7 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Preşedintele asociaţiei de proprietari are urmatoarele atributii

Art. 18. -(1) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor comitetului executiv, fie oricare alt membru al
comitetului executiv ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor în cadrul adunării generale.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în derularea contractelor angajate de aceasta şi îşi asumă obligaţii în numele acesteia.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
(4) Preşedintele asociaţiei de proprietari urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor cetăţeneşti ce revin proprietarilor şi punerea în aplicare a deciziilor comitetului executiv.
(5) Preşedintele asociaţiei de proprietari păstrează şi urmăreşte ţinerea la zi a cărţii tehnice a construcţiei, precum şi a celorlalte documente privitoare la activitatea asociaţiei de proprietari.
(6) Ştampila asociaţiei de proprietari se păstrează şi se foloseşte numai de către preşedinte sau de vicepreşedinte.
(7) În cazul în care preşedintele se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de către un vicepreşedinte, numit de preşedintele asociaţiei de proprietari dintre membrii comitetului executiv, urmând ca în termen de 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o adunare generală pentru a alege un nou preşedinte.
(8) Preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, pe bază de contract de mandat, potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 230/2007, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a adunării generale, potrivit prevederilor Codului fiscal.

6 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 17. -(1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.

5 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 15. - Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv, reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 16. - Comitetul executiv, format dintr-un număr impar de membri aleşi de adunarea generală, reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi exploatarea clădirii, cu excepţia atribuţiilor rezervate exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Preşedintele asociaţiei de proprietari este şi preşedinte al comitetului executiv.

4 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Proprietarii membri ai asociaţiei au următoarele drepturi şi obligaţii

Proprietarii membri ai asociaţiei, pe lângă drepturile şi îndatoririle prevăzute în statutul asociaţiei de proprietari, au şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
a) să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari;
b) să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, dacă au capacitatea deplină de exerciţiu;
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia;
d) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile;
e) să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite;
f) să îşi închirieze proprietatea, fără a fi afectate exercitarea drepturilor şi îndeplinirea responsabilităţilor legate de asociaţia de proprietari.
B. Obligaţii:

1 iunie 2011

Angajări în asociaţia de proprietari. Conventia civila si contractul de mandat.

Este foarte important să vă asiguraţi că angajările în cadrul asociaţiei de proprietari se fac în deplină legalitate. După intrarea în vigoare a noului Cod al Muncii, aveți următoarele opțiuni:


1. Pentru administrator, contabil, îngrijitor, instalator, mecanic, cenzor din afara asociaţiei:


Convenţia civilă de prestări servicii. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi al lucrărilor ocazionale.
Contractul individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajator şi pentru angajat şi, în plus, pentru angajator, cotele pentru accidente, boli profesionale, fondul de concedii şi creanţe salariale. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor.

2. Pentru aleşi (preşedinte, cenzor, membru comitet):
Contract de mandat. Obligaţiile fiscale sunt: impozitul şi cotele (angajat, angajator) pentru sănătate şi pensii.

3. Dacă prestatorul e PFA (persoană fizică autorizată); AF (asociaţie familială); IMM (micro-întreprindere); societăţi comerciale sau alte forme juridice:

Contractul de prestări servicii. Valoarea brută este mai mare, dar taxele şi impozitele nu mai sunt în sarcina asociaţiei de proprietari.

Cea mai avantajoasă formă, atât pentru asociaţie (maiieftină cu 30 %), cât şi pentru persoană (aceleaşi drepturi pentru pensie şi şomaj) e Convenţia civilă.

Pentru toate taxele şi impozitele se completează Declaraţia 112, iar în cazul în care se datorează la stat doar impozitul de 16%, se depune Declaraţia 100.

Sursa: Libertatea.ro

P.S. "începând cu data de 01.07.2012 nu se mai depune declarația 100 ci doar 112 prin semnătura digitală" 

29 mai 2011

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari - Administratorul de bloc poate fi angajat printr-o convenţie civilă


Sunt administrator de bloc. Pe un proprietar care nu aduce indexul de apometre la apă rece şi apă caldă pot să-l trec la pauşal? Câţi metri cubi de persoană să trec: 4 sau 5 metri cubi?
Răspuns: În cazul dv., se estimează consumul individual conform ultimului consum declarat de proprietar. Regularizarea consumului se va face atunci când proprietarul va declara următorul consum.

Cum poate fi plătit administratorul dacă are o normă de 12 ore pe lună?
Răspuns: Administratorul de imobile poate fi angajat fie printr-o convenţie civilă, fie pe bază de contract individual de muncă

Administratorul spune că repartizarea cheltuielii pentru femeia de serviciu se face pe apartament, nu pe număr de persoane, cum era legea veche. Cum e corect?
Răspuns: Cheltuielile asociaţiei de proprietari cu îngrijitorul se repartizează după numărul de persoane care locuiesc, întrucât persoanele prezente produc aceste cheltuieli. Baza legală este OMEF nr. 1.969/2007 anexa 2 lista de plată şi H.G. nr. 1.588/2007.

Cum se iau hotărârile asupra destinaţiei spaţiilor comune?


Răspuns: Prin hotărârea adunării generale sau, în situaţii excepţionale, prin acordul scris al majorităţii proprietarilor, pentru probleme care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal.

Mai mult:  Libertatea.ro

26 mai 2011

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar gunoiul colectat selectiv

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar locatarii obligati sa colecteze gunoiul selectiv, considera peste doua treimi dintre respondentii unui sondaj realizat de Ziare.com pe aceasta tema.
Sondajul s-a desfasurat in perioada 13.05.2011 - 20.05.2011 si la el au participat 1.438 de cititori Ziare.com care au dorit sa isi spuna parerea in aceasta privinta.

66.27% dintre cititorii Ziare.com au raspuns afirmativ la aceasta intrebare, 30.60% au fost impotriva ideii de desfiintare a ghenelor de bloc, in timp ce 3.13% au spus ca nu sunt interesati de subiect.

Comisarul Garzii de Mediu Silvian Ionescu a avertizat ca, in Romania, colectarea selectiva a deseurilor se afla la un grad de doar 1%, in conditiile in care media europeana este de 24% si creste an de an.

In opinia sa solutia ar fi amenzi usturatoare pentru cei care nu colecteaza selectiv deseurile, dar si desfiintarea ghenelor si inlocuirea lor cu recipiente pentru colectare selectiva. Seful Garzii de Mediu da exemplul Ungariei, care a reusit sa rezolve problema colectarii deseurilor in acest fel.

Costurile insa s-au ridicat la 30.000 de euro pe bloc.

Viceprimarul Capitalei, Victor Iovici, s-a declarat si el de acord cu ideea, sustinand ca bucurestenii trebuie pregatiti pentru aceasta schimbare, in primul rand prin educatie si constructia infrastructurii specifice.

Costurile pentru colectarea selectiva s-ar ridica la aproximativ 1,8 miliarde de lei, insa investitia poate fi realizata prin fonduri europene.Sursa: Ziare.com

24 mai 2011

Cât costă întreţinerea lunară a unui apartament nou


Proprietarii locuinţelor din ansamblurile rezidenţiale noi suportă costuri mai mari faţă de cei din blocurile vechi, deoarece administratorii iau mai mulţi bani pentru facilităţi. Sursa: Evz.ro

Înainte de a achiziţiona locuinţa dorită, este recomandat să vă documentaţi referitor la costurile pe care va trebui să le suportaţi lunar cu întreţinerea acesteia.

Dacă vorbim despre locuinţele noi, trebuie să ştiţi că cele mai multe ansambluri rezidenţiale percep şi diverse taxe de mentenanţă, care diferă destul de mult, în funcţie de facilităţile oferite de complex şi la care se adaugă costurile cu utilităţile.

Concret, orice facilitate oferită de un dezvoltator sau manager de complex, precum piscină comună, monitorizare video, lifturi suplimentare, spaţii de joacă pentru copii sau săli sportive - înseamnă bani în plus pe care îi veţi plăti lunar.

Taxele de mentenanță, de la 70 de lei pe lună

De exemplu, pentru o garsonieră din complexul Primăvara, situat în cartierul Drumul Taberei din Capitală, proprietarul va plăti costuri lunare de întreţinere de aproximativ 70 de lei. În acelaşi timp, pentru o locuinţă cu două camere va scoate din buzunar aproximativ 125 de lei pe lună..

