei luni, intre orele 09-21.00", se mai specifica in act. Daca se scot in alta zi, ele vor fi preluate de catre firmele de salubrizare numai contra cost.
Nerespectarea acestor reguli se va lasa cu amenzi intre 200 si 1.000 de lei. 
 Sursa: Ziare.com

Vecinii care nu respecta legea

3.000 de lei amendă pentru neîndeplinirea atribuţiilor la bloc

Aveţi vecini care nu respectă legea sau conducerea blocului vă încalcă drepturile de proprietar? Conform Legii nr. 230/2007, cine nu aplică şi nu respectă prevederile în vigoare, fie că este proprietar, administrator, preşedinte, membru de comitet, cenzor, fie că e funcţionar public din primărie sau angajat al unei regii, riscă să fie amendat contravenţional. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune care este cuantumul acestor amenzi şi cine le poate aplica.

Constituie contravenţii următoarele fapte:
  • neluarea de către proprietari, de către asociaţie sau de către comitetul executiv al acesteia a tuturor măsurilor necesare pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă a blocului şi a instalaţiilor comune aferente. Acest lucru se sesizează la primărie şi se pedepseşte cu amendă de la 500 la 3.000 de lei;
  • neexecutarea de către proprietar a lucrărilor de întreţinere, de reparaţii sau de înlocuire a elementelor de construcţii şi instalaţii aflate în proprietatea sa individuală, dacă aceasta e de natură să aducă prejudicii celorlalţi proprietari (de ex.: inundaţiile de la vecini).
    Se reclamă la Inspectoratul de Stat în Construcţii, iar amenda este între 500 şi 3.000 de lei;
Destinaţia locuinţei poate fi schimbată numai cu aprobări
  • schimbarea, de către proprietar, a destinaţiei locuinţei fără autorizaţiile şi aprobările legale (de ex.: firmele din apartamente). Sesizarea se face la primărie, iar amenda variază între 200 şi 1.000 de lei;
  • modificarea aspectului proprietăţii comune, precum şi a elementelor constructive ale clădirii fără aprobările şi autorizaţiile legale (de ex.: antene pe bloc, cabluri pe casa scării, reclame pe faţadă etc.). Reclamaţia se face la Inspectoratul de Stat în Construcţii şi amenda este de la 2.500 la 5.000 de lei.

30 ianuarie 2010

Curriculum Vitae : cum să ai un CV modern

Nu se mai “poartă” CV-urile de o pagină, cu mult text compact, alcătuite într-un stil “rece”, care încep cu obiectivul pe care ţi l-ai propus în carieră şi continuă cu o listă de nume de firme la care ai lucrat. Acum, la modă sunt prezentările cu o grafică deosebită, cu cât mai multe detalii, cu poze şi cu linkuri de pe site-urile companiilor din care ai făcut parte. Specialiştii de la www.myjob.ro îţi spun câteva reguli din noile tendinţe apreciate de recrutorii din departamentele de resurse umane, care te vor ajuta să îţi găseşti mai repede jobul dorit.

Nou: Realizează un rezumat al trecutului tău profesional la începutul CV-ului. Acest lucru te va ajuta foarte mult.

Depăşit: Un obiectiv de carieră cu care debutează CV-ul. Nimic nu este mai învechit decât un astfel de început.

Nou: Curriculum vitae care este uşor de citit pentru ochi. Acest lucru presupune bullet-uri (puncte), nu paragrafe, cel puţin o poză cu tine şi îndeajuns spaţiu alb ca să arate curat şi atractiv.

Depăşit: CV-uri care sunt “gri”, cu mult text compact, care îi încetineşte pe specialiştii în resurse umane.

Includeţi site-urile firmelor unde aţi mai lucrat


Nou: Un CV adaptat. Schimbă CV-ul de fiecare dată când îl trimiţi la o ofertă de job, astfel încât să se potrivească cu cerinţele din anunţul de angajare.

Depăşit: Acelaşi CV pentru toate joburile este o practică de pe vremea când accesul la computer era destul de greu şi, implicit, era dificil să modifici prea des un curriculum vitae.

Nou: Un CV de două-trei pagini când ai nevoie de spaţiu pentru a te prezenta.

Depăşit: Un CV de o pagină, care să includă informaţii cât pentru două-trei pagini.

Nou: Vinde-te. Cel mai bun mod de a face acest lucru este să îţi cuantifici realizările. Atunci când scrii în CV despre ce ai făcut la un loc de muncă sau altul, asigură-te că incluzi rezultatele pe care le-ai obţinut.

Depăşit: A trecut perioada când un CV însemna pur şi simplu o listă cu titluri de joburi şi responsabilităţi.

Nou: Include linkuri către site-urile companiilor unde ai lucrat şi, dacă este posibil, o mică descriere a firmei. Deşi puţini fac acest lucru, este întotdeauna bine- venit. Recrutorii sunt mereu interesaţi să afle cu ce se ocupă firma şi care a fost rolul tău.

Depăşit: Presupunerea că specialiştii de resurse umane cunosc companiile în care ai lucrat sau este necesar să le cunoască.

29 ianuarie 2010

Reguli importante executie constructii

O construcţie se execută respectând o anumită distanţă faţă de vecinătăţi

La ce distanţă de gardul unei case poate construi vecinul?

Conform art. 610 din Codul Civil, cel care execută o construcţie “e îndatorat să lase depărtarea prescrisă de regulamente şi obiceiuri particulare asupra unor asemenea obiecte sau să facă lucrările prescrise de aceleaşi legi şi regulamente spre a nu aduce vătămare vecinului”. Astfel, conform art. 1 alin. (1) din Legea 50/1991, “executarea lucrărilor de construcţii este permisă numai pe baza unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare, emisă în condiţiile prezentei legi, la solicitarea titularului unui drept real asupra unui imobil (…)”.

Pentru a putea fi eliberată autorizaţia de construire, este necesară şi eliberarea certificatului de urbanism, care va conţine “informaţiile privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor construcţiilor existente la data solicitării (…), cerinţele urbanistice care urmează să fie îndeplinite în funcţie de specificul amplasamentului (…)” (art. 6 din Legea 50/1991). În acest sens, în funcţie de dispoziţiile cuprinse în Planul Urbanistic Zonal se va stabili distanţa ce trebuie respectată, faţă de proprietatea vecină, în cazul executării unor construcţii, şi aceasta va fi indicată în certificatul de urbanism.

