11 august 2011

Obligaţiile statului faţă de asociaţii

  • Pe o perioadă determinată trebuie ca statul să scutească asociaţiile de proprietari de la plata tuturor obligaţiilor fiscale. “Spre exemplu, acum fiind în criză, statul ar putea să ajute asociaţiile de proprietari, scutindu-le de impozite şi alte taxe. Relaxarea fiscală în ceea ce priveşte relaţia statului cu asociaţiile de proprietari ar fi bine-venită”, a spus Radu Opaina www.fapr.ro
  • În calitate de vânzător de apartamente, statul avea şi are obligaţia predării cărţii tehnice a construcţiei, completată la zi. Fără cartea tehnică a construcţiei nu se pot face consolidări ori reabilitări.
  • Statul are obligaţia să emită un regulament la nivel naţional privind reabilitarea termică a blocurilor, care să prevadă în clar condiţiile tehnice de execuţie şi rezultatele financiare care trebuie obţinute obligatoriu.
  • Statul trebuie să creeze condiţii financiare sigure, clare şi uşor de aplicat pentru asociaţiile care vor să-şi modernizeze clădirile.
  • În calitate de proprietar al unor apartamente din mai multe blocuri, statul are obligaţia să se intereseze de aceste proprietăţi, care trebuie să fie bine întreţinute şi să aibă întreţinerea plătită la zi, astfel încât să nu creeze probleme celorlalţi proprietari.
  • Acolo unde e proprietar, statul, prin reprezentant, are obligaţia să se implice, ca oricare alt proprietar, în activitatea asociaţiei de proprietari, prin participare la adunări generale sau prin ocuparea unor funcţii de conducere sau administrative.
  • În cadrul birourilor pentru asociaţiile de proprietari din cadrul primăriilor, funcţionarii trebuie să aibă atestat şi pregătire pentru această meserie, astfel încât munca lor să fie eficientă proprietarilor şi să răspundă pentru ceea ce fac.
  • Pentru siguranţa şi protecţia cetăţenilor săi, statul român are obligaţia să creeze cadrul juridic optim pentru administrarea şi gestiunea eficientă a clădirilor de locuinţe.
  • Prin autorităţile sale, statul român are obligaţia de a reglementa preţurile şi calitatea serviciilor publice, în concordanţă deplină cu practica şi realitatea din UE.
  • Statul şi politicienii au obligaţia să sprijine moral cetăţenii care se implică serios în activităţile privind viaţa la bloc.

31 iulie 2011

Reabilitarea termică poate reduce costurile de întreţinere la jumătate

Bucureştenii vor plăti mai mult pentru întreținere, în iarna 2011-2012, după ce CGMB a votat majorarea prețului la gigacalorie la aproape 170 lei. Mai puțin afectați de această majorare sunt doar bucureştenii care locuiesc în blocuri reabilitate termic.

"Reabilitarea termică este unica soluție, în momentul de față, pentru a menține la limita suportabilității factura pentru consumul de agent termic", a declarat Primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman. Edilul susţine că locatarii care locuiesc în imobile reabilitate termic plătesc facturi la întreținere cu până la 50% mai mici. ”Reabilitarea termică a clădirilor este cea mai eficientă şi economică metodă de reducere a consumului de energie, precum şi a costurilor de încălzire, facturile la întreţinere scăzând cu până la 50%, iar pierderile de căldură cu 80%.”

Mai mult: Libertatea.ro

17 iunie 2011

Declaratia fiscala 112: Administratorii îşi vor declara veniturile doar online

De la 1 iulie, administratorii asociaţiilor de proprietari trebuie să transmită declaraţia fiscală 112 lunară doar online, aceasta nu va mai putea fi depusă la ghişeele administraţiilor financiare.

Declaraţia 112 se va putea transmite doar prin intermediul internetului, în următoarele condiţii:
  • Persoana care trimite (administratorul sau altcineva din asociaţie) trebuie să obţină certificat digital calificat pentru semnătură electronică, emis de o societate comercială autorizată de ANAF; sunt necesare cont personal de e-mail (dar nu pe yahoo) şi acces la internet;
  • Pentru a putea transmite declaraţia 112, preşedintele asociaţiei împuterniceşte prin procură notarială persoana care are drept de semnătură digitală;
  • După depunerea formularului-cerere 150 şi a împuternicirii notariale la administraţia financiară şi primirea pe adresa de e-mail (a persoanei împuternicite) a dreptului de a transmite, se poate opera lunar depunerea declaraţiei fiscale 112 pentru luna curentă, până la data de 25 a lunii următoare.
  • Validările şi confirmările de primire se vor opera tot online.
Sursa:  Libertatea.ro

16 iunie 2011

Furtul din locuinte: Cum vă protejaţi locuinţa

Conform studiilor efectuate, numărul furturilor din locuințe a crescut enorm în ultimii ani. Tot studiile arată că 16% dintre victime au peste 60 ani. Cea mai frecventă modalitate utilizată în comiterea tâlhăriei săvârşită pe stradă este smulgerea, cele mai multe dintre victime fiind femei (65%), în contextul în care cele mai multe dintre bunurile furate sunt bijuterii, genţi sau telefoane mobile.

Cum vă protejaţi locuinţa

- nu invitaţi în locuinţă persoane cărora nu le ştiţi îndeajuns preocupările; sub o falsă amabilitate, se poate ascunde o persoană care urmăreşte să vă fure obiectele de valoare;
- învăţaţi copiii să nu primească în casă persoane necunoscute;
- înainte de a părăsi locuinţa, verificaţi dacă uşile şi ferestrele sunt bine asigurate;
- uşa de acces trebuie să fie prevazută cu două încuietori, având sisteme de chei diferite;
- în cazul în care există posibilitatea, montaţi un sistem de alarmă;
- în cazul apartamentelor situate la parter sau a caselor la curte, unde există riscul de pătrundere prin escaladare, este necesară protejarea ferestrelor cu grilaje metalice, ale căror capete să fie încastrate în zid, iar spaţiile dintre bare să fie de dimensiuni mici.

Iată ce aveţi de făcut în situaţia în care aţi căzut victimă hoţilor:

- sunaţi de urgenţă la 112;
- înştiinţaţi instituţiile bancare şi de telefonie mobilă, în cazul furtului cardurilor de credit sau al telefoanelor mobile;
- Înştiinţaţi instituţiile statului pentru documentele furate: buletin sau carte de identitate, paşaport, carnet de asigurare medicală, certificat de naştere.

15 iunie 2011

Izolarea mansardelor cu vata minerala bazaltica

Pentru acoperișurile cu poduri mansardate termoizolația se realizează prin fixarea materialului termoizolant sub si/sau intre căpriori. Stratul termoizolant trebuie sa fie protejat pe fata inferioara cu un strat de finisaj etanș care sa asigure protecția utilizatorilor împotriva eventualelor pulberi ce pot fi degajate de materialele termoizolante în timpul exploatării.
  
Legenda
  1. Invelitoare
  2. Sipci
  3. Finisaj interior
  4. Folie hidrofuga
  5. Capriori
  6. Aer ventilat
  7. Bariera de vapori
  8. Termoizolatie din vata minerala din bazalt
Sursa: www.utilul.ro

14 iunie 2011

Sfaturi pentru o termoizolatie de calitate: Placarea cu Polistiren

1. Cum se alege corect un sistem termoizolant? Trebuie făcute calcule sau e suficient să se cunoască grosimea zidurilor?

Un sistem termoizolant se alege în functie de câteva criterii importante, si anume: orientarea imobilului către punctele cardinale, distanta dintre clădirile învecinate si nu în ultimul rând, zona geografică.

Este esential să se realizeze o auditare energetică a clădirii, sau cel putin o investigare termografică, nefiind suficientă cunoasterea grosimii zidurilor. Daca acest lucru nu este posibil, atunci se recomandă alegerea unui polistiren de fatadă cu o grosime de minim 100 mm.

2. De ce sunt importante celelalte straturi ce urmează a fi puse peste plăcile termoizolante? Nu este suficientă doar tencuiala?

Tencuiala decorativa , asa cum sugereaza si denumirea, are în primul rând un rol decorativ.
Pentru mărirea rezistentei polistirenului de fatada la socurile mecanice, la fortele de compresie si tractiune care apar pe fatade, dar si pentru oprirea pătrunderii razelor UV, polistirenul de fatadă se lipeste de perete cu adeziv de polistiren, se fixeaza in dibluri, dupa care se aplică plasa de armare inglobata în adezivul de polistiren si se trage al doilea strat de adeziv.

3. Sistemele trebuie alese si în funcție de zona geografică? La mare aerul este sărat si este mult vânt, iar la munte plouă si este zapadă, se iau în considerare acesti factori atunci când se alege sistemul?