23 mai 2011

Cât de periculoase sunt antenele de pe bloc

Locatarii unor imobile pe care sunt amplasate antene GSM ajung la conflicte din cauza posibilelor radiaţii. În alte blocuri, antenele sunt considerate o binecuvântare, iar asociaţia câştigă bani frumoşi de pe urma chiriilor. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii unui bloc din centrul Timişoarei sunt în conflict cu preşedintele de asociaţie din cauza unei antene de telefonie mobilă montate pe bloc. Oamenii susţin că antena a fost  montată fără ştiinţa sau aprobarea lor. „Influenţa radiaţiilor este nefastă şi în şase luni ne putem trezi cu un cancer fără să ştim cui să-i mulţumim”, a declarat G. B., unul dintre locatari. „Avem mai mulţi oameni în bloc care au murit deja de cancer”, a spus un alt locatar.
În tot acest timp, un alt bloc de pe strada Corneliu Coposu din Timişoara prosperă de pe urma antenelor montate pe acoperiş. Şeful comisiei de cenzori din cadrul asociaţiei, M.l G., susţine că asociaţia primeşte o chirie lunară de 1.000 de euro pentru antenele montate pe bloc.

22 mai 2011

Scara de bloc, zugrăvită tip "papagal" din etaj în etaj

Locatarii au idei năstrușnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii au idei năstruşnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului
Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Şi asta pentru că proprietarii scot cu greu bani din buzunar. Şi atunci când o fac, preferă să îşi coloreze singuri "perimetrul" din jurul apartamentului. Administratorii se plâng că din acest motiv multe scări de bloc au devenit adevărate caricaturi.
"Pe oameni nu îi interesează cum arată scara pe care locuiesc, chiar dacă aceasta se află în proprietate comună. Ei fug de răspundere şi preferă să nu se implice.
Altfel cum se explică faptul că la şedinţele de bloc vin numai câteva persoane", ne-a declarat C. B., administratorul unui bloc din sectorul 5 al Capitalei, aflat în apropierea Parcului Sebastian. Femeia ne-a spus că a strâns cu greu 3.000 de lei pentru a renova şi moderniza numai parterul. "Am montat uşi din PVC, am pus gresie, am schimbat geamurile sparte şi am zugrăvit pereţii scării.
Numai mâna de lucru a costat asociația în jur de 1.500 de lei. Dacă am fi angajat o firmă specializată, care să ne renoveze toate cele opt etaje, ne-ar fi costat peste 15.000 de lei.
Aşa că am hotărât să zugrăvim numai parterul, iar pe nivel şi-a făcut fiecare locatar cum a vrut. Să vedeţi ce caricatură a ieşit. Fiecare etaj are altă culoare pe pereţi. Unul este vopsit în roz, altul, în vernil, în timp ce un altul are forme geometrice şi picăţele albastre. Nimeni nu s-a atins însă de geamurile sparte", a adăugat administratorul. 

O lucrare profesională durează două săptămăni
Pentru zugrăvirea sau modernizarea casei scării de bloc,

21 mai 2011

Viaţa la bloc: chin sau binefacere

Traiul în cartierele-dormitor uniformizează şi depersonalizează. Ce a făcut blocul din om? Soluţia pentru adăpostirea unui mare număr de oameni s-a transformat pentru mulţi într-o povară.
Fondul de rulment, codul de interfon, programul de linişte, ziua de bătut covoare, şedinţa lunară a asociaţiei de locatari sau proprietari, vecina pensionară care trage cu ochiul pe vizor.

Toate fac parte din cotidianul locatarului la bloc. Viaţa la comun care îl poziţionează pe român atât de aproape şi, în acelaşi timp, atât de departe de vecinul său începe de dimineaţă în zgomotul maşinii de gunoi, care a înlocuit cântatul cocoşilor din mahalaua de altădată.

Arhitecţii susţin că blocurile de locuinţe au devenit o soluţie peste tot în Europa, ca urmare a industrializării puternice, a migraţiei de la sat la oraş, a perioadei „baby boom”.

O soluţie pentru adăpostirea unui număr foarte mare de oameni. Apelân­­du-se la această variantă, extinderea oraşelor s-a realizat pe verticală, pe suprafeţe suprapuse, şi au fost salvate arii naturale importante care ar fi fost ameninţate dacă s-ar fi construit pe orizontală.

Dar, în acelaşi timp, uriaşele dormitoare comune în care s-au mutat i-au depersonalizat şi uniformizat pe oameni. În România, acest lucru s-a întâmplat mai ales din cauza renunţării la „faţa umană” a urbanismului funcţionalist şi din cauza înghesuirii blocurilor pe spaţii care ar fi fost destinate iniţial spaţiilor verzi sau locurilor de joacă.

18 mai 2011

Reabilitarea termică se face doar cu acordul a 90% din proprietari

În contextul în care se anunţă mărirea preţului gigacaloriei, e bine ca blocurile să fie izolate termic. Asta înseamnă mai puţină căldură consumată şi, deci, mai puţini bani cheltuiţi la întreţinere.
Care sunt cele trei metode prin care vă puteţi izola blocul:

1. Cu banii asociaţiei de proprietari, pe bază de contract cu o firmă specializată care poate accepta plata în rate. Este cea mai sigură şi mai ieftină variantă, proprietarii plătind în final circa 1.500 de euro/apartament. 

2. Prin credit bancar. Conform O.U.G. nr. 69/2011, ţinân-du- se cont de următoarele aspecte: 4 Este obligatoriu acordul a 90% din proprietari.
- Creditul se acordă pentru maximum 90% din suma necesară. Asociaţia trebuie să aibă minimum 10% din valoarea lucrării, adică 10.000 de euro.
- Perioada maximă de rambursare e de 5 ani. Rata lunară în acest caz este de aproximativ 200 de lei/apartament, timp de 5 ani.
- Asociaţia suportă costurile cu expertiza tehnică, auditul energetic, documentaţia de autorizare, proiectul tehnic şi certificatele energetice (înainte şi după lucrare). Costurile pot fi de cel puţin 3.000 de euro.
- Asociaţia de proprietari trebuie să fie legal constituită şi să nu aibă datorii.
- Statul român subvenţionează dobânda, dar alte costuri ale creditului neprevăzute de lege, precum şi penalităţile băncii la neplata ratelor se suportă de asociaţie. 

3. Prin finanţare din partea autorităţii publice locale, la solicitarea asociaţiei, conform O.U.G. nr. 69/2010, art. 10:
- În valoare de maximum 30% din suma prevăzută în devizul general, inclusiv pentru cota ce revine asociaţiei de proprietari şi pentru elaborarea documentaţiei, în condiţiile stabilite de consiliul local. Atenţie: în acest caz, asociaţia nu poate controla lucrarea şi nu are acces la toate documentele (deviz).

Sursa:  Libertatea.ro

Firma specializata in lucrari de hidroizolatii si termoizoltii: Hidroizolatii-Profesionale

15 mai 2011

Preşedintele asociaţiei de proprietari

Problemele din bloc sunt cauzate, de multe ori, de incompetența sau de abuzurile celor mandatați de proprietari să gestioneze bunurile comune şi mai ales banii de întreținere. Cum schimbați conducerea asociației de proprietari.

Întrucât în prezent nu există o autoritate specială pe care proprietarii să o angajeze şi să stea liniştiţi că de problemele lor se ocupă cineva specializat, singurele soluţii pentru încurcăturile apărute în anumite situaţii sunt:

1. Schimbarea prin vot. Numai prin votul majorității proprietarilor prezenți (50%+1) la o adunare generală se poate schimba președintele, cât si membrii comitetului executiv ori cenzorii aleşi. Dacă preşedintele ţine cu dinții de putere, adunarea generală extraordinară va fi convocată şi ţinută de proprietari într-un număr de cel puțin 20% din totalul membrilor asociației.

2. Prin decizia comitetului executiv se pot schimba administratorul, îngrijitorul, instalatorul, fochistul ş.a. Tot prin decizia comitetului executiv se poate suspenda preşedintele, dacă acesta a făcut abuzuri sau dă dovadă de dezinteres total faţă de atribuţiile pe care le are în asociaţie. Atunci când aveţi probleme care nu se rezolvă, este obligatorie schimbarea, altfel riscul e foarte mare şi cu cât timpul trece, cu atât costurile cresc, iar confortul la bloc scade.

12 mai 2011

Chiriaşii pot participa la şedinţele asociaţiei

În primul rând, trebuie să ştiţi că un chiriaş nu poate fi membru al asociaţiei de proprietari.
Faţă de asociaţia de proprietari, chiriaşul nu are nici un drept. Doar proprietarul are drepturi şi poate mandata chiriaşul, în numele său, să participe la adunarea generală, dar numai cu drept de vot, iar acesta poate decide numai aşa cum a stabilit proprietarul prin împuternicire.
Drepturile şi obligaţiile chiriaşului sunt faţă de proprietarul apartamentului/ spaţiului şi sunt stabilite în contractul de închiriere care a fost încheiat.
Obligaţiile chiriaşului faţă de asociaţia de proprietari sunt cele stabilite de comun acord cu proprietarul prin contract şi se referă strict la plata întreţinerii, inclusiv cota pentru reparaţiile comune ale blocului.