27 ianuarie 2010

Reabilitare termică: Udrea vrea sa reabiliteze termic 20.000 de locuinte pana la sfarsitul lui 2010

Ministrul Dezvoltarii, Elena Udrea, isi propune sa reabiliteze termic 20.000 de locuinte pana la sfarsitul lui 2010, in pofida fondurilor insuficiente.

"‎Termoizolarea locuintelor este singura modalitate de a scadea ‎costurile facturilor, prin limitarea pierderilor de caldura, in conditiile in ‎care temperaturi extreme, ca acelea de acum, cresc consumul de ‎energie.

Ministerul Dezvoltarii are ca prioritate de actiune ‎‎'energizarea' proiectelor de termoizolare", scrie ministrul Dezvoltarii si Turismului pe blogul personal.

Elena Udrea a anuntat ca exista numeroase proiecte si ‎solicitari depuse de administratiile locale inca de anul trecut si ‎incurajeaza administratiile sa continue sa mentina ritmul sustinut.‎

"Exista, desigur, o problema cu resursele financiare alocate - anul ‎acesta ministerul are alocate numai 150 de milioane de lei pentru ‎termoizolarea a 7.200 de apartamente incepute in 2009 si demararea ‎lucrarilor la alte 7.200. In total 14.500 de apartamente, ca obiectiv ‎cert pentru acest an. Nu este mult, nu este nici putin in conditiile date", a subliniat democrat liberala.

Cu toate acestea Elena Udrea afirma ca va face tot posibilul sa obtina resurse suplimentare pentru termoizolare.

"In masura in care o eventuala rectificare ar mai aduce fonduri, ‎ministerul va suplimenta bugetul reabilitarii termice. ‎In concluzie, anul viitor va prinde inca 15.000 de familii de romani ‎asigurate impotriva 'gerului', in varianta mai optimista sper ca 20.000 ‎de familii sa beneficieze de reabilitarea termica a locuintelor", a mai precizat Udrea.
Sursa: Ziare.com
Autor: Irina Ursu

11 ianuarie 2010

Cum scapati de restantieri ?

Vreţi să scăpaţi de restanţieri? Separaţi-vă pe scări

Majoritatea asociaţiilor de proprietari au din ce în ce mai multe probleme, atât din cauza neînţelegerilor cu vecinii, cât şi a restanţierilor. Practic, în urma creării acestor situaţii, locatarii de pe o scară, care sunt buni-platnici şi gospodari, nu pot strânge bani pentru diverse îmbunătăţiri, plătind “oalele sparte” ale celorlalţi. De aceea, din ce în ce mai mulţi aleg varianta separării problemelor administrative pe scări. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune cum puteţi face acest lucru.

Iată paşii care trebuie urmaţi dacă vreţi să vă “despărţiţi” de celelalte scări şi să vă înfiinţaţi o asociaţie separată:
  • convingeţi majoritatea proprietarilor (50% + 1) de pe o scară să fie de acord, prin semnătură, cu înfiinţarea unei asociaţii de proprietari separată;
  • înaintaţi lista cu semnături actualului preşedinte al asociaţiei. Acesta are obligaţia să convoace adunarea generală extraordinară, având drept ordine de zi divizarea;
  • în adunarea generală extraordinară, convocată sau reconvocată, proprietarii cu minimum 80% din voturi vor hotărî divizarea asociaţiei;
  • după adunarea generală extraordinară, reprezentanţii fiecărei scări stabilesc persoanele care se vor ocupa cu întocmirea formalităţilor, inclusiv cu privire la separarea evidenţei mijloacelor băneşti şi materiale;

Decizia e luată de 50% + 1 din proprietari

  • în baza procesului- verbal al adunării generale extraordinare de divizare, se va constitui pe fiecare scară câte o nouă asociaţie, urmând procedura- standard de înfiinţare;
  • asociaţia de proprietari care, practic, prin divizare se modifică, va rămâne cu documentele actuale (statut, acord de asociere), urmând să-şi modifice doar denumirea printr-un act adiţional (se adaugă la actuala denumire “scara …” şi se menţionează noua componenţă doar cu proprietarii de pe scară). Actul se depune la instanţa de judecată, care i-a acordat personalitatea juridică, în scopul emiterii unei noi “încheieri judecătoreşti”;
  • după obţinerea “încheierii judecătoreşti”, se va merge la administraţia financiară de sector sau din localitate pentru schimbarea Codului fiscal. Ulterior, se va modifica ştampila şi se vor anunţa toţi furnizorii/ colaboratorii cu privire la modificările survenite, în scopul actualizării contractelor sau a altor documente, inclusiv în relaţia cu banca. În cazul în care nu aveţi încă asociaţie de proprietari şi urmează să efectuaţi acest demers, este bine să o faceţi de la început pe fiecare scară de bloc în parte.
Sursa: Libertatea.ro

5 ianuarie 2010

Fiecare proprietar are o cotă-parte indiviză din suprafeţele comune

Asociaţiile de locatari care au în componenţă şi apartamente proprietate personală, şi de stat percep aceleaşi cote de întreţinere tuturor celor din asociaţii. Nu este corect. În plus, nu există nici un contract între proprietar şi asociaţie prin care primul să-i ceară celui de-al doilea să presteze servicii. Aşadar, acest lucru se petrece unilateral şi fără acordul proprietarului. De asemenea, nu se găseşte nici un contract pentru plata energiei electrice. Ce facem în acest caz? D., Botoşani

Răspuns: Asociaţiile de locatari se referă la locatari, adică la chiriaşi. Asociaţiile de proprietari se referă la proprietari, indiferent de statutul acestora, fie că sunt privaţi, fie că sunt de stat. A fi deţinător de apartament într-un bloc înseamnă că fiecare proprietar deţine o cotă-parte indiviză din suprafeţele comune (terasă, subsol, faţadă, instalaţii de apă, de căldură din subsol şi pe verticală etc.) cu drepturile şi, mai ales, cu obligaţiile de rigoare, şi nu după cum ar vrea fiecare. Calitatea relaţiilor dv. cu furnizorii depinde de cea a activităţilor proprii de organizare, de funcţionare şi de administrare a asociaţiei din care faceţi parte.