Într-adevăr, zona geografică este foarte importantă. De exemplu, în zonele cu multă umezeală, se recomandă folosirea adezivului de polistiren cu proprietăti de respingere a apei, iar ca strat de finisare - decorare, este recomandată tencuiala decorativă structurată cu efect hidrofob(cum este Savana ACVASTOP), cu rezistentă la intemperii (înghet si dezghet), precum si la razele UV.

4. Trebuie ca firma care comercializează sistemul de termoizolare să aibă aprobări de calitate, certificate de calitate? Sunt semnalizate aceste certificate pe produs cum poate un client sti dacă ceea ce cumpără are aceste aprobări?

Sistemul trebuie sa fie agrementat tehnic de către institutiile autorizate din România si să fie însotit de declaratii de conformitate. Producatorii care au agrement tehnic indică pe etichetă autoritatea care a avizat produsul.

5. În cazul în care cineva si-a termoizolat apartamentul de la bloc, va fi eficient acest sistem având în vedere că vecini lui nu au termoizolat apartamentele lor?

În cazul locuintelor din blocuri, izolarea interioara a apartamentului are doar un efect partial. O izolare termică se realizează corect la exterior, în urma auditării energetice si a unui proiect realizat de către specialisti.

6. Cum se poate evita condensul, umezeala si igrasia dintr-o cameră termoizolată?
Unde s-a făcut greseala? Cum poate fi evitată aceasta problemă?

Camerele neîncălzite si termoizolate trebuie încalzite periodic. Orice locuintă termoizolată trebuie aerisită zilnic timp de cel putin 5 minute, de 2-3 ori pe zi.
O altă regulă este ca peretii exteriori să fie lăsati liberi pentru o bună circulatie a aerului, asta însemnând că e de preferat să nu existe mobilier de dimensiuni mari în acestă zonă.

7. Ce le recomandati celor care au deja construită o casă (veche) dar vor să îsi facă
un sistem de termoizolare?

În acest caz, tencuiala veche trebuie decopertată, de asemenea pot fi necesare consolidarea clădirii, refacerea izolatiei fundatiei, după care se aplică Savana Grund acrilic de adâncime pentru întărirea suportului. La final, se aplică sistemul termoizolant (polistirenul de fatadă, diblurile, plasa de armare si adezivul de polistiren) precum si tencuiala decorativă structurată.

8. La ce trebuie să fim atenti atunci când se lucrează pentru instalarea termoizolatiei? Care sunt cele mai frecvente greseli si cum pot fie ele evitate?

Greselile care pot interveni la instalarea termoizolatiei sunt numeroase, voi încerca să le enumăr
si să arăt cum pot fi evitate:

• Rosturile nedorite dintre plăcile de polistiren nu se chituiesc cu adeziv de polistiren, ci se completează cu fâsii de polistiren sau cu spumă poliuretanică;
• Diblurile nu se monteaza înainte de timpul de priză al adezivului de polistiren (care este de 12-24 ore);
• La zidăria plină, este recomandat ca diblul să intre minim 5 cm, iar la zidăria cu goluri - minim 8 cm. De asemenea, se alege diblul cu bolt de poliamidă sau cu bolt de otel, în functie de natura zidului(plin sau cu goluri);
• Lipirea plăcilor de polistiren pe suporturi precum BCA sau zidării vechi se face după intarirea suportului si reducerea gradului de absorbtie al acestuia cu ajutorul produsului Savana grund acrilic de adâncime;
• În cazul peretilor de cărămidă cu goluri, diblul nu se fixează prin percutie, deoarece se fracturează cărămida; este recomandată, în schimb, fixarea diblurilor prin înfiletare.
• Se recomandă ca soclul clădirii să fie retras cu minim 2 cm fată de restul fatadei, astfel încât apa colectată pe fatadă să nu se scurgă pe soclu; în acest caz, se foloseste profilul de soclu cu picurător.
• Fixarea plasei de armare se realizează numai prin inglobarea ei in stratul de adeziv de
polistiren. În acest mod, plasa de armare este prinsă între două straturi de adeziv de polistiren, obtinându-se efectul de armare.
• După aplicarea celui de-al doilea strat de adeziv de polistiren (masa de spaclu), se lasă la maturat cel putin sapte zile si numai dupa aceea se pot aplica grundul (amorsa) si tencuiala decorativă structurată.

Greselile frecvente care apar în aplicarea stratului final decorativ:
• Grundul (amorsa) nu are aceeasi nuanta cu tencuiala decorativă structurată ; in cazul acesta, in procesul de structurare exista riscul sa se ajunga la stratul de grund si sa se vada alta culoare;
• Nu se lucrează continuu pe toată suprafata fatadei
• Se lucrează la temperaturi mai mici de +5°C sau mai mari de 30°C
• Nu se iau în calcul temperatura aerului si temperatura fatadei
• Se lucrează pe suprafete expuse direct radiatiei solare
• Se lucrează la mai putin de 2-3 ore de la trecerea soarelui (timpul necesar
eliminării căldurii acumulate în fatadă)
• Se lucrează pe vânt puternic, în conditii de umiditate atmosferică ridicată, ceată
sau ploaie

9. Cum se acordă garanția? Separat pentru produs – sistem si separat pentru montaj?

Garantia se acordă în conformitate cu legislatia referitoare la introducerea pe piată a produselor pentru constructii. Producătorul poate acorda garantie pentru produs sau un sistem, iar firma de constructii este răspunzătoare pentru montajul lor, conform recomandărilor producătorului din agrementul tehnic.

sursa: fabryo.com
 
Anunt: Firma termoizolatii: www.hidrocon.3x.ro

13 iunie 2011

Sisteme de termoizolatie pentru locuinta Dumneavoastra: Izolatii cu celuloza

Izolații cu Celuloza
Sistemul de izolare cu celuloza este o solutie moderna si performanta de izolatie termica si fonica, realizata prin injectarea sub presiune in spatial de izolat a fibrei de celuloza. Materia prima este compusa din material organic obtinut prin reciclarea hartiei, ignifugat, aditivat cu solutie antiseptica pentru prevenirea aparitiei fungilor şi tratat împotriva dăunătorilor (ex. rozatoare, insecte)
Conductivitatea termica a fibrelor de celuloza este de 0.037kW/mK,mai buna decat cea a materialelor obișnuite.
Proprietatile fizice ale celulozei ii permit sa ajunga in spatii sau zone inguste din jurul instalatiilor aflate in pereti, cum ar fi tevi si conductori electrici, nelasand zone de aer libere care ar putea reduce eficienta izolatiei. De asemenea, prin etansarea peretilor si sarpantelor cu sistemul de izolare cu celuloza se elimina infiltratiile de aer, curentii de convectie-in consecinta se creaza o bariera termica eficienta.
Aditional, celuloza actioneaza in distribuitia uniforma a umezelii prin cavitatile unde este folosita, prevenind acumularea ei intr-o zona si ajutand la o uscare mai rapida.
  • Celuloza umple complet cavitatile, lasand foarte putine zone cu aer. prin care poate trece sunetul, asigurand reducerea zgomotelor din interior
  • Celuloza are abilitatea de a bloca aerul in interiorul ei.
  • Densitatea pe mc a celulozei instalate in izolatiile este de 2-3 ori mai mare in comparative cu alte materiale
Sistemul de izolare cu celuloza Termocel este folosit pentru izolarea cladirilor vechi si noi, pe structura de lemn sau fier si zidarie, a podurilor, șarpantelor,etc. 
Mai multe informații despre sistemul de izolare cu celuloza gasiti aici: http://www.termocel.ro/

12 iunie 2011

Toti locatarii blocului sunt obligati sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparatiilor terasei blocului


Indiferent de modul in care a fost realizat acoperișul blocului de locuințe, toți locatarii blocului sunt obligați sa contribuie cu o cota parte indiviza la plata reparațiilor acoperișului sau a terasei blocului în care locuiesc conform Legii nr. 230 din 2007, care a intrat în vigoare la data de 23 august 2007.

Legea 230 din 6 iulie 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 23 iulie 2007.

Aşadar, printre alte prevederi legale, începând cu intrarea ei in vigoare, reprezentanţii asociațiilor de proprietari, în speță, președintele, administratorul şi cenzorii pot fi traşi la răspundere pentru neîndeplinirea sarcinilor care le revin mai ales cu privire la reparatiile spatiilor comune, acoperisului sau subsolului comun..

Marea problemă a celor care locuiesc la ultimul etaj dintr-un bloc este legată de starea precară a acoperişului, care este considerat spaţiu comun, la fel ca şi instalaţiile de apă sau cele termice din subsol sau de pe partile comune ale imobilului . În consecinţă, conform normelor legale toţi proprietarii dintr-un imobil  ar trebui să se implice în repararea acestuia.