Nu plăteşte restanţele
Dacă proprietarul deţine cu chirie un loc de parcare în faţa blocului, acesta îl poate da spre folosinţă chiriaşului pe durata contractului.
Dacă apartamentul închiriat are restanţe la întreţinere, obligaţiile şi răspunderea legală faţă de asociaţia de proprietari sunt ale proprietarului. Orice acţiune se va face împotriva proprietarului. Acesta, la rândul său, în condiţiile contractului, îşi va rezolva sau nu problema cu chiriaşul.
Reparaţiile din interiorul apartamentului sunt în sarcina chiriaşului, numai dacă au fost convenite cu proprietarul prin contractul de închiriere.
Dacă vecinii chiriaşului fac gălăgie sau nu respectă orele de linişte, acesta are tot dreptul să apeleze la poliţia de proximitate.

10 mai 2011

Ce platiti la bloc cand lipsiti de acasa?

Este sezonul concediilor si multe persoane pleaca de acasa pentru perioade mai lungi de timp, lucru care inseamna si o diminuare a cheltuielilor de intretinere. Pentru a nu fi pacaliti de administratorii prea zelosi sau care nu cunosc legea, Libertatea va spune care sunt platile pe care trebuie sa le faceti cand lipsiti de acasa mai mult timp si de ce anume sunteti scutiti.

Daca plecati de acasa doar pentru cateva zile, nu puteti fi scutiti de la plata utilitatilor pe care le consumati. Lucrurile se schimba insa atunci cand lipsiti mai mult de o luna din apartament si acesta ramane nelocuit. In acest caz, se considera ca temporar nu mai locuiti acolo si astfel puteti fi scutiti de la plata unor utilitati cum ar fi apa, gazele, gunoiul, salariul femeii de serviciu. 'Cheltuielile pe numar de persoane, adica ce nu consumam, nu se achita cand nu suntem acasa. In schimb se platesc reparatiile si service-ul liftului, lucrarile de reparatii la terasa, la interfon, la conductele comune, cheltuielile administrative - in afara salariului femeii de serviciu si orice consumuri pe parti comune', ne-a declarat Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat. Aceste obligatii legale de plata se numesc cota-parte indiviza care se calculeaza in functie de suprafata utila a casei, nu pe numar de persoane, si deriva din folosirea proprietatii comune din bloc.

Inainte de a pleca de acasa cel putin o luna, trebuie sa faceti o cerere scrisa catre administratia blocului prin care sa notificati acest lucru si sa mentionati perioada in care apartamentul va fi liber. In baza acesteia, veti fi scutiti de la plata intretinerii. Ramane insa sa achitati cheltuielile comune (pe cota-parte indiviza). In cazul in care apartamentul a fost nelocuit mai mult de o luna si, in ciuda faptului ca ati anuntat administratia in timp util despre aceasta, totusi sunteti trecuti la intretinere, acest lucru contravine legilor in vigoare si reprezinta un abuz din partea administratorului care poate fi reclamat la primarie.
Care sunt cheltuielile comune
- cheltuieli de reparatii, service (lift, centrala de bloc, interfon etc.) sau diverse investitii ale asociatiei;
- cheltuieli administrative si gospodaresti (detergent, mopuri, galeti, becuri etc.);
- salariile sau indemnizatiile administratorului, casierului, instalatorului sau mecanicului, presedintelui, cenzorului sau portarului, fara a fi inclus si venitul femeii de serviciu;
- consumurile sau pierderile din spatiile comune;
- antena colectiva (dupa caz). Sursa: Libertatea.ro

Servicii de administrare imobile: www.administrator-imobile.net

3 mai 2011

Cum scapati de mugegaiul din casa, Informatii utile!

Folosiţi hota în bucătărie, nu uscaţi rufe în casă, aerisiţi bine camerele, schimbaţi-vă jaluzelele orizontale şi izolaţi exterior casa. Dacă vecinii de bloc nu au izolaţie, riscul de a face mucegai persistă

Mucegaiul în casă poate fi favorizat de geamurile de termopan şi uşile metalice de interior care nu permit aerului să circule în cameră. O cauză frecventă pot fi şi jaluzelele orizontale: apa se va scurge pe geam pentru că aerului nu i se permite să circule. Un nivel necorespunzător de umezeală care dă "naştere" mucegaiului trasformă casa întro rezervă de ciuperci extrem de agresive pentru sănătate.

Iarna menţineţi temperatura între 20 şi 24 de grade C

De regulă, mucegaiul apare pe pereţii interiori şi tavan din cauza acumulării de umezeală permanentă pe suprafaţa lor.

"Există două situaţii în care apare condensul. Prima se referă la o anumită valoare a umidităţii absolute a aerului, când temperatura acestuia, lângă peretele rece, scade sub o anumită valoare (temperatura punctului de rouă), iar cea de-a doua la o anumită valoare a temperaturii aerului, când cantitatea de vapori de apă creşte peste valoarea de saturaţie", explică profesor doctor inginer T. T..

El recomandă ca, în această perioadă rece a anului, temperatura din încăperi să se situeze între 20 şi 24 de grade C, iar umiditatea între 30 şi 60%. Cea mai la îndemână soluţie pentru a evita apariţia mucegaiului este aerisirea camerelor.

O altă soluţie se referă şi la izolaţia construcţiei. "Una dintre variante e izolarea pe partea exterioară a peretului. Dacă nu e posibil, peretele se izolează la interior, intercalându-se între izolaţie şi vechiul perete diferite tipuri de bariere de vapori, care pornesc de la vopsiri cu produse speciale sau lipiri de materiale plastice, până la intercalarea în aceleaşi locuri de plăci metalice, care nu ruginesc (de exemplu, foi subţiri de cupru)", detaliază profesor doctor inginer Teodor Tereţean.

Titel Voineag, administrator al firmei Tele GSM Construct, din Bucureşti, specializată în consultanţă pentru mucegai, nu recomandă însă izolarea pereţi lor pe interior pentru că între perete şi polistiren va exista mereu apă şi condens.
"În ceea ce priveşte izolarea pe exterior, e bine ca plăcile să nu fie mai mici de 8 cm, pentru a nu exista pierderi termice", spune administratorul.

Dacă staţi la bloc iar vecinii nu-şi fac izolare exterioară riscul să aveţi probleme din cauza mucegaiului persistă.

1 mai 2011

Apa caldă de la ultimele etaje este de fapt rece

Cei care locuiesc la etajele superioare plătesc ca apă bună de îmbăiat şi apa rece care le vine la robinet în loc de apă caldă.

Nevoia unui duş fierbinte la primele ore ale dimineţei pentru G. O. (32 de ani) se loveşte de o piedică: la robinet e apă rece în loc de apă. Pentru că stă la etajul opt al unui imobil de pe strada Nicolae Grigorescu din Bucureşti, tânărul trebuie să lase cinci minute apa caldă deschisă să curgă pentru ca aceasta să se încălzească.

"Stau ca prostul şi aştept"
"Eu plec la ora 7 dimineaţă la muncă, lucrez în industrie în zona Republica. Mă trezesc la ora 6.00 dimineaţa şi până în 6.30 încerc să fac duş. Este iritant să dau drumul la apă şi ea să fie rece, să stau apoi ca prostul câteva minute şi s-o aştept", ne-a declarat tânărul.

Problema apei reci în loc de apă caldă de la etajele superioare este întâlnită şi seara. "Eu stau în zona Petrache Poenaru, într-un apartament de două camere de la etajul şapte. Eu muncesc într-un restaurant până seara mai târziu, uneori chiar mă duc la sală sau alerg. Aşa că se întâmplă să ajung acasă după ora 23.00. Încerc să-mi fac duş imediat cum intru pe uşă, dar e imposibil. Apa e rece, trebuie s-o las să curgă măcar două minute, dacă nu şi mai mult. Nu mi se pare în ordine aşa ceva", ne-a povestit şi M. M. (25 de ani).

"RADET asigură serviciile doar până la nivelul scării de bloc"


27 aprilie 2011

Pregătiţi-vă blocul pentru iarnă

Întreţinerea în lunile reci va fi mai mică dacă luaţi din timp anumite măsuri.