Am avut de plată la apă aproximativ 100 de milioane de lei vechi într-o perioadă de 7 ani, dar din acest interval, vreo patru ani nu am avut apometru individual. Există vreo lege care spune că nu au voie să te încarce cu mai mult de 10 metri cubi de apă de persoană pe lună? Dacă da, unde ar trebui să mă duc ca să rezolv această problemă? A. S., Târgovişte

Răspuns: Pentru perioada când nu aţi avut apometru individual, administratorul care v-a calculat întreţinerea trebuie să demonstreze cu acte normative că măsurile pe care le-a aplicat în cazul dv. sunt legale cu privire la apa rece.

De asemenea, dv. trebuie să vă calculaţi, pentru aceeaşi perioadă, cât ar fi trebuit să plătiţi în mod normal pentru apa rece înmulţind, pentru fiecare lună, nr. de persoane din apartamentul dv. cu 10 m.c. şi cu preţul pentru un m.c. de la vremea respectivă, pe care îl puteţi afla de la furnizorul de apă rece.

Ar fi bine ca pe aceeaşi adresă către furnizor să solicitaţi acestuia să vă precizeze care era norma de consum/ persoană/lună pe localitate la apa rece în perioada când apartamentele din blocuri erau necontorizate individual. Dacă primiţi răspuns, atunci înlocuiţi în calcul acei 10 m.c. cu ceea ce vă dă furnizorul.

1 ianuarie 2010

Închirierea spaţiilor din bloc se face cu acordul majorităţii proprietarilor

În scara blocului a apărut o casă de schimb valutar, care ocupă holul imobilului. Nu am fost informaţi despre acest lucru, ba chiar ni s-a spus că nu trebuie să ni se ceară părerea dacă locatarii de la etajul 1 şi de la parter au semnat că sunt de acord. Nu trebuia să semneze toţi locatarii blocului? D. O., Bucureşti

Pentru închirierea unui spaţiu comun, pe lângă acordul proprietarilor din vecinătate, este obligatoriu şi acordul majorităţii proprietarilor din bloc. În acest caz s-a procedat ilegal şi preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia fie să reglementeze situaţia, fie să dispună eliberarea spaţiului.

De ce se ia în calcul cota indiviză la întreţinere, în condiţiile în care aceasta nu mai este la fel ca odinioară? S-au închis balcoane, s-au dărâmat ziduri şi s-a mărit astfel spaţiul locuibil şi, ca urmare, cota nu mai este cea reală. De ce nu se iau în calcul cheltuielile pe număr de persone? D. V., Bucureşti

Unele cheltuieli se repartizează pe cota-parte indiviză, iar altele pe număr de persoane. Nu este indicat să amestecaţi lucrurile, pentru că încălcaţi legea şi vă afectează la buzunar. Regula trebuie respectată, iar acolo unde sunt ilegalităţi trebuie să acţionaţi asupra cauzei şi nu asupra efectului. Orice cotă-parte indiviză se poate recalcula în funcţie de modificările legale ale suprafeţei utile a apartamentului.

Am centrală, iar administratorul mă pune să plătesc la factura de apă mai mult decât locatarii care nu au centrală. E corect? S. F., Bucureşti

Pentru această situaţie, dv. trebuie să plătiţi contravaloarea consumului de apă rece înregistrat pe contoarele individuale din apartament, la rubrica “cheltuieli după index de contoare individuale”, precum şi cota-parte indiviză din pierderile/consumurile de apă rece şi caldă de pe spaţiile comune, care sunt şi în proprietatea dv., la rubrica “pierderi/consumuri spaţii comune” din lista de plată.

Marea problemă a apei reci este data citirii contoarelor de branşament. La RADET aceasta se face la sfârşit de lună, iar la Apa Nova, pentru unele imobile, la mijlocul lunii şi de aici apar marile diferenţe între consumul citit şi cel facturat. Nu mai e valabilă norma de apă pentru necontorizaţi de 5 mc de apă rece şi 3,4 mc de apă caldă? G., Bucureşti

În astfel de situaţii trebuie să citiţi contoarele individuale în funcţie de data citirii contorului general de către furnizor. Norma de 5,1 mc/persoană/lună la apa rece şi de 3,3 mc/persoană/lună la apa caldă reprezintă normă de consum pauşal şi se aplică de către furnizor numai acelor asociaţii care nu au contor de branşament. Această normă nu se adresează apartamentelor necontorizate.
Sursa: Libertatea.ro

28 decembrie 2009

Adunarea Generală anuală

La început de an, Comitetul Executiv sau preşedintele au obligaţia convocării unei Adunări Generale a proprietarilor pentru a se stabili măsurile, fondurile şi regulile privind buna funcţionare a asociaţiei în noul an. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce trebuie să se afle pe ordinea de zi.

Discutaţi problemele blocului la început de an

În Adunarea Generală anuală se discută şi se stabilesc următoarele:
✔Dări de seamă asupra activităţilor desfăşurate în cursul anului trecut, prezentate membrilor de către preşedintele asociaţiei;
  • Fondul de reparaţii, necesar şi obligatoriu pentru rezolvarea problemelor tehnice ale clădirii. Se stabileşte un fond total pe an, care se împarte la 12. Se obţine câte o cotă egală pentru fiecare lună a acestui an, care se repartizează tuturor proprietarilor prin lista de plată lunară la rubrica “fond de reparaţii“, în funcţie de cota-parte indiviză;
  • Fondul lunar de salarii/ indemnizaţii în valoare brută totală (suma netă plus taxele şi impozitele aferente convenţiilor şi/sau contractelor, după caz);
  • Funcţiile care se remunerează;
  • Fondul lunar maxim de cheltuieli administrative, altele decât cele privind reparaţiile: consumabile, detergenţi, mături, cheltuieli de transport, fotocopii, achiziţii manuale, chitanţiere, facturiere, reviste, ziare, telefon etc
  • Actualizarea sau restituirea Fondului de rulment, dacă este cazul;
  • Ordinea priorităţilor la încasări (ex.: 1 - cota curentă, 2 - restanţă, 3 - penalizare) şi plăţi (ex.: 1 - contract de reparaţii, 2 - salarii, 3 - factură de apă, 4 - factură de energie termică, 5 - factură de gunoi etc.);
  • Sistemul de penalizări - stabilirea sau modificarea procentului de penalizare sau a perioadei de aplicare a penalizării conform prevederilor legale în materie;
  • Alegeri pentru funcţiile de preşedinte, membru comitet, membru comisie de cenzori, dacă este cazul, prin expirarea duratei mandatului celor care sunt în funcţie.