Există cazuri în care locatarii chiar au simţul proprietăţii şi îşi dau interesul ca acesta să fie reparat sau chiar înlocuit. De partea cealaltă, sunt cei care nu dau doi bani pe acest aspect şi consideră că singurii răspunzători sunt cei care locuiesc la ultimul etaj.

În ultima perioadă această situaţie a cam luat amploare, poate şi pentru faptul că disperaţi să le tot intre apa în casă, cei de la ultimul etaj s-au apucat să repare pe cont propriu acoperişul comun, în speranţa că vor recupera banii investiţi de la Asociaţia de Proprietari. Lucru care, de obicei, nu se întâmplă.

În mare parte, vina aparţine preşedinţilor, administratorilor şi cenzorilor de asociaţie care, cu toate că sunt retribuiţi de locatarii din bloc, uită că au anumite obligaţii faţă de aceştia, şi implicit faţă de spaţiile comune.

Acesti romani care au plătit din propriul buzunar costurile de reparatie a acoperisului comun, pot sa cheme in judecata Asociatia de Proprietari, in solidar cu ceilalti coproprietari care au refuzat participarea la aceste costuri, si pe baza facturilor si devizelor de lucrari, pot obtine pe cale judecatoreasca obligarea acestora la plata diferentei care le-ar reveni conform numarului de apartamente din imobilul respectiv.

Preşedinţii, administratorii şi cenzorii pot fi amendaţi  conform legii 230 din 2007 daca nu isi respecta atributiile care le revin. Noua lege prevede contravenţii serioase faţă de cei răspunzători care nu iau măsurile necesare pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă a acoperişurilor şi nu numai.
Amenda aplicată în astfel de cazuri este de la 500 RON la 3000 RON.

Constatarea acestor contravenţii se aplică celor vinovaţi de către reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii, primari sau reprezentanţii acestora la sesizarea oricărei persoane interesate.

Mai mult de atat , noua lege prevede că proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Potrivit legii, comitetul executiv va pregăti şi va prezenta adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii.

Mai mult, art. 46 din lege prevede că toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari , inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari , pentru constituirea fondului anual de reparatii la spatiile comune ale imobilului. Sursa: www.urbaniulian.ro

Anunt: Firma specializata in lucrarile de hidroizolatii terase: Hidroizolatii-Profesionale.blogspot.com

Aerul Conditionat: Răcoarea te poate îmbolnăvi!

Toţi ne dorim să fie răcoare în casă sau în birou pe timpul verii, aşa că folosim la maximum aparatele de aer condiţionat. Potrivit dr. Laurenţiu Luca, directorul Clinicii Puls, această practică ne poate provoca nevralgii, migrene, răceli, sinuzite şi chiar paralizii faciale.

Potrivit medicului, cele mai frecvente problemele de sănătate din timpul verii sunt cauzate tocmai de diferenţele mari de temperatură între interior şi exterior ori de fluxurile directe de aer rece la care ne expune un aparat de aer condiţionat care nu e reglat moderat. “Printre aceste afecţiuni se numără răcelile, nevralgiile, migrenele, paraliziile de nerv facial, sinuzitele şi chiar alergiile”, ne-a spus dr. Luca.

Iată cum se manifestă afecţiunile

Nevralgiile afectează mai ales capul şi se manifestă prin dureri ascuţite la nivelul tâmplei, al frunţii, al urechilor sau al cefei.
Durerile dentare sunt declanşate şi amplificate de expunerea la aer rece, pe fondul unor probleme deja existente.
Nevralgiile intercostale sunt percepute ca nişte junghiuri puternice sau arsuri, în puncte fixe de pe suprafaţa toracelui. Disconfortul provocat de acestea este de durată şi cedează doar la tratament cu antiinflamatorii sau cu decontracturante musculare aplicate local.
Paraliziile de nerv facial sunt o altă afecţiune destul de frecventă. Acestea se manifestă prin lăcrimarea ochiului de pe partea afectată şi prin paralizia pleoapei respective, prin căderea colţului gurii sau prin dureri puternice la deschiderea maxilarului, în zona urechii. În astfel de cazuri se impune vizita la un specialist şi evitarea oricărei surse de aer rece.
Rinitele alergice pot fi provocate nu doar de alergii, ci şi de aerul condiţionat.Se manifestă prin curgerea nasului şi prin mâncărime la nivelul nasului.

Nu regla temperatura sub 23 de grade

Pentru a evita problemele de sănătate cauzate de aerul rece produs de aparate, evită să setezi temperatura interioară la mai puţin de 23 de grade. Nu e confortabil şi, în plus, îţi va creşte factura cu circa 5% pentru fiecare grad în minus.
Dacă temperatura exterioară e sub 24 de grade, mai bine deschide fereastra şi opreşte aerul condiţionat.
Curăţă măcar de două ori pe an filtrele aparatului sau cheamă pe cineva care se pricepe la asta, ca să nu sufle spre tine cine ştie ce bacterii.
Înainte de a da drumul la aerul condiţionat, aeriseşte încăperea, dimineaţa, când e răcoare.

9 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Cenzorul sau comisia de cenzori

Art. 19. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori urmăreşte şi asigură respectarea legalităţii în administrarea bunurilor materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei de proprietari.
(2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de membri, care trebuie să aibă cel puţin studii medii.
(3) Dacă dintre membrii asociaţiei de proprietari nu se poate alege comisia de cenzori, atunci adunarea generală va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociaţiei de proprietari, persoană fizică ori juridică de specialitate, pe bază de contract sau convenţie de prestări de servicii.
(4) Cenzorii aleşi ai asociaţiei de proprietari pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(5) Cenzorul angajat sau contractat din afara asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(6) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, cenzorul sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund, personal sau solidar, în faţa legii şi a proprietarilor pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 20. - Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi a regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmeşte şi prezintă adunării generale rapoarte asupra activităţii sale şi asupra gestiunii asociaţiei de proprietari, propunând măsuri.

7 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Preşedintele asociaţiei de proprietari are urmatoarele atributii

Art. 18. -(1) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor comitetului executiv, fie oricare alt membru al
comitetului executiv ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor în cadrul adunării generale.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în derularea contractelor angajate de aceasta şi îşi asumă obligaţii în numele acesteia.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă asociaţia în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
(4) Preşedintele asociaţiei de proprietari urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor cetăţeneşti ce revin proprietarilor şi punerea în aplicare a deciziilor comitetului executiv.
(5) Preşedintele asociaţiei de proprietari păstrează şi urmăreşte ţinerea la zi a cărţii tehnice a construcţiei, precum şi a celorlalte documente privitoare la activitatea asociaţiei de proprietari.
(6) Ştampila asociaţiei de proprietari se păstrează şi se foloseşte numai de către preşedinte sau de vicepreşedinte.
(7) În cazul în care preşedintele se află în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de către un vicepreşedinte, numit de preşedintele asociaţiei de proprietari dintre membrii comitetului executiv, urmând ca în termen de 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o adunare generală pentru a alege un nou preşedinte.
(8) Preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, pe bază de contract de mandat, potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 230/2007, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a adunării generale, potrivit prevederilor Codului fiscal.

6 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 17. -(1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.

5 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:

Art. 15. - Adunarea generală a asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv, reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 16. - Comitetul executiv, format dintr-un număr impar de membri aleşi de adunarea generală, reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi exploatarea clădirii, cu excepţia atribuţiilor rezervate exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Preşedintele asociaţiei de proprietari este şi preşedinte al comitetului executiv.

4 iunie 2011

Legislatie asociatii de proprietari: Proprietarii membri ai asociaţiei au următoarele drepturi şi obligaţii

Proprietarii membri ai asociaţiei, pe lângă drepturile şi îndatoririle prevăzute în statutul asociaţiei de proprietari, au şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
a) să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari;
b) să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, dacă au capacitatea deplină de exerciţiu;
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia;
d) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile;
e) să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite;
f) să îşi închirieze proprietatea, fără a fi afectate exercitarea drepturilor şi îndeplinirea responsabilităţilor legate de asociaţia de proprietari.
B. Obligaţii:

1 iunie 2011

Angajări în asociaţia de proprietari. Conventia civila si contractul de mandat.