Pentru a reduce cheltuielile cu întreţinerea la iarnă, este indicat să luaţi de pe acum câteva măsuri. Ce trebuie sa faceți:
  • Eliminaţi pierderile de apă, prin repararea conductelor din subsol sau a ţevilor ce duc de la contorul de branşament până în subsol. Pierderi pot fi şi în locuinţe şi de aceea se impune o inspecţie tehnică;
  • Reparaţi geamurile şi termoizolaţi faţada în vederea micşorării pierderilor de căldură;
  • Reparaţi terasa (recomandam firma Izofil Construct SRL, tel. 0720.-601.931);
  • Analizaţi problemele care au apărut în iarna trecută şi luaţi măsuri ca acestea să nu se mai repete, în special cu privire la contractele încheiate cu diverşi prestatori de servicii. Orice contract care a creat necazuri asociaţiei se poate modifica printr-un act adiţional. Dacă prestatorul nu doreşte modificarea contractului, aveţi dreptul şi obligaţia faţă de proprietari să-l reziliaţi;
  • Cumpăraţi lopeţi şi alte unelte ori materiale necesare pentru deszăpezire sau pentru curăţarea gheţii de la intrarea în bloc;
  • Instalaţiile electrice trebuie să fie protejate împotriva apei, a zăpezii, a viscolului ori a vântului;
  • Persoanele cu venituri reduse este bine să fie îndemnate să economisească bani de pe acum pentru a-şi putea plăti întreţinerea în lunile reci. 
Verificaţi conductele
Reparaţi sau înlocuiţi conductele de căldură din bloc şi, în special, caloriferele din apartamente. De asemenea, curăţarea acestora este o operaţiune obligatorie pentru o bună circulaţie a agentului termic prin instalaţie. Izolarea termică a conductelor de căldură şi de apă caldă din subsol şi asigurarea unui sistem de aerisire constituie alte măsuri necesare. Sursa: Libertatea.ro

Click aici pentru Firma administrare bloc

Beneficiaţi de scutiri la întreţinere

Pe bază de cerere scrisă  către președinte puteți fi scutit de la cheltuielile privind consumurile. Scutirile se aplică însă atunci când lipsiţi de acasă cel puţin 15 zile şi se referă numai la: apa rece şi apa caldă necontorizate, gazele naturale de la bucătărie, îngrijitorul şi evacuarea gunoiului menajer, energia electrică de pe spaţiile comune şi cea aferentă ascensorului şi plăţile denumite în lege “cheltuieli după numărul de persoane care locuiesc în apartament”.
Iată ce aveţi de plătit
Dacă apartamentul este nelocuit, rămân de plată pentru proprietar următoarele obligaţii, care nu au nici o legătură cu numărul de persoane şi care ţin de cota-parte indiviză: fondul de reparaţii şi/sau investiţii; cheltuielile administrative şi gospodăreşti (materiale consumabile, becuri etc.), salariile/indemnizaţiile administratorului, contabilului, mecanicului, preşedintelui, cenzorului şi portarului (fără salariul/indemnizaţia persoanei pentru curăţenie), întreţinerea ascensorului, centralei de bloc, interfonului sau a altor instalaţii de pe spaţiile comune şi consumurile/ pierderile de pe spaţiile comune.

5 aprilie 2011

Ţi-ai modificat apartamentul, rişti să nu primeşti despăgubiri în caz de dezastru!

Firmele de asigurări şi-au schimbat politica de acordare a poliţelor. Românii care locuiesc în zone inundabile sau cei care şi-au făcut modificări în apartamente ce afectează structura de rezistenţă a clădirii riscă să nu fie despăgubiţi de companiile, chiar dacă au o poliţă de asigurare obligatorie pentru casă.

La încheierea poliţei agentul de asigurare nu cere clientului autorizaţia de construcţie sau autorizaţii pentru modificările făcute în locuinţe. În schimb, la o eventuală pagubă din cauza riscului asigurat, este posibil ca firma de asigurări să refuze despăgubirea pe motiv că locuinţa este în zonă inundabilă, sau în cazurile în care au fost făcute modificări privind structura de rezistenţă a imobilului, spun firmele de asigurări, care nu vor să-şi assume riscuri prea mari.
 
Totuşi, unele companii de asigurări şi-au instruit agenţii să nu încheie poliţe obligatorii pentru locuinţele din zonele inundabile. Pe de altă parte, numărul poliţelor obligatorii pentru locuinţe emise până la 31 martie a depăşit 481.000 de contracte. "Portofoliul PAID de la sfârşitul lunii martie arată că au fost încheiate asigurări obligatorii pentru 5,74% din locuinţele din România, prin raportarea numărului total de poliţe la fondul locativ existent, de aproximativ 8,4 milioane de locuinţe", a declarat directorul general al PAID, Marius Bulugea.
Sursa: Libertatea.ro

2 aprilie 2011

Nu plătiţi pentru ţevile izolate termic din casă

Am izolat ţevile de căldură din apartament încă din 2004. Cu toate acestea, îmi vine în continuare o chitanţă, conform căreia trebuie să plătesc cota la întreţinere. Este legal? Ce pot face?

Răspuns: Pentru ceea ce este izolat termic, nu este legal să se calculeze sumă de plată. Măsura este un abuz. Cea mai eficientă soluţie este refuzul plăţii. 

Cum se plăteşte căldura într-un apartament? Pe suprafaţă locuibilă sau pe suprafaţă radiantă?

Răspuns: Corect şi legal, căldura se repartizează după S.E.T. (Suprafaţa Echivalentă Termic sau suprafaţa radiantă) a caloriferelor şi a ţevilor neizolate ce traversează apartamentul. S.E.T. defineşte corpul de încălzire, care este consumatorul de căldură. Camera şi locuitorii sunt beneficiarii căldurii.

Am în bloc o familie care n-a plătit de 16 luni fondul de reparaţii, lucrările la terasă şi întreţinerea. Cum poate fi amendată? E posibil să-i punem penalităţi la întreţinere, la fondul de reparaţii sau pentru reparaţia terasei? 

Răspuns: Reparaţia terasei, fondul de reparaţii şi celelalte cheltuieli fac parte din totalul lunar de plată a întreţinerii, adică sub nici o formă nu se afişează după total sau separat. Pentru neplata întreţinerii, comitetul executiv are dreptul să stabilească un sistem propriu de penalizări, în condiţiile legii.
Sursa: Libertatea.ro

28 martie 2011

Ce drepturi ai, ca proprietar, in raport cu administratorul blocului.

Pentru ca, de multe ori, conflictele dintre administratorii blocurilor si proprietari pornesc din cauza faptului ca nu isi cunosc drepturile si atributiile, Protectia Consumatorului a intocmit o lista cu acestea. Sursa: Ziare.com

Obligatiile administratorului de bloc sunt acelea sa-si initinteze locatarii, prin afisare la loc vizibil, asupra modului de stabilirea a cheltuielilor curente, dar si sa controleze personalul angajat pentru diverse activitati gospodaresti.

De asemenea, administratorii trebuie sa se asigure de efectuarea eficienta a lucrarilor de intretinere si reparatii ale elementelor proprietii comune, sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din propietatea comuna.

Administratorul nu are numai obligatii, ci si drepturi. Acestea presupun ca pot sa stabileasca termenii in care se vor realiza serviciile de intretinere si de reparatii curente ale bunurilor aflate in folosinta comuna sau individuala (numai daca aceste activitati perturbs folosirea normala a partilor comune), sa citeasca periodic indexul contoarelor individuale, sa treaca la plata "musafirii" care depasesc limita de sedere sau sa inspecteze propietatea individuala, in scopul depistarii si eliminarii unor defectiuni aparute la instalatiile de folosinta comuna.

Cum raspunde administratorul pentru faptele sale?

23 martie 2011

Puteţi plăti întreţinerea şi la bancă

Nu aveţi acelaşi program cu administratorul şi nu prea ajungeţi la casieria blocului să plătiţi întreţinerea? Ca să nu rămâneţi cu restanţe, vă spunem care sunt modalităţile de plată a întreţinerii.

Important este ca asociaţia să stabilească aceste modalităţi prin şedinţă. Altfel, “dacă nu există o ordine prestabilită, proprietarul dictează modalitatea de plată”. Iată modurile prin care puteţi achita întreţinerea:
1. În numerar, la casieria asociaţiei de proprietari, în programul stabilit de către conducerea asociaţiei. Administratorul are obligaţia să emită chitanţă personalizată cu datele asociaţiei.
2. La bancă, prin ordin de plată sau prin foaie de vărsământ direct în contul asociaţiei. Contul asociaţiei de proprietari trebuie menţionat pe lista de plată lunară. Pentru operaţiunile prin bancă, obligatoriu, prima semnătură asupra contului trebuie să aparţină preşedintelui asociaţiei de proprietari.
3. La poştă, prin mandat poştal pe adresa preşedintelui sau a administratorului- casier, dacă acesta este din bloc. Refuzul primirii banilor se consemnează pe recipisa de la poştă şi este dovada clară a refuzului la încasare, probă foarte importantă în cazul unui proces în instanţa de judecată.
4. Prin curier rapid, pe acelaşi principiu ca la plata prin mandat poştal.
Aceste modalităţi de plată sunt valabile şi pentru întreţinerea restantă, care poate fi plătită total sau parţial, în funcţie de posibilităţile financiare ale proprietarului sau de regulile stabilite prin regulament în interiorul asociaţiei. Sursa: Libertatea.ro

21 martie 2011

Firma de la parterul blocului plăteşte pentru lift

Firma de la parterul blocului trebuie să plătească pentru lift? G P, Galaţi

Răspuns: Firma trebuie să plătească pentru service-ul lunar. E o obligaţie legală această plată şi a reparaţiilor ascensorului, întrucât e în coproprietate. Scutiri se fac la plata utilizării liftului, adică la curentul electric.