Sarcina cu privire la pregătirea Adunării Generale revine Comitetului Executiv. Anterior, acesta trebuie să pregătească un Plan de reparaţii (probleme existente, costuri estimative) în baza unui necesar de lucrări propus de administratorul blocului.

Şedinţa, legală, indiferent de numărul proprietarilor prezenţi

Dacă la convocarea Adunării Generale nu este prezentă majoritatea proprietarilor, se va face o reconvocare. Aceasta trebuie ţinută indiferent de numărul celor prezenţi. Procesele-verbale dovedesc legalitatea Adunării Generale a proprietarilor participanţi, interesaţi de bunurile lor.

Sursa: Libertatea.ro

21 decembrie 2009

6 recomandări de sfârşit de an pentru cei care stau la bloc

O petrecere cu ocazia Sărbătorilor vă poate ajuta să vă apropiaţi şi să comunicaţi mai bine

Acum, la sfârşit de an, este bine să trageţi linie şi să faceţi o analiză şi în ceea ce priveşte viaţa la bloc. În acest sens, gândiţi-vă la ce anume a fost bine şi la ce ar trebui făcut în anul care vine, astfel încât să aveţi parte de un trai civilizat. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă oferă şase recomandări.

1. Încercaţi să îi convingeţi pe restanţieri să facă efortul de a-şi plăti datoriile către asociaţia de proprietari, astfel încât să nu aveţi surpriza de a rămâne fără utilităţi în mijlocul iernii;

2. Lăsaţi la o parte sentimentele de supărare faţă de vecini, critica şi suspiciunile, bârfa şi intrigile şi participaţi activ la gospodărirea şi la problemele blocului;

Mulţumiţi-le celor cares-au ocupat de imobil

3. Celor care s-au preocupat cu adevărat de bloc este bine să le mulţumiţi şi să le oferiţi cadouri. Cu siguranţă, anul viitor vor face mai mult, iar ceilalţi proprietari le vor urma exemplul;

4. Participaţi la socializarea comunităţii din care faceţi parte organizând tombole, concursuri sau petreceri;

5. Aveţi grijă să nu intre în imobil orice persoană sau grup, cu pretextul că sunt la colindat;

6. Uşile blocului trebuie să fie închise, interfonul să funcţioneze cu un alt cod faţă de cel avut în prezent, iar la intrare să existe lumină.
Sursa: Libertatea.ro

16 decembrie 2009

Întreţinerea nu se plăteşte la casierie!

În Uniunea Europeană, asociaţia de proprietari este considerată esenţială pentru apărarea intereselor proprietarilor individuali, a proprietăţii comune şi a intereselor naţionale şi municipale. Prin lege, pentru asociaţiile de proprietari s-au stabilit deja şi se pot adăuga câteva reguli obligatorii. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune care sunt acestea.

Iată care sunt cerinţele conţinute de principalele norme UE pentru asociaţiile de proprietari:

* încheierea contractelor individuale cu furnizorii de servicii, asociaţia fiind un intermediar care face servicii furnizorului pentru care acesta trebuie să plătească;
* obligativitatea constituirii fondului de reparaţii pentru menţinerea în bună stare a proprietăţii comune (instalaţii, terasă, faţadă, subsol etc.);

Amenzi mai mari pentru locatari

* liberalizarea accesului proprietarilor la surse alternative private de energie termică pentru apă caldă şi căldură, evacuare gunoi menajer, energie electrică etc., acolo unde e posibil;
* aplicarea unor sancţiuni şi amenzi mari pentru nerespectarea normelor şi condiţiilor impuse de legislaţia europeană şi română, atât instituţiilor de stat, firmelor private, cât şi proprietarilor;
* drepturi, responsabilităţi şi sancţiuni pentru persoanele alese şi/sau numite de proprietari (preşedinte, administrator, membru de comitet, cenzor) pentru satisfacerea intereselor legitime cu privire la proprietatea comună;
* verificarea şi urmărirea declarării taxelor şi impozitelor obligatorii, în funcţie de forma de plată a venitului, precum şi a veniturilor de natură economică (chirii, publicitate, antene de comunicaţii etc.);
* facturarea individuală a întreţinerii, nu prin casierie. Ce înseamnă acest lucru? Fiecare proprietar plăteşte întreţinerea în contul asociaţiei, prin bancă. La rândul lui, administratorul face toate plăţile către furnizor tot prin bancă. Astfel se elimină fraudele, pentru că administratorul nu mai are banii la dispoziţie;
* responsabilizarea şi sancţionarea proprietarilor care, din reavoinţă, nu îşi întreţin şi nu administrează legal blocurile.