Este foarte important să vă asiguraţi că angajările în cadrul asociaţiei de proprietari se fac în deplină legalitate. După intrarea în vigoare a noului Cod al Muncii, aveți următoarele opțiuni:


1. Pentru administrator, contabil, îngrijitor, instalator, mecanic, cenzor din afara asociaţiei:


Convenţia civilă de prestări servicii. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru şomaj şi pensii pentru angajat. Nu se plătesc şomaj şi pensii în cazul pensionarilor şi al lucrărilor ocazionale.
Contractul individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial. Obligaţiile fiscale sunt: impozit, cotele pentru sănătate, şomaj şi pensii pentru angajator şi pentru angajat şi, în plus, pentru angajator, cotele pentru accidente, boli profesionale, fondul de concedii şi creanţe salariale. Nu se plăteşte şomaj în cazul pensionarilor.

2. Pentru aleşi (preşedinte, cenzor, membru comitet):
Contract de mandat. Obligaţiile fiscale sunt: impozitul şi cotele (angajat, angajator) pentru sănătate şi pensii.

3. Dacă prestatorul e PFA (persoană fizică autorizată); AF (asociaţie familială); IMM (micro-întreprindere); societăţi comerciale sau alte forme juridice:

Contractul de prestări servicii. Valoarea brută este mai mare, dar taxele şi impozitele nu mai sunt în sarcina asociaţiei de proprietari.

Cea mai avantajoasă formă, atât pentru asociaţie (maiieftină cu 30 %), cât şi pentru persoană (aceleaşi drepturi pentru pensie şi şomaj) e Convenţia civilă.

Pentru toate taxele şi impozitele se completează Declaraţia 112, iar în cazul în care se datorează la stat doar impozitul de 16%, se depune Declaraţia 100.

Sursa: Libertatea.ro

P.S. "începând cu data de 01.07.2012 nu se mai depune declarația 100 ci doar 112 prin semnătura digitală" 

29 mai 2011

Întrebări şi răspunsuri Asociaţii de Proprietari - Administratorul de bloc poate fi angajat printr-o convenţie civilă


Sunt administrator de bloc. Pe un proprietar care nu aduce indexul de apometre la apă rece şi apă caldă pot să-l trec la pauşal? Câţi metri cubi de persoană să trec: 4 sau 5 metri cubi?
Răspuns: În cazul dv., se estimează consumul individual conform ultimului consum declarat de proprietar. Regularizarea consumului se va face atunci când proprietarul va declara următorul consum.

Cum poate fi plătit administratorul dacă are o normă de 12 ore pe lună?
Răspuns: Administratorul de imobile poate fi angajat fie printr-o convenţie civilă, fie pe bază de contract individual de muncă

Administratorul spune că repartizarea cheltuielii pentru femeia de serviciu se face pe apartament, nu pe număr de persoane, cum era legea veche. Cum e corect?
Răspuns: Cheltuielile asociaţiei de proprietari cu îngrijitorul se repartizează după numărul de persoane care locuiesc, întrucât persoanele prezente produc aceste cheltuieli. Baza legală este OMEF nr. 1.969/2007 anexa 2 lista de plată şi H.G. nr. 1.588/2007.

Cum se iau hotărârile asupra destinaţiei spaţiilor comune?


Răspuns: Prin hotărârea adunării generale sau, în situaţii excepţionale, prin acordul scris al majorităţii proprietarilor, pentru probleme care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal.

Mai mult:  Libertatea.ro

26 mai 2011

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar gunoiul colectat selectiv

Ghenele de bloc ar trebui desfiintate, iar locatarii obligati sa colecteze gunoiul selectiv, considera peste doua treimi dintre respondentii unui sondaj realizat de Ziare.com pe aceasta tema.
Sondajul s-a desfasurat in perioada 13.05.2011 - 20.05.2011 si la el au participat 1.438 de cititori Ziare.com care au dorit sa isi spuna parerea in aceasta privinta.

66.27% dintre cititorii Ziare.com au raspuns afirmativ la aceasta intrebare, 30.60% au fost impotriva ideii de desfiintare a ghenelor de bloc, in timp ce 3.13% au spus ca nu sunt interesati de subiect.

Comisarul Garzii de Mediu Silvian Ionescu a avertizat ca, in Romania, colectarea selectiva a deseurilor se afla la un grad de doar 1%, in conditiile in care media europeana este de 24% si creste an de an.

In opinia sa solutia ar fi amenzi usturatoare pentru cei care nu colecteaza selectiv deseurile, dar si desfiintarea ghenelor si inlocuirea lor cu recipiente pentru colectare selectiva. Seful Garzii de Mediu da exemplul Ungariei, care a reusit sa rezolve problema colectarii deseurilor in acest fel.

Costurile insa s-au ridicat la 30.000 de euro pe bloc.

Viceprimarul Capitalei, Victor Iovici, s-a declarat si el de acord cu ideea, sustinand ca bucurestenii trebuie pregatiti pentru aceasta schimbare, in primul rand prin educatie si constructia infrastructurii specifice.

Costurile pentru colectarea selectiva s-ar ridica la aproximativ 1,8 miliarde de lei, insa investitia poate fi realizata prin fonduri europene.Sursa: Ziare.com

24 mai 2011

Cât costă întreţinerea lunară a unui apartament nou


Proprietarii locuinţelor din ansamblurile rezidenţiale noi suportă costuri mai mari faţă de cei din blocurile vechi, deoarece administratorii iau mai mulţi bani pentru facilităţi. Sursa: Evz.ro

Înainte de a achiziţiona locuinţa dorită, este recomandat să vă documentaţi referitor la costurile pe care va trebui să le suportaţi lunar cu întreţinerea acesteia.

Dacă vorbim despre locuinţele noi, trebuie să ştiţi că cele mai multe ansambluri rezidenţiale percep şi diverse taxe de mentenanţă, care diferă destul de mult, în funcţie de facilităţile oferite de complex şi la care se adaugă costurile cu utilităţile.

Concret, orice facilitate oferită de un dezvoltator sau manager de complex, precum piscină comună, monitorizare video, lifturi suplimentare, spaţii de joacă pentru copii sau săli sportive - înseamnă bani în plus pe care îi veţi plăti lunar.

Taxele de mentenanță, de la 70 de lei pe lună

De exemplu, pentru o garsonieră din complexul Primăvara, situat în cartierul Drumul Taberei din Capitală, proprietarul va plăti costuri lunare de întreţinere de aproximativ 70 de lei. În acelaşi timp, pentru o locuinţă cu două camere va scoate din buzunar aproximativ 125 de lei pe lună..

23 mai 2011

Cât de periculoase sunt antenele de pe bloc

Locatarii unor imobile pe care sunt amplasate antene GSM ajung la conflicte din cauza posibilelor radiaţii. În alte blocuri, antenele sunt considerate o binecuvântare, iar asociaţia câştigă bani frumoşi de pe urma chiriilor. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii unui bloc din centrul Timişoarei sunt în conflict cu preşedintele de asociaţie din cauza unei antene de telefonie mobilă montate pe bloc. Oamenii susţin că antena a fost  montată fără ştiinţa sau aprobarea lor. „Influenţa radiaţiilor este nefastă şi în şase luni ne putem trezi cu un cancer fără să ştim cui să-i mulţumim”, a declarat G. B., unul dintre locatari. „Avem mai mulţi oameni în bloc care au murit deja de cancer”, a spus un alt locatar.
În tot acest timp, un alt bloc de pe strada Corneliu Coposu din Timişoara prosperă de pe urma antenelor montate pe acoperiş. Şeful comisiei de cenzori din cadrul asociaţiei, M.l G., susţine că asociaţia primeşte o chirie lunară de 1.000 de euro pentru antenele montate pe bloc.

22 mai 2011

Scara de bloc, zugrăvită tip "papagal" din etaj în etaj

Locatarii au idei năstrușnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Sursa: Adevarul.ro

Locatarii au idei năstruşnice, mai ales când vine vorba despre părţile comune ale imobilului
Zugrăvirea unei scări de bloc poate fi, de cele mai multe ori, un obiectiv greu de atins. Şi asta pentru că proprietarii scot cu greu bani din buzunar. Şi atunci când o fac, preferă să îşi coloreze singuri "perimetrul" din jurul apartamentului. Administratorii se plâng că din acest motiv multe scări de bloc au devenit adevărate caricaturi.
"Pe oameni nu îi interesează cum arată scara pe care locuiesc, chiar dacă aceasta se află în proprietate comună. Ei fug de răspundere şi preferă să nu se implice.
Altfel cum se explică faptul că la şedinţele de bloc vin numai câteva persoane", ne-a declarat C. B., administratorul unui bloc din sectorul 5 al Capitalei, aflat în apropierea Parcului Sebastian. Femeia ne-a spus că a strâns cu greu 3.000 de lei pentru a renova şi moderniza numai parterul. "Am montat uşi din PVC, am pus gresie, am schimbat geamurile sparte şi am zugrăvit pereţii scării.
Numai mâna de lucru a costat asociația în jur de 1.500 de lei. Dacă am fi angajat o firmă specializată, care să ne renoveze toate cele opt etaje, ne-ar fi costat peste 15.000 de lei.
Aşa că am hotărât să zugrăvim numai parterul, iar pe nivel şi-a făcut fiecare locatar cum a vrut. Să vedeţi ce caricatură a ieşit. Fiecare etaj are altă culoare pe pereţi. Unul este vopsit în roz, altul, în vernil, în timp ce un altul are forme geometrice şi picăţele albastre. Nimeni nu s-a atins însă de geamurile sparte", a adăugat administratorul. 