Cât la sută trebuie să plătesc pentru părţile comune, dacă am centrală de apartament? M S, Timişoara

Răspuns: În cazul apartamentelor debranşate de la sistemul centralizat de termoficare al blocului, pentru ţevile de termoficare ce traversează aceste apartamente şi care sunt izolate termic proprietarii respectivi nu au vreo obligaţie de plată. Dacă ţevile nu sunt izolate termic, atunci proprietarul în cauză suportă contravaloarea căldurii radiate de acestea în funcţie de suprafaţa echivalentă termic a ţevilor de termoficare verticale care traversează apartamentul. Rămâne ca obligaţie de plată pentru încălzirea centralizată a blocului doar cota-parte indiviză din contravaloarea consumului de pe spaţiile comune (caloriferele de pe casa scării, ţevile de pe casa scării, din subsol etc.).
Această cotă se stabileşte pe plan intern, prin decizia comitetului executiv. De regulă, limita maximă pentru această cotă este de 10% din valoarea facturii la încălzire care se repartizează tuturor proprietarilor, debranşaţi şi nedebranşaţi, proporţional cu cota- parte indiviză, funcţie de suprafaţa utilă a locuinţelor.

Doriți un administrator pentru imobilul dumneavoastră: Firma Administrare Bloc

19 martie 2011

Cine plăteşte dacă v-a fost inundat apartamentul ?

Staţi la ultimul etaj al blocului și vi se infiltrează apa în casă de pe terasă? Vi s-a întâmplat să vă inunde vecinul de deasupra? Puneți-l la plată.

- Atunci când inundația provine de la instalația de apă rece, caldă sau de la cea de căldură trebuie să anunțați imediat administratorul sau responsabilul de scară, ca să închidă apa pe coloană. 4 Contactați apoi un instalator care să execute reparația.
- Dacă remedierea se face pe coloanele verticale, atunci obligația reparării, inclusiv a zonei afectate din interiorul apartamentului, și costurile sunt în sarcina asociației de proprietari, pe cota-parte indiviză (suprafața utilă).

Cel care e de vină plătește pagubele
- Dacă reparația se face pe instalația orizontală din apartament după T-ul de separație de coloana verticală, atunci lucrarea e în sarcina proprietarului. În acest caz, dacă un proprietar îl afectează pe altul are obligația să îi repare acestuia din urmă toate stricăciunile.
- Dacă cel care trebuie să repare nu ia măsuri rapide pentru a rezolva problema atunci proprietarul afectat va acționa pentru prejudicii împotriva vinovatului în instanta de judecată.
- În caz că apartamentul e inundat de la terasă, tot administratorul trebuie anunțat. El trebuie să-i comunice în scris președintelui necesitatea efectuării reparațiilor la terasă și costurile estimative.
- Președintele convoacă ședința de comitet pentru luarea unei decizii în acest sens, inclusiv cu privire la stabilirea unei adunări generale, dacă nu există fond de reparații constituit pentru această situație.
- Toate obligațiile sunt în sarcina asociației, care trebuie să ia rapid măsuri pentru a stopa infiltrațiile de apă și pentru a reface terasa, inclusiv pentru a repara stricăciunile din apartamentele afectate.

Când vă puteți adresa instanței
Dacă nu se iau măsuri, proprietarul sau proprietarii care au suferit daune vor acționa de urgentă în instantă pentru prejudicii împotriva asociației și a persoanelor din asociație care nu-și îndeplinesc atribuțiile și se fac vinovate de neglijență în serviciu.

Doriți sa renovați terasa blocului, va recomandam: Hidroizolatii-Profesionale.Blogspot.com

16 martie 2011

Cumpărătorul isteţ de casă veche

Înainte de a cumpăra o locuinţă, orice cumpărător trebuie să verifice câteva aspecte, pentru a se asigura că nu va scoate mai mulţi bani din buzunar în viitor.

Preţul este unul dintre principalele criterii pe care le au în vedere cei care îşi caută o locuinţă. Însă, zona în care este amplasat imobilul reprezintă un alt criteriu de care e bine să ţinem cont. Elena şi Cristi voiau să îşi cumpere o locuinţă în toamna lui 2008, însă nu îşi permiteau ceva mai scump de 60.000 de euro. Au văzut numeroase locuinţe, iar unul dintre agenţi i-a dus la un bloc de pe o străduţă întunecată, la marginea cartierului Progresul. 

“Din maşina agentului, drumul ni s-a părut scurt şi simplu. Însă, scara blocului arăta jalnic, iar apartamentul, deşi era foarte spaţios, necesita reparaţii capitale. Am plecat pe jos, ca să vedem şi noi zona. Am avut noroc că a trecut un taxi pe acolo, căci şoferul ne-a zis că el ia rar comenzi în zonă”, povesteşte Elena. Nu s-au mai întors în zonă şi au continuat să locuiască în chirie. Acum se gândesc dacă să ia un credit prin “Prima casă”. Oricum, nu vor mai vedea apartamente situate în zone “proaste”, chiar dacă sunt foarte ieftine. 

14 martie 2011

Administratorul poate lucra fără atestat dacă are dosar depus la primărie

De mulţi ani stau într-un bloc şi am participat aici la diferite activităţi sau i-am ajutat pe vecinii mei. Acolo unde a fost nevoie, am intervenit şi am reparat. De ceva vreme, am fost desemnat administrator, dar vreau să ştiu dacă pot ocupa această funcţie, dacă dosarul meu e depus la primărie?

VP Bucuresti
Răspuns: Un administrator poate funcţiona fără atestat, dacă are şcoală în domeniu, numai dacă dosarul pe care l-a depus la primărie pentru obţinerea atestatului aşteaptă soluţionarea. Altfel, nu poate funcţiona ca administrator.

Am o rudă care stă la mine de zece zile şi ar urma să mai stea câteva. Vreau să ştiu dacă trebuie să o declar la administrator şi când trebuie să fac acest lucru.

Luminiţa Dudu, Iaşi
Răspuns: În cazul în care persoana respectivă stă la dumneavoastră peste 15 zile, într-o lună, atunci trebuie declarată la asociaţie.

Doriti un administrator pentru imobilul dumneavoastra, contactati-ne: www.administrator-imobile.net

12 martie 2011

Cum puteţi rezolva problemele din bloc

Locuiţi la bloc şi aveţi dispute cu administratorul sau cu preşedintele care fac diverse abuzuri?
Vi se pare că sunteţi furaţi la întreţinere sau că nu vi se respectă drepturile? 

✔ Vi se pare că factura de întreţinere e umflată? În acest caz, aveţi dreptul să nu achitaţi suma respectivă şi să faceţi o contestaţie, în scris, către preşedinte. Acesta este obligat să vă justifice suma percepută în termen de şapte zile. Dacă nu vă răspunde, este un abuz în serviciu şi puteţi face plângere la parchetul de pe lângă judecătoria de care aparţineţi.