Sursa: Libertatea.ro
www.fapr.ro

15 decembrie 2009

Cum recunoaşteţi un administrator hoţ

Depistaţi din timp problemele şi neregulile de la bloc pentru a nu avea neplăceri
Îi place să controleze tot, se crede stăpân pe bloc şi pe proprietarii acestuia, acaparează discuţiile, nu cooperează, are grupuri de interese şi se opune iniţiativelor legale. Cam aşa arată un administrator pe care îl preocupă mai degrabă interesul personal decât cel al oamenilor pe care ar trebui să îi reprezinte. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune care sunt aspectele în ceea ce priveşte atitudinea şi caracterul unui administrator hoţ.
Aproape în fiecare zi auzim despre un administrator care a golit vistieria unei asociaţii de proprietari. Uneori, astfel de oameni sunt uşor de depistat, înainte ca răul să fie comis, alteori însă poate fi prea târziu. Iată câteva caracteristici care ar trebui să vă dea de gândit:
-acaparează discuţiile cu alte lucruri, care nu au nici o legătură cu problemele reale ale blocului sau cu atribuţiile pe care le are ca administrator;
-este linguşitor şi dă senzaţia în faţa unor proprietari că îi compătimeşte sau că îi susţine, însă, de fapt, îşi urmăreşte propriile interese;
-se plânge, ori de câte ori prinde ocazia, în faţa celor nemulţumiţi de anumite situaţii din bloc. Astfel, de multe ori, celor pe care îi ştie că sunt slabi le aminteşte că face activitatea de administrator “mai mult pe gratis şi de mila oamenilor ca să nu-i lase pe mâna altuia, căci cine ştie ce li se poate întâmpla”;
-abate atenţia celor din bloc de la anumite situaţii sau de la persoane care ar putea fi un pericol pentru el, ca administrator, prin afirmaţii cu privire, în special, la bani, de genul “e scump” sau “nu se merită, nu ne obligă nimeni” ori “am auzit eu că…”;
-îşi formează şi întreţine grupuri de interese din rândul restanţierilor, al celor care nu se implică activ în asociaţie şi al cârcotaşilor;
-în şedinţe sau în timpul discuţiilor cu cei din bloc este primul care se opune intrării în legalitate pentru diverse situaţii obligatorii şi utile proprietarilor, în special cu privire la înfiinţarea asociaţiei de proprietari. Motivul poate fi reprezentat de nepăsare, neştiinţă, comoditate sau de alte interese personale care îi aduc venituri suplimentare;


«Refuză să ofere lămuriri cu privire la activitatea sa»
-dacă cineva este incomod, pune prea multe întrebări despre activităţile conducerii sau sesizează anumite nereguli ce se petrec în bloc, administratorul refuză să ofere detalii şi lămuriri cu privire la activitatea sa şi dă vina pe alţii sau pe altceva (restanţieri, furnizori, legi, oameni care nu se implică, autorităţi etc.). Astfel, ori îl duce pe reclamant cu vorba, cu promisiuni, ori devine, brusc, foarte irascibil şi refuză dialogul.
Sursa: Libertatea.ro

28 noiembrie 2009

După 90 de zile de neplată a întreţinerii, puteţi fi daţi în judecată

Pot fi dată în judecată dacă am întârziat trei luni cu plata întreţinerii? Mihaela
Răspuns: Conform prevederilor legale în materie, pentru orice sumă restantă se poate acţiona în justiţie după 90 de zile de neplată de la termenul de achitare stabilit.
Atât eu, cât şi încă vreo 15 proprietari avem centrală termică. Trebuie să contribuim la repararea ţevilor pentru încălzire sau a ţevii de apă caldă? L. C., Târgu Mureş
Răspuns: Întrucât sunteţi coproprietari asupra ţevilor comune pentru încălzire şi apă caldă, indiferent dacă le folosiţi sau nu, aveţi obligaţia plăţii reparaţiilor, conform cotelor-părţi indivize. Sunteţi scutiţi doar de la plata privind folosinţa acestora.
Ce acte normative stau la baza stabilirii, pentru apartamentele necontorizate, a 10 metri cubi de apă rece de persoană pe lună şi şapte metri cubi de apă caldă de persoană pe lună, pentru Bucureşti? Ortansa
Răspuns: Consumul de 10 metri cubi de persoană pe lună la apa rece şi de şapte metri cubi de persoană pe lună la apă caldă reprezintă un consum normat statistic pentru blocurile contorizate la nivel de branşament şi cu apartamente necontorizate individual. Nu se pot emit acte normative pentru situaţii statistice, care se folosesc în interiorul asociaţiilor de proprietari, ca referinţă în scopul rezolvării unor probleme pentru a nu afecta sub nici o formă oamenii.
De ce nu se formează un singur for, la nivel de oraşe, care să controleze asociaţiile? Şerban Florea, Bucureşti
Răspuns: Ca să aveţi dreptul şi să puteţi controla actele, trebuie să îndepliniţi două condiţii: să vă oferiţi pentru funcţia de cenzor al asociaţiei şi să vă pricepeţi la verificări de gestiune şi de legalitate a activităţilor într-o asociaţie. Pentru a se forma la nivel de oraş instituţii specializate pentru aceste probleme trebuie să existe voinţă politică din partea celor pe care îi alegeţi.
Sursa: Libertatea.ro

19 octombrie 2009

Cum puteţi face economii la bloc

Într-o perioadă în care suntem chinuiţi de efectele crizei financiare este bine să ne abţinem, cât putem de mult, de la risipă. Iată, potrivit lui Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), care sunt măsurile pe care le poate lua conducerea blocului pentru a face economii.

  • Consum raţional de apă, gaze naturale şi energie electrică, printr-un program strict de furnizare, dar fără a afecta bolnavii, bătrânii şi copiii;
  • Eliminarea pierderilor de apă rece şi caldă din instalaţiile comune ale blocului, din subsol şi pe verticală. Dacă diferenţa dintre factura pe bloc şi contoarele individuale este mare, de circa 30- 100%, cu siguranţă există avarii pe instalaţia comună;
  • Interzicerea utilizării ascensorului pentru transport marfă sau mobilier. În această situaţie, liftul se poate defecta şi veţi fi nevoiţi să suportaţi cheltuieli de reparaţie;
  • fiecare proprietar trebuie să-şi dea interesul pentru reducerea cheltuielilor administrative (reparaţii, curăţenie);
  • aplicarea de sancţiuni pentru locatarii care produc costuri nejustificate asociaţiei;
  • o politică foarte drastică de scădere a cheltuielilor asociaţiei aplicată de administrator, preşedinte şi cenzor;
  • pentru că au fost numeroase cazuri de administratori hoţi, e indicat ca acesta să nu fie lăsat singur la casierie sau când transportă bani.
  • în unele blocuri, pe palier, sunt montate becuri cu senzori de mişcare. Pentru a economisi, programaţi oprirea lor la un interval de timp cât mai scurt;
  • în cazul în care există restanţieri în bloc, încercaţi toate mijloacele pentru a-i face să plătească înainte de a ajunge la avocat (de exemplu, trimiteţi- le o scrisoare recomandată prin care să le aduceţi la cunoştinţă situaţia în care se află. Dacă nu iau atitudine, le puteţi pune penalizări;
  • din punct de vedere legal, oricine a absolvit cursuri de specialitate şi are un certificat poate fi administrator. Asta înseamnă că o asociaţie poate angaja un administrator care nu locuieşte în bloc. Se spune însă că e bine să ai un gospodar care să fie cât mai aproape de problemele locatarilor unui imobil. De aceea, încercaţi să puneţi administrator un vecin.
Articol preluat din Libertatea.ro

Creşte întreţinerea!