O lucrare profesională durează două săptămăni
Pentru zugrăvirea sau modernizarea casei scării de bloc,

21 mai 2011

Viaţa la bloc: chin sau binefacere

Traiul în cartierele-dormitor uniformizează şi depersonalizează. Ce a făcut blocul din om? Soluţia pentru adăpostirea unui mare număr de oameni s-a transformat pentru mulţi într-o povară.
Fondul de rulment, codul de interfon, programul de linişte, ziua de bătut covoare, şedinţa lunară a asociaţiei de locatari sau proprietari, vecina pensionară care trage cu ochiul pe vizor.

Toate fac parte din cotidianul locatarului la bloc. Viaţa la comun care îl poziţionează pe român atât de aproape şi, în acelaşi timp, atât de departe de vecinul său începe de dimineaţă în zgomotul maşinii de gunoi, care a înlocuit cântatul cocoşilor din mahalaua de altădată.

Arhitecţii susţin că blocurile de locuinţe au devenit o soluţie peste tot în Europa, ca urmare a industrializării puternice, a migraţiei de la sat la oraş, a perioadei „baby boom”.

O soluţie pentru adăpostirea unui număr foarte mare de oameni. Apelân­­du-se la această variantă, extinderea oraşelor s-a realizat pe verticală, pe suprafeţe suprapuse, şi au fost salvate arii naturale importante care ar fi fost ameninţate dacă s-ar fi construit pe orizontală.

Dar, în acelaşi timp, uriaşele dormitoare comune în care s-au mutat i-au depersonalizat şi uniformizat pe oameni. În România, acest lucru s-a întâmplat mai ales din cauza renunţării la „faţa umană” a urbanismului funcţionalist şi din cauza înghesuirii blocurilor pe spaţii care ar fi fost destinate iniţial spaţiilor verzi sau locurilor de joacă.

18 mai 2011

Reabilitarea termică se face doar cu acordul a 90% din proprietari

În contextul în care se anunţă mărirea preţului gigacaloriei, e bine ca blocurile să fie izolate termic. Asta înseamnă mai puţină căldură consumată şi, deci, mai puţini bani cheltuiţi la întreţinere.
Care sunt cele trei metode prin care vă puteţi izola blocul:

1. Cu banii asociaţiei de proprietari, pe bază de contract cu o firmă specializată care poate accepta plata în rate. Este cea mai sigură şi mai ieftină variantă, proprietarii plătind în final circa 1.500 de euro/apartament. 

2. Prin credit bancar. Conform O.U.G. nr. 69/2011, ţinân-du- se cont de următoarele aspecte: 4 Este obligatoriu acordul a 90% din proprietari.
- Creditul se acordă pentru maximum 90% din suma necesară. Asociaţia trebuie să aibă minimum 10% din valoarea lucrării, adică 10.000 de euro.
- Perioada maximă de rambursare e de 5 ani. Rata lunară în acest caz este de aproximativ 200 de lei/apartament, timp de 5 ani.
- Asociaţia suportă costurile cu expertiza tehnică, auditul energetic, documentaţia de autorizare, proiectul tehnic şi certificatele energetice (înainte şi după lucrare). Costurile pot fi de cel puţin 3.000 de euro.
- Asociaţia de proprietari trebuie să fie legal constituită şi să nu aibă datorii.
- Statul român subvenţionează dobânda, dar alte costuri ale creditului neprevăzute de lege, precum şi penalităţile băncii la neplata ratelor se suportă de asociaţie. 

3. Prin finanţare din partea autorităţii publice locale, la solicitarea asociaţiei, conform O.U.G. nr. 69/2010, art. 10:
- În valoare de maximum 30% din suma prevăzută în devizul general, inclusiv pentru cota ce revine asociaţiei de proprietari şi pentru elaborarea documentaţiei, în condiţiile stabilite de consiliul local. Atenţie: în acest caz, asociaţia nu poate controla lucrarea şi nu are acces la toate documentele (deviz).

Sursa:  Libertatea.ro

Firma specializata in lucrari de hidroizolatii si termoizoltii: Hidroizolatii-Profesionale

15 mai 2011

Preşedintele asociaţiei de proprietari

Problemele din bloc sunt cauzate, de multe ori, de incompetența sau de abuzurile celor mandatați de proprietari să gestioneze bunurile comune şi mai ales banii de întreținere. Cum schimbați conducerea asociației de proprietari.

Întrucât în prezent nu există o autoritate specială pe care proprietarii să o angajeze şi să stea liniştiţi că de problemele lor se ocupă cineva specializat, singurele soluţii pentru încurcăturile apărute în anumite situaţii sunt:

1. Schimbarea prin vot. Numai prin votul majorității proprietarilor prezenți (50%+1) la o adunare generală se poate schimba președintele, cât si membrii comitetului executiv ori cenzorii aleşi. Dacă preşedintele ţine cu dinții de putere, adunarea generală extraordinară va fi convocată şi ţinută de proprietari într-un număr de cel puțin 20% din totalul membrilor asociației.

2. Prin decizia comitetului executiv se pot schimba administratorul, îngrijitorul, instalatorul, fochistul ş.a. Tot prin decizia comitetului executiv se poate suspenda preşedintele, dacă acesta a făcut abuzuri sau dă dovadă de dezinteres total faţă de atribuţiile pe care le are în asociaţie. Atunci când aveţi probleme care nu se rezolvă, este obligatorie schimbarea, altfel riscul e foarte mare şi cu cât timpul trece, cu atât costurile cresc, iar confortul la bloc scade.

12 mai 2011

Chiriaşii pot participa la şedinţele asociaţiei

În primul rând, trebuie să ştiţi că un chiriaş nu poate fi membru al asociaţiei de proprietari.
Faţă de asociaţia de proprietari, chiriaşul nu are nici un drept. Doar proprietarul are drepturi şi poate mandata chiriaşul, în numele său, să participe la adunarea generală, dar numai cu drept de vot, iar acesta poate decide numai aşa cum a stabilit proprietarul prin împuternicire.
Drepturile şi obligaţiile chiriaşului sunt faţă de proprietarul apartamentului/ spaţiului şi sunt stabilite în contractul de închiriere care a fost încheiat.
Obligaţiile chiriaşului faţă de asociaţia de proprietari sunt cele stabilite de comun acord cu proprietarul prin contract şi se referă strict la plata întreţinerii, inclusiv cota pentru reparaţiile comune ale blocului.

Nu plăteşte restanţele
Dacă proprietarul deţine cu chirie un loc de parcare în faţa blocului, acesta îl poate da spre folosinţă chiriaşului pe durata contractului.
Dacă apartamentul închiriat are restanţe la întreţinere, obligaţiile şi răspunderea legală faţă de asociaţia de proprietari sunt ale proprietarului. Orice acţiune se va face împotriva proprietarului. Acesta, la rândul său, în condiţiile contractului, îşi va rezolva sau nu problema cu chiriaşul.
Reparaţiile din interiorul apartamentului sunt în sarcina chiriaşului, numai dacă au fost convenite cu proprietarul prin contractul de închiriere.
Dacă vecinii chiriaşului fac gălăgie sau nu respectă orele de linişte, acesta are tot dreptul să apeleze la poliţia de proximitate.

10 mai 2011

Ce platiti la bloc cand lipsiti de acasa?

Este sezonul concediilor si multe persoane pleaca de acasa pentru perioade mai lungi de timp, lucru care inseamna si o diminuare a cheltuielilor de intretinere. Pentru a nu fi pacaliti de administratorii prea zelosi sau care nu cunosc legea, Libertatea va spune care sunt platile pe care trebuie sa le faceti cand lipsiti de acasa mai mult timp si de ce anume sunteti scutiti.