Restanţele pot fi plătite în tranşe

✔Vreţi să plătiţi numai o parte din întreţinere sau din restanţe şi sunteţi refuzaţi? Modul de plată eşalonat nu este ilegal şi nu vi se poate respinge nici o sumă. Asociaţia de proprietari poate impune doar plata penalizărilor înaintea restanţelor, dar numai în cazul în care acest lucru este stipulat într-o decizie.
✔ Nu se repară părţile comune (terasă, ţevi principale etc.) pe motiv că nu sunt bani? În acest caz, administratorul trebuie să constate defecţiunea şi să raporteze preşedintelui. Lucrarea se supune Comitetului asociaţiei şi se obţine alocarea sumei necesare, de către Adunarea Generală, din fondul de reparaţii.
✔ Fondul de rulment e folosit în alte scopuri? Aceşti bani trebuie utilizaţi exclusiv pentru a se plăti anumite facturi urgente, iar suma se reface apoi imediat. Foarte multe asociaţii utilizează aceşti bani pentru a face diverse reparaţii în bloc, lucru ilegal.
✔ Persoanele din asociaţie nu îşi fac bine treaba? Întocmiţi un tabel cu semnăturile celor decişi să-i îndepărteze pe cei care nu îşi fac bine treaba şi cu acesta convocaţi Adunarea Generală Extraordinară pentru schimbarea preşedintelui sau a întregului comitet executiv.
✔Administratorul sau cenzorul fură din banii asociaţiei sau fac diverse fraude? Pentru acest lucru aveţi nevoie de o dovadă concludentă, dar puteţi cere ajutor la serviciile Asociaţii de Proprietari din cadrul primăriilor şi la instituţiile înfiinţate pentru apărarea drepturilor proprietarilor.
✔ Vi se cer bani pentru întreţinerea liftului, deşi nu îl folosiţi? Pentru lift, se percep bani în vederea întreţinerii sau reparaţiei acestuia şi pentru consumul de energie electrică. Toţi proprietarii sunt obligaţi să contribuie la cheltuielile de întreţinere a liftului, indiferent dacă îl folosesc sau nu, însă numai cei de la etajele superioare trebuie să plătească energia consumată.
✔ Nu aveţi acces la actele asociaţiei? Numai preşedintele şi cenzorul au dreptul să vadă actele administratorului.
✔ Nu aveţi acces la uscătorie? Toată lumea din bloc trebuie să aibă acces la aceasta, iar dacă sunteţi refuzaţi trebuie să reclamaţi în scris preşedintelui. Dacă acest spaţiu nu este folosit deloc, poate fi închiriat de asociaţie, iar banii se depun într-un fond de sume speciale (reparaţii, service etc.)
✔ Adunarea Generală a luat o hotărâre care produce daune proprietarilor? Puteţi ataca în justiţie respectiva hotărâre, în termen de 45 de zile de la adoptare. Sursa: Libertatea.ro

Anunt: Servicii specializate pentru imobile. Administrator-Imobile.net

11 martie 2011

Un administrator oferă 560 de euro recompensă pentru denunţarea vecinilor fumători

Nu se întâmplă în România, asa cum probabil ați bănuit. Un administrator de imobile din nordul Suediei a propus o recompensă de 560 euro pentru locatarii dispuşi să-şi denunţe vecinul surprins fumând într-un imobil unde fumatul este interzis, relatează joi AFP, citat de Agerpres.

"Am hotărât să le ofer o recompensă de 5000 de coroane locatarilor noştri, pentru a ne ajuta să stabilim care sunt persoanele care fumează", a declarat Hans Selling, directorul Mitthem, o societate din oraşul Sundsvall (400 km nord de Stockholm).

"Nu este vorba de niciun fel de delaţiune", a declarat Selling. "După ce primim o informaţie, trebuie să constatăm că persoana în cauza într-adevăr fumează în imobil. Un simplu denunţ anonim nu este suficient pentru a obţine recompensa" , precizează el.

Iniţiativa vizează un complex rezidenţial din Sundsvall cu 121 de apartamente unde fumatul nu este permis "nici în case şi nici pe balcoane". Selling argumentează că, deşi măsura poate stârni controverse, scopul scuză mijloacele.

"Este extrem de grav când oameni care au semnat că vor sta într-un imobil unde nu se fumează îşi permit să-şi aprindă ţigara şi astmaticii care au ales şi ei să locuiască în imobil sunt nevoiţi să se mute", a explicat administratorul suedez.

Doriți un administrator pentru imobilul dumneavoastră, contactați-ne www.administrator-imobile.net

10 martie 2011

Toti locatarii platesc reparatia terasei

Reparatia terasei blocului e de multe ori motiv de disputa intre locatari deoarece in unele cazuri sunt pusi sa plateasca doar cei de la ultimul etaj. Legea insa prevede ca lucrarea trebuie suportata de toti locatarii.
     
'Terasa e un spatiu comun, iar cheltuielile de reparatie sunt repartizate tuturor locatarilor, proportional cu cota parte indiviza', ne-a spus Mihai Mereuta, presedintele Ligii Habitat. Suma ce revine de plata pentru fiecare apartament se hotaraste in Adunarea Generala.

In cazul neachitării, vi se pun penalități

Daca exista locatari care nu vor sa plateasca, li se vor pune penalitati si vor fi chemati in instanta pentru obligarea platii datoriilor.

In cazul in care locuiti la ultimul etaj al unui bloc si izolatia plafonului a inceput sa cedeze, trebuie sa va adresati printr-o cerere scrisa asociatiei de proprietari. Presedintele sau administratorul asociatiei e obligat sa contacteze mai multe firme specializate pentru a alege cea mai buna oferta.

Daca asociatia nu ia masuri pentru reparatia terasei, puteti reclama situatia la serviciul asociatii de proprietari din cadrul primariei de care apartineti. In cazul in care administratorul refuza sa aprobe lucrarea, puteti convoca Adunarea Generala si i se poate desface contractul de munca.

Apelați la o firma specializata pentru execuția lucrării de hidroizolație la terasa blocului. Click aici pentru oferta HIDROIZOLATII PROFESIONALE

7 martie 2011

Cotă-parte indiviză din suprafeţele comune

Asociaţiile de locatari care au în componenţă şi apartamente proprietate personală, şi de stat percep aceleaşi cote de întreţinere tuturor celor din asociaţii. Nu este corect. În plus, nu există nici un contract între proprietar şi asociaţie prin care primul să-i ceară celui de-al doilea să presteze servicii. Aşadar, acest lucru se petrece unilateral şi fără acordul proprietarului. De asemenea, nu se găseşte nici un contract pentru plata energiei electrice. Ce facem în acest caz? Dorian, Botoşani

Răspuns: Asociaţiile de locatari se referă la locatari, adică la chiriaşi. Asociaţiile de proprietari se referă la proprietari, indiferent de statutul acestora, fie că sunt privaţi, fie că sunt de stat. A fi deţinător de apartament într-un bloc înseamnă că fiecare proprietar deţine o cotă-parte indiviză din suprafeţele comune (terasă, subsol, faţadă, instalaţii de apă, de căldură din subsol şi pe verticală etc.) cu drepturile şi, mai ales, cu obligaţiile de rigoare, şi nu după cum ar vrea fiecare. Calitatea relaţiilor dv. cu furnizorii depinde de cea a activităţilor proprii de organizare, de funcţionare şi de administrare a asociaţiei din care faceţi parte.
Am avut de plată la apă aproximativ 100 de milioane de lei vechi într-o perioadă de 7 ani, dar din acest interval, vreo patru ani nu am avut apometru individual. Există vreo lege care spune că nu au voie să te încarce cu mai mult de 10 metri cubi de apă de persoană pe lună? Dacă da, unde ar trebui să mă duc ca să rezolv această problemă? Adrian Samoilă, Târgovişte

Răspuns: Pentru perioada când nu aţi avut apometru individual, administratorul care v-a calculat întreţinerea trebuie să demonstreze cu acte normative că măsurile pe care le-a aplicat în cazul dv. sunt legale cu privire la apa rece.
De asemenea, dv. trebuie să vă calculaţi, pentru aceeaşi perioadă, cât ar fi trebuit să plătiţi în mod normal pentru apa rece înmulţind, pentru fiecare lună, nr. de persoane din apartamentul dv. cu 10 m.c. şi cu preţul pentru un m.c. de la vremea respectivă, pe care îl puteţi afla de la furnizorul de apă rece.
Ar fi bine ca pe aceeaşi adresă către furnizor să solicitaţi acestuia să vă precizeze care era norma de consum/ persoană/lună pe localitate la apa rece în perioada când apartamentele din blocuri erau necontorizate individual. Dacă primiţi răspuns, atunci înlocuiţi în calcul acei 10 m.c. cu ceea ce vă dă furnizorul. Sursa: Libertatea.ro

5 martie 2011

Vara este momentul să zugrăviţi sau să reparaţi terasa blocului.

Vara, facturile la întreținere sunt mai mici, de aceea, acum e momentul să realizați modernizări la bloc. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce-ar trebui să faceți în această perioadă.

Zugrăviţi scara blocului
Pereţii casei scării blocului sunt scorojiţi? Zugrăveala a căzut? Nu mai staţi pe gânduri şi apucaţi-vă să văruiţi. Vopseaua se usucă mai repede acum decât dacă aţi zugrăvi iarna.

Grijă mare la acoperiş!
Vremea călduroasă permite ca lucrarea să se facă fără grabă. Nu este recomandată cârpeala, pentru că, în final, costurile vor fi mai mari. Apelati la o firma specializata in executia de lucrari de hidroizolatii.