Bucureşteni, puneţi-vă bani deoparte. Luna viitoare, potrivit lui Radu Opaina (foto), preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, întreţinerea la bloc va fi mai scumpă în medie cu 30 de lei pe cameră. Asta pentru că, începând de la jumătatea acestei luni, RADET a dat drumul la căldură.

Iniţial, oficialii Regiei Autonome de Distribuţie a Energiei Termice Bucureşti (RADET) au anunţat că începând cu 14 octombrie vor face probe la căldură, iar furnizarea neîntreruptă a energiei termice se va face de la 1 noiembrie. Între timp însă, din cauza vremii nefavorabile, planurile s-au schimbat. “Nu aveam de ce să mai aşteptăm până la 1 noiembrie.

S-a trecut de la probe direct la furnizarea agentului termic

Citeste toata stirea aici: Libertatea.ro


18 octombrie 2009

Căldura, la mâna asociaţiilor

Pentru că nu vor facturi umflate încă din octombrie, românii cer să nu li se încălzească apartamentele.

Mai multe asociaţii de bloc din Bucureşti au decis, printr-un sondaj în rândul locatarilor, să nu primească până la 1 noiembrie căldură de la RADET. Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, Radu Opaina, spune că bucureştenii vor să mai facă puţină economie până când chiar vine iarna.

„Procedura nu este tocmai corectă, dar dacă majoritatea plus unu spune că n-are nevoie de căldură, atunci nu se dă. Sistemul termic este unul colectiv, nu individual”, a adăugat Opaina. Reprezentanţii RADET spun că n-au centralizat datele privind numărul asociaţiilor care au refuzat căldura, dar că sunt, într-adevăr, mai multe decât anul trecut.

toata stirea: EVZ.ro

25 septembrie 2009

Cum să ai o casă „verde”

- Foloseşte becuri cu consum redus
- Schimbă-ţi ferestrele vechi care nu izolează bine
- Izolează-ţi casa, mai ales mansarda sau podul
- Cumpără electrocasnice cu consum redus de electricitate
- Instalează-ţi panouri solare pentru a produce energie
- Foloseşte soluţii de ventilaţie naturală în loc de aer condiţionat
- Pavează grădina cu piatra naturală
- Schimbă instalaţiile sanitare vechi cu unele noi, din materiale reciclabile
- Triază şi reciclează deşeurile
- Ideal este să construieşti casa din cofraje termoizolante din polistiren în care se toarnă beton, ceea ce permite o izolaţie dublă

Sursa: EVZ.ro

Clădirile verzi, eficienţă energetică

Cum ar fi să poţi proteja mediul stând în casă? Sună imposibil, dar nu este. Ar fi chiar foarte uşor dacă ai locui într-o clădire verde. O astfel de construcţie presupune, pe scurt, folosirea surselor de energie regenerabilă şi protejarea mediului înconjurător, prin utilizarea de materiale reciclabile şi prin adoptarea unui sistem de încălzire a apei
cu ajutorul energiei solare. Un astfel de proiect presupune un efort al tuturor celor implicaţi în proces, adică investitori, arhitecţi, ingineri, operatori şi viitori rezidenţi, spune Steven Borncamp, fondator al Romania Green Building Council, o organizaţie care cuprinde firme de arhitectură şi îşi propune să încurajeze piaţa construcţiilor verzi.

„Ca orice idee inovatoare, aceasta este o nişă practicată de câţiva vizionari”, precizează acesta, subliniind că domeniul este o provocare în România.

Ce este o clădire verde

Termenul de „verde” defineşte orice construcţie nouă sau veche care minimizează sau elimină riscul de a dăuna mediului. Constructorii pot folosi soluţii tehnice moderne, cum ar fi ferestrele specializate sau soluţii tradiţionale, ca ventilaţia naturală.

Cel mai important avantaj este reducerea costurilor energetice şi a celor de reciclare, explică Steven Borncamp, adăugând că studiile arată că imobilele iluminate natural îmbunătăţesc productivitatea angajaţilor.

Un alt avantaj este că, spre deosebire de clădirile tradiţionale unde costurile cresc pe măsură ce construcţia ia avânt, ridicarea de case verzi costă mai mult la nivel de proiectare, dar suma scade pe măsură ce clădirea este construită.

1% clădiri verzi în România

Faţă de pieţele emergente în acest domeniu, unde rata de pătrundere a fenomenului este de 3-5%, în România există doar 1% imobile verzi, potrivit lui Steven Borncamp. „La această oră se desfăşoară 12 proiecte verzi semnificative în ţară şi sunt convins că multe altele sunt planificate”, crede acesta, care povesteşte că pasiunea pentru
construcţiile verzi s-a născut în anii ’90 când s-a implicat în câteva proiecte.

În 2005, Steven Borncamp şi-a deschis o afacere în domeniu şi atunci a realizat că, pentru a schimba optica , este nevoie de o asociaţie puternică a celor din business.

„Cred că românii se vor surprinde pe ei înşişi cu cât vor progresa în a deveni mai responsabili faţă de mediu”, crede acesta, dând ca exemple recente centrul de retail al
bauMax care se va deschide la Ploieşti şi noua fabrică Procter & Gamble.

De asemenea, din
ce în ce mai mulţi români sunt interesaţi să îşi renoveze casa „verde”, conchide acesta.