Daca plecati de acasa doar pentru cateva zile, nu puteti fi scutiti de la plata utilitatilor pe care le consumati. Lucrurile se schimba insa atunci cand lipsiti mai mult de o luna din apartament si acesta ramane nelocuit. In acest caz, se considera ca temporar nu mai locuiti acolo si astfel puteti fi scutiti de la plata unor utilitati cum ar fi apa, gazele, gunoiul, salariul femeii de serviciu. 'Cheltuielile pe numar de persoane, adica ce nu consumam, nu se achita cand nu suntem acasa. In schimb se platesc reparatiile si service-ul liftului, lucrarile de reparatii la terasa, la interfon, la conductele comune, cheltuielile administrative - in afara salariului femeii de serviciu si orice consumuri pe parti comune', ne-a declarat Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat. Aceste obligatii legale de plata se numesc cota-parte indiviza care se calculeaza in functie de suprafata utila a casei, nu pe numar de persoane, si deriva din folosirea proprietatii comune din bloc.

Inainte de a pleca de acasa cel putin o luna, trebuie sa faceti o cerere scrisa catre administratia blocului prin care sa notificati acest lucru si sa mentionati perioada in care apartamentul va fi liber. In baza acesteia, veti fi scutiti de la plata intretinerii. Ramane insa sa achitati cheltuielile comune (pe cota-parte indiviza). In cazul in care apartamentul a fost nelocuit mai mult de o luna si, in ciuda faptului ca ati anuntat administratia in timp util despre aceasta, totusi sunteti trecuti la intretinere, acest lucru contravine legilor in vigoare si reprezinta un abuz din partea administratorului care poate fi reclamat la primarie.
Care sunt cheltuielile comune
- cheltuieli de reparatii, service (lift, centrala de bloc, interfon etc.) sau diverse investitii ale asociatiei;
- cheltuieli administrative si gospodaresti (detergent, mopuri, galeti, becuri etc.);
- salariile sau indemnizatiile administratorului, casierului, instalatorului sau mecanicului, presedintelui, cenzorului sau portarului, fara a fi inclus si venitul femeii de serviciu;
- consumurile sau pierderile din spatiile comune;
- antena colectiva (dupa caz). Sursa: Libertatea.ro

Servicii de administrare imobile: www.administrator-imobile.net

3 mai 2011

Cum scapati de mugegaiul din casa, Informatii utile!

Folosiţi hota în bucătărie, nu uscaţi rufe în casă, aerisiţi bine camerele, schimbaţi-vă jaluzelele orizontale şi izolaţi exterior casa. Dacă vecinii de bloc nu au izolaţie, riscul de a face mucegai persistă

Mucegaiul în casă poate fi favorizat de geamurile de termopan şi uşile metalice de interior care nu permit aerului să circule în cameră. O cauză frecventă pot fi şi jaluzelele orizontale: apa se va scurge pe geam pentru că aerului nu i se permite să circule. Un nivel necorespunzător de umezeală care dă "naştere" mucegaiului trasformă casa întro rezervă de ciuperci extrem de agresive pentru sănătate.

Iarna menţineţi temperatura între 20 şi 24 de grade C

De regulă, mucegaiul apare pe pereţii interiori şi tavan din cauza acumulării de umezeală permanentă pe suprafaţa lor.

"Există două situaţii în care apare condensul. Prima se referă la o anumită valoare a umidităţii absolute a aerului, când temperatura acestuia, lângă peretele rece, scade sub o anumită valoare (temperatura punctului de rouă), iar cea de-a doua la o anumită valoare a temperaturii aerului, când cantitatea de vapori de apă creşte peste valoarea de saturaţie", explică profesor doctor inginer T. T..

El recomandă ca, în această perioadă rece a anului, temperatura din încăperi să se situeze între 20 şi 24 de grade C, iar umiditatea între 30 şi 60%. Cea mai la îndemână soluţie pentru a evita apariţia mucegaiului este aerisirea camerelor.

O altă soluţie se referă şi la izolaţia construcţiei. "Una dintre variante e izolarea pe partea exterioară a peretului. Dacă nu e posibil, peretele se izolează la interior, intercalându-se între izolaţie şi vechiul perete diferite tipuri de bariere de vapori, care pornesc de la vopsiri cu produse speciale sau lipiri de materiale plastice, până la intercalarea în aceleaşi locuri de plăci metalice, care nu ruginesc (de exemplu, foi subţiri de cupru)", detaliază profesor doctor inginer Teodor Tereţean.

Titel Voineag, administrator al firmei Tele GSM Construct, din Bucureşti, specializată în consultanţă pentru mucegai, nu recomandă însă izolarea pereţi lor pe interior pentru că între perete şi polistiren va exista mereu apă şi condens.
"În ceea ce priveşte izolarea pe exterior, e bine ca plăcile să nu fie mai mici de 8 cm, pentru a nu exista pierderi termice", spune administratorul.

Dacă staţi la bloc iar vecinii nu-şi fac izolare exterioară riscul să aveţi probleme din cauza mucegaiului persistă.

1 mai 2011

Apa caldă de la ultimele etaje este de fapt rece

Cei care locuiesc la etajele superioare plătesc ca apă bună de îmbăiat şi apa rece care le vine la robinet în loc de apă caldă.

Nevoia unui duş fierbinte la primele ore ale dimineţei pentru G. O. (32 de ani) se loveşte de o piedică: la robinet e apă rece în loc de apă. Pentru că stă la etajul opt al unui imobil de pe strada Nicolae Grigorescu din Bucureşti, tânărul trebuie să lase cinci minute apa caldă deschisă să curgă pentru ca aceasta să se încălzească.

"Stau ca prostul şi aştept"
"Eu plec la ora 7 dimineaţă la muncă, lucrez în industrie în zona Republica. Mă trezesc la ora 6.00 dimineaţa şi până în 6.30 încerc să fac duş. Este iritant să dau drumul la apă şi ea să fie rece, să stau apoi ca prostul câteva minute şi s-o aştept", ne-a declarat tânărul.

Problema apei reci în loc de apă caldă de la etajele superioare este întâlnită şi seara. "Eu stau în zona Petrache Poenaru, într-un apartament de două camere de la etajul şapte. Eu muncesc într-un restaurant până seara mai târziu, uneori chiar mă duc la sală sau alerg. Aşa că se întâmplă să ajung acasă după ora 23.00. Încerc să-mi fac duş imediat cum intru pe uşă, dar e imposibil. Apa e rece, trebuie s-o las să curgă măcar două minute, dacă nu şi mai mult. Nu mi se pare în ordine aşa ceva", ne-a povestit şi M. M. (25 de ani).

"RADET asigură serviciile doar până la nivelul scării de bloc"


27 aprilie 2011

Pregătiţi-vă blocul pentru iarnă

Întreţinerea în lunile reci va fi mai mică dacă luaţi din timp anumite măsuri.

Pentru a reduce cheltuielile cu întreţinerea la iarnă, este indicat să luaţi de pe acum câteva măsuri. Ce trebuie sa faceți:
  • Eliminaţi pierderile de apă, prin repararea conductelor din subsol sau a ţevilor ce duc de la contorul de branşament până în subsol. Pierderi pot fi şi în locuinţe şi de aceea se impune o inspecţie tehnică;
  • Reparaţi geamurile şi termoizolaţi faţada în vederea micşorării pierderilor de căldură;
  • Reparaţi terasa (recomandam firma Izofil Construct SRL, tel. 0720.-601.931);
  • Analizaţi problemele care au apărut în iarna trecută şi luaţi măsuri ca acestea să nu se mai repete, în special cu privire la contractele încheiate cu diverşi prestatori de servicii. Orice contract care a creat necazuri asociaţiei se poate modifica printr-un act adiţional. Dacă prestatorul nu doreşte modificarea contractului, aveţi dreptul şi obligaţia faţă de proprietari să-l reziliaţi;
  • Cumpăraţi lopeţi şi alte unelte ori materiale necesare pentru deszăpezire sau pentru curăţarea gheţii de la intrarea în bloc;
  • Instalaţiile electrice trebuie să fie protejate împotriva apei, a zăpezii, a viscolului ori a vântului;
  • Persoanele cu venituri reduse este bine să fie îndemnate să economisească bani de pe acum pentru a-şi putea plăti întreţinerea în lunile reci. 
Verificaţi conductele
Reparaţi sau înlocuiţi conductele de căldură din bloc şi, în special, caloriferele din apartamente. De asemenea, curăţarea acestora este o operaţiune obligatorie pentru o bună circulaţie a agentului termic prin instalaţie. Izolarea termică a conductelor de căldură şi de apă caldă din subsol şi asigurarea unui sistem de aerisire constituie alte măsuri necesare. Sursa: Libertatea.ro

Click aici pentru Firma administrare bloc

Beneficiaţi de scutiri la întreţinere

Pe bază de cerere scrisă  către președinte puteți fi scutit de la cheltuielile privind consumurile. Scutirile se aplică însă atunci când lipsiţi de acasă cel puţin 15 zile şi se referă numai la: apa rece şi apa caldă necontorizate, gazele naturale de la bucătărie, îngrijitorul şi evacuarea gunoiului menajer, energia electrică de pe spaţiile comune şi cea aferentă ascensorului şi plăţile denumite în lege “cheltuieli după numărul de persoane care locuiesc în apartament”.
Iată ce aveţi de plătit
Dacă apartamentul este nelocuit, rămân de plată pentru proprietar următoarele obligaţii, care nu au nici o legătură cu numărul de persoane şi care ţin de cota-parte indiviză: fondul de reparaţii şi/sau investiţii; cheltuielile administrative şi gospodăreşti (materiale consumabile, becuri etc.), salariile/indemnizaţiile administratorului, contabilului, mecanicului, preşedintelui, cenzorului şi portarului (fără salariul/indemnizaţia persoanei pentru curăţenie), întreţinerea ascensorului, centralei de bloc, interfonului sau a altor instalaţii de pe spaţiile comune şi consumurile/ pierderile de pe spaţiile comune.