Schimbaţi ţevile de apă
Dacă aţi sesizat probleme la instalaţiile comune de apă, de canalizare sau de căldură, e momentul prielnic să vă apucaţi de treabă.

Alte probleme care pot fi rezolvate în această perioadă
» Încercaţi să recuperaţi restanţele acumulate de rău-platnici la întreţinere;
» Revizuiţi toate contractele pe care asociaţia le are încheiate cu terţi pentru diverse servicii;
» Verificaţi situaţia financiară a asociaţiei;
» Controlaţi activitatea personalului angajat al asociaţiei (administrator, îngrijitor, instalator etc.) şi luaţi măsuri radicale, inclusiv demiterea vinovaţilor, în cazul constatării unor nereguli. Sursa: Libertatea.ro

Anunt: Click aici pentru Servicii specializate pentru imobile.

4 martie 2011

Toti locatarii dau bani pentru reparatiile comune

Reparatiile instalatiilor aflate in proprietate comuna (instalatiile de la subsol, terasa, liftul sau fatada cladirii) se fac cu decizia comitetului executiv, dupa o prealabila verificare. “Daca nu este vorba de o simpla teava sparta, ci de o lucrare mai ampla, cu un cost mai mare, decizia de reparare se ia in adunarea generala”, spune seful Serviciului de Relatii cu Asociatiile de Proprietari de la sectorul 2. 

Conform legii, presedintele de bloc este cel care incheie contractul cu institutiile autorizate sa execute lucrarea, iar administratorul este responsabil cu supravegherea ei. Banii necesari vor proveni ori dintr-un fond de reparatii, ori vor fi inclusi esalonat pe listele de intretinere. Sursa: Libertatea.ro

Servicii specializate pentru administrarea imobilelor: Administrator-Imobile.net

Hidroizolatii terase bloc: Hidroizolatii-Profesionale.blogspot.com

2 martie 2011

Care sunt părţile comune pentru care trebuie să plătiţi întreţinerea?

Faceţi parte dintr-o asociaţie de proprietari? Nu ştiţi care sunt părţile comune pentru care trebuie să plătiţi întreţinerea? Va prezentăm mai jos părţile comune într-un imobil. Sursa: Libertatea.ro

✔instalaţiile de apă rece şi caldă, de încălzire şi canalizare din subsol şi de pe verticală, până la intrarea în apartamente, inclusiv conducta tip “T”, de separaţie. Din această cauză, în momentul debranşării de la instalaţiile blocului nu puteţi fi scutiţi de la plata reparaţiilor acestor conducte, care rămân în continuare şi în proprietatea dv.;
✔ ascensorul şi instalaţia aferentă. Întreţinerea ascensorului e obligatorie, indiferent dacă acesta este utilizat sau nu. Cei care locuiesc la demisol, parter şi la etajul 1 şi care nu folosesc liftul pot fi scutiţi de la plata energiei electrice consumate de ascensor;
✔ faţada blocului, inclusiv faţada balcoanelor;
✔ terasa sau acoperişul;
✔ uscătoria, spălătoria, biroul administraţiei şi alte spaţii comune. Acestea nu pot fi utilizate de către terţe persoane în interes personal decât în condiţiile în care jumătate plus unul dintre proprietari sunt de acord cu închirierea;
✔ structura de rezistenţă, holurile, casa scării, intrarea în bloc etc. Asupra acestora nu are nimeni voie să intervină după bunul plac fără aprobări din partea conducerii asociaţiei şi fără autorizaţii de la primărie, acolo unde este cazul;
✔ terenul blocului, plus cel mult 80 de centimetri de jur-împrejurul clădirii.

 Spaţiile verzi sau parcările amenajate fac parte din domeniul public

Ca deţinători de apartamente, aveţi dreptul să cereţi lămuriri cu privire la calculul întreţinerii
În octombrie m-am debranşat de la sistemul centralizat de încălzire şi mi-am montat centrală de apartament. Am cerut lămuriri asociaţiei cu privire la modul de calculare a întreţinerii, dar nu am primit nici un răspuns. Ce să fac? M.I., Bucureşti

Răspuns: Lista de plată afişată la avizier trebuie să fie conform modelului-cadru, stabilit prin Ordinul M.E.F. nr. 1.969/2007, anexa nr. 2. Astfel, ca proprietar, puteţi afla, transparent şi clar, datele cu privire la modul de calcul al întreţinerii. Dacă situaţia nu se prezintă aşa, înseamnă că administratorul nu aplică în mod corespunzător legea şi trebuie să-l sesizaţi pe preşedintele asociaţiei de proprietari asupra acestui aspect. Preşedintele are obligaţia să dea dispoziţie administratorului, în scopul reglementării rapide a situaţiei existente, în cadrul asociaţiei dvs., altfel amândoi se fac vinovaţi de neglijenţă în serviciu.

Cei cu centrală plătesc reparaţia la schimbarea conductei de apă caldă şi căldură? În baza cărei legi?

I. M., Bucureşti

Răspuns: În conformitate cu art. 44, alin. (1) şi 45, din H.G. nr. 1.588/2007, toţi proprietarii au obligaţia să contribuie, în cotă- parte indiviză, la plata reparaţiilor pentru schimbarea conductelor de apă caldă şi căldură aflate în proprietate comună. A nu se confunda într-un bloc de locuinţe drepturile şi obligaţiile asupra proprietăţii comune, care se pot înstrăina numai la data vânzării apartamentului, cu dreptul de folosinţă a proprietăţii comune.

Anunț: Firma specializata executam lucrări de hidroizolații și termoizolații la terase de bloc. Apasă aici pentru OFERTA

1 martie 2011

Ce lucrări se fac la bloc

Vreţi ca imobilul în care locuiţi să nu devină, în timp, o ruină? 

Locuiţi într-un bloc vechi? Aţi constatat că imobilul a început să se degradeze? Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce să faceţi pentru ca blocul să nu aibă de “suferit”.

După 25 de ani de utilizare, instalaţiile sanitare comune (apă, căldură, canalizare, energie electrică) trebuie înlocuite. Astfel, se elimină pierderile. Se recomandă modificarea instalaţiilor pe orizontală, în scopul individualizării consumurilor la nivel de apartament, astfel încât, în condiţii de neplată din cauza unora, să nu sufere toţi proprietarii.

După 20 de ani, terasa trebuie refăcută total. Nu se recomandă refacerea terasei pe bază de comision acordat de firmă administratorului sau preşedintelui pentru că lucrarea, garantat, nu va ţine următorii 20 de ani. Apelati la o firma specializata in execuția lucrărilor de hidroizolații. Va recomandam firma Izofil Construct SRL tel. 0720.-601.931;

Subsolul trebuie în permanenţă îngrijit şi aerisit. Conductele de apă caldă şi căldură trebuie să fie izolate termic, altfel se produc pierderi pe spaţiile comune.
Trebuie asigurată periodic, cel puţin la şase luni, deratizarea şi igienizarea subsolului şi a spaţiilor comune aferente ghenei de gunoi. În Bucureşti, acest serviciu este făcut gratis de Primăria Capitalei.

Aveţi grijă la mucegai şi igrasie

28 februarie 2011

Locuiţi la ultimul etaj şi vă plouă în casă? Hidroizolaţi acoperişul din fondul de reparaţii


Într-un bloc, conform Legii nr. 230/2007, fondul de reparaţii este obligatoriu. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, spune că din aceşti bani se reabilitează şi terasa, care la unele imobile constituie o adevărată problemă.

Nu doar proprietarii direct afectaţi pot să observe că terasa are probleme, ci şi administratorul, care are obligaţia să verifice periodic starea proprietăţii comune. În ambele situaţii se anunţă preşedintele asociaţiei.

Adunarea generală îşi dă acordul

Dacă se constată că sunt probleme, se întruneşte urgent comitetul executiv pentru a lua o decizie cu privire la stabilirea fondului de reparaţii necesar pentru terasă şi se convoacă adunarea generală pentru aprobarea sumei şi obţinerea acordului de începere a lucrărilor. Dacă 50%+1 dintre proprietarii prezenţi la adunarea generală nu sunt de acord cu începerea reparaţiilor, atunci lucrarea nu se face, urmând ca toţi cei afectaţi să acţioneze, pentru recuperarea prejudiciilor, împotriva celor care nu îşi respectă obligaţiile legale fireşti într-un bloc. 