Citeste tot articolul aici: EVZ.ro

Articol preluat din Evenimentul Zilei, Oana Dan, Vineri, 25 Septembrie 2009

1 iulie 2009

Cine deţine puterea în asociaţie

Cine deţine puterea în asociaţie

În foarte multe asociaţii, administratorul este “omul bun la toate”, preşedintele figurează doar pe hârtie şi, uneori, cenzorul nici nu există. Această stare de fapt nu trebuie însă tolerată deoarece puterea deplină este deţinută de proprietari, iar aceştia o pot aplica eficient, în interesul lor, prin vot şi decizii majoritare. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce trebuie să ştiţi despre cei trei “capi”, care sunt, de fapt, angajaţii celor ce locuiesc în bloc.

Administratorul

De cele mai multe ori, administratorul îşi conferă singur putere, iar proprietarii se supun. Iată, de fapt, care este realitatea:
• administratorul nu are putere în faţa proprietarilor, a preşedintelui, a membrilor comitetului executiv sau a cenzorului;
• el are numai atribuţii profesionale, de execuţie, conform fişei de post;
• este subordonat direct preşedintelui;
• nu are dreptul să decidă cu privire la regulile de funcţionare şi organizare din asociaţie;
• nu este obligat să dea explicaţii decât în faţa preşedintelui şi a cenzorului, în cadru organizat.

Cenzorul

Acesta are următoarele atribuţii:
• să constate şi să raporteze preşedintelui, în scris, aspectele cu privire la activitatea financiar- contabilă sau juridică din cadrul asociaţiei, inclusiv concluzii şi recomandări conform reglementărilor legale şi statutare proprii;
• nu are nici un fel de putere în faţa proprietarilor, a preşedintelui, a membrilor comitetului executiv sau a personalului angajat/ prestator al asociaţiei;
• nu are puterea să ia hotărâri şi decizii personale cu privire la activitatea din cadrul asociaţiei.

Preşedintele

Preşedintele nu trebuie să existe doar simbolic. Iată ce trebuie să ştiţi despre acesta:
• este ales de proprietari pentru a le reprezenta interesele;
• nu are puterea să ia hotărâri şi decizii cu privire la reguli şi regulamente de ordin interior;
• are puterea juridică de a convoca şi conduce şedinţele comitetului executiv şi ale adunării generale;
• poate convoca adunarea generală atunci când constată că persoanele alese de proprietari nu respectă legea, statutul asociaţiei de proprietari şi deciziile majorităţii;
• se subordonează adunării generale a proprietarilor sau deciziei majorităţii.

sursa: http://libertatea.ro/stire/cine-detine-puterea-in-asociatie-245720

25 martie 2009

Programul national de reabilitare termica

Programul Naţional de Reabilitare Termică: 100 de blocuri în patru ani

Birocraţia şi incompetenţa autorităţilor locale au îngropat programul de reabilitare termică. Specialiştii în domeniu afirmă că izolarea termică ar reduce factura la căldură cu cel puţin 35 la sută. Legea prevede că statul va acoperi 80% din cheltuieli. Programul include circa 83.000 de blocuri.
În funcţie de fondurile de care dispun, autorităţile locale pot prelua parţial sau integral cheltuielile care revin asociaţiilor. În acest fel, locatarii ar putea să fie scutiţi de orice costuri pentru reabilitarea termică a propriilor apartamente.

Citeste toata stirea aici: Adevarul.ro

Incepe reabilitarea termica in sectorul 1

Primăria sectorului 1 va demara, începând cu a doua jumătate a lunii aprilie, reabilitarea termică a blocurilor din sectorul 1 al Capitalei.

Potrivit programului de investiţii pentru anul în curs, 85 de blocuri din cartierele Aviaţiei, Băneasa, Calea Griviţei, Nicolae Titulescu, Ion Mihalache şi Bucureştii Noi vor fi reabilitate termic.

Reabilitarea termică a blocurilor presupune termosistem faţade cu polistiren expandat, termosistem soclu, termosistem şi hidroizolaţie terase, termoizolare placă subsol, înlocuirea tâmplăriei de lemn existentă cu tâmplărie PVC şi geam termoizolant, închiderea balcoanelor cu tâmplărie PVC şi geam termoizolant, înlocuirea totală sau parţială a conductelor de distribuţie agent termic şi montarea de repartitoare şi robinete termostatice.

Până în prezent, au fost încheiate aproape 300 de convenţii-cadru cu asociaţiile de proprietari din sectorul 1 pentru începerea programului de reabilitare termică a blocurilor.

Sursa: Adevarul.Ro

21 ianuarie 2009

Reabilitare termică făcută repede şi la suprafaţă

Guvernul vrea să grăbească termoizolarea blocurilor şi creşte alocaţia bugetară pentru asta, dar renunţă la înlocuirea ţevilor pe care se pierd apa şi căldura.

Reabilitarea termică a blocurilor, un proiect trâmbiţat mult în campania electorală, va cunoaşte un ritm mai alert începând de anul acesta, după cum se laudă executivul. Premierul Emil Boc a declarat luni seara, la o emisiune TV, că intenţionează să majoreze partea suportată de stat din costul anvelopării termice, de la 33% la 50%, urmând ca, în continuare, primăriile să achite 33%, şi restul de până la 20% să le revină asociaţiilor de locatari. Boc e sigur că, după reabilitare, locatarii imobilelor vor plăti facturi cu până la 33%-35% mai mici, iar din acel moment guvernul va putea să elimine subvenţia pentru combustibil pe care le-o acordă acum producătorilor de energie termică.


De zece ori mai mulţi bani

Gestionarea programului de reabilitare termică a celor 89.000 de blocuri, câte sunt în România, va cădea în sarcina fostului viceprimar al Capitalei, Răzvan Murgeanu, de azi secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei (MDRL). El spune că în bugetul pe 2009 are prevăzută o sumă de zece ori mai mare decât anul trecut pentru reabilitare termică. „În 2008 am avut aproximativ 100 de milioane de lei. Anul acesta vom avea cam un miliard“, a anticipat Murgeanu.

Oficialul spune că procesul premergător anvelopării va fi mult accelerat, printr-o înţelegere cu Institutul Proiect Bucureşti, care va furniza planurile blocurilor.

O altă scurtătură a procedurii va fi faptul că, în noua formulă, anveloparea va presupune numai îmbră carea blocului într-un material termoizolant, montarea de ferestre termopan şi izolarea terasei. „Schimbarea instalaţiilor interioare va rămâne în sarcina locatarilor“, admite Murgeanu.