5 aprilie 2011

Ţi-ai modificat apartamentul, rişti să nu primeşti despăgubiri în caz de dezastru!

Firmele de asigurări şi-au schimbat politica de acordare a poliţelor. Românii care locuiesc în zone inundabile sau cei care şi-au făcut modificări în apartamente ce afectează structura de rezistenţă a clădirii riscă să nu fie despăgubiţi de companiile, chiar dacă au o poliţă de asigurare obligatorie pentru casă.

La încheierea poliţei agentul de asigurare nu cere clientului autorizaţia de construcţie sau autorizaţii pentru modificările făcute în locuinţe. În schimb, la o eventuală pagubă din cauza riscului asigurat, este posibil ca firma de asigurări să refuze despăgubirea pe motiv că locuinţa este în zonă inundabilă, sau în cazurile în care au fost făcute modificări privind structura de rezistenţă a imobilului, spun firmele de asigurări, care nu vor să-şi assume riscuri prea mari.
 
Totuşi, unele companii de asigurări şi-au instruit agenţii să nu încheie poliţe obligatorii pentru locuinţele din zonele inundabile. Pe de altă parte, numărul poliţelor obligatorii pentru locuinţe emise până la 31 martie a depăşit 481.000 de contracte. "Portofoliul PAID de la sfârşitul lunii martie arată că au fost încheiate asigurări obligatorii pentru 5,74% din locuinţele din România, prin raportarea numărului total de poliţe la fondul locativ existent, de aproximativ 8,4 milioane de locuinţe", a declarat directorul general al PAID, Marius Bulugea.
Sursa: Libertatea.ro

2 aprilie 2011

Nu plătiţi pentru ţevile izolate termic din casă

Am izolat ţevile de căldură din apartament încă din 2004. Cu toate acestea, îmi vine în continuare o chitanţă, conform căreia trebuie să plătesc cota la întreţinere. Este legal? Ce pot face?

Răspuns: Pentru ceea ce este izolat termic, nu este legal să se calculeze sumă de plată. Măsura este un abuz. Cea mai eficientă soluţie este refuzul plăţii. 

Cum se plăteşte căldura într-un apartament? Pe suprafaţă locuibilă sau pe suprafaţă radiantă?

Răspuns: Corect şi legal, căldura se repartizează după S.E.T. (Suprafaţa Echivalentă Termic sau suprafaţa radiantă) a caloriferelor şi a ţevilor neizolate ce traversează apartamentul. S.E.T. defineşte corpul de încălzire, care este consumatorul de căldură. Camera şi locuitorii sunt beneficiarii căldurii.

Am în bloc o familie care n-a plătit de 16 luni fondul de reparaţii, lucrările la terasă şi întreţinerea. Cum poate fi amendată? E posibil să-i punem penalităţi la întreţinere, la fondul de reparaţii sau pentru reparaţia terasei? 

Răspuns: Reparaţia terasei, fondul de reparaţii şi celelalte cheltuieli fac parte din totalul lunar de plată a întreţinerii, adică sub nici o formă nu se afişează după total sau separat. Pentru neplata întreţinerii, comitetul executiv are dreptul să stabilească un sistem propriu de penalizări, în condiţiile legii.
Sursa: Libertatea.ro

28 martie 2011

Ce drepturi ai, ca proprietar, in raport cu administratorul blocului.

Pentru ca, de multe ori, conflictele dintre administratorii blocurilor si proprietari pornesc din cauza faptului ca nu isi cunosc drepturile si atributiile, Protectia Consumatorului a intocmit o lista cu acestea. Sursa: Ziare.com

Obligatiile administratorului de bloc sunt acelea sa-si initinteze locatarii, prin afisare la loc vizibil, asupra modului de stabilirea a cheltuielilor curente, dar si sa controleze personalul angajat pentru diverse activitati gospodaresti.

De asemenea, administratorii trebuie sa se asigure de efectuarea eficienta a lucrarilor de intretinere si reparatii ale elementelor proprietii comune, sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din propietatea comuna.

Administratorul nu are numai obligatii, ci si drepturi. Acestea presupun ca pot sa stabileasca termenii in care se vor realiza serviciile de intretinere si de reparatii curente ale bunurilor aflate in folosinta comuna sau individuala (numai daca aceste activitati perturbs folosirea normala a partilor comune), sa citeasca periodic indexul contoarelor individuale, sa treaca la plata "musafirii" care depasesc limita de sedere sau sa inspecteze propietatea individuala, in scopul depistarii si eliminarii unor defectiuni aparute la instalatiile de folosinta comuna.

Cum raspunde administratorul pentru faptele sale?

23 martie 2011

Puteţi plăti întreţinerea şi la bancă

Nu aveţi acelaşi program cu administratorul şi nu prea ajungeţi la casieria blocului să plătiţi întreţinerea? Ca să nu rămâneţi cu restanţe, vă spunem care sunt modalităţile de plată a întreţinerii.

Important este ca asociaţia să stabilească aceste modalităţi prin şedinţă. Altfel, “dacă nu există o ordine prestabilită, proprietarul dictează modalitatea de plată”. Iată modurile prin care puteţi achita întreţinerea:
1. În numerar, la casieria asociaţiei de proprietari, în programul stabilit de către conducerea asociaţiei. Administratorul are obligaţia să emită chitanţă personalizată cu datele asociaţiei.
2. La bancă, prin ordin de plată sau prin foaie de vărsământ direct în contul asociaţiei. Contul asociaţiei de proprietari trebuie menţionat pe lista de plată lunară. Pentru operaţiunile prin bancă, obligatoriu, prima semnătură asupra contului trebuie să aparţină preşedintelui asociaţiei de proprietari.
3. La poştă, prin mandat poştal pe adresa preşedintelui sau a administratorului- casier, dacă acesta este din bloc. Refuzul primirii banilor se consemnează pe recipisa de la poştă şi este dovada clară a refuzului la încasare, probă foarte importantă în cazul unui proces în instanţa de judecată.
4. Prin curier rapid, pe acelaşi principiu ca la plata prin mandat poştal.
Aceste modalităţi de plată sunt valabile şi pentru întreţinerea restantă, care poate fi plătită total sau parţial, în funcţie de posibilităţile financiare ale proprietarului sau de regulile stabilite prin regulament în interiorul asociaţiei. Sursa: Libertatea.ro

21 martie 2011

Firma de la parterul blocului plăteşte pentru lift

Firma de la parterul blocului trebuie să plătească pentru lift? G P, Galaţi

Răspuns: Firma trebuie să plătească pentru service-ul lunar. E o obligaţie legală această plată şi a reparaţiilor ascensorului, întrucât e în coproprietate. Scutiri se fac la plata utilizării liftului, adică la curentul electric.

Cât la sută trebuie să plătesc pentru părţile comune, dacă am centrală de apartament? M S, Timişoara

Răspuns: În cazul apartamentelor debranşate de la sistemul centralizat de termoficare al blocului, pentru ţevile de termoficare ce traversează aceste apartamente şi care sunt izolate termic proprietarii respectivi nu au vreo obligaţie de plată. Dacă ţevile nu sunt izolate termic, atunci proprietarul în cauză suportă contravaloarea căldurii radiate de acestea în funcţie de suprafaţa echivalentă termic a ţevilor de termoficare verticale care traversează apartamentul. Rămâne ca obligaţie de plată pentru încălzirea centralizată a blocului doar cota-parte indiviză din contravaloarea consumului de pe spaţiile comune (caloriferele de pe casa scării, ţevile de pe casa scării, din subsol etc.).
Această cotă se stabileşte pe plan intern, prin decizia comitetului executiv. De regulă, limita maximă pentru această cotă este de 10% din valoarea facturii la încălzire care se repartizează tuturor proprietarilor, debranşaţi şi nedebranşaţi, proporţional cu cota- parte indiviză, funcţie de suprafaţa utilă a locuinţelor.