Dacă sunt bani la fondul de reparaţii şi proprietarii şi-au dat acordul pentru începerea lucrărilor se declanşează procedura de găsire a unei firme de specialitate serioase şi cu recomandări de la alte asociaţii mulţumite de serviciile ei. Se pot chiar vizita aceste asociaţii. Plata fondului de reparaţii din care se suportă lucrarea se face lunar, prin lista de plată, de către toţi proprietarii, în funcţie de suprafaţa utilă a locuinţelor. Sursa: Libertatea.ro

Anunț: Doriți sa refaceți terasa blocului, apelați cu încredere la o firma specializata sa execute astfel de lucrări. Pentru asociațiile de proprietari plata se poate face și în rate. Click aici pentru firma de hidroizolatii profesionale

27 februarie 2011

Asociaţia de proprietari vă restituie banii dacă reparaţi terasa blocului.

Locuiesc la etajul 10 al unui bloc. Când plouă, apa se scurge în casă. Ne-a distrus pereţii. Administratorul blocului nu vrea să repare terasa, aşa că eu şi soţul meu am hotărât să rezolvăm singuri problema. Constructorul ne-a spus că ne costă în jur de 2.000 de lei. Vreau să ştiu dacă există vreo posibilitate să-mi recuperez aceşti bani.
D C, Iaşi
Răspuns: Orice sumă pe care o plătiți cu titlu de reparare a proprietății comune vi se restituie prin lista de plată într-un termen stabilit de comun acord cu conducerea asociației. Important este ca, pentru lucrarea respectivă, facturile să fie emise pe numele asociației de proprietari. Sursa: Libertatea.ro

Anunt: Scăpați de problema infiltrațiilor de la terasa blocului. Firmă specializată, executăm lucrări de hidroizolații  și termoizolații terase bloc. Contactaţi-ne astăzi, cu noi vremea nu va mai fi o problemă. Click aici pentru: Hidroizolatii profesionale.

25 februarie 2011

Ce cheltuieli se plătesc pentru un apartament nelocuit?

Întrebare: Fiica mea, plecată din ţară de foarte mulţi ani, are un apartament. Nu locuieşte nimeni în el. Nu sunt lămurită într-o privinţă, aşa că aş vrea să ştiu care sunt cheltuielile comune pe care trebuie să le plătească în aceste condiţii. D. A., Hunedoara
Răspuns: Cheltuielile comune ce revin ca obligaţie proprietarului unui apartament nelocuit sunt: reparaţiile, fondul de reparaţii, cheltuielile administrative, inclusiv salarii, cu excepţia îngrijitorului, întreţinerea instalaţiilor comune (interfon, ascensor ş.a.), consumuri/pierderi comune (apă, căldură).

Sunt debranşat şi am centrală. S-a spart ţeava de căldură de la subsol. Sunt obligat să plătesc la asociaţie reparaţia? I. M., Buzău
Răspuns: Toate instalaţiile şi ţevile comune, din afara apartamentelor până la branşamentul blocului, sunt în coproprietatea tuturor locatarilor. De aceea, toate reparaţiile sunt în obligaţia proprietarilor. Debranşaţii pot fi scutiţi numai de la folosinţa instalaţiilor şi a ţevilor comune.

19 februarie 2011

"Ridicarea masinilor este ilegala". Vezi de ce!

Ridicarea masinilor este o operatiune ilegala pe care autoritatile o tolereaza, mai ales ca de aici vin destul bani la bugetele locale.
Pentru a putea ca "saltarea" sa fie legala, autoturismul trebuie sa fie parcat neregulamentar si sa reprezinte un obstacol pentru circulatie, a declarat avocatul Gheorghe Piperea, citat de Realitatea.net

Codul Rutier prevede ca "politia rutiera poate dispune ridicarea si depozitarea in locuri special amenajate a vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol pentru circulatia publica. Ridicarea si depozitarea vehiculelor se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorului drumului public, dupa caz.

"Prin urmare, ratiunea legii - care trebuie respectata de toate regulamentele adoptate de administratia publica locala in aplicarea acesteia - este ca ridicarea sa reprezinte o masura exceptionala, luata in cazul autovehiculelor parcate intr-o asemenea maniera incat sa constituie un obstacol pentru circulatie", a spus avocatul.

S-au castigat multe procese in instanta

Potrivit lui, firma de avocatura pentru care lucreaza a castigat mai multe procese de acest gen, impotriva Politiei Rutiere, cei din urma fiind obligati de instante sa anuleze contraventiile date si sa ramburseze taxa luata.

"Ori de cate ori te duci cu o astfel de contraventie la instanta, se admite imediat si se dispune restituirea sumei. Numai ca, intre timp, cei care au facut o afacere din aceste parcari ilegale si-au dat seama de pericol", afirma Piperea.

El spune ca firmele care ridica masinile au si gasit o solutie de a evita neplacerile.

"Au facut la nivelul Consiliului Local o hotarare care sa completeze Codul rutier si care sa spuna ca nu mai vine politistul de la rutiera sa te asiste pe tine, firma care ridici masinile parcate ilegal, ci vine politistul de la comunitara si nu se mai emite un proces verbal de contraventie, ci se emite o dispozitie de ridicare, asupra caruia nu mai are rol judecatoria sa se pronunte", a mai spus Piperea.

Cum poti combate autoritatile cu propriile arme

In primul rand, se poate face o plangere contraventionala in care sa se considere ca de fapt dispozitia de ridicare este nimic altceva decat un proces-verbal de contraventie, in care va da in judecata Politia Comunitara si se va cere si restituirea banilor de la Politia Comunitara.

"Sau se poate alege o metoda de atacare in contencios administrativ, in care sa soliciti instantei anularea dispozitiei de ridicare emisa. In fine, se poate inainta o actiune civila, in pretentii, pe care o recomand pentru ca va fi cea mai eficienta, impotriva firmei respective, iar aceasta actiune sa nu fie numai a unei persoane, ci si a celorlate 10.000 de persoane potential a fi afectate", a spus avocatul. Sursa: Ziare.com

17 februarie 2011

Cum suntem furaţi la întreţinere de repartitoare

Sursa articolului:  www.EVZ.ro

Cu voia autorităților, românii care locuiesc în imobile "dotate" cu repartitoare sunt obligaţi să plătească, în această iarnă, facturi cu până la 50% mai mari.

Facturile la întreţinere pentru lunile octombrie şi noiembrie - primele în care caloriferele din apartamentele românilor au fost "dezmorţite" de căldura furnizată de centralele termice - sunt, în mare parte, mai mari cu 50% faţă de cât anunţau autorităţile. Motivul: preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de utilităţi publice (ANRSC), Mircea Matei, le-a permis, printr-un simplu ordin, firmelor care au contorizat imobilele să stabilească cotele procentuale care trebuie achitate de locatari pentru consumul comun de căldură.

"Beneficiază de ceva căldură, deci trebuie să plătească"


"Nu se poate aşa ceva! Cum să laşi firma de repartitoare să decidă cât trebuie plătit pentru părţile comune? 50% e prea mult!", se plânge M-R B, una dintre locatarele blocului de pe Calea Moşilor, din Capitală, care, graţie acestei noi obligaţii, a achitat, pentru octombrie, o factură cu 50% mai mare faţă de luna anterioară. 

"Chiar dacă într-un apartament sunt închise toate repartitoarele, în locuinţă sunt aproape 14-15 grade Celsius. Deci, beneficiază de ceva căldură, aşa că trebuie să plătească", a venit însă replica şefului ANRSC, în opinia căruia locatarii trebuie să achite cheltuielile comune la adevărata lor valoare.

Concluzia vine însă de la pre şedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, Radu Opaina: "Cei care nu au repartitoare plătesc mai puţin (maximum 12% cotă comună). E un jaf la drumul mare, o afacere pentru firmele de contorizare".

LOCATARI NEMULŢUMIŢI

"Am ţinut caloriferele închise şi plătesc căldura"


"Am văzut că am de plătit căldura pentru octombrie, deşi am ţinut robinetele închise tocmai ca să fac economie. Iar de la ţevile comune nu ştiu cum am putut să mă încălzesc. Au fost mai mult reci în octombrie. E revoltător, mai ales că nu ne-a avertizat nimeni că vom fi buni de plată", explică, revoltată, E. A., o pensionară care locuieşte de ani buni în blocul de pe Calea Moşilor, din Capitală.

Ieri, în apartamentul acesteia, era cald doar caloriferul din dormitor - singurul care a fost încălzit de când mercurul termometrelor a coborât sub zero grade Celsius.

"Ce facem? Plătim dublu faţă de cât consumăm?"

Alt apartament, acelaşi bloc, aceeaşi poveste. R-M B. a plătit nu mai puţin de 111 lei pentru cheltuielile comune, între care şi încălzirea, în octombrie - dublu faţă de cei 52 de lei achitaţi în aprilie anul acesta, ultima lună a sezonului rece 2009-2010, în care a fost furnizată căldură.