Locatarii vor fi obligaţi apoi să-şi monteze şi repartitoare de costuri, astfel încât să poată cu adevă rat să-şi măsoare să-şi economisească consumul de energie termică favorizat de anvelopare. În lipsa acestor instrumente de măsură şi cu ţevile neschimbate, economia de energie nu va ajunge la cotele preconizate de guvern.

Invenţie românească

Murgeanu spune că una dintre soluţiile de îmbrăcare a blocurilor, la care vor apela autorităţile, va fi cea inventată de un român - Niculae Zahiu - care are şi o fabrică pentru astfel de materiale.

Niculae Zahiu spune însă că nu ştie nimic, dar se simte pregătit să facă faţă comenzilor. „Nu am vorbit cu nimeni, dar mă bucur că noul guvern îi dă o importanţă mai mare decât până acum“, a afirmat acesta. El a inventat un tip de panouri-sandwich cu miez din spumă dură din poliuretan, ce înveleşte exteriorul blocului, dar nu se lipeşte de tencuială. Zahiu spune că metoda lui e mai accesibilă decât cea clasică, fiind mai ieftină şi uşor de montat, indiferent de temperaturile de afară.

„Muncitorii nu trebuie să aibă o calificare anume. Piesele se îmbină ca la lego, aşa că, odată ce s-a lucrat la un bloc, celelalte sunt mult mai uşor de realizat“, explică directorul companiei Zahiu Construct. Până acum, firma a aplicat invenţia la construcţia pavilioanelor administrative de la Centrala Cernavodă, precum şi pe un bloc din cartierul Tonitza.

Răzvan Murgeanu,
secretar de stat MDRL
"O soluţie mult mai bună decât cea folosită până acum este cea inventată de românul acela, Zahiu, care are şi o fabrică de panouri din astea izolatoare. Oricum, vom folosi numai firme româneşti pentru reabilitarea blocurilor, ca să dăm de lucru românilor."

„PERFORMANŢĂ“

89 de blocuri reabilitate în patru ani

Primul „Program anual de acţiuni pentru reabilitare termică“ a demarat furtunos în 2005. Până acum, abia au fost finalizate 89 de blocuri în toată ţara. Cereri ar fi, după cum recunosc reprezentanţii MDRL, care au inclus 700 de blocuri în program.

Problema pare a fi birocraţia: durata auditului energetic obligatoriu şi durata contractării lucrărilor de către primării. Acestea semnalează şi cazuri în care asociaţiile de proprietari nu au cărţi tehnice ale imobilelor, iar unele se prezintă cu documetaţia incompletă.

Legislaţia nu prevede un termen-limită pentru finalizarea reabilitării termice a unul bloc. Totuşi, lucrurile ar putea să se mişte mai repede odată cu schimbarea procesului de auditare. Dacă, iniţial, legislaţia prevedea ca blocurile să fie auditate individual, acum ele vor fi inventariate şi grupate în proiecte-tip sau proiecte unicate, pentru a putea fi auditate mai rapid. Bucureştiul se poate mândri în acest moment cu numai şapte blocuri izolate termic, cu toate că unii edili de sector s-au gândit să sporească subvenţia oferită de primării. Patru blocuri au fost reabilitate în sectorul 3, două în sectorul 6, unul în sectorul 2, iar la şase imobile încă se lucrează.

Sectoarele 1 şi 5 nu au încă niciun bloc reabilitat, dar primarii de aici au promis că vor finanţa în întregime costurile lucrărilor. Şi primarul Liviu Negoiţă are o „superofertă“ pentru cetăţeni, valabilă însă numai până la 31 ianuarie. Asociaţiilor de proprietari care se vor înscrie până la această dată în program li se promite o reducere a costurilor cu 67%.

* Potrivit reprezentanţilor MDRL, în acest moment sunt incluse în program 715 imobile, dintre care 684 au auditul energetic finalizat.

* Dintre acestea, 435 au studii de fezabilitate, 372 dintre ele având şi proiectul tehnic realizat, iar 39 de imobile se află în stare avansată de reabilitare.

* Programul de reabilitare vizează în special clădirile cele mai deficitare din punct de vedere enrgetic, adică cele realizate din prefabricate de beton armat între anii 1960 şi 1980, când nu existau reglementări tehnice privind protecţia termică a clădirilor.


Evz.ro

19 ianuarie 2009

Programul "Casa verde" incepe cu o amanare

AMÂNARE

„Casa Verde“, pe butuci

O problemă şi mai delicată se dovedeşte a fi punerea în practică a programelor dedicate utilizatorilor individuali de energie verde.

* Programul „Casa Verde“, lansat cu mult tam-tam anul trecut de Administraţia Fondului de Mediu (AFM), a suscitat un interes enorm din partea populaţiei, care a luat cu asalt firmele importatoare de echipamente pentru informaţii suplimentare.

* Programul dispune de fonduri totale de 400 de milioane de lei şi are ca scop înlocuirea sistemelor clasice de încălzire cu cele bazate pe surse regenerabile.

* Programul a fost deja amânat de două ori şi are toate şansele să mai întârzie, după ce noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi, a criticat dur modul în care a fost întocmit şi a solicitat revizuirea lui.

Printre argumente, faptul că operatorii validaţi nu sunt obligaţi să utilizeze echipamente din România sau importate din spaţiul UE.

* O altă sursă de energie care ar putea fi exploatată pentru încălzirea locuinţelor este căldura pământului.

Adică prin funcţionarea unor pompe care preiau căldura de la 18 metri de sub pământ, unde temperatura râmâne constantă la 10 grade Celsius. Instalaţia presupune decopertarea a cel puţin 100 de metri pătraţi, respectiv investiţii în excavaţii şi studii de sol.

Pompele funcţionează pe acelaşi principiu al aparatelor de aer condiţionat şi au avantajul că furnizează atât câldură, cât şi frig. Cel mai utilizat tip de pompă e în prezent cel de tipul aer-aer, care consumă cât un aparat de aer condiţionat şi ar putea reduce factura cu circa 50-60%. Însă, deocamdată, această resursă nu este exploatată şi se află abia în stadiu de experiment.
cititi toata stirea in EVZ.RO