Doriți un administrator pentru imobilul dumneavoastră: Firma Administrare Bloc

19 martie 2011

Cine plăteşte dacă v-a fost inundat apartamentul ?

Staţi la ultimul etaj al blocului și vi se infiltrează apa în casă de pe terasă? Vi s-a întâmplat să vă inunde vecinul de deasupra? Puneți-l la plată.

- Atunci când inundația provine de la instalația de apă rece, caldă sau de la cea de căldură trebuie să anunțați imediat administratorul sau responsabilul de scară, ca să închidă apa pe coloană. 4 Contactați apoi un instalator care să execute reparația.
- Dacă remedierea se face pe coloanele verticale, atunci obligația reparării, inclusiv a zonei afectate din interiorul apartamentului, și costurile sunt în sarcina asociației de proprietari, pe cota-parte indiviză (suprafața utilă).

Cel care e de vină plătește pagubele
- Dacă reparația se face pe instalația orizontală din apartament după T-ul de separație de coloana verticală, atunci lucrarea e în sarcina proprietarului. În acest caz, dacă un proprietar îl afectează pe altul are obligația să îi repare acestuia din urmă toate stricăciunile.
- Dacă cel care trebuie să repare nu ia măsuri rapide pentru a rezolva problema atunci proprietarul afectat va acționa pentru prejudicii împotriva vinovatului în instanta de judecată.
- În caz că apartamentul e inundat de la terasă, tot administratorul trebuie anunțat. El trebuie să-i comunice în scris președintelui necesitatea efectuării reparațiilor la terasă și costurile estimative.
- Președintele convoacă ședința de comitet pentru luarea unei decizii în acest sens, inclusiv cu privire la stabilirea unei adunări generale, dacă nu există fond de reparații constituit pentru această situație.
- Toate obligațiile sunt în sarcina asociației, care trebuie să ia rapid măsuri pentru a stopa infiltrațiile de apă și pentru a reface terasa, inclusiv pentru a repara stricăciunile din apartamentele afectate.

Când vă puteți adresa instanței
Dacă nu se iau măsuri, proprietarul sau proprietarii care au suferit daune vor acționa de urgentă în instantă pentru prejudicii împotriva asociației și a persoanelor din asociație care nu-și îndeplinesc atribuțiile și se fac vinovate de neglijență în serviciu.

Doriți sa renovați terasa blocului, va recomandam: Hidroizolatii-Profesionale.Blogspot.com

16 martie 2011

Cumpărătorul isteţ de casă veche

Înainte de a cumpăra o locuinţă, orice cumpărător trebuie să verifice câteva aspecte, pentru a se asigura că nu va scoate mai mulţi bani din buzunar în viitor.

Preţul este unul dintre principalele criterii pe care le au în vedere cei care îşi caută o locuinţă. Însă, zona în care este amplasat imobilul reprezintă un alt criteriu de care e bine să ţinem cont. Elena şi Cristi voiau să îşi cumpere o locuinţă în toamna lui 2008, însă nu îşi permiteau ceva mai scump de 60.000 de euro. Au văzut numeroase locuinţe, iar unul dintre agenţi i-a dus la un bloc de pe o străduţă întunecată, la marginea cartierului Progresul. 

“Din maşina agentului, drumul ni s-a părut scurt şi simplu. Însă, scara blocului arăta jalnic, iar apartamentul, deşi era foarte spaţios, necesita reparaţii capitale. Am plecat pe jos, ca să vedem şi noi zona. Am avut noroc că a trecut un taxi pe acolo, căci şoferul ne-a zis că el ia rar comenzi în zonă”, povesteşte Elena. Nu s-au mai întors în zonă şi au continuat să locuiască în chirie. Acum se gândesc dacă să ia un credit prin “Prima casă”. Oricum, nu vor mai vedea apartamente situate în zone “proaste”, chiar dacă sunt foarte ieftine. 

14 martie 2011

Administratorul poate lucra fără atestat dacă are dosar depus la primărie

De mulţi ani stau într-un bloc şi am participat aici la diferite activităţi sau i-am ajutat pe vecinii mei. Acolo unde a fost nevoie, am intervenit şi am reparat. De ceva vreme, am fost desemnat administrator, dar vreau să ştiu dacă pot ocupa această funcţie, dacă dosarul meu e depus la primărie?

VP Bucuresti
Răspuns: Un administrator poate funcţiona fără atestat, dacă are şcoală în domeniu, numai dacă dosarul pe care l-a depus la primărie pentru obţinerea atestatului aşteaptă soluţionarea. Altfel, nu poate funcţiona ca administrator.

Am o rudă care stă la mine de zece zile şi ar urma să mai stea câteva. Vreau să ştiu dacă trebuie să o declar la administrator şi când trebuie să fac acest lucru.

Luminiţa Dudu, Iaşi
Răspuns: În cazul în care persoana respectivă stă la dumneavoastră peste 15 zile, într-o lună, atunci trebuie declarată la asociaţie.

Doriti un administrator pentru imobilul dumneavoastra, contactati-ne: www.administrator-imobile.net

12 martie 2011

Cum puteţi rezolva problemele din bloc

Locuiţi la bloc şi aveţi dispute cu administratorul sau cu preşedintele care fac diverse abuzuri?
Vi se pare că sunteţi furaţi la întreţinere sau că nu vi se respectă drepturile? 

✔ Vi se pare că factura de întreţinere e umflată? În acest caz, aveţi dreptul să nu achitaţi suma respectivă şi să faceţi o contestaţie, în scris, către preşedinte. Acesta este obligat să vă justifice suma percepută în termen de şapte zile. Dacă nu vă răspunde, este un abuz în serviciu şi puteţi face plângere la parchetul de pe lângă judecătoria de care aparţineţi.

Restanţele pot fi plătite în tranşe

✔Vreţi să plătiţi numai o parte din întreţinere sau din restanţe şi sunteţi refuzaţi? Modul de plată eşalonat nu este ilegal şi nu vi se poate respinge nici o sumă. Asociaţia de proprietari poate impune doar plata penalizărilor înaintea restanţelor, dar numai în cazul în care acest lucru este stipulat într-o decizie.
✔ Nu se repară părţile comune (terasă, ţevi principale etc.) pe motiv că nu sunt bani? În acest caz, administratorul trebuie să constate defecţiunea şi să raporteze preşedintelui. Lucrarea se supune Comitetului asociaţiei şi se obţine alocarea sumei necesare, de către Adunarea Generală, din fondul de reparaţii.
✔ Fondul de rulment e folosit în alte scopuri? Aceşti bani trebuie utilizaţi exclusiv pentru a se plăti anumite facturi urgente, iar suma se reface apoi imediat. Foarte multe asociaţii utilizează aceşti bani pentru a face diverse reparaţii în bloc, lucru ilegal.
✔ Persoanele din asociaţie nu îşi fac bine treaba? Întocmiţi un tabel cu semnăturile celor decişi să-i îndepărteze pe cei care nu îşi fac bine treaba şi cu acesta convocaţi Adunarea Generală Extraordinară pentru schimbarea preşedintelui sau a întregului comitet executiv.
✔Administratorul sau cenzorul fură din banii asociaţiei sau fac diverse fraude? Pentru acest lucru aveţi nevoie de o dovadă concludentă, dar puteţi cere ajutor la serviciile Asociaţii de Proprietari din cadrul primăriilor şi la instituţiile înfiinţate pentru apărarea drepturilor proprietarilor.
✔ Vi se cer bani pentru întreţinerea liftului, deşi nu îl folosiţi? Pentru lift, se percep bani în vederea întreţinerii sau reparaţiei acestuia şi pentru consumul de energie electrică. Toţi proprietarii sunt obligaţi să contribuie la cheltuielile de întreţinere a liftului, indiferent dacă îl folosesc sau nu, însă numai cei de la etajele superioare trebuie să plătească energia consumată.
✔ Nu aveţi acces la actele asociaţiei? Numai preşedintele şi cenzorul au dreptul să vadă actele administratorului.
✔ Nu aveţi acces la uscătorie? Toată lumea din bloc trebuie să aibă acces la aceasta, iar dacă sunteţi refuzaţi trebuie să reclamaţi în scris preşedintelui. Dacă acest spaţiu nu este folosit deloc, poate fi închiriat de asociaţie, iar banii se depun într-un fond de sume speciale (reparaţii, service etc.)
✔ Adunarea Generală a luat o hotărâre care produce daune proprietarilor? Puteţi ataca în justiţie respectiva hotărâre, în termen de 45 de zile de la adoptare. Sursa: Libertatea.ro

Anunt: Servicii specializate pentru imobile. Administrator-Imobile.net